• Äldre 18 Oct 09:38
    92755 visningar
    3835 svar
    3835
    92755

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Äldre 24 Nov 21:15
    UndrandeSökare skrev 2018-11-24 17:23:39 följande:

    Nej, jag kommer göra nästa insättning i naturlig cykel i januari, så det beror på när mensen kommer efter nyår så kör vi igång efter det. Då slipper jag nedregleringssprutan och östrogentabletterna.


    Slipper man östrogentabletterna om man kör insättning i egen cykel? Jag vill verkligen inte köra östrogentabletter! Kan tänka mig plåster, men inte tabletterna. Men jag vet inte hur min mens kommer vara då!? Om jag kommer ha någon ens
  • Äldre 24 Nov 23:02
    Frazze skrev 2018-11-24 21:15:43 följande:

    Slipper man östrogentabletterna om man kör insättning i egen cykel? Jag vill verkligen inte köra östrogentabletter! Kan tänka mig plåster, men inte tabletterna. Men jag vet inte hur min mens kommer vara då!? Om jag kommer ha någon ens


    Om man ska kunna göra insättning i naturlig cykel så kräver det att man har en regelbunden menscykel och egen ägglossning. Kontakta din klinik och prata med dem om dina önskemål.
  • Äldre 26 Nov 11:23
    Havet75 skrev 2018-11-24 17:06:14 följande:

    Hej!!

    Det blev st Petersburg : ) vi kommer åka dit runt 13 januari. I går började jag med p-piller så vi får se när det blir dax för nästa steg.. är så förväntansfull men samtidigt spänd för allt som ska klaffa med recept o sprutor mm

    Hoppas allt gick bra för dig i Aten. Har ni fått något datum för nästa insättning?


    Lycka till den 13 januari. Kommer ni åka dit och stanna i en vecka?
  • Äldre 26 Nov 16:49

    Hej! Jag hoppar in i tråden! Är 44 år från Malmö. Har gjort 2 äggdonationsförsök på Gennet i Prag i somras/höstas utan resultat (blev aldrig gravid). Har 4 blastocyster kvar i frysen. Min sambo har barn sedan tidigare och blastosarna är tydligen av bra kvalitet (donatorn har tydligen donerat tidigare med lyckat resultat).

    Jag har gjort immuntest på kliniken men aldrig gjort hysteroskopi. Ska göra en hydrosonografi (koksaltlösning) hos min gyn i Sverige den 5/12 som ett första steg.

    Jag har två funderingar:
    1. Jag vill gärna göra en hysteroskopi (gärna i närheten av Malmö/i Skåne/Köpenhamn) men letar förgäves efter en klinik som kan ta emot mig utan remiss. Är det någon som vet någon klinik? (Min gyn skriver nämligen inte remiss om han inte hittar något "fel")
    erbjuder =(
    2. Kliniken i Prag vill att jag gör ett s.k. ERA-test. Är det någon här som har erfarenhet av detta? Genom testet kan man se om man är receptiv/mottaglig för ett embryo dag 19 eller om insättningen behöver ske tidigare eller senare än så.  Igenomix i Valencia, Spanien är det enda labbet som utför denna analays.

    Tack på förhand! =)

  • Äldre 26 Nov 17:09
    snuffen5 skrev 2018-11-26 16:49:26 följande:

    Hej! Jag hoppar in i tråden! Är 44 år från Malmö. Har gjort 2 äggdonationsförsök på Gennet i Prag i somras/höstas utan resultat (blev aldrig gravid). Har 4 blastocyster kvar i frysen. Min sambo har barn sedan tidigare och blastosarna är tydligen av bra kvalitet (donatorn har tydligen donerat tidigare med lyckat resultat).

    Jag har gjort immuntest på kliniken men aldrig gjort hysteroskopi. Ska göra en hydrosonografi (koksaltlösning) hos min gyn i Sverige den 5/12 som ett första steg.

    Jag har två funderingar:
    1. Jag vill gärna göra en hysteroskopi (gärna i närheten av Malmö/i Skåne/Köpenhamn) men letar förgäves efter en klinik som kan ta emot mig utan remiss. Är det någon som vet någon klinik? (Min gyn skriver nämligen inte remiss om han inte hittar något "fel")
    erbjuder =(
    2. Kliniken i Prag vill att jag gör ett s.k. ERA-test. Är det någon här som har erfarenhet av detta? Genom testet kan man se om man är receptiv/mottaglig för ett embryo dag 19 eller om insättningen behöver ske tidigare eller senare än så.  Igenomix i Valencia, Spanien är det enda labbet som utför denna analays.

    Tack på förhand! =)


    Hej  och välkommen till tråden !
    Jag känner tyvärr inte till nån klinik som gör hysto utan remiss i Sverige, man måste alltid ha remiss vad jag vet för det.

    Men jag kan rekommendera hysto hos ivfSerum i Aten, det har jag gjort nu i november 2018. Det kostade 1650 euro och jag kunde flyga hem samma dag.

    När det gäller Aqua scan (spruta in koksaltlösning i livmodern) så har jag gjort det 2 gånger och gjorde ont och var tyvärr bara bortkastad tid. Läkaren sa bara efteråt att "allt såg bra ut", men man ser inte mycket med koksaltlösning och ultraljud.

    Det är mycket bättre att göra hysto för då går man in och filmar och ser direkt hur allt ser ut därinne, och om man gör det utomlands så åtgärdar de också direkt och tar bort död vävnad och annat som inte ska vara där.

    ERA-test skulle jag inte heller rekommendera, har läst om en hel del som gjort det, men verkar inte lett till något, så verkar vara slöseri med tid och pengar.
    Eftersom du redan är 44år och maxgränsen för att sätta in embryon i många länder är 50 år, så skulle jag absolut råda dig att gå direkt på hysto.

    www.ivfserum.com/hysteroscopy-with-implantation-cuts/

  • Äldre 26 Nov 17:18
    snuffen5 skrev 2018-11-26 16:49:26 följande:

    Hej! Jag hoppar in i tråden! Är 44 år från Malmö. Har gjort 2 äggdonationsförsök på Gennet i Prag i somras/höstas utan resultat (blev aldrig gravid). Har 4 blastocyster kvar i frysen. Min sambo har barn sedan tidigare och blastosarna är tydligen av bra kvalitet (donatorn har tydligen donerat tidigare med lyckat resultat).

    Jag har gjort immuntest på kliniken men aldrig gjort hysteroskopi. Ska göra en hydrosonografi (koksaltlösning) hos min gyn i Sverige den 5/12 som ett första steg.

    Jag har två funderingar:
    1. Jag vill gärna göra en hysteroskopi (gärna i närheten av Malmö/i Skåne/Köpenhamn) men letar förgäves efter en klinik som kan ta emot mig utan remiss. Är det någon som vet någon klinik? (Min gyn skriver nämligen inte remiss om han inte hittar något "fel")
    erbjuder =(
    2. Kliniken i Prag vill att jag gör ett s.k. ERA-test. Är det någon här som har erfarenhet av detta? Genom testet kan man se om man är receptiv/mottaglig för ett embryo dag 19 eller om insättningen behöver ske tidigare eller senare än så.  Igenomix i Valencia, Spanien är det enda labbet som utför denna analays.

    Tack på förhand! =)


    Förutom hysto så kan jag också rekommendera dig att göra Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten. Man kan ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat något, och OM man har baciller så försvårar de när embryot försöker fästa och då kan resultatet minus eller missfall. OM baciller hittas så får både mannen och kvinnan varsitt EU-recept på antibiotika som kan lösas ut på svenskt apotek. Båda måste äta varsin kur samtidigt, för annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.

    Man behöver bara 5 saker:
    1. En vadderad påse av minsta storlek
    2. Några firmärken
    3. Koksaltlösning ( att späda blodet med lite i röret så det inte tolkar in under transporten.
    4. Urinprovrör med skruvkork
    5. Bruksanvisningen inkl adress att posta till som du kan skriva ut här:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

    Samla ihop alla saker i god tid innan nästa mens så är man förberedd och slipper ut och handla allt efter mensen kommit.

    Lycka till !
  • Äldre 26 Nov 20:09
    UndrandeSökare skrev 2018-11-26 11:23:06 följande:

    Lycka till den 13 januari. Kommer ni åka dit och stanna i en vecka?


    Tack snälla. Vi kommer vara där i 11 dagar.. fick hem behandlingsplanen i dag .. börjar kännas att man är pågång nu : ) så i dag ska jag öka folsyran till 1000 ug, fortsätta med p-piller o nedregleringssprutan tar jag på julafton.. därefter alla olika östrogentabletter o plåster o alla vitaminer mm
  • Äldre 29 Nov 09:10
    Havet75 skrev 2018-11-26 20:09:33 följande:

    Tack snälla. Vi kommer vara där i 11 dagar.. fick hem behandlingsplanen i dag .. börjar kännas att man är pågång nu : ) så i dag ska jag öka folsyran till 1000 ug, fortsätta med p-piller o nedregleringssprutan tar jag på julafton.. därefter alla olika östrogentabletter o plåster o alla vitaminer mm


    Spännande, hoppas allt går bra ! Uppdatera gärna här sen och betätta hur allt går.

    Vilka vitaminer vill kliniken du ska ta förutom B9 (folsyra) ?
  • Äldre 29 Nov 15:08
    UndrandeSökare skrev 2018-11-29 09:10:24 följande:

    Spännande, hoppas allt går bra ! Uppdatera gärna här sen och betätta hur allt går.

    Vilka vitaminer vill kliniken du ska ta förutom B9 (folsyra) ?


    Vitamin E 400iu och magnesium 200 mg
  • Äldre 30 Nov 15:47

    Hej igen

    Maken och jag lallar fortfarande runt och kan inte bestämma oss vad vi ska välja. Vi känner oss så off eftersom vi aldrig ens fått testa en ivf så alla ord känns som grekiska å allt verkar ta så lång tid. Jag vill testa nu på en gång. Ava-clinic verkar ha kortast kö men är klart bökigast från mitten av Småland jämfört med två timmar tåg till Köpenhamn. Ska man vänta 6 månader på att sätta igång, sen behandling och sen förhoppningsvis 9 månader så hinner man ju adoptera fortare! Åh! Jag vill ju så gärna bli mamma och få älska ett barn så fort som möjligt. Känns som om väntan tar livet av mig.

    Har ngn erfaren av Vivaneo (storken för heteropar)?

    Hur tänker ni kring att kunna välja öppen/sluten donation så Socialstyrelsen poängterar att man ska göra en öppen?

    Kan man överallt välja att donatorn ska ha egna barn sen tidigare?

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019