• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • UndrandeSökare
    Frazze skrev 2018-10-26 15:13:32 följande:
    Kan inte öppna länken, men ja han är det i alla fall tror inte det finns 2 gyn med samma namn i denna regionen. Han är grym men weird!
    Varför säger du att han är weird? på vilket sätt är han konstig?

    Här är infon som står om man klickar på länken:
    Avgifter

    Mottagningen har samma patientavgifter till läkare som landstingets mottagningar.


    Besök hos läkare: 300 kr.


    Preventivmedelsrådgivning/besök: Gratis.


    Frikort gäller.


    Uteblivet besök debiteras med 300kr + administrationsavgift 50kr om ej avbokat 07,30 samma dag. Kan då göras på telesvar. Gäller även vid frikort.


    Privata behandlingar för barnlöshet:


    Kostnader för besök i samband med privat IVF: Se respektive IVF kliniks hemsida.


    Enstaka ultraljudsundersökningar i samband med annan privat  behandling för barnlöshet: 1500 kr.  


    Betalning med kort. I undantagsfall kontant.    

    www.urbanclaesson.se/Avgifter.aspx
     

  • Havet75
    PeeWee44 skrev 2018-10-25 23:09:55 följande:

    Vi gjorde embryoadoption nu inte är och då behöver jag inte synka med donatorn. Dom styrde min cykel med progynon och prontogest fram till insättning för att kunna hålla koll på slemhinnan och så. Nu är jag nedreglerad inför hyston i december. Det är inte kul, vallningar, svettattacker... tre månader ska jag ha det så här. Mannen och jag sover i olika sovrum nu då jag behöver sova med öppet fönster och han fryser. Kram


    Okej, ja då blir det något helt annat än Äd. Åhh det låter inte alls roligt, vad du är duktig som kämpar så, hoppas du kommer må något bättre snart. Kram på dig
  • Frazze
    UndrandeSökare skrev 2018-10-26 15:25:17 följande:

    Varför säger du att han är weird? på vilket sätt är han konstig?

    Här är infon som står om man klickar på länken:AvgifterMottagningen har samma patientavgifter till läkare som landstingets mottagningar.

    Besök hos läkare: 300 kr.

    Preventivmedelsrådgivning/besök: Gratis.

    Frikort gäller.

    Uteblivet besök debiteras med 300kr + administrationsavgift 50kr om ej avbokat 07,30 samma dag. Kan då göras på telesvar. Gäller även vid frikort.

    Privata behandlingar för barnlöshet:

    Kostnader för besök i samband med privat IVF: Se respektive IVF kliniks hemsida.

    Enstaka ultraljudsundersökningar i samband med annan privat  behandling för barnlöshet: 1500 kr.  

    Betalning med kort. I undantagsfall kontant.    

    www.urbanclaesson.se/Avgifter.aspx

     


    Det går inte förklara på vilket sätt han är weird! Man måste träffa honom själv för att förstå. Min mor var hos han en gång då hon fick svar att det kunde vaea cellförändring i livmodern, men det var inte det. Men hon sa ALDRIG MER att jag sätter min fot där. Jag tänkte samma, men han är fasiken så jäkla bra alltså! Nu är jag van vid han. Jag hade för mig att han tog 2500 vid vul för äd, men det kanske var 1500. Täbkte att förut tog han 200 för besök och nu 300 för besök så tänkte att han säkert höjt taxan för vul då oxå. Sist jag var där så ville de faktiskt helst ha betalt via Swish. De har tagit bort kortapparaten så de tar inte kort längre. Så tänk på det i så fall. Vem det nu än var som undrade om gyn i skaraborg.
  • samsam74

    Hej! Tack för svar om tips på ultraljud o blodprovstagning. Tänkte annars att proverna går att ta mha Werlabs..Ja, första försöket, men har barn sen tidigare (ICSI).

  • UndrandeSökare
    samsam74 skrev 2018-10-27 11:22:24 följande:

    Hej! Tack för svar om tips på ultraljud o blodprovstagning. Tänkte annars att proverna går att ta mha Werlabs..Ja, första försöket, men har barn sen tidigare (ICSI).


    Du kan kolla om infektionsproverna kan tas genom Werlabs.se eller Blodkollen.se Jag vet att man för många år sen kunde köpa ett blodremisspaket genom Werlabs som hette "inför ivf" eller liknande. Jag vet inte om de har kvar det nu, kan ju vara värt att kolla om du vill.

    Annars om du har en hjälpsam vårdcentral så kanske de kan hjälpa dig med infektionsproverna (hiv, syfilis etc) endera på högkostnadsskyddet eller mot betalning privat? Annars hoppas jag att du kan få hjälp hos gyn Urban Claesson som Frazze tipsade dig om.

    Förutom vul, och blodprover, behöver du också få recept på 1 nedregleringsspruta (Procren), östrogentabletter(Progynon) och Progesteron (Lutinus). Man kan också köpa dessa mediciner på kliniken eller be dem skicka EU-recept eller skicka medicinerna med posten från Riga. Men billigast blir nog om du kan få svenskt recept.

    Du behöver sen ta om dessa infektionsprover en gång per år och scanna in och maila till kliniken så länge som du har embryon kvar i deras frys.

    Hoppas det går bra med din behandling. Har du valt donator? Vilken månad planerar du att resa till Riga?
  • Evylina
    UndrandeSökare skrev 2018-10-27 11:41:30 följande:
    Du kan kolla om infektionsproverna kan tas genom Werlabs.se eller Blodkollen.se Jag vet att man för många år sen kunde köpa ett blodremisspaket genom Werlabs som hette "inför ivf" eller liknande. Jag vet inte om de har kvar det nu, kan ju vara värt att kolla om du vill.

    Annars om du har en hjälpsam vårdcentral så kanske de kan hjälpa dig med infektionsproverna (hiv, syfilis etc) endera på högkostnadsskyddet eller mot betalning privat? Annars hoppas jag att du kan få hjälp hos gyn Urban Claesson som Frazze tipsade dig om.

    Förutom vul, och blodprover, behöver du också få recept på 1 nedregleringsspruta (Procren), östrogentabletter(Progynon) och Progesteron (Lutinus). Man kan också köpa dessa mediciner på kliniken eller be dem skicka EU-recept eller skicka medicinerna med posten från Riga. Men billigast blir nog om du kan få svenskt recept.

    Du behöver sen ta om dessa infektionsprover en gång per år och scanna in och maila till kliniken så länge som du har embryon kvar i deras frys.

    Hoppas det går bra med din behandling. Har du valt donator? Vilken månad planerar du att resa till Riga?
    Hej Undrande och ni andra som varit på AVA Riga (eller andra kliniker) Hur fungerar det med EU recept? De har skickat sådana till mig (inte fått de än), kan man lösa ut mediciner med dessa på vilken apotek som helst? Tar man nedregleringsprutan Procren själv då? Jag har faktisk lutinus hemma efter alla misslyckade IVF:r. Så kommer att använda det. Hur länge tog ni lutinus sen 12 veckor eller mindre? Och immunhämnande? Jag har bett om att få trombyl och kortison (vad den nu heter den pillen), vill maxa mina chanser!

    Mycket frågor! Hade kunnat googla allt detta men nu finns det ju experter här som kan berätta med info direkt från källan ;)
    samsam74 skrev 2018-10-27 11:22:24 följande:

    Hej! Tack för svar om tips på ultraljud o blodprovstagning. Tänkte annars att proverna går att ta mha Werlabs..Ja, första försöket, men har barn sen tidigare (ICSI).


    Har du någon fast gynekolog du går till? Kan löna sig att kolla med denna ifall de kan hjälpa till! Min gyn ville inte alls hjälpa mig med att översätta recepten, men hon hjälpte mig med blodprover och ultraljud, så jag behöver inte lägga pengar på det iaf. känns bra! Lycka till :)
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-10-27 12:10:57 följande:
    Hej Undrande och ni andra som varit på AVA Riga (eller andra kliniker) Hur fungerar det med EU recept? De har skickat sådana till mig (inte fått de än), kan man lösa ut mediciner med dessa på vilken apotek som helst? Tar man nedregleringsprutan Procren själv då? Jag har faktisk lutinus hemma efter alla misslyckade IVF:r. Så kommer att använda det. Hur länge tog ni lutinus sen 12 veckor eller mindre? Och immunhämnande? Jag har bett om att få trombyl och kortison (vad den nu heter den pillen), vill maxa mina chanser!

    Mycket frågor! Hade kunnat googla allt detta men nu finns det ju experter här som kan berätta med info direkt från källan ;)
    samsam74 skrev 2018-10-27 11:22:24 följande:

    Hej! Tack för svar om tips på ultraljud o blodprovstagning. Tänkte annars att proverna går att ta mha Werlabs..Ja, första försöket, men har barn sen tidigare (ICSI).


    Har du någon fast gynekolog du går till? Kan löna sig att kolla med denna ifall de kan hjälpa till! Min gyn ville inte alls hjälpa mig med att översätta recepten, men hon hjälpte mig med blodprover och ultraljud, så jag behöver inte lägga pengar på det iaf. känns bra! Lycka till :)
    EU-recept kan man lösa ut på apotek i Sverige, men det blir utanför högkostnadsskyddet, så man måste betala 100% av kostnaden, men det är det ju värt om man får tag på medicinerna man behöver.  Det är en spruta Procren man behöver. Ja, man tar sprutan själv subkutant i magfettet (eller om du har någon kompis som är sjuksköterska som vill hjälpa dig sätta den).

    "Subkutana injektioner. En subkutan injektion innebär att läkemedlet sprutas in i underhudsfettet. Därifrån tas det verksamma ämnet upp i blodet och sprids i kroppen och når på så sätt den del av kroppen där det ska verka. Subkutana injektioner verkar oftast långsamt och i jämn takt."

    Om du söker på Procren på Fass.se så kan du se både pris och vilka apotek i ditt område som har den hemma. Finns det inte hemma på apoteket så fråga om apoteket kan beställa hem åt dig. 1 spruta Procren kostar ca 1300kr med EU-recept. 1st ask med 84 östrogentabletter (Progynon 2mg) kostar ca 109kr.

    Här hittar du bipacksedeln för Procren för vårdpersonal:
    www.fass.se/LIF/product&nplId=20031121000024

    Samt för allmänheten:
    www.fass.se/LIF/product&nplId=20040607007068

    I bibacksedeln hittar du bilder på stag för steg exakt hur du ska göra med sprutan.

    Jag använde inte Procren själv, vi reste till Riga för att göra vul och göra sperm dna fragmentationstest och då efter vul satte sjuksköterskan en annan sorts nedregleringsspruta i muskeln i skinkan på mig (interamuskulär injektion).  Annan medicin men samma effekt dvs nedreglering (man försätts i konstgjort klimakterium).

    Sen bygger man upp slemhinnan kemiskt med östrogentabletter (Progynon 2mg) och senare lägger man också till progesteron (Lutinus 100mg). Utomlands i tex Riga finns progesteron som Utrogestan 100mg och 200mg som är små vita runda bollar och kladdar inte lika mycket som Lutinus.

    Bipacksedel för Progynon 2mg (Östrogen)
    www.fass.se/LIF/product&nplId=19700130000014&docType=7&docTypeDynTab=30&scrollPosition=416

    Det vanligaste är att du kommer ta 3 tabletter östrogen (Progynon 2mg) per dag och 6st Lutinus per dag (2 på morgonen, 2 vid lunch och 2 på kvällen).
    Vid ev. blödningar några dagar efter insättning så brukar man få höja dosen östrogen från 3 tabletter per dag(1x3) till 4 tabletter per dag (2x2).

    Trombyl 75mg per dag, tar man 1 tablett dagligen av, fungerar milt blodförtunnade och kan förhindra ev. blodproppar när embryot försöker fästa och även senare för att förhindra proppar i moderkakan.

    Du kan också be om recept på Fragminsprutor, de är blodförtunnande och man tar dem 1 per dag i magfettet. De är starkare än Trombyl (de sammarbetar med Trombylen). Fragmin kan även lösa upp redan befintliga proppar (det kan inte Trombyl göra, endast förebygga).

    Kortison (Prednisolon 5mg) vanlig dos är 10mg och uppåt, men du måste fråga kliniken både när du ska börja med Trombyl och Prednisolon och vilka doser Prednisolon du ska ta, det brukar vara individuellt.

    Om det skulle bli minus eller missfall så slutar man direkt med alla mediciner UTOM prednisolon, det måste man trappa ner långsamt (halvera dosen var 3e dag). Man ska INTE sluta direkt med prednisolon (kortison) för då hinner inte kroppens KORTISOL produktion med, och då kan man få tråkiga biverkningar som trötthet, värk och stelhet.

    Kliniken kommer tala om för dig när du ska börja och när du ska sluta med alla mediciner. Du kommer få en behandlingsplan av din koordinator.

    Lycka till med din behandling !
  • UndrandeSökare

    Evylina- Jag skulle rekommendera att man fortsätter med Lutinus till v.14
    när moderkakan tar över produktionen, men hör med kliniken vad de säger.

  • Evylina

    Tack så hemsk mycket Undrande få
    är utförligt svar, nu vet jag lite mer om detta :) jag tror att jag klarar av att sätta nedregleringssprutan själv efter alla ivf sprutor man har satt är man ju expert ;)

    Jag kör så länge jag kan och får recept för med lutonus. Chansar inte!

    ;)

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019