• Anonym (Villmenfårinte)

    Jag vill ligga med min kollega, är gift

    Jag är gift och har två barn, varit tillsammans i 14 år. Lycklig med min man, vill leva resten av mitt liv med honom. Har inte överhuvudtaget funderat på otrohet innan. MEN. Jag bytte jobb för 1 år sen, och jobbar där med en man där något vuxit fram som jag snart inte kan kontrollera. Vi märkte att vi hade rätt kul ihop, skämtar och skrattar mycket. Men plötsligt övergick det i känslor, som jag kämpar för att trycka undan. Det har gått ett halvår nu. Vi skriver mkt med varann på skype på jobbet, hänger så snart vi får chansen m gemensamma projekt (vi jobbar på olika avd så det känns som att vi hittar ursäkter att ses, ta en kaffe) och tonen i skype-samtalen är skämtsam, men övergått till skämtsam, flirtig. Vi skrev häromdagen att vi balanserar på gränsen, och det gör vi - utan att skriva eller säga något rakt ut. Stämningen är elektrisk. Jag vet eg inte vad han känner eller tänker, för vi har inte sagt nåt rakt ut. Jag kan inte sluta tänka på honom, och det äter upp mig snart. Och jag vill verkligen INTE förstöra hans familj (också gift), och inte min heller. Jag vill inte att han lämnar henne för mig. Jag vill bara så innerligt gärna kyssa honom, ligga med honom och få det ur systemet.

    Jag VET att jag borde undvika honom. Och JO jag älskar min man. Jag VILL inte känna såhär. Det här har bara slagit ner som en blixt och fastnat i mig. Nästan alla trådar jag hittar om liknande så har man det dåligt i sitt nuvarande, jag har inte det. Jag bara vill så jävla starkt bara ligga med honom. Men jag är rädd att jag inte kommer kunna leva med det, det borde jag inte, för då är jag ett jävla svin. Såna jag hatar själv.

    Vill rådfråga:

    1. Har du någon gång känt lika (haft det bra o älskat din nuvarande men blivit kåt/förälskad i en annan samtidigt) och faktiskt gjort det, fått det ur systemet och sen levt vidare? Eller slutar det alltid i kaos (fan, jag vet ju svaret, men finns NÅN som inte ångrat sig?)

    2. Borde jag fråga hur han känner / vad han tänker? Möjlighet: att jag inbillar mig och då är detta ur världen, alternativt. Risk: att han känner samma och det blir ännu jobbigare.

    Tacksam för konstruktiva tankar (att jag bör lämna min man innan jag gör nåt förstår jag att flera av er kommer säga, men det är inte aktuellt).

    Tack!

  • Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift
  • Anonym (Man med egen erfarenhet)
    Inga bekymmer skrev 2018-11-06 20:41:49 följande:
    För att klara av det rent känslomässigt som du beskriver det och fortsätta som om ingenting har hänt, så förutsätter det att man har lätt för att stänga av och förtränga känslor, samt att man har taskig känsla för moral..vilket sannerligen inte är några positiva egenskaper!! Man är dessutom en mästare på att ljuga och manipulera om partnern av nån anledning skulle fatta misstankar och börja ställa frågor...
    Nej, där har jag en annan uppfattning än du.
    Det måste inte alltid vara så som du beskriver utan det finns många andra möjligheter, omständigheter och bakgrunder som gör att man kan gå vidare utan att det känslomässigt påverkar i någon betydande grad. 

    I mitt resonemang har jag utgått från att partnern inte behöver misstänka något och börja ställa frågor. Alltså behöver man inte vara någon mästare på att ljuga eller manipulera.

    Otrohet är inte särskilt ovanligt.
    Uppenbarligen klarar många av att ha en tillfällig sexuell förbindelse med någon annan utan att det avslöjas.
    Det finns dock inga belägg för att så många skulle vara mästare på att ljuga och manipulera.
  • jrockyracoon
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2018-11-06 21:37:39 följande:
    Jag ser inte att min man eller vårt förhållande mår bättre av att jag berättar att jag är tänd på en annan. Jag ser noll vinning i att såra min man med det i det här läget. Det här är än så länge min känslomässiga härva att reda ut, så länge jag inte gjort eller sagt något. Men oavsett utgång så tror jag absolut att det kan vara klokt med parterapi om detta skadar relationen mellan min man och mig. Jag har dock ingen allmän ?lust för andra män? - utan det är enbart just denna man. Och jag måste ju själv reda ut, och ta ansvar för det. Det ska inte min man behöva. Mitt ansvar nu är främst om jag fixar att bryta kontakten med den här mannen, mer än absolut nödvändigt för jobbet. Jag inser mitt ansvar i att låta känslorna växa istället för att kväva dem.
    För länge sedan när jag var på väg att bli kär i en tjej, berättade jag det för min fru. Det gjorde det betydligt lättare för mig att hålla känslorna borta. Senare gjorde min fru samma sak med en annan man som hon kände attraktion för. Ingen av oss har varit otrogna och vi har en väldigt ärliga mot varandra och har en öppen kommunikation mellan oss.

    Att vara ärlig med känslor är bra - och jag tror de flesta människor inser att det är naturligt att bli attraherad av andra. Säkert blir din man också det, och visst vore det väl bra om han berättade det om han såg en risk för att något annars skulle kunna inträffa?

    Jag undrar vilken del i dig det är som argumenterar för att inte berätta. Är det delen inom dig som fortfarande har ett hopp om att få till det med den andra? Eller är det ditt logiska jag, den del som fattar beslut utifrån fördelar och nackdelar?

    Jag tänker att du inte ska lita helt och fullt på ditt eget omdöme, utan tänka efter noga och för dig själv ifrågasätta alla beslut där den här attraktionen kan komma in och ställa till det i ditt beslutstänkande. 

    Ett ytterligare problem med att inte berätta och att du tar hand om dina självförvållande problem utan inblandning är också att du:
    1. Bygger upp en spänning/hemlighet
    2. Fortsätter möjliggöra för din fantasi och sinne att se otroheten som en möjlighet.

    Men visst, om du inte vill berätta - låt detta bli en sista nödlösning, när inget annat fungerar. Men då tycker jag att du har ett extra ansvar för att agera, och släcka ut honom ur ditt känsloliv och kasta ut honom från dina tankar! Och då tycker jag att du ska börja agera nu.

    Det är väl inga otrogna som har sex med "alla män". Det jag menar är att eftersom du blivit så attraherad av den här personen finns det många frågor att få svar på senare som berör din och din mans relation, t.ex.
    * Vad i er kommunikation har brustit i och med att du gått så långt och närmat dig den här mannen i dina tankar och i ditt hjärta?
    * Vilka brister i er relation har gjort att du vänt dig till en annan, och vad är det du fått ut av den andre som du inte tyckt dig kunna få i din relation?
    * Vill du fortsätta i er relation, eller behöver du avsluta och söka efter någon annan partner?
    * Hur ska ni utveckla er relation så den blir så fulländig och kärleksfull att en liknande stark attraktion inte blir till ett hot för den igen?

    Om du hade haft full fokus på din man och din relation - hade du kanske inte ens slängt en blick åt den andre mannen. Efter att du försökt att akut lösa situationen du nu är i, behöver du fundera på varför den uppstod. 
  • Anonym (Kär)

    Njaaaa.

    Jag uttryckte mig dumt. Vi höll på i ett år ja, men inte med att kyssas med mera.

    Han börja på mitt jobb i augusti. I oktober började han på min avdelning och det var då vi började prata. Inget mer.

    På julfesten började vi flörta och jag kände ?jag MÅSTE ligga med honom!!!!!?

    Efter det flörtade vi i några månader ganska så oskyldigt.

    På en after work i maj så kysstes vi och jag hde chansen att ta hem honom eftersom min sambo var på jobbresa. Jag gjorde inte det.

    I juli hade vi fest med jobb och vi kyssts för andra gången. Igen kunde jag ta hem honom men gjorde inte det.

    Sedan gick jag på semester och vi sågs ej.

    I september var jag tillbaks på jobb och vi kysstes då på jobb. Direkt sa vi att vi saknat varann och tänkt på varann varje dag under semestern men försökt att ?stänga av det? båda två.

    Vi sa rakt ut ?jag vill vara med dig! Jag lämnar allt?

    Vi började ses även utanför jobb och kyssas i bilen och prata om hur vi skulle lösa allt.

    Jag gjorde slut med min sambo i slutet av september och han med sin i slutet av november.

    Vi hde inte sex och rörde inte varandra så.

    Långa telefonsamtal och stulna kyssar. Så i ett år höll vi på men vi var inte fysiskt otrogna i ett år.

    Jag står för att det var dumt och även att det var otrohet att flörta med en annan. Jag skulle hejdat mig.

    Men jag hade en sådan sjuk dragning till honom att jag inte kunde stå emot! Det gick inte. Det var elektriskt. Jag var som hypnotiserad av honom.

    Jag älskar honom och jag ?rättfärdigar? på något vis vår otrohet med det. Att det var ?äkta kärlek?.

    Men det jag hade innan honom var också bra. Det hade varit mycket enklare. Om jag bara stått emot och aldrig blivit kär i en annan. Jag skulle stått emot.

    Jag hatar mig själv för det jag gjort men jag tänkte riktigt jävla korkat. Jag var kär, kunde inte se klart.

    Snälla ts tänk dig för!!

    Om du är otrogen kommer din egen syn på dih själv att ändras drastiskt!!!

    Jag har alltid sett mig själv som en ärlig och rak person, en person med mycket empati. En smart människa faktiskt!

    Men tydligen är jag inte det. Jag är lögnaktig och falsk.

    Snälla gör inte något om du älskar din man!

    Älskar du inte honom så lämna honom så kan du vara med vem du vill sen.

  • Anonym (FYI)
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2018-11-06 20:45:27 följande:
    Jag är rädd att det skulle äta upp mig i längden. Även om det nu känns som att jag skulle klara det. Men varför skulle jag annars tveka tänker jag?

    Tiden får utvisa hur det blir.
    Är det verkligen sant ?
    Skulle du dagen efter, eller kanske timmarna efter du legat med kollegan, kunna komma hem till din man och barn, se dom i ögonen, och ha den lögnen och sveket på ditt samvete. Det varje gång ni haft era  träffar. För det kommer inte att bli bara en gång för att få det ur systemet.

    Förresten. Hur gick det på AW (#265) som företaget bjudit er på där ni kanske skulle vara ensamma som förra gången ? Eller har den inte varit än ?
  • Inga bekymmer
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2018-11-06 21:53:36 följande:

    Nej, där har jag en annan uppfattning än du.

    Det måste inte alltid vara så som du beskriver utan det finns många andra möjligheter, omständigheter och bakgrunder som gör att man kan gå vidare utan att det känslomässigt påverkar i någon betydande grad. 

    I mitt resonemang har jag utgått från att partnern inte behöver misstänka något och börja ställa frågor. Alltså behöver man inte vara någon mästare på att ljuga eller manipulera.

    Otrohet är inte särskilt ovanligt.

    Uppenbarligen klarar många av att ha en tillfällig sexuell förbindelse med någon annan utan att det avslöjas.

    Det finns dock inga belägg för att så många skulle vara mästare på att ljuga och manipulera.


    Ja, jag förstår att du har en annan uppfattning än jag om det allra mesta! Det är klart att det finns en massa olika scenarior och att det finns finns grader av allt.. Jag dömer inte alla som varit otrogna som dåliga och elaka människor, men jag tror inte att man är i bra kontakt med sina känslor och har ett helt fungerande samvete om man gör en sådan sak utan att det märks att något är fel och utan att man själv mår dåligt av vad man har gjort. Att några klarar av att gå vidare efter en tid är en annan sak.

    Och jag utgick i mitt resonemang ifrån att RISKEN FINNS att partnern skulle fatta misstankar och kunna börja ställa frågor. Och då om ditt argument - det man inte vet har man inte ont av-ska hålla, så måste den som varit otrogen KUNNA ljuga och manipulera och göra det för att misstanken och känslan av oro ska släppa för den andra. Annars kommer nämligen den som varit otrogen med stor sannolikhet avslöja sig då. Jag menade alltså inte att så många är mästare på att ljuga och manipulera, utan att det krävs att man är bra på det om dina argument ska hålla OM partnern får en känsla av att nåt är fel. Problemet med ditt resonemang är ju att du redan på förhand har ett facit på hur det kommer gå. Det har man inte. TS kan def inte vara säker på att hennes man INTE kommer upptäcka otroheten.
  • Anonym (FYI)
    Inga bekymmer skrev 2018-11-06 22:51:33 följande:
    Ja, jag förstår att du har en annan uppfattning än jag om det allra mesta! Det är klart att det finns en massa olika scenarior och att det finns finns grader av allt.. Jag dömer inte alla som varit otrogna som dåliga och elaka människor, men jag tror inte att man är i bra kontakt med sina känslor och har ett helt fungerande samvete om man gör en sådan sak utan att det märks att något är fel och utan att man själv mår dåligt av vad man har gjort. Att några klarar av att gå vidare efter en tid är en annan sak.

    Och jag utgick i mitt resonemang ifrån att RISKEN FINNS att partnern skulle fatta misstankar och kunna börja ställa frågor. Och då om ditt argument - det man inte vet har man inte ont av-ska hålla, så måste den som varit otrogen KUNNA ljuga och manipulera och göra det för att misstanken och känslan av oro ska släppa för den andra. Annars kommer nämligen den som varit otrogen med stor sannolikhet avslöja sig då. Jag menade alltså inte att så många är mästare på att ljuga och manipulera, utan att det krävs att man är bra på det om dina argument ska hålla OM partnern får en känsla av att nåt är fel. Problemet med ditt resonemang är ju att du redan på förhand har ett facit på hur det kommer gå. Det har man inte. TS kan def inte vara säker på att hennes man INTE kommer upptäcka otroheten.
    Eller kollegans fru. Avslöjandet kan komma den vägen också.
  • Inga bekymmer
    Anonym (Kär) skrev 2018-11-06 22:38:33 följande:

    Njaaaa.

    Jag uttryckte mig dumt. Vi höll på i ett år ja, men inte med att kyssas med mera.

    Han börja på mitt jobb i augusti. I oktober började han på min avdelning och det var då vi började prata. Inget mer.

    På julfesten började vi flörta och jag kände ?jag MÅSTE ligga med honom!!!!!?

    Efter det flörtade vi i några månader ganska så oskyldigt.

    På en after work i maj så kysstes vi och jag hde chansen att ta hem honom eftersom min sambo var på jobbresa. Jag gjorde inte det.

    I juli hade vi fest med jobb och vi kyssts för andra gången. Igen kunde jag ta hem honom men gjorde inte det.

    Sedan gick jag på semester och vi sågs ej.

    I september var jag tillbaks på jobb och vi kysstes då på jobb. Direkt sa vi att vi saknat varann och tänkt på varann varje dag under semestern men försökt att ?stänga av det? båda två.

    Vi sa rakt ut ?jag vill vara med dig! Jag lämnar allt?

    Vi började ses även utanför jobb och kyssas i bilen och prata om hur vi skulle lösa allt.

    Jag gjorde slut med min sambo i slutet av september och han med sin i slutet av november.

    Vi hde inte sex och rörde inte varandra så.

    Långa telefonsamtal och stulna kyssar. Så i ett år höll vi på men vi var inte fysiskt otrogna i ett år.

    Jag står för att det var dumt och även att det var otrohet att flörta med en annan. Jag skulle hejdat mig.

    Men jag hade en sådan sjuk dragning till honom att jag inte kunde stå emot! Det gick inte. Det var elektriskt. Jag var som hypnotiserad av honom.

    Jag älskar honom och jag ?rättfärdigar? på något vis vår otrohet med det. Att det var ?äkta kärlek?.

    Men det jag hade innan honom var också bra. Det hade varit mycket enklare. Om jag bara stått emot och aldrig blivit kär i en annan. Jag skulle stått emot.

    Jag hatar mig själv för det jag gjort men jag tänkte riktigt jävla korkat. Jag var kär, kunde inte se klart.

    Snälla ts tänk dig för!!

    Om du är otrogen kommer din egen syn på dih själv att ändras drastiskt!!!

    Jag har alltid sett mig själv som en ärlig och rak person, en person med mycket empati. En smart människa faktiskt!

    Men tydligen är jag inte det. Jag är lögnaktig och falsk.

    Snälla gör inte något om du älskar din man!

    Älskar du inte honom så lämna honom så kan du vara med vem du vill sen.


    En människa är ju inte statisk och oföränderlig. Du verkar rak och ärlig nu iallafall och jag tror väl knappast att du skulle göra om samma sak igen va?

    Genom din erfarenhet lärde du känna dig själv bättre. Om samma situation skulle uppstå är du väl rustad för att bromsa och inte föda de fantasier, tankar och känslor som man kan få för en annan innan de växer sig för stora. Många tänker nog på sig själva som ärliga och sjyssta människor innan de trillat dit. Efteråt känner de sig kanske som ett svin och självkänslan och självrespekten kan ju få sig en redig törn förstås. Jag tycker det är fint att du berättar din historia, även att den ställer dig i dålig dager, med syftet att få TS att fatta rätt beslut.

    Har du bett om förlåtelse till de du har svikit och sårat?
  • Inga bekymmer
    Anonym (FYI) skrev 2018-11-06 23:03:18 följande:

    Eller kollegans fru. Avslöjandet kan komma den vägen också.


    Japp! Och det påtalade jag också för TS i ett annat inlägg:) Hade jag varit kollegans frugaoch fått veta, så hade jag nog informerat mannen med stor sannolikhet. Som man själv vill bli behandlad ska man behandla andra!
  • Anonym (Villmenfårinte)
    jrockyracoon skrev 2018-11-06 22:29:18 följande:

    För länge sedan när jag var på väg att bli kär i en tjej, berättade jag det för min fru. Det gjorde det betydligt lättare för mig att hålla känslorna borta. Senare gjorde min fru samma sak med en annan man som hon kände attraktion för. Ingen av oss har varit otrogna och vi har en väldigt ärliga mot varandra och har en öppen kommunikation mellan oss.

    Att vara ärlig med känslor är bra - och jag tror de flesta människor inser att det är naturligt att bli attraherad av andra. Säkert blir din man också det, och visst vore det väl bra om han berättade det om han såg en risk för att något annars skulle kunna inträffa?

    Jag undrar vilken del i dig det är som argumenterar för att inte berätta. Är det delen inom dig som fortfarande har ett hopp om att få till det med den andra? Eller är det ditt logiska jag, den del som fattar beslut utifrån fördelar och nackdelar?

    Jag tänker att du inte ska lita helt och fullt på ditt eget omdöme, utan tänka efter noga och för dig själv ifrågasätta alla beslut där den här attraktionen kan komma in och ställa till det i ditt beslutstänkande. 

    Ett ytterligare problem med att inte berätta och att du tar hand om dina självförvållande problem utan inblandning är också att du:

    1. Bygger upp en spänning/hemlighet

    2. Fortsätter möjliggöra för din fantasi och sinne att se otroheten som en möjlighet.

    Men visst, om du inte vill berätta - låt detta bli en sista nödlösning, när inget annat fungerar. Men då tycker jag att du har ett extra ansvar för att agera, och släcka ut honom ur ditt känsloliv och kasta ut honom från dina tankar! Och då tycker jag att du ska börja agera nu.

    Det är väl inga otrogna som har sex med "alla män". Det jag menar är att eftersom du blivit så attraherad av den här personen finns det många frågor att få svar på senare som berör din och din mans relation, t.ex.

    * Vad i er kommunikation har brustit i och med att du gått så långt och närmat dig den här mannen i dina tankar och i ditt hjärta?

    * Vilka brister i er relation har gjort att du vänt dig till en annan, och vad är det du fått ut av den andre som du inte tyckt dig kunna få i din relation?

    * Vill du fortsätta i er relation, eller behöver du avsluta och söka efter någon annan partner?

    * Hur ska ni utveckla er relation så den blir så fulländig och kärleksfull att en liknande stark attraktion inte blir till ett hot för den igen?

    Om du hade haft full fokus på din man och din relation - hade du kanske inte ens slängt en blick åt den andre mannen. Efter att du försökt att akut lösa situationen du nu är i, behöver du fundera på varför den uppstod. 


    Klokt skrivet. Tack.
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (Kär) skrev 2018-11-06 22:38:33 följande:

    Njaaaa.

    Jag uttryckte mig dumt. Vi höll på i ett år ja, men inte med att kyssas med mera.

    Han börja på mitt jobb i augusti. I oktober började han på min avdelning och det var då vi började prata. Inget mer.

    På julfesten började vi flörta och jag kände ?jag MÅSTE ligga med honom!!!!!?

    Efter det flörtade vi i några månader ganska så oskyldigt.

    På en after work i maj så kysstes vi och jag hde chansen att ta hem honom eftersom min sambo var på jobbresa. Jag gjorde inte det.

    I juli hade vi fest med jobb och vi kyssts för andra gången. Igen kunde jag ta hem honom men gjorde inte det.

    Sedan gick jag på semester och vi sågs ej.

    I september var jag tillbaks på jobb och vi kysstes då på jobb. Direkt sa vi att vi saknat varann och tänkt på varann varje dag under semestern men försökt att ?stänga av det? båda två.

    Vi sa rakt ut ?jag vill vara med dig! Jag lämnar allt?

    Vi började ses även utanför jobb och kyssas i bilen och prata om hur vi skulle lösa allt.

    Jag gjorde slut med min sambo i slutet av september och han med sin i slutet av november.

    Vi hde inte sex och rörde inte varandra så.

    Långa telefonsamtal och stulna kyssar. Så i ett år höll vi på men vi var inte fysiskt otrogna i ett år.

    Jag står för att det var dumt och även att det var otrohet att flörta med en annan. Jag skulle hejdat mig.

    Men jag hade en sådan sjuk dragning till honom att jag inte kunde stå emot! Det gick inte. Det var elektriskt. Jag var som hypnotiserad av honom.

    Jag älskar honom och jag ?rättfärdigar? på något vis vår otrohet med det. Att det var ?äkta kärlek?.

    Men det jag hade innan honom var också bra. Det hade varit mycket enklare. Om jag bara stått emot och aldrig blivit kär i en annan. Jag skulle stått emot.

    Jag hatar mig själv för det jag gjort men jag tänkte riktigt jävla korkat. Jag var kär, kunde inte se klart.

    Snälla ts tänk dig för!!

    Om du är otrogen kommer din egen syn på dih själv att ändras drastiskt!!!

    Jag har alltid sett mig själv som en ärlig och rak person, en person med mycket empati. En smart människa faktiskt!

    Men tydligen är jag inte det. Jag är lögnaktig och falsk.

    Snälla gör inte något om du älskar din man!

    Älskar du inte honom så lämna honom så kan du vara med vem du vill sen.


    Tack för att du skriver hur det varit för dig. Jag behöver höra det. Just nu känns det fysiskt omöjligt att säga nej om han skulle försöka kyssa mig. Men det är klart att det går. På nåt sätt.
Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift