• Äldre 18 Oct 09:38
    93705 visningar
    3835 svar
    3835
    93705

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Äldre 30 Nov 16:02
    +1
    Dazzle skrev 2018-11-30 15:47:59 följande:

    Hej igen

    Maken och jag lallar fortfarande runt och kan inte bestämma oss vad vi ska välja. Vi känner oss så off eftersom vi aldrig ens fått testa en ivf så alla ord känns som grekiska å allt verkar ta så lång tid. Jag vill testa nu på en gång. Ava-clinic verkar ha kortast kö men är klart bökigast från mitten av Småland jämfört med två timmar tåg till Köpenhamn. Ska man vänta 6 månader på att sätta igång, sen behandling och sen förhoppningsvis 9 månader så hinner man ju adoptera fortare! Åh! Jag vill ju så gärna bli mamma och få älska ett barn så fort som möjligt. Känns som om väntan tar livet av mig.

    Har ngn erfaren av Vivaneo (storken för heteropar)?

    Hur tänker ni kring att kunna välja öppen/sluten donation så Socialstyrelsen poängterar att man ska göra en öppen?

    Kan man överallt välja att donatorn ska ha egna barn sen tidigare?


    Hoppas ni hittar nån klinik ni gillar. Jag och mannen går hos Avaclinic och där är det inga köer. Bor man nån annanstans i Sverige så kan man ta anslutningsbuss till båten från Värtahamnen och ta båten till Riga. Läs mer här: www.tallinksilja.se/hitta-resa

    Om ni funderar på adoption också så anmäl ert intresse för det direkt också isåfall, jag tror man måste gå en kurs först för att bli godkänd att få ställa sig i adoptionskö. Max åldersgräns för att få adoptera är 42år.
  • Äldre 30 Nov 19:36
    UndrandeSökare skrev 2018-11-30 16:02:01 följande:

    Hoppas ni hittar nån klinik ni gillar. Jag och mannen går hos Avaclinic och där är det inga köer. Bor man nån annanstans i Sverige så kan man ta anslutningsbuss till båten från Värtahamnen och ta båten till Riga. Läs mer här: www.tallinksilja.se/hitta-resa


    Tack för svar. Hur länge har ni varit hos Ava? Var i processen är du? Hur länge är man i Riga?

    Vi funderar på Ava, Vitanova och Vivaneo. Kanske borde välja utifrån snabbhet.

    Vet du/ngn hur det mottas i Sverige att barnet inte kan få veta vem donatorn är? För visst är det så i Riga?
  • Äldre 30 Nov 21:59
    +1
    Dazzle skrev 2018-11-30 19:36:52 följande:

    Tack för svar. Hur länge har ni varit hos Ava? Var i processen är du? Hur länge är man i Riga?

    Vi funderar på Ava, Vitanova och Vivaneo. Kanske borde välja utifrån snabbhet.

    Vet du/ngn hur det mottas i Sverige att barnet inte kan få veta vem donatorn är? För visst är det så i Riga?


    Vi har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och fick 8 blastos varav 7 var friska kromosommässigt efter PGS (det är ett tilllval man kan köpa om man vill).

    Vi satte in 2 och 5 till frysen.

    Men det blev missfall pgr av mitt överaktiva immunförsvar, så vi har nu varit i London och gjort en immunutredning och efter att jag ordnat mediciner så kommer jag sätta in 1 av våra 5 blastos från frysen i Riga under 2019.

    Så jag har inte fött något barn än, så jag kan inte svara på de frågorna. Ja, enligt lag är all donation anonym i Lettland (Riga är en stad i Lettland).
  • Äldre 30 Nov 22:37
    +1
    Dazzle skrev 2018-11-30 19:36:52 följande:
    Tack för svar. Hur länge har ni varit hos Ava? Var i processen är du? Hur länge är man i Riga?

    Vi funderar på Ava, Vitanova och Vivaneo. Kanske borde välja utifrån snabbhet.

    Vet du/ngn hur det mottas i Sverige att barnet inte kan få veta vem donatorn är? För visst är det så i Riga?
    Vi har gjort ÄD på Vitanova, Köpenhamn. Fick vänta 3 månader, så det var inte så lång tid tycker jag. Sen är det ju en del prover som ska tas och skickas in först förstås.
    Vi är väldigt nöjda med kliniken, har bara gott att säga om dem.
    Vi valde anonym donator, men barnet är inte fött ännu, så jag vet inte hur det mottas här. Det kändes rätt för oss att välja anonym donator. 
  • Äldre 3 Dec 15:02
    kolabönan73 skrev 2018-11-30 22:37:25 följande:
    Vi har gjort ÄD på Vitanova, Köpenhamn. Fick vänta 3 månader, så det var inte så lång tid tycker jag. Sen är det ju en del prover som ska tas och skickas in först förstås.
    Vi är väldigt nöjda med kliniken, har bara gott att säga om dem.
    Vi valde anonym donator, men barnet är inte fött ännu, så jag vet inte hur det mottas här. Det kändes rätt för oss att välja anonym donator. 
    Jag var så glad då det på hemsidan står 0-2 månaders väntetid men när vi väl bokat tid sa de att det är 4-6 månaders väntan på donator och att det inte visste varför det stod så på hemsidan. 
  • Äldre 3 Dec 15:04

    Har någon erfarenhet av Vivaneo (Storkken för heteropar)?

  • Äldre 4 Dec 00:26
    +1

    Hej alla där ute. Jag och fästmannen planerar ÄD i januari, på NGC i St Petersburg. Har hittils inte sett någon annan som valt dem. Vi gjorde enorm research, egentligen i flera års tid, innan valet föll på den kliniken. Skälen var många... jag fyller snart 49, min fästman några år äldre ändå och har tre barn sedan tidigare. Vi träffades sent i livet och vill bilda en egen familj.

    Har kollat upp och varit i kontakt med alla kliniker man kan tänka sig - Danmark, Finland, Riga, Spanien (flera olika), Grekland m fl. Hade bestämt oss för AVA i St Petersburg men då hade de, av etiska skäl, slutat att erbjuda val av kön som alternativ. Vi vill absolut ha en flicka (vårt val, undanber mig dömande kommentarer). Hamnade till slut hos NGC, de erbjuder både val av kön, foton på donatorerna - både som barn och vuxna! Samt full medicinsk information man kan tänka sig, även på familjemedlemmar. Som kuriosa kan man även se donatorns handstil och lyssna på då hon läser om sig själv på ryska.. Dessutom är priset en tredjedel mot AVAkliniken. De har funnits i 4,5 år och vill antagligen slå sig in i konkurrensen med mycket den etablerade AVA och andra kliniker runt om i världen.

    Jag återkommer endera dagen om hur vårt första möte med dem i helgen gick. Både ris och ros. Kolla gärna in deras hemsida. Det är hypermodernt, snyggt och påkostat. De inger stort förtroende, värme och kunskap. Inga väntetider. Svarar nästintill alla tider på dygnet via mail.

    Det känns spännande, overkligt, skrämmande, glädjande, oroande... alla känslor samtidigt. I min ålder, självklart har vi vridit och vänt på alla alternativ, för och nackdelar innan beslutet fäste i oss ??

    Läste ni om Titiyo? Det var inspirerande och hoppfullt.

    Sov gott och lycka till allihopa ~ tänk vad många vi är. Det känns stort.

  • Äldre 4 Dec 00:29

    Lyckades få till två frågetecken istället för hjärtan.. hur det nu blev så..?!

  • Äldre 4 Dec 06:50
    mva1970 skrev 2018-12-04 00:29:54 följande:

    Lyckades få till två frågetecken istället för hjärtan.. hur det nu blev så..?!


    Välkommen hit till tråden ! Hoppas det går bra i Ryssland. Håll oss gärna uppdaterade hur allt går.
  • Äldre 4 Dec 14:08
    mva1970 skrev 2018-12-04 00:26:28 följande:

    Hej alla där ute. Jag och fästmannen planerar ÄD i januari, på NGC i St Petersburg. Har hittils inte sett någon annan som valt dem. Vi gjorde enorm research, egentligen i flera års tid, innan valet föll på den kliniken. Skälen var många... jag fyller snart 49, min fästman några år äldre ändå och har tre barn sedan tidigare. Vi träffades sent i livet och vill bilda en egen familj.

    Har kollat upp och varit i kontakt med alla kliniker man kan tänka sig - Danmark, Finland, Riga, Spanien (flera olika), Grekland m fl. Hade bestämt oss för AVA i St Petersburg men då hade de, av etiska skäl, slutat att erbjuda val av kön som alternativ. Vi vill absolut ha en flicka (vårt val, undanber mig dömande kommentarer). Hamnade till slut hos NGC, de erbjuder både val av kön, foton på donatorerna - både som barn och vuxna! Samt full medicinsk information man kan tänka sig, även på familjemedlemmar. Som kuriosa kan man även se donatorns handstil och lyssna på då hon läser om sig själv på ryska.. Dessutom är priset en tredjedel mot AVAkliniken. De har funnits i 4,5 år och vill antagligen slå sig in i konkurrensen med mycket den etablerade AVA och andra kliniker runt om i världen.

    Jag återkommer endera dagen om hur vårt första möte med dem i helgen gick. Både ris och ros. Kolla gärna in deras hemsida. Det är hypermodernt, snyggt och påkostat. De inger stort förtroende, värme och kunskap. Inga väntetider. Svarar nästintill alla tider på dygnet via mail.

    Det känns spännande, overkligt, skrämmande, glädjande, oroande... alla känslor samtidigt. I min ålder, självklart har vi vridit och vänt på alla alternativ, för och nackdelar innan beslutet fäste i oss ??

    Läste ni om Titiyo? Det var inspirerande och hoppfullt.

    Sov gott och lycka till allihopa ~ tänk vad många vi är. Det känns stort.


    Åh! Jag skulle oxå vilja ha en flicka, men bara jag får ett barn till så får jag vara nöjd. Tycker oxå att man ska kunna få välja vad för kön man vill få. Om man redan har 6 pojkar kanske man vill ha en flicka tex. Stort lycka till!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019