• Äldre 18 Oct 09:38
    92712 visningar
    3835 svar
    3835
    92712

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Äldre 15 Nov 22:00

    Hej alla! jag och min kille planerar barn men pga hög ålder och lågt amh värde är våra chanser mkt mkt små att få till ett barn på naturlig väg. Känns såklart tungt.. vi tittar nu på ÄD. Jag har förstått att många länder i Europa tillåter ÄD, men många verkar åka till Ryssland eller annan öststat. Är det någon här som har erfarenhet av Danmark? Känns som att det ligger nära och bra men eftersom alla talar om Ryssland undrar jag om det kanske inte är bra? Tacksam för svar från någon..

  • Äldre 15 Nov 22:57
    Hoppfull1976 skrev 2018-11-15 20:34:26 följande:

    Hur många ET har ni gjort hittills? Håller tumme för er i januari!

    Nej, vi hade tänkt göra PGS men det var för sent när vi sa till/frågade om det.


    Har bara gjort en färsk insättning (ET) tidigare som blev ofostrig pgr av mitt felaktiga immunförsvar, men har fixat mer hjälp mot det nu.

    Nästa insättning blir det första FET (Frozen embryo transfer), ska ta upp och sätta in en blastos från frysen i jan 2019 planerar jag.
  • Äldre 15 Nov 23:07
    Frallan77 skrev 2018-11-15 22:00:38 följande:

    Hej alla! jag och min kille planerar barn men pga hög ålder och lågt amh värde är våra chanser mkt mkt små att få till ett barn på naturlig väg. Känns såklart tungt.. vi tittar nu på ÄD. Jag har förstått att många länder i Europa tillåter ÄD, men många verkar åka till Ryssland eller annan öststat. Är det någon här som har erfarenhet av Danmark? Känns som att det ligger nära och bra men eftersom alla talar om Ryssland undrar jag om det kanske inte är bra? Tacksam för svar från någon..


    Välkommen till tråden !

    Nackdelen med Danmark är att de har 45 år som max åldersgräns för kvinnor. Så när man fyller 45 slänger de alla embryon man har i frysen.

    I Riga (Lettland) är det max 50år och i Ryssland max 51 år, så därför väljer många dessa länder, så hinner man göra fler försök (alla lyckas inte på första eller andra försöket) eller om man vill ha syskon nåt/några år senare. Så är man redan 40 eller äldre så är åldern en viktig del i det hela.

    En annan sak är att det i både Ryssland och Riga är lagligt med dubbeldonation (om man behöver både donerade ägg och spermier), medan det EJ är tillåtet i Danmark vad jag vet. Ej tillåtet i Sverige heller 2018, men de ska ändra i lagen 1 januari 2019 i Sverige.

    En 3e orsak är att i Riga och Ryssland finns INGA köer/väntetider, du kan köra igång direkt. I Sverige är köerna långa....
  • Äldre 16 Nov 00:03

    Tusen tack! Då förstår jag. Så det är inte så att DK skulle vara ett sämre alternativ då. Jag har kollat på Ava i st Petersburg och även på en klinik i Spanien som verkar bra men vill såklart kolla andra alternativ.

    Någon här som har erfarenhet av någon klinik i Danmark?

    Tack!!

  • Äldre 16 Nov 01:47
    UndrandeSökare skrev 2018-11-15 11:50:25 följande:

    Kan du tänka dig att vända dig utomlands för äggdonation sen efter ni gjort försöket i Sverige?


    Ja, men inte till Ryssland.
  • Äldre 16 Nov 07:21
    Myran1979 skrev 2018-11-16 01:47:34 följande:

    Ja, men inte till Ryssland.


    Vi valde inte Ryssland heller, vi valde Riga i Lettland (EU-land). Det finns många andra länder att välja på, Grekland, Spanien, Tjeckien etc
  • Äldre 16 Nov 07:26
    Frallan77 skrev 2018-11-16 00:03:36 följande:

    Tusen tack! Då förstår jag. Så det är inte så att DK skulle vara ett sämre alternativ då. Jag har kollat på Ava i st Petersburg och även på en klinik i Spanien som verkar bra men vill såklart kolla andra alternativ.

    Någon här som har erfarenhet av någon klinik i Danmark?

    Tack!!


    Polly1981 här i tråden har gjort ÄD i Danmark har hon sagt, du kanske kan börja med att prata med henne och höra om hon har något tips?
  • Äldre 16 Nov 08:41

    Tack UndrandeSökare!

  • Äldre 16 Nov 09:14
    Frallan77 skrev 2018-11-16 08:41:10 följande:

    Tack UndrandeSökare!


    Varsågod Hoppas du hittar nån klinik du gillar.
  • Äldre 16 Nov 15:28
    UndrandeSökare skrev 2018-11-16 07:21:28 följande:

    Vi valde inte Ryssland heller, vi valde Riga i Lettland (EU-land). Det finns många andra länder att välja på, Grekland, Spanien, Tjeckien etc


    Absolut, helt införstådd med det. Nämnde bara vad vi inte vill. Vi får se vad som händer...
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019