• Äldre 18 Oct 09:38
    92740 visningar
    3835 svar
    3835
    92740

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Äldre 23 Oct 15:08
    #51
    Evylina skrev 2018-10-23 10:35:59 följande:

    Jag vet! Haha, har redan kontaktat en kollega som ska byta helg med mig :) detta är miljoner gånger viktigare än jobb!Ja jag kunde :) så jag kommer iväg i december! Jag vantar inte en månad pga jobb! Tycker redan det kännas som evigheter att vänta två månader... Men värt det, helt klart!!Ja jag förstår! Men det är ett bra val, som du själv skrev: leva i en tvåa med två barn går inte! Hoppas att det lossnar med jobb! Får man fråga vad du jobbar inom?

    HA en fin tisdag tjejer!


    Hej, jag jobbar som koordinator alltså i min värld besöksbokare och eventvärd. Men som sagt nu är det slut i nästa vecka. Söker både administrativa yrken som inom industri där jag har mest erfarenhet.

    Ja får vi nu ett extra rum så finns det ju plats i vårt rum för en liten till. Vi ska kämpa så att vi kommer iväg till Riga snart ändå! JAG SKA HA ETT BARN TILL! Bara så ni vet det

    Beklagar Myran, det är så tungt! Deppa ett tag, sen får du komma igen med nya krafter. Jag körde 3 ivfer, 1 äd, sen fick jag letrozol och östrogenplåster och smack pang boom så var jag gravid på egen hand. Var nog det absolut sista ägget som fanns kvar som var dugligt. Och så jäkla perfekt det blev Hoppas det händer er oxå! Kram
  • Äldre 24 Oct 17:13
    #52
    Evylina skrev 2018-10-22 14:29:10 följande:

    Tack! När planerar du att åka dit? :)Shit Myran förstår precis vad du känner :( det är ett mörker men man tar sig alltid ur den till slut! Been there ett par ggr :(

    Jag har nu valt donator och nu är det bara att vänta, de sköt behandlingen med 5 dagar så nu infaller embryo transfer med min jobbhelg, vilket är lite trist för den är svår att byta, men ska se vad som kan göras! Detta är ju så mycket viktigare än jobb!

    Kram alla


    Skönt att du fått välja donatorer nu, hur många manliga donatorer och hur många kvinnliga fick du välja på?
  • Äldre 24 Oct 20:42
    #53
    Frazze skrev 2018-10-23 15:08:13 följande:
    Hej, jag jobbar som koordinator alltså i min värld besöksbokare och eventvärd. Men som sagt nu är det slut i nästa vecka. Söker både administrativa yrken som inom industri där jag har mest erfarenhet.

    Ja får vi nu ett extra rum så finns det ju plats i vårt rum för en liten till. Vi ska kämpa så att vi kommer iväg till Riga snart ändå! JAG SKA HA ETT BARN TILL! Bara så ni vet det

    Beklagar Myran, det är så tungt! Deppa ett tag, sen får du komma igen med nya krafter. Jag körde 3 ivfer, 1 äd, sen fick jag letrozol och östrogenplåster och smack pang boom så var jag gravid på egen hand. Var nog det absolut sista ägget som fanns kvar som var dugligt. Och så jäkla perfekt det blev Hoppas det händer er oxå! Kram
    Ok, tack för den infon Frazze! hopasp verkligen att du hittar ett jobb så att du kan slappna av och känna dig mer säker ekonomisk! Och ja, klart du ska ha ett barn till! Baby
    UndrandeSökare skrev 2018-10-24 17:13:19 följande:
    Skönt att du fått välja donatorer nu, hur många manliga donatorer och hur många kvinnliga fick du välja på?
    Hej undrande! Fick välja mellan två kvinnliga och sex manliga. Välja den kvinnliga var hur lätt som helst! Läste om båda och visste direkt vilken jag ville ha :) Har fortfarande inte bestämt den manliga, så svårt! Men har två favoriter, måste bara tänka nån dag till :)
  • Äldre 24 Oct 21:00
    #54
    +1
    Evylina skrev 2018-10-24 20:42:11 följande:

    ;Hej undrande! Fick välja mellan två kvinnliga och sex manliga. Välja den kvinnliga var hur lätt som helst! Läste om båda och visste direkt vilken jag ville ha :) Har fortfarande inte bestämt den manliga, så svårt! Men har två favoriter, måste bara tänka nån dag till :)


    Ungefär som oss då, vi fick 2 kvinnliga och 4 manliga att välja på. Den manliga var lätt, var bara en som kändes vettig, men de kvinnliga var svårare, båda var ok.
  • Äldre 25 Oct 03:28
    #55

    [quote=79161305][quote-nick]Frazze skrev 2018-10-23 15:08:13 följande:[/quote-nick

    Beklagar Myran, det är så tungt! Deppa ett tag, sen får du komma igen med nya krafter. Jag körde 3 ivfer, 1 äd, sen fick jag letrozol och östrogenplåster och smack pang boom så var jag gravid på egen hand. Var nog det absolut sista ägget som fanns kvar som var dugligt. Och så jäkla perfekt det blev Hoppas det händer er oxå! Kram[/quote]

    Ja du det hoppas jag också.... även om vi inte ens börjat med äd så känns det som om det är dömt att misslyckas på förhand. Ingen bra inställning direkt, men jag kan inte rå för det. Vi har hållit på så länge utan resultat så jag har börjat tappa hoppet. Dessutom har jag åldern emot mig tyvärr (39 år). Håller tummarna för oss alla att det går vägen!

  • Äldre 25 Oct 06:37
    #56
    Myran1979 skrev 2018-10-25 03:28:31 följande:

    [quote=79161305][quote-nick]Frazze skrev 2018-10-23 15:08:13 följande:[/quote-nick

    Beklagar Myran, det är så tungt! Deppa ett tag, sen får du komma igen med nya krafter. Jag körde 3 ivfer, 1 äd, sen fick jag letrozol och östrogenplåster och smack pang boom så var jag gravid på egen hand. Var nog det absolut sista ägget som fanns kvar som var dugligt. Och så jäkla perfekt det blev Hoppas det händer er oxå! Kram


    Ja du det hoppas jag också.... även om vi inte ens börjat med äd så känns det som om det är dömt att misslyckas på förhand. Ingen bra inställning direkt, men jag kan inte rå för det. Vi har hållit på så länge utan resultat så jag har börjat tappa hoppet. Dessutom har jag åldern emot mig tyvärr (39 år). Håller tummarna för oss alla att det går vägen![/quote]

    Ja jag är snart 41 och fick min son naturligt när jag var 38.5 år. Fattar inte då mina äggstockar blev helt utdömda på ivfen. Vågade inte fortsätta med det ens. Vila ett tag, läs på vad du kan göra själv. Har en kompis som käkat Yams el Jams i 1 år. Hon hade inga ägg alls typ och så nu när hon gjorde ivf i Polen så hade hon 11 ägg och 5 av dem blev befruktade. Hon blev gravid men tyvärr mf på första försöket. Nu får vi se hur det går nästa gång. Ge aldrig upp hoppet! Jag är likadan att jag inte tror det kommer lyckas på grund av att jag fick mf första föraöket på äd, men vi testar en gång till innan vi gör någo form av utredning. Nu kämpar vi!
  • Äldre 25 Oct 08:12
    #57
    Frazze skrev 2018-10-25 06:37:46 följande:

    Ja du det hoppas jag också.... även om vi inte ens börjat med äd så känns det som om det är dömt att misslyckas på förhand. Ingen bra inställning direkt, men jag kan inte rå för det. Vi har hållit på så länge utan resultat så jag har börjat tappa hoppet. Dessutom har jag åldern emot mig tyvärr (39 år). Håller tummarna för oss alla att det går vägen!


    Ja jag är snart 41 och fick min son naturligt när jag var 38.5 år. Fattar inte då mina äggstockar blev helt utdömda på ivfen. Vågade inte fortsätta med det ens. Vila ett tag, läs på vad du kan göra själv. Har en kompis som käkat Yams el Jams i 1 år. Hon hade inga ägg alls typ och så nu när hon gjorde ivf i Polen så hade hon 11 ägg och 5 av dem blev befruktade. Hon blev gravid men tyvärr mf på första försöket. Nu får vi se hur det går nästa gång. Ge aldrig upp hoppet! Jag är likadan att jag inte tror det kommer lyckas på grund av att jag fick mf första föraöket på äd, men vi testar en gång till innan vi gör någo form av utredning. Nu kämpar vi![/quote]

    Åhhh jag önskar er det bästa! Att det går vägen! Många bebisar till folket Jag är bara så sjukt stressad över min ålder! Hade vi bara börjat tidigare! Grrrr, man kan ju inte tänka så heller hela tiden, men rår inte för det, jag vet!
  • Äldre 25 Oct 14:16
    #58

    Hej!

    Jag följer gärna med i denna tråd. Är 43 år och vi har bestämt oss för Äd. Jag träffade stora kärleken för två år sedan , han har inga barn men jag har tre. Vi har ju min ålder emot oss o vi har försökt nästan i två år samt två ivf utan ett plus. I helgen var vi på seminarium för Äd som Ava-Peter hade och det kändes så bra. Nu har vi kontakt med kliniken och väntar på upplägget för Äd i januari. Är det någon mer som funderar på Ava-Peter??

  • Äldre 25 Oct 14:45
    #59
    Havet75 skrev 2018-10-25 14:16:28 följande:

    Hej!

    Jag följer gärna med i denna tråd. Är 43 år och vi har bestämt oss för Äd. Jag träffade stora kärleken för två år sedan , han har inga barn men jag har tre. Vi har ju min ålder emot oss o vi har försökt nästan i två år samt två ivf utan ett plus. I helgen var vi på seminarium för Äd som Ava-Peter hade och det kändes så bra. Nu har vi kontakt med kliniken och väntar på upplägget för Äd i januari. Är det någon mer som funderar på Ava-Peter??


    När jag bestämde mig för Äd så följde jag bara en som hade varit i Riga då på IvfRiga så jag kollade ingen annanstans. Men jag vet en som vart där och hon blev gravid första försöket och har idag en liten dotter. Jag tror att de ska vara riktigt bra Välkommen till gruppen och Lycka till!
  • Äldre 25 Oct 16:56
    #60
    Havet75 skrev 2018-10-25 14:16:28 följande:

    Hej!

    Jag följer gärna med i denna tråd. Är 43 år och vi har bestämt oss för Äd. Jag träffade stora kärleken för två år sedan , han har inga barn men jag har tre. Vi har ju min ålder emot oss o vi har försökt nästan i två år samt två ivf utan ett plus. I helgen var vi på seminarium för Äd som Ava-Peter hade och det kändes så bra. Nu har vi kontakt med kliniken och väntar på upplägget för Äd i januari. Är det någon mer som funderar på Ava-Peter??


    Hej, vi går på Ava Peter. Önskar att vi hade koll på dom från början. Vi började med äd på ivf Riga, 12 ägg som blev 8 fina blasto. Det resulterade i missfall i v6 på första försöket, sen ingenting. Inför sista försöket åkte vi till Aten och dr d, det hjälpte inte. Vi fortsatte hos d med två är som blev totalt 4 försök med 7 embryon, ett pluss fick vi på dag 10 med dag 13 var det inget längre. Inför sista försöket hos dr d så åkte vi till serum och gjorde hysto och DNA-Fragmentering på spermie, spermierna var helt ok. På hysto hittade dom en infektion och gjorde implantationssnitt. Hade stark immunmedicin men det hjälpte inte heller.

    Nu är vi i St Petersburg och har gjort en hysto och en insättning som inte heller gav +. Nu väntar vi på hysto nr 2 i december och insättning nr 2 i mars.

    Kan bara säga att dom är så proffsiga om jag jämför med dom andra. Som sagt synd att vi inte hittade Ava Peter först för jag kan klart rekommendera dom.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019