• Anonym (Villm­enfåri­nte)
    Äldre 14 Oct 21:26
    427844 visningar
    2871 svar
    -16 +3
    2871
    427844

    Jag vill ligga med min kollega, är gift

    Jag är gift och har två barn, varit tillsammans i 14 år. Lycklig med min man, vill leva resten av mitt liv med honom. Har inte överhuvudtaget funderat på otrohet innan. MEN. Jag bytte jobb för 1 år sen, och jobbar där med en man där något vuxit fram som jag snart inte kan kontrollera. Vi märkte att vi hade rätt kul ihop, skämtar och skrattar mycket. Men plötsligt övergick det i känslor, som jag kämpar för att trycka undan. Det har gått ett halvår nu. Vi skriver mkt med varann på skype på jobbet, hänger så snart vi får chansen m gemensamma projekt (vi jobbar på olika avd så det känns som att vi hittar ursäkter att ses, ta en kaffe) och tonen i skype-samtalen är skämtsam, men övergått till skämtsam, flirtig. Vi skrev häromdagen att vi balanserar på gränsen, och det gör vi - utan att skriva eller säga något rakt ut. Stämningen är elektrisk. Jag vet eg inte vad han känner eller tänker, för vi har inte sagt nåt rakt ut. Jag kan inte sluta tänka på honom, och det äter upp mig snart. Och jag vill verkligen INTE förstöra hans familj (också gift), och inte min heller. Jag vill inte att han lämnar henne för mig. Jag vill bara så innerligt gärna kyssa honom, ligga med honom och få det ur systemet.

    Jag VET att jag borde undvika honom. Och JO jag älskar min man. Jag VILL inte känna såhär. Det här har bara slagit ner som en blixt och fastnat i mig. Nästan alla trådar jag hittar om liknande så har man det dåligt i sitt nuvarande, jag har inte det. Jag bara vill så jävla starkt bara ligga med honom. Men jag är rädd att jag inte kommer kunna leva med det, det borde jag inte, för då är jag ett jävla svin. Såna jag hatar själv.

    Vill rådfråga:

    1. Har du någon gång känt lika (haft det bra o älskat din nuvarande men blivit kåt/förälskad i en annan samtidigt) och faktiskt gjort det, fått det ur systemet och sen levt vidare? Eller slutar det alltid i kaos (fan, jag vet ju svaret, men finns NÅN som inte ångrat sig?)

    2. Borde jag fråga hur han känner / vad han tänker? Möjlighet: att jag inbillar mig och då är detta ur världen, alternativt. Risk: att han känner samma och det blir ännu jobbigare.

    Tacksam för konstruktiva tankar (att jag bör lämna min man innan jag gör nåt förstår jag att flera av er kommer säga, men det är inte aktuellt).

    Tack!

  • Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift
  • Anonym (6a på!!!)
    Äldre 9 Nov 20:22
    Mimosa86 skrev 2018-11-09 16:38:39 följande:
    Det är en rättighet och frihet. Men när man är i ett förhållande har man också skyldigheter och ansvar. Man är inte solen i universum där allt kretsar kring det egna jaget. Det finns nära och kära som riskerar att bli väldigt sårade och som partner har man rätt att kräva exklusivitet. Jättebra att det funkar för er, med det innebär inte att det är fel på andra som inte vill att den man älskar ligger med någon annan.
    Jag tycker det är fel på dem som vill äga sin partners sexualitet och hur den kommer till uttryck. Så gör man inte om man älskar någon! Om man älskar någon förstår man att man inte är allt för en annan person även om man vill vara det. Man kliver ner från sin piedestal och inser att man är en vanlig människa som inte räcker till allt och som inte alltid kan dyrkas av en partner. Man inser och respekterar varandras önskemål i livet och man ställer inte krav som får någon att göra avkall på sina grundläggande behov som människa.

    Det här är det största anledningen till depressioner och skilsmässa. Det finns miljoner människor i det här landet som mår dåligt för att de lever i förhållanden med "rätt att kräva" som du uttrycker det.

    Det spelar ingen roll om man känner sig sårad, kräver man exklusivitet som om man vore den enda exklusiva och viktiga människan i världen är man fruktansvärt egoistisk. Då kretsar det verkligen runt det egna jaget. Då är man nästan sjuk, kanske till och med narcissistisk.

    Man har inte rätt att kräva exklusivitet som partner. Man kan göra slut om man inte får det. Men man har verkligen inte rätt att kräva det.

    Det är inte ansvarslöst att ha sex med olika människor, det är fullt normalt mänskligt beteende. Finns för övrigt hos alla däggdjur...
  • Anonym (Ingen kul jul)
    Äldre 9 Nov 20:30

    Vi har fattat vad du tycker om detta men huvuddelen som skrivit i denna tråd  tycker motsatsen aven TS som vi vill stötta. En bra relation är värd att vårda och en dålig ska avslutas utan att någon tar onödig skada - anser jag.

  • Anonym (Känne­r igen mig)
    Äldre 9 Nov 20:44
    Anonym (6a på!!!) skrev 2018-11-09 20:22:56 följande:

    Jag tycker det är fel på dem som vill äga sin partners sexualitet och hur den kommer till uttryck. Så gör man inte om man älskar någon! Om man älskar någon förstår man att man inte är allt för en annan person även om man vill vara det. Man kliver ner från sin piedestal och inser att man är en vanlig människa som inte räcker till allt och som inte alltid kan dyrkas av en partner. Man inser och respekterar varandras önskemål i livet och man ställer inte krav som får någon att göra avkall på sina grundläggande behov som människa.

    Det här är det största anledningen till depressioner och skilsmässa. Det finns miljoner människor i det här landet som mår dåligt för att de lever i förhållanden med "rätt att kräva" som du uttrycker det.

    Det spelar ingen roll om man känner sig sårad, kräver man exklusivitet som om man vore den enda exklusiva och viktiga människan i världen är man fruktansvärt egoistisk. Då kretsar det verkligen runt det egna jaget. Då är man nästan sjuk, kanske till och med narcissistisk.

    Man har inte rätt att kräva exklusivitet som partner. Man kan göra slut om man inte får det. Men man har verkligen inte rätt att kräva det.

    Det är inte ansvarslöst att ha sex med olika människor, det är fullt normalt mänskligt beteende. Finns för övrigt hos alla däggdjur...


    Jag håller egentligen med dig i dina tankar kring exklusivitet. Men jag tycker att du missar väldigt mycket när du sätter upp nya regler. "Acceptera att jag ligger med andra eller så kan vi göra slut". Hur många som har växt upp i dagens och gårdagens samhälle är redo för det?

    Jag kan tycka att "så levde de lyckliga i alla sina dagar" kan kompletteras med "och efter 15 år började de ligga med andra för att unna varandra ett spännande sexliv". Problemet är att sagorna (böckerna, filmerna, tv-serierna osv) bara har lärt oss den första delen. Att man ska hitta en partner. Sedan inget om hur det ska fungera över tid. Utan där har man mest sina föräldrar som förebilder. Av de par som klarar att hålla ihop och är lyckliga tillsammans kanske en liten del har öppna förhållanden. Hur många låter sina barn veta att mamma och pappa får ligga med andra? Jag skulle gissa på ingen.

    Resultatet blir att majoriteten har starka obehagskänslor inför tanken på att deras partner ligger med andra. Allt från att känna sig misslyckad och oattraktiv till att bli våldsam och vilja straffa. Jag tror att det sitter väldigt djupt och att vi är långt ifrån ett samhälle där normen är att man känner sig generös och kärleksfull när man låter sin partner ha egna äventyr.
  • Anonym (man)
    Äldre 10 Nov 02:39
    Diversifierat skrev 2018-11-09 17:45:13 följande:
    Du verkar ju helt oförstående. Vad tycker du att man ska göra om man älskar en person, och är förälskad i en annan? Be mannen om råd, som du skriver om, är väl som att be om problem i relationen? Och menar du att man inte ska gå och lägga sig bredvid sin man för att man är förälskad i någon annan? Hur ska TS få existera då menar du?
    Det kanske inte vore så dumt att prata med hennes man ändå så han kanske kan tala lite vett i henne INNAN hon sabbar allt?.
  • Anonym (man)
    Äldre 10 Nov 02:52
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2018-11-09 19:09:52 följande:
    Ok, tack för input.du kanske har rätt i att jag inte bör prata med honom. Jag tänker dock om jag säger att vi måste sluta högt så spricker spänningsbubblan. Skulle han säga så åt mig att sluta och att han inte vill så skulle jag inte fortsätta med något som kan uppfattas som flirtigt. Men jag inser att jag måste vara kort och tydlig isåfall och inte sväva ut, det är nog sant.

    Dock tycker jag att du är orättvis när du säger att jag inte gjort nåt i rätt riktning, när det är precis det jag gjort. Sagt nej till fika och nej till icke-nödvändigt möte senaste dagarna. Men det är alltså fel riktning enligt dig alltså?
    Och så har du gjort ett varv och är tillbaka där du var för 150 inägg sen... du har ju redan tagit upp det där med att snacka med snubben om dina känslor och fick redan där rådet att det inte var en bra ide, men nu har du tänkt ett varv till och så är du där igen... alltså när ska du förstå att precis ALLT som för dig närmare snubben ÄR negativt?

    När ska du sluta ljuga för dig själv (och oss)? Du vet ju själv att den VERKLIGA anledningen till att du vill snacka med han om dina känslor är för att du vill få det bekräftat att han känner likdant vilket du egentligen redan vet men det är ju bara sååååå spännande och pirrigt att få höra det från honom.
  • Anonym (man)
    Äldre 10 Nov 03:00
    Anonym (6a på!!!) skrev 2018-11-09 20:22:56 följande:
    Jag tycker det är fel på dem som vill äga sin partners sexualitet och hur den kommer till uttryck. Så gör man inte om man älskar någon! Om man älskar någon förstår man att man inte är allt för en annan person även om man vill vara det. Man kliver ner från sin piedestal och inser att man är en vanlig människa som inte räcker till allt och som inte alltid kan dyrkas av en partner. Man inser och respekterar varandras önskemål i livet och man ställer inte krav som får någon att göra avkall på sina grundläggande behov som människa.

    Det här är det största anledningen till depressioner och skilsmässa. Det finns miljoner människor i det här landet som mår dåligt för att de lever i förhållanden med "rätt att kräva" som du uttrycker det.

    Det spelar ingen roll om man känner sig sårad, kräver man exklusivitet som om man vore den enda exklusiva och viktiga människan i världen är man fruktansvärt egoistisk. Då kretsar det verkligen runt det egna jaget. Då är man nästan sjuk, kanske till och med narcissistisk.

    Man har inte rätt att kräva exklusivitet som partner. Man kan göra slut om man inte får det. Men man har verkligen inte rätt att kräva det.

    Det är inte ansvarslöst att ha sex med olika människor, det är fullt normalt mänskligt beteende. Finns för övrigt hos alla däggdjur...
    Vad har ägarskap med saken att göra öht? Förstår du skillnaden mellan att äga och att komma överens öht?

    Vem fan har sagt att man KRÄVER exklusivitet? Det är ett gemensamt beslut som BÅDA är överens om när de går in i förhållande. Eller tror du den ene klubbar ner den andre och släpar in personen i ett monogamt förhållande och sen håller personen där fastspännd i en brits?

    Är du verkligen så naiv att du på fullt allvar tror att precis varenda kotte som springer omkring och knullar andra än sin partner är pollyamorös och skulle acceptera att hans / hennes partner gjorde likdant?

    Har tanken aldrig slagit dig att personen kanske smyger med sitt knullande just för att partnern inte ska kunna få göra likdant?
  • Äldre 10 Nov 05:18
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2018-11-09 18:33:40 följande:

    Jag skrev här för att jag ville ha hjälp att reda ut tankarna. Vilket jag fått - och får - väldigt bra hjälp med. Jag tror att det är de flesta som skriver här på FL med dilemman gör. Då är alltså alla som rådfrågar på FL attention whores? Well, det säger mer om dig än om mig.

    Jag har aldrig nånsin varit otrogen mot min man, eller haft en flirt som jag har nu. Vi har varit ihop i 14 år. Hade jag varit en attention whore hade jag gjort något för längesen. Men tyck vad du vill.


    Ja, det där kommentaren säger faktiskt betydligt mer om canadasvensken än om dig..:)

    Så ta inte åt dig!
  • Äldre 10 Nov 07:01
    Anonym (6a på!!!) skrev 2018-11-09 20:22:56 följande:
    Jag tycker det är fel på dem som vill äga sin partners sexualitet och hur den kommer till uttryck. Så gör man inte om man älskar någon! Om man älskar någon förstår man att man inte är allt för en annan person även om man vill vara det. Man kliver ner från sin piedestal och inser att man är en vanlig människa som inte räcker till allt och som inte alltid kan dyrkas av en partner. Man inser och respekterar varandras önskemål i livet och man ställer inte krav som får någon att göra avkall på sina grundläggande behov som människa.

    Det här är det största anledningen till depressioner och skilsmässa. Det finns miljoner människor i det här landet som mår dåligt för att de lever i förhållanden med "rätt att kräva" som du uttrycker det.

    Det spelar ingen roll om man känner sig sårad, kräver man exklusivitet som om man vore den enda exklusiva och viktiga människan i världen är man fruktansvärt egoistisk. Då kretsar det verkligen runt det egna jaget. Då är man nästan sjuk, kanske till och med narcissistisk.

    Man har inte rätt att kräva exklusivitet som partner. Man kan göra slut om man inte får det. Men man har verkligen inte rätt att kräva det.

    Det är inte ansvarslöst att ha sex med olika människor, det är fullt normalt mänskligt beteende. Finns för övrigt hos alla däggdjur...
    Det är svårt att generalisera, men jag tror att polyamorösa/polygama förhållanden där man får känslor för varandra i längden är skadliga för de flesta personer. Jag tror att svartsjuka är ett universellt drag hos människor och om man har en mycket nära person som man älskar på djupet är med någon annan så sårar det en. Misstankar föds lätt om den andres känslor, och det skapar misstänksamhet. I längden blir detta destruktivt.

    Visst kan det finnas känslomässigt avstängda personer som "klarar" sådana förhållanden, men dessa personer har antagligen någon form av störning. 

    Jag tror samtidigt att det funkar bättre med swingers-par, som har en trygg tillit hos en person, men som sedan kan gå ut och ha ytliga, tillfälliga sexuella relationer med andra. Det är den känslomässiga exklusiviteten som krävs i majoriteten av relationer tror jag.

    Men visst, alla människor har rätt att välja sitt liv, så det är inget att säga om så länge alla är öppna om vad de gör - men jag tror ändå att ett val att ha flera djupt känslomässiga relationer sårar.

    Sedan är du givetvis ute och cyklar när du pratar om det här i ett otrohets-sammanhang. Oavsett vad man tycker om polyamorösa relationer, är det givetvis djupt moraliskt fel att gå bakom någon annans rygg. Det föder så många problem och ditt resonemang låter därför i sammanhanget som en dålig ursäkt för att inte ta ansvar för sina handlingar. Men alla människor har ansvar för sina handlingar gentemot andra oavsett hur kåta de har varit. 

    På samma sätt som man inte moraliskt får svika ett löfte till en person om trohet för att man är kåt, får man inte sno en dyr telefon i en affär för att man fick lust att ha den. Den enkla logiken kommer man inte ifrån, även om man gärna vill försöka rättfärdiga ens egna handlingar med bortförklaringar som dina.
  • Äldre 10 Nov 07:05
    +1

    TS, jag förstår att det är en process. Och jag kan ju se att du tagit steg i rätt riktning iaf genom att inte haka på det sista mötestillfället tex. Men jag tror du kommit fram till vad det bästa för dig är om du tänker lite framåt? Då behövs bara ett beslut som du sedan står fast vid och sen agerar du utefter de råd du fått om att ta kyligt avstånd och INTE berätta om dina känslor.

    Anledningen till att du vill berätta om känslorna för mannen tänker jag är nyfikenhet, du vill veta vad han känner om han tycker du är lika speciell som han osv, osv och du kanske känner att du fortfarande vill hålla det lite öppet, eller?

    Men för det första: Spelar det nån roll vad han känner för dig när du har bestämt dig? Ditt beslut ska grundas på vad DU har att förlora och dina barn, inte vad den andra mannen känner.

    För det andra: Även om han skulle berätta för sina känslor för dig, hur ska du veta om han är ärlig med vad han känner? Om han inte är en sååå fin person som du tror, så kommer han ju säga det som han tror kommer få dig dit han vill, eller hur???

    Du har uppfattat att han är en reko kille. Men om du försöker bortse från dina känslor här och se det från ett annat håll. Han bokar upp ett rum i 3 timmar för att ha "möte" med dig, när ni inte har några arbetsuppgifter att lösa. Skulle han lida samma samvetskval som du, och vara mån om sin familj, så skulle han väl inte göra så?? Gängar du dig med den mannen så kan du räkna med att han en dag gör samma sak mot dig... När du inte är lika spännande längre..eller när det kommer en svacka i livet eller vardagen bara känns lite grå igen. Visst, han kanske är djupt olycklig i sitt äktenskap. Han kanske har en fru som är bitter och elak och som inte vill ligga längre. Men det är ingen ursäkt att förstöra för DIN familj!!!

    Du och din sida är ju inte olycklig med din man. Du och din man har bara inte tagit hand om er relation och behöver hitta tillbaka till varann. Tro mig, om du varit så lycklig som du säger, då kan du bli hög på nyförälskelse så småningom i relationen med mannen som du valt!! Jag har upplevt det och det är lika fantastiskt, ja snäppet bättre skulle jag nästan vilja säga..

    När du fattar ditt beslut tänk tillbaka på tiden med din man. Har han varit dig trogen som han lovat? Om svaret är ja, tror du inte han har haft tillfällen att gå bakom din rygg under era 14 år tillsammans? Tror du aldrig att han känt en dragningskraft till nån annan, att han klickat med en annan kvinna som du gjorde med mannen när du började arbeta på nya jobbet? Tror du då att han börjat umgås med den kvinnan och spendera mer och mer tid tillsammans och prata mer med henne än med dig?

    Som jag sa till min man.. Otrohet börjar inte med att man råkar hoppa i säng med nån bara sådär, det börjar i tanken...

    Jag tackar mig själv att jag läser honom tillräckligt bra för att förstå att nånting är jävligt fel nu....påväg att splittra sönder min familj som iaf jag tycker att jag gör allt för och som skulle va en otroligt stor sorg för mig om den går sönder. Fy fan!!

    För mig, är det största sveket att dra sig undan istället för att öppna sig, när jag finns där och vill att han och familjen ska må bra. Att känna att man tas för givet, att man ens tänker tanken att han kan göra så och komma undan när jag aldrig ens tänkt den tanken. I vårt fall är det mer komplicerat än i ditt....

    Ditt val här är enkelt!

    Kram

  • Anonym (Villm­enfåri­nte) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 08:03
    Inga bekymmer skrev 2018-11-10 07:05:38 följande:

    TS, jag förstår att det är en process. Och jag kan ju se att du tagit steg i rätt riktning iaf genom att inte haka på det sista mötestillfället tex. Men jag tror du kommit fram till vad det bästa för dig är om du tänker lite framåt? Då behövs bara ett beslut som du sedan står fast vid och sen agerar du utefter de råd du fått om att ta kyligt avstånd och INTE berätta om dina känslor.

    Anledningen till att du vill berätta om känslorna för mannen tänker jag är nyfikenhet, du vill veta vad han känner om han tycker du är lika speciell som han osv, osv och du kanske känner att du fortfarande vill hålla det lite öppet, eller?

    Men för det första: Spelar det nån roll vad han känner för dig när du har bestämt dig? Ditt beslut ska grundas på vad DU har att förlora och dina barn, inte vad den andra mannen känner.

    För det andra: Även om han skulle berätta för sina känslor för dig, hur ska du veta om han är ärlig med vad han känner? Om han inte är en sååå fin person som du tror, så kommer han ju säga det som han tror kommer få dig dit han vill, eller hur???

    Du har uppfattat att han är en reko kille. Men om du försöker bortse från dina känslor här och se det från ett annat håll. Han bokar upp ett rum i 3 timmar för att ha "möte" med dig, när ni inte har några arbetsuppgifter att lösa. Skulle han lida samma samvetskval som du, och vara mån om sin familj, så skulle han väl inte göra så?? Gängar du dig med den mannen så kan du räkna med att han en dag gör samma sak mot dig... När du inte är lika spännande längre..eller när det kommer en svacka i livet eller vardagen bara känns lite grå igen. Visst, han kanske är djupt olycklig i sitt äktenskap. Han kanske har en fru som är bitter och elak och som inte vill ligga längre. Men det är ingen ursäkt att förstöra för DIN familj!!!

    Du och din sida är ju inte olycklig med din man. Du och din man har bara inte tagit hand om er relation och behöver hitta tillbaka till varann. Tro mig, om du varit så lycklig som du säger, då kan du bli hög på nyförälskelse så småningom i relationen med mannen som du valt!! Jag har upplevt det och det är lika fantastiskt, ja snäppet bättre skulle jag nästan vilja säga..

    När du fattar ditt beslut tänk tillbaka på tiden med din man. Har han varit dig trogen som han lovat? Om svaret är ja, tror du inte han har haft tillfällen att gå bakom din rygg under era 14 år tillsammans? Tror du aldrig att han känt en dragningskraft till nån annan, att han klickat med en annan kvinna som du gjorde med mannen när du började arbeta på nya jobbet? Tror du då att han börjat umgås med den kvinnan och spendera mer och mer tid tillsammans och prata mer med henne än med dig?

    Som jag sa till min man.. Otrohet börjar inte med att man råkar hoppa i säng med nån bara sådär, det börjar i tanken...

    Jag tackar mig själv att jag läser honom tillräckligt bra för att förstå att nånting är jävligt fel nu....påväg att splittra sönder min familj som iaf jag tycker att jag gör allt för och som skulle va en otroligt stor sorg för mig om den går sönder. Fy fan!!

    För mig, är det största sveket att dra sig undan istället för att öppna sig, när jag finns där och vill att han och familjen ska må bra. Att känna att man tas för givet, att man ens tänker tanken att han kan göra så och komma undan när jag aldrig ens tänkt den tanken. I vårt fall är det mer komplicerat än i ditt....

    Ditt val här är enkelt!

    Kram


    Tack. Det där behövde jag höra (även om jag vet att ni redan skrivit det tusen ggr). Jag hoppas att det löser sig mellan dig och din man!
Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift