• Anonym (Villm­enfåri­nte)
    Äldre 14 Oct 21:26
    411614 visningar
    2871 svar
    -16 +3
    2871
    411614

    Jag vill ligga med min kollega, är gift

    Jag är gift och har två barn, varit tillsammans i 14 år. Lycklig med min man, vill leva resten av mitt liv med honom. Har inte överhuvudtaget funderat på otrohet innan. MEN. Jag bytte jobb för 1 år sen, och jobbar där med en man där något vuxit fram som jag snart inte kan kontrollera. Vi märkte att vi hade rätt kul ihop, skämtar och skrattar mycket. Men plötsligt övergick det i känslor, som jag kämpar för att trycka undan. Det har gått ett halvår nu. Vi skriver mkt med varann på skype på jobbet, hänger så snart vi får chansen m gemensamma projekt (vi jobbar på olika avd så det känns som att vi hittar ursäkter att ses, ta en kaffe) och tonen i skype-samtalen är skämtsam, men övergått till skämtsam, flirtig. Vi skrev häromdagen att vi balanserar på gränsen, och det gör vi - utan att skriva eller säga något rakt ut. Stämningen är elektrisk. Jag vet eg inte vad han känner eller tänker, för vi har inte sagt nåt rakt ut. Jag kan inte sluta tänka på honom, och det äter upp mig snart. Och jag vill verkligen INTE förstöra hans familj (också gift), och inte min heller. Jag vill inte att han lämnar henne för mig. Jag vill bara så innerligt gärna kyssa honom, ligga med honom och få det ur systemet.

    Jag VET att jag borde undvika honom. Och JO jag älskar min man. Jag VILL inte känna såhär. Det här har bara slagit ner som en blixt och fastnat i mig. Nästan alla trådar jag hittar om liknande så har man det dåligt i sitt nuvarande, jag har inte det. Jag bara vill så jävla starkt bara ligga med honom. Men jag är rädd att jag inte kommer kunna leva med det, det borde jag inte, för då är jag ett jävla svin. Såna jag hatar själv.

    Vill rådfråga:

    1. Har du någon gång känt lika (haft det bra o älskat din nuvarande men blivit kåt/förälskad i en annan samtidigt) och faktiskt gjort det, fått det ur systemet och sen levt vidare? Eller slutar det alltid i kaos (fan, jag vet ju svaret, men finns NÅN som inte ångrat sig?)

    2. Borde jag fråga hur han känner / vad han tänker? Möjlighet: att jag inbillar mig och då är detta ur världen, alternativt. Risk: att han känner samma och det blir ännu jobbigare.

    Tacksam för konstruktiva tankar (att jag bör lämna min man innan jag gör nåt förstår jag att flera av er kommer säga, men det är inte aktuellt).

    Tack!

  • Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift
  • Äldre 15 Oct 22:16
    #91
    Anonym (Passa på) skrev 2018-10-15 22:04:39 följande:
    Är det möjligt att vara sårad eller förnedrad över nåt man är totalt omedveten om? Nej. Såret/Förnedringen uppstår den sekund hemligheten avslöjas. Om man klarar av att hålla sin hemlighet för sig själv så är det faktiskt helt lugnt. Men det är ingenting jag rekommenderar för

    a) folk som pratar för mycket

    b) folk som har känslorna på utsidan

    c) folk som är för korkade så det går att avslöja
    Ang. ditt inlägg tänker jag att man sannolikt omedvetet kommunicerar det man gjort till den andre. I slutänden går det ut över relationen och förstör sannolikt en del av den, även om ens hemlighet inte avslöjas direkt. Därtill finns det även något som heter moral. Att handla rätt inför sig själv, är det något du har reflekterat över? Om du var säker på att inte åka fast av att begå ett brott som skadar någon annan, skulle du då välja att utföra det?
  • Anonym (moral­gubben­.)
    Äldre 15 Oct 22:21
    #92

    Lite häftigt det där med känslor. Någon tog en bild av hjärnan på en person som var passionerat förälskad. Senare en bild på någon som älskade. Det visar sig att hjärnan reagerade på olika ställen. Vilket betyder att man kan älska någon och samtidigt uppleva passion. Därför har evolutionen hjälp oss att reda ut vad som är konstruktivt och icke. Detta för att samhället skall fungera. Och för att vi som en liten beståndsdel "familjen" skall fungera någorlunda. Varför? jo för att våra barn som ju skall föra våra gener vidare måste få växa upp i lugn och ro. Oro skapar oroliga barn. Men det ställs då krav på oss som föräldrar. Vi måste under en period tänka mer på våra närmaste och mindre på egna behov.

    Om du då plötsligt drabbas av passionen. Vad händer då. Som du. Jo då prövas vår förmåga att hantera våra starka känslor. När du läser inläggen i den här tråden så ser du hur olika människor ser på ovanstående. En del ser bar till sina egna behov. Kör på.??? Andra är lite mer försiktiga. Men fler  av dem är negativa och ser svårigheter. Mycket beroende på den empatiska förmågan hos enskilda individer.
    Tänk dig att du skulle träffa mannen och ha sex med honom. Hur skulle du se på dig själv efteråt? Det är den stora frågan. Har du lite av självrespekt skulle du inte må så bra, Har du uns av respekt för dina närmaste skulle du må skit.

    Men skulle ingen komma på dig och du har vad vi kallar nyttomoral skulle du säkert göra om det.För då fanns ju bara den kortsiktiga positiva förstärkningen.
    Varför förändra ett vinnande koncept.
    Är du någorlunda rättstänkande så skulle du vara mindre av det efteråt. Du har redan passerat gränser för vad som är ok i ett förhållande. Och du kommer att var en annan människa om det är första gången du sviker dina närmaste.
    Och vem vill egentligen vara eller vara tillsammans med en svikare.

  • Anonym (Gör inget)
    Äldre 15 Oct 22:36
    #93
    +1

    Som jag såg en annan skriva - härda ut. Du älskar och vill leva med din man. Håll fast i det. Det du känner är en spännande tillflykt i det vardagliga. Det kommer passera. Kanske om ett halvår, kanske om 1,5 år.

    Håll masken, håll ut. När det svalnar med kollegan kommer du vara mer nöjd med dig själv, och har inte gjort bort dig, varken på hemmafronten eller på jobbet.

  • Anonym (man)
    Äldre 15 Oct 22:42
    #94
    Anonym (Passa på) skrev 2018-10-15 22:04:39 följande:
    Är det möjligt att vara sårad eller förnedrad över nåt man är totalt omedveten om? Nej. Såret/Förnedringen uppstår den sekund hemligheten avslöjas. Om man klarar av att hålla sin hemlighet för sig själv så är det faktiskt helt lugnt. Men det är ingenting jag rekommenderar för

    a) folk som pratar för mycket

    b) folk som har känslorna på utsidan

    c) folk som är för korkade så det går att avslöja
    Njae, en otrohet försvinner ju inte bara för att den drabbade inte vet om det. Även om personen inte vet om det så blir ju personen lurad och lever i en lögn. Och även det är väl jävligt fel? Eller tycker du det är rätt att tvinga sin partner att leva i ett förhållande som presonen kanske inte hade val om han vetat sanningen?

    Precis, ingen vill ju åka dit och alla som varit otrogna har väl trott att det aldrig skulle komma fram. men bevisligen kommer det ju rätt ofta fram.

    Tycler det är lite märkligt hur du enbart bollar risker med att åka fast eller ej men totalt ignorerar om det är ok att svika sin partner och låta personen leva i en lögn och om det är ok att riskera att riskera att tolat sänka både sin partner och sina barn för några knull? Är det totalt ointressant för dig? Är vad man själv riskerar det enda som är intressant?
  • Anonym (Passa på)
    Äldre 15 Oct 22:53
    #95
    -1
    jrockyracoon skrev 2018-10-15 22:16:45 följande:

    Ang. ditt inlägg tänker jag att man sannolikt omedvetet kommunicerar det man gjort till den andre. I slutänden går det ut över relationen och förstör sannolikt en del av den, även om ens hemlighet inte avslöjas direkt. Därtill finns det även något som heter moral. Att handla rätt inför sig själv, är det något du har reflekterat över? Om du var säker på att inte åka fast av att begå ett brott som skadar någon annan, skulle du då välja att utföra det?


    Har kvar min egen relation intakt. Tror t o m att det blev mer passionerat på hemmafronten efter min lilla affär för ens eget humör blev verkligen på topp.

    Någon trist moraltant har jag inga planer på att bli. Finns alldeles för många redan på FL.

    Ett brott är någonting olagligt och förutom möjligtvis fortkörning är det ingenting jag ägnar mig åt.
  • Anonym (man)
    Äldre 15 Oct 22:58
    #96
    Anonym (Passa på) skrev 2018-10-15 22:53:09 följande:
    Har kvar min egen relation intakt. Tror t o m att det blev mer passionerat på hemmafronten efter min lilla affär för ens eget humör blev verkligen på topp.

    Någon trist moraltant har jag inga planer på att bli. Finns alldeles för många redan på FL.

    Ett brott är någonting olagligt och förutom möjligtvis fortkörning är det ingenting jag ägnar mig åt.
    Så du menar att allt som räknas är om det är olagligt eller inte, bara det är lagligt så är det fritt fram att göra precis som man vill?

    Dessutom, enligt din egen teori så spelar det väl ingen roll om det är olagligt, allt som räknas är om man åkter dit på det?
  • Anonym (Passa på)
    Äldre 15 Oct 23:00
    #97
    -1
    Anonym (man) skrev 2018-10-15 22:42:32 följande:

    Njae, en otrohet försvinner ju inte bara för att den drabbade inte vet om det. Även om personen inte vet om det så blir ju personen lurad och lever i en lögn. Och även det är väl jävligt fel? Eller tycker du det är rätt att tvinga sin partner att leva i ett förhållande som presonen kanske inte hade val om han vetat sanningen?

    Precis, ingen vill ju åka dit och alla som varit otrogna har väl trott att det aldrig skulle komma fram. men bevisligen kommer det ju rätt ofta fram.

    Tycler det är lite märkligt hur du enbart bollar risker med att åka fast eller ej men totalt ignorerar om det är ok att svika sin partner och låta personen leva i en lögn och om det är ok att riskera att riskera att tolat sänka både sin partner och sina barn för några knull? Är det totalt ointressant för dig? Är vad man själv riskerar det enda som är intressant?


    Det är väl vanligtvis dom som åker dit som man hör talas om. Eller?

    Livet är för kort för att missa en riktig passion. En passion är SÅ mycket mer än ett meningslöst knull. Hade du varit med om en hade du vetat om det. Vad gäller risken så är den totalt obefintlig om man är någorlunda smart. Och det som hänt bär jag för alltid med mig som minnen.
  • Anonym (Passa på)
    Äldre 15 Oct 23:03
    #98
    Anonym (man) skrev 2018-10-15 22:58:15 följande:

    Så du menar att allt som räknas är om det är olagligt eller inte, bara det är lagligt så är det fritt fram att göra precis som man vill?

    Dessutom, enligt din egen teori så spelar det väl ingen roll om det är olagligt, allt som räknas är om man åkter dit på det?


    Känns tämligen barnsligt att jämföra riktiga brott med nåt som de facto i Sverige inte är ett brott bara för att det stör dig.
  • Äldre 15 Oct 23:05
    #99
    +2
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2018-10-14 21:26:58 följande:

    Jag är gift och har två barn, varit tillsammans i 14 år. Lycklig med min man, vill leva resten av mitt liv med honom. Har inte överhuvudtaget funderat på otrohet innan. MEN. Jag bytte jobb för 1 år sen, och jobbar där med en man där något vuxit fram som jag snart inte kan kontrollera. Vi märkte att vi hade rätt kul ihop, skämtar och skrattar mycket. Men plötsligt övergick det i känslor, som jag kämpar för att trycka undan. Det har gått ett halvår nu. Vi skriver mkt med varann på skype på jobbet, hänger så snart vi får chansen m gemensamma projekt (vi jobbar på olika avd så det känns som att vi hittar ursäkter att ses, ta en kaffe) och tonen i skype-samtalen är skämtsam, men övergått till skämtsam, flirtig. Vi skrev häromdagen att vi balanserar på gränsen, och det gör vi - utan att skriva eller säga något rakt ut. Stämningen är elektrisk. Jag vet eg inte vad han känner eller tänker, för vi har inte sagt nåt rakt ut. Jag kan inte sluta tänka på honom, och det äter upp mig snart. Och jag vill verkligen INTE förstöra hans familj (också gift), och inte min heller. Jag vill inte att han lämnar henne för mig. Jag vill bara så innerligt gärna kyssa honom, ligga med honom och få det ur systemet.

    Jag VET att jag borde undvika honom. Och JO jag älskar min man. Jag VILL inte känna såhär. Det här har bara slagit ner som en blixt och fastnat i mig. Nästan alla trådar jag hittar om liknande så har man det dåligt i sitt nuvarande, jag har inte det. Jag bara vill så jävla starkt bara ligga med honom. Men jag är rädd att jag inte kommer kunna leva med det, det borde jag inte, för då är jag ett jävla svin. Såna jag hatar själv.

    Vill rådfråga:

    1. Har du någon gång känt lika (haft det bra o älskat din nuvarande men blivit kåt/förälskad i en annan samtidigt) och faktiskt gjort det, fått det ur systemet och sen levt vidare? Eller slutar det alltid i kaos (fan, jag vet ju svaret, men finns NÅN som inte ångrat sig?)

    2. Borde jag fråga hur han känner / vad han tänker? Möjlighet: att jag inbillar mig och då är detta ur världen, alternativt. Risk: att han känner samma och det blir ännu jobbigare.

    Tacksam för konstruktiva tankar (att jag bör lämna min man innan jag gör nåt förstår jag att flera av er kommer säga, men det är inte aktuellt).

    Tack!


    Hej!

    Jag tänkte komma med några synpunkter kring ditt inlägg.

    Du har ansvar för dina handlingar och du har hela tiden valt att upprätthålla den här spänningen mellan er. Du har gjort tusentals val när du kunnat avspisa, undvika eller ta bort spänningen i ert möte, men du har valt att inte göra så. Att du nästan hamnat i en situation där du oåterkalleligen dras till denna man, är helt och hållet på din egen förskyllan. Du har valt att ta dessa steg mot att vara otrogen mot din man. Ett stort svek mot både din man och dina barn, och säkerligen också mot dig själv och din egen moraliska kompass. Du skriver att du inte vill det här. Men faktum är att du har låtit det hända. Det är ingen annan än du som har valt att tänka alla dessa tusen små tankar som har lett dig fram till där du är idag. Ta ansvar och inse att du faktiskt väljer själv!

    Du uppvisar också en väldigt oreflekterad och omogen syn på olika saker och ting. T.ex. så pratar du om att ligga med honom för att "få det ur världen". Du blir bara mer insyltat känslomässigt och fysiskt, ju mer du närmar dig honom. Det är ingalunda något du kan göra, och sedan backa tillbaka och fortsätta med ditt liv. Dina känslor för denna man kommer inte att minska i och med att du har sex med honom, utan tvärtom.

    När det sedan gäller din fråga nr 2, så är det självklart att han känner likadant för dig. Det har han icke-verbalt kommunicerat till dig, så det finns ingen chans att du har missuppfattat det när det har gått så långt som det har gjort.

    Om du vill rädda din och din mans relation, så har du två huvudsakliga val.

    1. Berätta allt för din man. Om du gör detta innan du har varit fysiskt otrogen, så finns det en stor möjlighet att ni kan gå vidare tillsammans stärkta i det här. Givetvis kommer han inte bli glad, men med tiden kommer han att kunna smälta detta - och det skulle kunna leda till en konstruktiv diskussion om hur ni båda kan börja hitta tillbaka till varandra och vad det är som fattats i er relation, som gjort att något sådant här kunnat hända. Och om du ville hitta en knapp att trycka på för att din attraktion till den andra mannen skulle försvinna, så är det detta. Jag försäkrar att dina känslor för den andre mannen till 70% har byggts upp av hemlighetsmakeriet kring detta. När du avslöjar dina känslor för din man, kommer dina känslor till den andre inte finnas kvar, eller med en väldigt reducerad styrka. (Detta säger samtidigt något om hur uppblåst era (din och älskarens) romantiska känslor är, och hur illa underbyggt ert passionerade förhållande är med viktiga bitar som vänskap, omtanke och reflektion).

    2. Men eftersom du troligen, likt majoriteten av personer i din situation, inte vågar stå för dina känslor och vara sann mot din partner, återstår alternativ två. Detta är att avprogrammera dig själv. Du har som sagt valt att tänka på den här mannen, istället för att slå bort tankarna om dig och honom som orimliga. Nu när du har byggt upp denna spänning mellan er, är det svårt att gå tillbaka, men det går. Sluta aktivt att tänka på honom romantiskt och sexuellt. Förbjud hans inträde i dina tankar. Börja istället fokusera på din man och vad som är fel med er relation. Börja prata med din man om hur ni kan hitta tillbaka till varandra, försök att hitta tid för romantiska stunder och deklarera din kärlek till honom. Förpassa din kollega tillbaka till skuggorna där han hör hemma. Tänk bort honom ur ditt liv, för att rädda dig och din relation från ditt livs största misstag.

    Men hela ditt inlägg skriker att du inte vill det här. Du vill så gärna förstöra för dig själv, dina barn och din man, och även den här andra mannens fru och ev. barn. Allt detta för ditt eget egos skull, och för din egna uppblåsta känslors skull. Ja, det är tyvärr helt upp till dig att bestämma hur du vill agera.

    Jag tror dessutom inte på dig när du säger att det inte är något fel på er relation. Du är på vippen att vara otrogen, och du har inte berättat om dina känslor för honom. Redan där ser jag ett stort svek. Att du sviker honom genom att ha tagit dig ända hit känslomässigt, gör att relationen inte är hel. Och att du är på väg att fortsätta svika honom i ännu högre grad och t.o.m. vill det - säger mig att ni har ett stort problem i er kommunikation och respekt inför varandra.

    Mitt råd är du börjar ta ansvar för vad du håller på med och bryt med den andra mannen. Det är aldrig värt att vara otrogen mot någon man älskar. Det förstör  100 gånger mer än vad man får ut av det.
  • Anonym (Villm­enfåri­nte) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 23:07
    Anonym (Gör inget) skrev 2018-10-15 22:36:51 följande:

    Som jag såg en annan skriva - härda ut. Du älskar och vill leva med din man. Håll fast i det. Det du känner är en spännande tillflykt i det vardagliga. Det kommer passera. Kanske om ett halvår, kanske om 1,5 år.

    Håll masken, håll ut. När det svalnar med kollegan kommer du vara mer nöjd med dig själv, och har inte gjort bort dig, varken på hemmafronten eller på jobbet.


    Jag vet innerst inne att du har rätt..
Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift