• Anonym (Villmenfårinte)

    Jag vill ligga med min kollega, är gift

    Jag är gift och har två barn, varit tillsammans i 14 år. Lycklig med min man, vill leva resten av mitt liv med honom. Har inte överhuvudtaget funderat på otrohet innan. MEN. Jag bytte jobb för 1 år sen, och jobbar där med en man där något vuxit fram som jag snart inte kan kontrollera. Vi märkte att vi hade rätt kul ihop, skämtar och skrattar mycket. Men plötsligt övergick det i känslor, som jag kämpar för att trycka undan. Det har gått ett halvår nu. Vi skriver mkt med varann på skype på jobbet, hänger så snart vi får chansen m gemensamma projekt (vi jobbar på olika avd så det känns som att vi hittar ursäkter att ses, ta en kaffe) och tonen i skype-samtalen är skämtsam, men övergått till skämtsam, flirtig. Vi skrev häromdagen att vi balanserar på gränsen, och det gör vi - utan att skriva eller säga något rakt ut. Stämningen är elektrisk. Jag vet eg inte vad han känner eller tänker, för vi har inte sagt nåt rakt ut. Jag kan inte sluta tänka på honom, och det äter upp mig snart. Och jag vill verkligen INTE förstöra hans familj (också gift), och inte min heller. Jag vill inte att han lämnar henne för mig. Jag vill bara så innerligt gärna kyssa honom, ligga med honom och få det ur systemet.

    Jag VET att jag borde undvika honom. Och JO jag älskar min man. Jag VILL inte känna såhär. Det här har bara slagit ner som en blixt och fastnat i mig. Nästan alla trådar jag hittar om liknande så har man det dåligt i sitt nuvarande, jag har inte det. Jag bara vill så jävla starkt bara ligga med honom. Men jag är rädd att jag inte kommer kunna leva med det, det borde jag inte, för då är jag ett jävla svin. Såna jag hatar själv.

    Vill rådfråga:

    1. Har du någon gång känt lika (haft det bra o älskat din nuvarande men blivit kåt/förälskad i en annan samtidigt) och faktiskt gjort det, fått det ur systemet och sen levt vidare? Eller slutar det alltid i kaos (fan, jag vet ju svaret, men finns NÅN som inte ångrat sig?)

    2. Borde jag fråga hur han känner / vad han tänker? Möjlighet: att jag inbillar mig och då är detta ur världen, alternativt. Risk: att han känner samma och det blir ännu jobbigare.

    Tacksam för konstruktiva tankar (att jag bör lämna min man innan jag gör nåt förstår jag att flera av er kommer säga, men det är inte aktuellt).

    Tack!

  • Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Kråkungen skrev 2019-01-28 19:02:43 följande:

    Mm, som sagt: är imponerad. Hoppas du lyckas få nån rätsida på det till slut <3

    Hmm, det slog mig just: istället för att berätta för din man om situationen som sådan, skulle du inte bara lite så där i förbigående ta upp möjligheten till en trekant? Bara kolla med honom hur han tänker om det i teorin, och skulle det sen så vara att han nappar på idén så kan du ju styra det vidare :) Vet inte om det är nåt du hade varit intresserad av iofs, men på det sättet hade du ju kunnat både ha kakan och äta den? Bara en tanke. Sen är det ju din kollegas situation att ta hänsyn till också, förstås... hur var det, är han också gift? 


    Kollegan är också gift. En trekant är i det här fallet helt uteslutet, även för min del.
  • Anonym (felix)

    Man kan diskutera länge om TS är otrogen eller inte.

    Några, häribland TS, tycker det inte. TS motiverar det med att hon och kollegan inte rört varann eller sagt något rakt ut. TS vill hellre kalla det tankar och fantasi.

    Andra vill nog anse, att TS och kollegan genom sina handlingar redan är känslomässigt otrogna. Dom har båda signalerat otvetydigt sexuellt intresse för varandra och umgås på ett sätt som flyttat gränserna för privatliv och arbetsliv. Nog har kollegan på vissa områden övertagit makens plats som den viktigaste person i TS känsloliv.

    Man kan tycka det ena och det andra, men egentligen är det ju bara en persons åsikt som spelar roll. Och det är makens. Vad skulle han tycka om han fick öga på denna tråd? Skulle han tänka, "Oj min fru fantiserar om en kollega, men hon har ju trots allt inte gjort något", eller skulle han kalla det något annat? Tror nog att TS själv vet svaret.

  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (felix) skrev 2019-01-28 19:45:12 följande:

    Man kan diskutera länge om TS är otrogen eller inte.

    Några, häribland TS, tycker det inte. TS motiverar det med att hon och kollegan inte rört varann eller sagt något rakt ut. TS vill hellre kalla det tankar och fantasi.

    Andra vill nog anse, att TS och kollegan genom sina handlingar redan är känslomässigt otrogna. Dom har båda signalerat otvetydigt sexuellt intresse för varandra och umgås på ett sätt som flyttat gränserna för privatliv och arbetsliv. Nog har kollegan på vissa områden övertagit makens plats som den viktigaste person i TS känsloliv.

    Man kan tycka det ena och det andra, men egentligen är det ju bara en persons åsikt som spelar roll. Och det är makens. Vad skulle han tycka om han fick öga på denna tråd? Skulle han tänka, "Oj min fru fantiserar om en kollega, men hon har ju trots allt inte gjort något", eller skulle han kalla det något annat? Tror nog att TS själv vet svaret.


    Måste ens partner veta ALLT man känner och tänker? Klart han inte skulle må bättre av att läsa denna tråd.

    Jag skulle säkert inte må bättre av att veta ALLT han tänker heller. Men nej, jag har inte varit otrogen. Jag har dock satt mig själv i en sits där jag även fått känslor för en annan. Och detta jobbar jag nu på att reda ut. Men min man behöver inte redovisa alla sina tankar för mig, han har rätt att bolla vissa saker med enbart vänner, eller här om han så skulle vilja. Precis som jag.
  • Anonym (Avdramatisera)
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-01-28 19:56:04 följande:

    Måste ens partner veta ALLT man känner och tänker? Klart han inte skulle må bättre av att läsa denna tråd.

    Jag skulle säkert inte må bättre av att veta ALLT han tänker heller. Men nej, jag har inte varit otrogen. Jag har dock satt mig själv i en sits där jag även fått känslor för en annan. Och detta jobbar jag nu på att reda ut. Men min man behöver inte redovisa alla sina tankar för mig, han har rätt att bolla vissa saker med enbart vänner, eller här om han så skulle vilja. Precis som jag.


    En fråga... Skulle DU vilja veta om din man hade något liknande på g bakom din rygg.

    Tror du att han SKULLE vilja veta vad som händer bakom hans rygg.

    Kanske inte så lätt för dig att veta men ni har ju hängt ihop ett tag och borde känna varandra vid det här laget...
  • Kråkungen
    Anonym (felix) skrev 2019-01-28 19:45:12 följande:

    Man kan diskutera länge om TS är otrogen eller inte.

    Några, häribland TS, tycker det inte. TS motiverar det med att hon och kollegan inte rört varann eller sagt något rakt ut. TS vill hellre kalla det tankar och fantasi.

    Andra vill nog anse, att TS och kollegan genom sina handlingar redan är känslomässigt otrogna. Dom har båda signalerat otvetydigt sexuellt intresse för varandra och umgås på ett sätt som flyttat gränserna för privatliv och arbetsliv. Nog har kollegan på vissa områden övertagit makens plats som den viktigaste person i TS känsloliv.

    Man kan tycka det ena och det andra, men egentligen är det ju bara en persons åsikt som spelar roll. Och det är makens. Vad skulle han tycka om han fick öga på denna tråd? Skulle han tänka, "Oj min fru fantiserar om en kollega, men hon har ju trots allt inte gjort något", eller skulle han kalla det något annat? Tror nog att TS själv vet svaret.


    Nä men nu får du väl ändå ta och lugna ned dig! Absolut, vi har alla olika syn på otrohet, men man kan ju inte rå för vad man tänker och känner! Det är ju just den där gränsen mellan tanke och handling som gör hela skillnaden - oavsett vad man sen anser om otrohet i sig.

    TS har inte varit otrogen, och det hoppas jag verkligen att de flesta här inne håller med om (att hon inte har varit alltså), för annars har moralpaniken fan gått helt överstyr.
  • Kråkungen
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-01-28 19:56:04 följande:
    Måste ens partner veta ALLT man känner och tänker? Klart han inte skulle må bättre av att läsa denna tråd.

    Jag skulle säkert inte må bättre av att veta ALLT han tänker heller. Men nej, jag har inte varit otrogen. Jag har dock satt mig själv i en sits där jag även fått känslor för en annan. Och detta jobbar jag nu på att reda ut. Men min man behöver inte redovisa alla sina tankar för mig, han har rätt att bolla vissa saker med enbart vänner, eller här om han så skulle vilja. Precis som jag.
    Precis.
  • Tecum
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-01-28 17:45:06 följande:
    Jag ser att många av er tycker att jag ska diskutera det med min man, men nej, i det läget jag är i nu ser jag det inte som rätt väg. JAG måste hantera detta. Om det påverkar hur jag är mot min man eller känner för honom, eller jag går över gränsen - då kan jag se det. Men inte nu. Och eg finns det inget som säger att min kollega skulle gå över gränsen bara för att jag skulle få för mig det. Vi har som sagt fortfarande inte rört varann eller sagt något rakt ut. Det är inte som att han väntar på ett - nu kör vi! - då hade han också varit framfusigare/tydligare vid det här laget.

    Och jag blev inte intresserad av denna man för att jag har det dåligt hemma. Vi fann varann genom att vi umgicks på jobbet och fann att vi tyckte om att vara med varann och har sjukt kul ihop. Men som sagt - jag sökte inte efter nåt. Och återigen - vi har inte gjort nåt.

    Känslor försvinner inte av sig själv bara för att man vill det, det vet ni också. Men jag kämpar för att lägga dem åt sidan och låta tiden gå så att det går över. Tro mig, jag jobbar på det.
    Snart är vi uppe i tusen inlägg i tråden, ditt fall engagerar verkligen. Jag tror att det beror på att alla känner igen sig, både i att få förbjudna känslor och i rädslan att partnern får det... Bra jobbat TS!

    Som du vet håller jag med om att du inte ska berätta. Tror inte heller att du har dåligt hemma eller att du sökte något medvetet. Men faktum är att du fann något du inte visste att du saknade, annars hade du inte reagerat så starkt och länge. Och att du skriver att du vill ligga med honom visar att det inte bara handlar om själsfrändeskap eller intellektuell stimulans. Så man kan nog säga att du är mentalt otrogen...
    Men samtidigt är du väldigt medveten både om vad du känner, om riskerna och konsekvenserna. Du vet vad du ska göra även om du inte klarar det fullt ut än.
    Men jag tror att du fixar det!
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Tecum skrev 2019-01-28 20:19:06 följande:

    Snart är vi uppe i tusen inlägg i tråden, ditt fall engagerar verkligen. Jag tror att det beror på att alla känner igen sig, både i att få förbjudna känslor och i rädslan att partnern får det... Bra jobbat TS!

    Som du vet håller jag med om att du inte ska berätta. Tror inte heller att du har dåligt hemma eller att du sökte något medvetet. Men faktum är att du fann något du inte visste att du saknade, annars hade du inte reagerat så starkt och länge. Och att du skriver att du vill ligga med honom visar att det inte bara handlar om själsfrändeskap eller intellektuell stimulans. Så man kan nog säga att du är mentalt otrogen...

    Men samtidigt är du väldigt medveten både om vad du känner, om riskerna och konsekvenserna. Du vet vad du ska göra även om du inte klarar det fullt ut än.

    Men jag tror att du fixar det!


    Tack! Det tror och hoppas jag också att jag gör.

    Och att det engagerar. Ja, det är nog så att min situation inte är helt ovanlig. Och att man är lika rädd att vara den på andra sidan. Jag förstår det.
  • Anonym (moralgubben.)

    Ja du TS du är fortfarande i farten. Tänk dig att det här handlar inte om din man. Inte heller om din kollega. Utan det här handlar om dig. Om din oförmåga att stänga alla dörrar. Och det beror på att du inte vill. Du har inte gett upp. Du fortsätter med ditt resonemang som nu varit i snart ett år?  Att du inte gjort något betyder inte att du inte vill. Så du har inte rört på dig nämnvärt.
    Det är inte ovanligt när det gäller människor med självskadeproblem eller missbruk.
    Man vill inte stänga alla dörrar. För det kan ju finnas en möjlighet att både kunna ha kakan och äta upp den. Att skylla på hormoner hoppas jag du inte gör.
    Alla människor har starka känslor. Därför måste vi lära oss att reglera dem. Att inte låta dem bestämma. Det måste finnas en balans mellan förnuft och känsla.

    Så vad du skall göra är att ta ett snack med dig själv. Sedan bestämma vad som är bäst för dig och köra det spåret full ut. Tänk igenom vad du vill vara för människa. Om hur du skall behålla din självrespekt. Och hur du vill att dina närmaste skall se på dig. Att fortsätta det här dubbelspåret leder ingenstans.
    Att berätta för din man skulle kunna få dig att tänka om då du kommer att märka vad det kostar. Men ytterst handlar det om dig.
    Jag menar att du skall kunna arbeta sida vid sida med den här mannen utan att passera en gräns. Men då måste du acceptera fakta och släppa den lilla tjejen som så gärna vill bli sedd. För om du inte gör det kommer det att finnas många attraktiva kollegor att förälska sig i.

  • Anonym (FYI)
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-01-28 20:22:58 följande:
    Tack! Det tror och hoppas jag också att jag gör.

    Och att det engagerar. Ja, det är nog så att min situation inte är helt ovanlig. Och att man är lika rädd att vara den på andra sidan. Jag förstår det.
    Skulle du ts vara rädd att vara på andra sidan ??
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-01-28 19:56:04 följande:
    Måste ens partner veta ALLT man känner och tänker? Klart han inte skulle må bättre av att läsa denna tråd.

    Jag skulle säkert inte må bättre av att veta ALLT han tänker heller. Men nej, jag har inte varit otrogen. Jag har dock satt mig själv i en sits där jag även fått känslor för en annan. Och detta jobbar jag nu på att reda ut. Men min man behöver inte redovisa alla sina tankar för mig, han har rätt att bolla vissa saker med enbart vänner, eller här om han så skulle vilja. Precis som jag.
    Absolut är det så att man inte behöver vända ut och in på sina innersta tankar för sin partner.
    Dina tankar här är ju dock inte något som man bara kan viftar bort hur som helst. Det rör din man i allra högsta grad, och din familj som den ser ut idag.

    Du har kommit till ett stadium sen trådstarten där du kommit till insikt att det kanske inte är rätt det du och kollegan håller på med, men om du tittar tillbaka på trådstarten så var det ju egentligen aldrig ett förhållande eller utbyte av partner du var ute efter. Det var ju bara ligget, en eller några ggr som du ville ha åsikter om.
    Det är möjligt att det är vanligt med dessa känslor runt om i samhället, men är det rätt?

    Lyckligtvis (eller olyckligtvis?) har det inte funnits så många (Kråkungen). Men dom som poppat upp har du väldigt snabbt anammat, Dom har lyckligtvis inte varit så uthålliga, och kanske är det därför du idag inte har ett äktenskap i spillror.
    Vad jag minns var du ju t.o.m villig att ge din man ett frikort, bara du fick ligga med kollegan??

    Tror du fått frågan tidigare och jag vet inte vad för svar du fick då, men eftersom det har blivit aktuellt nu igen så..."Var drar du själv gränsen för otrohet?" Hade det du håller på med varit ok om det gällt din man?
Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift