• Anonym (Villmenfårinte)

    Jag vill ligga med min kollega, är gift

    Jag är gift och har två barn, varit tillsammans i 14 år. Lycklig med min man, vill leva resten av mitt liv med honom. Har inte överhuvudtaget funderat på otrohet innan. MEN. Jag bytte jobb för 1 år sen, och jobbar där med en man där något vuxit fram som jag snart inte kan kontrollera. Vi märkte att vi hade rätt kul ihop, skämtar och skrattar mycket. Men plötsligt övergick det i känslor, som jag kämpar för att trycka undan. Det har gått ett halvår nu. Vi skriver mkt med varann på skype på jobbet, hänger så snart vi får chansen m gemensamma projekt (vi jobbar på olika avd så det känns som att vi hittar ursäkter att ses, ta en kaffe) och tonen i skype-samtalen är skämtsam, men övergått till skämtsam, flirtig. Vi skrev häromdagen att vi balanserar på gränsen, och det gör vi - utan att skriva eller säga något rakt ut. Stämningen är elektrisk. Jag vet eg inte vad han känner eller tänker, för vi har inte sagt nåt rakt ut. Jag kan inte sluta tänka på honom, och det äter upp mig snart. Och jag vill verkligen INTE förstöra hans familj (också gift), och inte min heller. Jag vill inte att han lämnar henne för mig. Jag vill bara så innerligt gärna kyssa honom, ligga med honom och få det ur systemet.

    Jag VET att jag borde undvika honom. Och JO jag älskar min man. Jag VILL inte känna såhär. Det här har bara slagit ner som en blixt och fastnat i mig. Nästan alla trådar jag hittar om liknande så har man det dåligt i sitt nuvarande, jag har inte det. Jag bara vill så jävla starkt bara ligga med honom. Men jag är rädd att jag inte kommer kunna leva med det, det borde jag inte, för då är jag ett jävla svin. Såna jag hatar själv.

    Vill rådfråga:

    1. Har du någon gång känt lika (haft det bra o älskat din nuvarande men blivit kåt/förälskad i en annan samtidigt) och faktiskt gjort det, fått det ur systemet och sen levt vidare? Eller slutar det alltid i kaos (fan, jag vet ju svaret, men finns NÅN som inte ångrat sig?)

    2. Borde jag fråga hur han känner / vad han tänker? Möjlighet: att jag inbillar mig och då är detta ur världen, alternativt. Risk: att han känner samma och det blir ännu jobbigare.

    Tacksam för konstruktiva tankar (att jag bör lämna min man innan jag gör nåt förstår jag att flera av er kommer säga, men det är inte aktuellt).

    Tack!

  • Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift
  • Tecum
    Anonym (felix) skrev 2019-03-21 19:48:42 följande:
    Jag kan kanske omformulera min första fråga.

    Innebär "avslut på ett vis" att du vill/tänker/önskar förändra ditt beteende på något vis för att avsluta den känslomässiga delen av er affär? Eller är det OK om hängmöten/intimfika/spellista/fritidskommunikation också fortsätter in i framtiden?

    Du verkar leva i en värld där man antingen är fysisk otrogen eller "bara vänner". Finns det ingenting därimellan, som innebär att man etablerar ett intenst känslomässigt förhållande med en tredje part, som inte är OK mot din lyckligt ovetande man och som du borde avsluta asap?
    Intrycket vi utomstående får är att du och anonym(man) längtar intensivt efter att TS är otrogen så ni får säga "vad var det jag sa" och därför försöker ni göra henne osäker och provocera henne till att göra saker  hon varken vill eller har tänkt göra. Säger mer om er än om henne...
    Nu har TS kontroll och har skött processen alldeles utmärkt hittills. Dessutom har hon en ängels tålamod som orkar fortsätta svara olyckskorparna som tjatar om samma sak gång på gång. Så lägg ner, TS kommer säkert att uppdatera oss om något spännande händer.
  • Anonym (Ingen kul jul igen)

    Jag delar helt din uppfattning Tecum. Nu låter vi TS hantera detta som hon bestämt sig för.

  • Anonym (FYI)
    Tecum skrev 2019-03-21 23:23:12 följande:
    Intrycket vi utomstående får är att du och anonym(man) längtar intensivt efter att TS är otrogen så ni får säga "vad var det jag sa" och därför försöker ni göra henne osäker och provocera henne till att göra saker  hon varken vill eller har tänkt göra. Säger mer om er än om henne...
    Nu har TS kontroll och har skött processen alldeles utmärkt hittills. Dessutom har hon en ängels tålamod som orkar fortsätta svara olyckskorparna som tjatar om samma sak gång på gång. Så lägg ner, TS kommer säkert att uppdatera oss om något spännande händer.
    Jag måste ändå fråga hur du kan få det till att hela denna ettåriga affären som ts haft, någon gång haft kontroll och skött processen utmärkt. Kan du ge ex. från det att hon öppnade tråden och var så kåt på kollegan att hon t.o.m kunde tänka sig att ge mannen ett frikort, bara hon fick ligga med kollegan, tills idag då hon visserligen inte varit fysisk med honom men enligt dom flesta gjort varje annat fel som finns i boken. Inte tagit något råd utan bara kört på
    T.o.m ts själv inser att hon inte är igenom.
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-03-21 19:56:51 följande:
    Där jag står nu: Jag kommer inte vara otrogen. Jag har dragit ner på kontakten på skype och på fritiden, vi har minskat hängmöten väldigt mycket. Vi har slutat använda spellistan / skicka låtar. Jag ser inte att vi behöver bryta helt eller aldrig höras.

    Som svar på din fråga: Jo. Det finns något mittemellan. Det är just den biten jag gör något åt nu.
    Men visst...Hon är förhoppningsvis på rätt väg, om inget bakslag kommer.
    Och hon är fantastisk på att svara och stå ut med oss "olyckskorpar eller moralpoliser" (beroende på vem som skriver) som inte riktigt litar på vad hon skriver av ovan nämnda orsaker.
    Däremot tror jag ingen försöker...eller vill provocera in henne i otrohet, Varken "man, felix, eller jag.
  • Anonym (man)
    Tecum skrev 2019-03-21 23:23:12 följande:
    Intrycket vi utomstående får är att du och anonym(man) längtar intensivt efter att TS är otrogen så ni får säga "vad var det jag sa" och därför försöker ni göra henne osäker och provocera henne till att göra saker  hon varken vill eller har tänkt göra. Säger mer om er än om henne...
    Nu har TS kontroll och har skött processen alldeles utmärkt hittills. Dessutom har hon en ängels tålamod som orkar fortsätta svara olyckskorparna som tjatar om samma sak gång på gång. Så lägg ner, TS kommer säkert att uppdatera oss om något spännande händer.
    Om jag hade velat att TS skulle vara otrogen så skulle jag snarare köra med dina argument om att allt bara är frid och fröjd och att hon tänker helt rätt när hon gör raka motsatsen till det hon själv sagt och hållit med om inte var så bra.

    Det jag (och några andra) gör är att påpeka uppenbara brister i TS resonemang och titta mer på vad hon faktiskt GÖR än vad hon känner och säger. Jag vet inte hur du resonerar kring mänskligt beteende, men personligen tycker jag att gå efter vad folk gör säger betydligt mer än vad de säger och känner.  Det räcker liksom inte med att säga, idag känner jag mig mycket starkare och så går man ut och gör precis det man inte skulle göra. Goda avsikter och prat är inte värda ett skvatt om de inte backas upp med handlingar.

    Så nej Tecum, ingen här har provocerat TS att göra något hon inte vill, tvärtom har vi försökt förmå henne att INTE göra saker som kan leda henne närmare en otrohet. För om du backar tillbaka till början av tråden så kommer du kanske lägga märke till att "prata med kollegan om sina känslor" varit på tapeten från första början och där de flesta här var eniga om att det inte var en bra idé. Nästa grej TS inte skulle göra är att ha ensammöten och dejter med kollegan utanför jobbet, men det gjorde hon såklart ändå. Det finns en röd tråd i att gå emot det hon sagt att hon inte skulle göra, därav tveksamheten kring om det det går att lita på hennes löfte till sig själv om att inte vara otrogen.

    Att hon varit väldigt tålmodig och tagit kritik och ifrågasättande på ett bra sätt håller jag däremot med om. Men det betyder inte att vi måste hålla med i allt hon säger och gör. Och det betyder absolut inte att vi måste hålla med dig om vad du tycker.
  • Anonym (Villmenfårinte)

    Att påstå att jag inte tagit något råd jag fått gör mig faktiskt bara arg. Jag har inte agerat enligt ALLA råd jag fått (gud, då hade vi både legat / inte legat / snackat / inte snackat etcetc). Dvs helt omöjligt. Men jag har visst lyssnat. Vi har ex inte pratat ut. Vi har inte setts mer än en gång utanför kontoret. Vi hörs inte nu på fritiden (ja, det är bara nån vecka sen men ändå nuläget), jag har dragit ner väldigt mkt på kontakten. Inga fler låtar. Sedan flera månader landat i att jag inte kommer ta något vidare.

    Att då få höra att jag gör tvärtemot det alla säger och att jag inte lyssnar på nåt. Nä. Det är fan orättvist att säga så.

  • Anonym (felix)
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-03-22 17:28:57 följande:

    Att påstå att jag inte tagit något råd jag fått gör mig faktiskt bara arg. Jag har inte agerat enligt ALLA råd jag fått (gud, då hade vi både legat / inte legat / snackat / inte snackat etcetc). Dvs helt omöjligt. Men jag har visst lyssnat. Vi har ex inte pratat ut. Vi har inte setts mer än en gång utanför kontoret. Vi hörs inte nu på fritiden (ja, det är bara nån vecka sen men ändå nuläget), jag har dragit ner väldigt mkt på kontakten. Inga fler låtar. Sedan flera månader landat i att jag inte kommer ta något vidare.

    Att då få höra att jag gör tvärtemot det alla säger och att jag inte lyssnar på nåt. Nä. Det är fan orättvist att säga så.


    Tycker också att du förtjänar en eloge för två avgörande beslut, som visar att du trots allt lyssnar på vad vi skriver.

    Du tackade nej till kollegans förslag om gemensam konferens. Och du frågade inte kollegan om hans evt. känslor för dig när läget var som mest kritiskt i höstas. Det lilla inlindade indirekta prat ni nyligen hade om folk som skiljer sig pga otrohet är inte alls lika kritiskt, som den frågan ville ha varit då. 

    Risken för fysisk otrohet verkar trots allt vara minimal nu. Det är bara hela den känslomässiga delen som skall avslutas, genom att återskapa distans.

    När anden har sluppit ut av flaskan, så kan man inte få den tillbaka in igen. När ni har erkännt att ni haft ett dolt förhållande baserat på ömsesidig attraktion, så kan ni aldrig bli "bara vänner" igen.
  • Tecum
    Anonym (FYI) skrev 2019-03-22 15:08:39 följande:
    Jag måste ändå fråga hur du kan få det till att hela denna ettåriga affären som ts haft, någon gång haft kontroll och skött processen utmärkt. Kan du ge ex. från det att hon öppnade tråden och var så kåt på kollegan att hon t.o.m kunde tänka sig att ge mannen ett frikort, bara hon fick ligga med kollegan, tills idag då hon visserligen inte varit fysisk med honom men enligt dom flesta gjort varje annat fel som finns i boken. Inte tagit något råd utan bara kört på
    T.o.m ts själv inser att hon inte är igenom.

    Men visst...Hon är förhoppningsvis på rätt väg, om inget bakslag kommer.
    Och hon är fantastisk på att svara och stå ut med oss "olyckskorpar eller moralpoliser" (beroende på vem som skriver) som inte riktigt litar på vad hon skriver av ovan nämnda orsaker.
    Däremot tror jag ingen försöker...eller vill provocera in henne i otrohet, Varken "man, felix, eller jag.
    Som du skriver var hon på gränsen till fysisk otrohet i höstas, om bara mannen viftat med lillfingret hade hon fallit. Men hon har ventilerat frågan, tagit råd (så där har du fel) insett vad hon riskerar, gradvis trappat ner kontakterna, avstått de mest "farliga" mötena och blivit mer på det klara över vad han känner och vill/inte vill. Och därefter landat i att det inte blir mer än så här utan snarare åt det svalare hållet.

    Min tro är att det varit sämre om hon brutit tvärt och totalt. Då hade hon känt att hon förlorat något som kunnat bli fantastiskt, det förbjudna är alltid mer lockande, och ältat om vad han egentligen ville och vad hon skulle gjort istället. Nu har hon haft chansen, övervägt, trappat ner och avstått. Precis så gör förnuftiga personer!
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Tecum skrev 2019-03-22 18:35:11 följande:

    Som du skriver var hon på gränsen till fysisk otrohet i höstas, om bara mannen viftat med lillfingret hade hon fallit. Men hon har ventilerat frågan, tagit råd (så där har du fel) insett vad hon riskerar, gradvis trappat ner kontakterna, avstått de mest "farliga" mötena och blivit mer på det klara över vad han känner och vill/inte vill. Och därefter landat i att det inte blir mer än så här utan snarare åt det svalare hållet.

    Min tro är att det varit sämre om hon brutit tvärt och totalt. Då hade hon känt att hon förlorat något som kunnat bli fantastiskt, det förbjudna är alltid mer lockande, och ältat om vad han egentligen ville och vad hon skulle gjort istället. Nu har hon haft chansen, övervägt, trappat ner och avstått. Precis så gör förnuftiga personer!


    Tack.
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (Samma sits) skrev 2019-03-26 21:40:06 följande:

    Tror du att ni kommer kunna vara vänner ts?


    Jag tror det. Men jag vet inte hur det skulle bli om nån av oss bytte jobb, om vi helt skulle bryta då eller hålla kontakt på nåt vis.

    I helgen skickade han grejer på insta. Jag svarade faktiskt inte. Det har jag i stort sett alltid gjort annars.
Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift