• Äldre 18 Oct 09:38
    93643 visningar
    3835 svar
    3835
    93643

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Äldre 19 Oct 23:16
    #31
    Frazze skrev 2018-10-19 22:02:16 följande:

    Hej alla! Jag hakar på här jag med! Hoppas kunna komma iväg och köra FET i mars på ivfRiga. Efter 3 ivf i Sverige där den första tog sig och resulterade i vår ängladotter som dog i magen i v 24, så bestämde vi oss för äd i Riga där vi nu har 11 st embryos el blastisar i frysen där. Vi hade 13 från början, men 2 stoppades in i sep 2015 blev gravid men fick tidigt missfall. Sen blev jag naturligt gravid dec 2015 som resulterade i min underbara son som nu är 2 år. Nu har jag inga ägg kvar så då kör vi syskonförsök i Riga. Beklagar alla som fått missfall jag hoppas verkligen att vi alla lyckas 2019!


    Vlkommen hit till tråden !
  • Äldre 20 Oct 07:21
    #32

    @UndrandeSökare

    Tack för respons i tråden.

    Åh vad jobbigt för er, sänder en kram.

    När blir nästa försök för er? Har ni gjort 2 försök?

    Vad jag förstår ska man vänta 2 mensperioder. Så för min del blir det nog efter jul. Men som jag könner det nu så vet jag inte.

    Jag går på AVA kliniken. Får alltid snabba svar.

    Tyvärr sent i livet att börja för mig. Men har liksom varit så mycket som kommit emellan

    Med jobb och träning.

    Hade jag vetat med äggdonation innan hade jag nog inte ?slösat?tid på IVF (2 i Sverige förra året)

    Då verkar det som vi fick samma medicin.

    Jag har läst många som använder trombyl, dropp och kortison, har pratat med RIGA och frågat om annan medicin. Dom skulle återkomma.

    Jag sett att det är många som kämpar och önskar alla stort lycka till.

    @Myran1979

    Tack ???? Ja det kändes tufft men börjar återhämta mig.

    Hur många gånger har du gjort? Enbart äggdonation?

  • Äldre 20 Oct 07:30
    #33
    Baby74 skrev 2018-10-20 07:21:53 följande:

    @UndrandeSökare

    Tack för respons i tråden.

    Åh vad jobbigt för er, sänder en kram.

    När blir nästa försök för er? Har ni gjort 2 försök?

    Vad jag förstår ska man vänta 2 mensperioder. Så för min del blir det nog efter jul. Men som jag könner det nu så vet jag inte.

    Jag går på AVA kliniken. Får alltid snabba svar.

    Tyvärr sent i livet att börja för mig. Men har liksom varit så mycket som kommit emellan

    Med jobb och träning.

    Hade jag vetat med äggdonation innan hade jag nog inte ?slösat?tid på IVF (2 i Sverige förra året)

    Då verkar det som vi fick samma medicin.

    Jag har läst många som använder trombyl, dropp och kortison, har pratat med RIGA och frågat om annan medicin. Dom skulle återkomma.

    Jag sett att det är många som kämpar och önskar alla stort lycka till.

    @Myran1979

    Tack ???? Ja det kändes tufft men börjar återhämta mig.

    Hur många gånger har du gjort? Enbart äggdonation?


    IVF x 3 = misslyckat!!! Väntar ÄD.... väntaaaaaarrrrr....
  • Äldre 20 Oct 11:44
    #34
    Baby74 skrev 2018-10-20 07:21:53 följande:

    @UndrandeSökare

    Tack för respons i tråden.

    Åh vad jobbigt för er, sänder en kram.

    När blir nästa försök för er? Har ni gjort 2 försök?

    Vad jag förstår ska man vänta 2 mensperioder. Så för min del blir det nog efter jul. Men som jag könner det nu så vet jag inte.

    Jag går på AVA kliniken. Får alltid snabba svar.

    Tyvärr sent i livet att börja för mig. Men har liksom varit så mycket som kommit emellan

    Med jobb och träning.

    Hade jag vetat med äggdonation innan hade jag nog inte ?slösat?tid på IVF (2 i Sverige förra året)

    Då verkar det som vi fick samma medicin.

    Jag har läst många som använder trombyl, dropp och kortison, har pratat med RIGA och frågat om annan medicin. Dom skulle återkomma.

    Jag sett att det är många som kämpar och önskar alla stort lycka till.

    @Myran1979

    Tack ???? Ja det kändes tufft men börjar återhämta mig.

    Hur många gånger har du gjort? Enbart äggdonation?


    Har haft 5 naturliga hemmatillverkade graviditeter som alla slutat i missfall innan v.12.

    Vi har bara gjort 1 insättning i Riga (satte in 2 färska blastos), det var 2017. Sen under 2018 har vi gjort en ny större immunutredning i London, och ska nu göra hysto hos ivfSerum i Aten i november. Jag planerar att göra nästa insättning i januari 2019.

    Får du inte Trombyl75mg på recept så kan du köpa receptfria Albyl Minor 250mg och dela varje tablett i 3 delar, och ta en tredjedelstablett per dag. Det är samma sak som Trombyl.

    Ja, Avaclinic har sagt till mig att man måste vänta 2 vanliga menstruationer, och sen kan man köra på den 3e månaden.

    Har du Veronika eller Katarina som koordinator?

    Har din man fått göra Sperm dna fragmentationstest hos Avaclinic?
  • Äldre 21 Oct 10:21
    #35

    Hej hej ny i utlands ivf världen!!!

    Vart ska man åka..... är 40 fyller snart 41.

    Inga barn sen innan, missfall efter missfall i 10år snart.

    De hittar inga fel på varken mig eller sambo.

    Usch vilken ångest, så mkt pengar det handlar om, rädd att misslyckas, rädd att välja fel klinik.

    Någon som är erfaren som kan hjälpa guida och lugna.

    Stort lycka till er alla kämpar!

  • Äldre 21 Oct 10:53
    #36
    AHed78 skrev 2018-10-21 10:21:28 följande:

    Hej hej ny i utlands ivf världen!!!

    Vart ska man åka..... är 40 fyller snart 41.

    Inga barn sen innan, missfall efter missfall i 10år snart.

    De hittar inga fel på varken mig eller sambo.

    Usch vilken ångest, så mkt pengar det handlar om, rädd att misslyckas, rädd att välja fel klinik.

    Någon som är erfaren som kan hjälpa guida och lugna.

    Stort lycka till er alla kämpar!


    Välkommen hit till tråden ! Jag beklagar dina missfall, hur många har du fått under dessa 10 år? Har ni gjort någon missfallsutredning privat eller genom Landstinget?

    Det finns många olika kliniker i olika länder att välja om man vill göra äggdonation, om du vill kan du kontakta olika kliniker, och fråga vad just de kan erbjuda er, för att sen kunna jämföra.

    Jag och min man går hos Avaclinic i Riga. Vi valde dem för jag hade läst på Familjeliv att många är nöjda med dem, och jag har haft kontakt med flera kvinnor som fått barn via äggdonation där. Det går att flyga till Riga, tar 1 timme från Arlanda, och det går också att ta båten från Värtahamnen. Kliniken ligger på 10min promenadavstånd från båtterminalen i Riga.

    Jag gick in på deras hemsida en vardag under kontorstid och började chatta med Veronika som är en av klinikens koordinatorer, sen fortsatte vi kontakten via mail. Hon är snabb att svara på alla frågor. Hos Avaclinic får man alla ägg från donatorn vid ett äggplock (man behöver alltså inte dela mängden ägg som man gör vid vissa andra kliniker). Du hittar deras prislista på svenska om du går in på deras hemsida.
  • Äldre 21 Oct 15:07
    #37

    Hej Alla!

    Hoppar in här trots att min äd process inte kommer att infalla 2019 men nästan :) hoppas det är ok? :) jag väntar på att få köra nu i dagarna då jag idag fick mens (enda gången man är glad för att den anländer, när man ska satta igång med behandling..haha). Eller nu i dagarna är ju inte helt sant, man ska ju börja med nedreglering och sen vänta in en mens till, sen insättning. Planerat insättning blir kring den 10-13 december om allt går väl. Jag går också på AVA riga och de letar just nu efter donator till mig :)

    Jag är så spänd och glad att äntligen komma igång! Undrande har ju hjälpt mig en del med tips och annat att tanka på så kul att du startat tråden undrande som är så kunnig :)

    Ha en fin söndag tjejer!

    Grattis till er som har lyckats, och till er som kämpar: kämpa på tills krafterna tar slut och då, ja vad gör man då? Köper ett hus i Barbados och flyttar dit? ;)

  • Äldre 21 Oct 15:36
    #38
    +1
    Evylina skrev 2018-10-21 15:07:39 följande:

    Hej Alla!

    Hoppar in här trots att min äd process inte kommer att infalla 2019 men nästan :) hoppas det är ok? :) jag väntar på att få köra nu i dagarna då jag idag fick mens (enda gången man är glad för att den anländer, när man ska satta igång med behandling..haha). Eller nu i dagarna är ju inte helt sant, man ska ju börja med nedreglering och sen vänta in en mens till, sen insättning. Planerat insättning blir kring den 10-13 december om allt går väl. Jag går också på AVA riga och de letar just nu efter donator till mig :)

    Jag är så spänd och glad att äntligen komma igång! Undrande har ju hjälpt mig en del med tips och annat att tanka på så kul att du startat tråden undrande som är så kunnig :)

    Ha en fin söndag tjejer!

    Grattis till er som har lyckats, och till er som kämpar: kämpa på tills krafterna tar slut och då, ja vad gör man då? Köper ett hus i Barbados och flyttar dit? ;)


    Välkommen hit till tråden !

    Skönt att du fått klartecken att sätta igång. Då hoppas jag allt går bra för dig i Riga i december. Jag hoppas kunna åka för insättning i Riga i januari.
  • Äldre 21 Oct 23:50
    #39

    Myran1979 - hur länge får du vänta till äggdonation?

    UndrandeSökare

    Hoppas det går bra för er i Januari.

    Tack då vet jag att jag kan köpa AbylMinor ifall jag ej får recept på det.

    Det blir nog vänta till dec/Jan, troligtvis Jan 2019 innan isättning av 2 frysta.

    Jag har Katarina, hon snabb på svara. Även Veronica svarat ngn enstaka gång.

    Får alla göra Sperm dna fragmentationstest eller något man måste fråga?

    Håller tummarna för alla.

    Jag tränar mycket men under och efter isättning tränade jag inget. Så känns bra att träna lite nu ändå.

    Kommer dra ner på jobbandet (egen företagare) så mycket planering inför allt

  • Äldre 21 Oct 23:53
    #40
    +1

    Lycka till Evylina.

    Jag kommer nog jag med göra min andra äggdonation på Ava med frysta ägg jag har.

    Kul många som kan dela med sig av sina erfarenheter

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019