• Äldre 18 Oct 09:38
    93661 visningar
    3835 svar
    3835
    93661

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Äldre 4 Dec 14:44

    Hej, jag är ny här. Har gjort en dubbeldonation i Riga och är på ruvardag 5 idag med en blastocyst.

    Pga två misslyckade försök blev det en återföring med två dubbeldonerade embryon.

    Planerar att testa på fredag är så oerhört nervös

  • Äldre 7 Dec 07:42

    [quote=79261318][quote-nick]Bell13 skrev 2018-12-04 14:44:43 följande:[/quote-nick]Hej, jag är ny här. Har gjort en dubbeldonation i Riga och är på ruvardag 5 idag med en blastocyst.

    Pga två misslyckade försök blev det en återföring med två dubbeldonerade embryon.

    Planerar att testa på fredag är så oerhört

    nervös[/

    Välkommen hit : )

    Så spännande, håller tummarna att det ska bli ett plus.

  • Äldre 7 Dec 19:43
    +1

    Tack. Det blev faktiskt ett plus och hcgtestet via blodet såg fint ut, 41 på 3+5.

    Hoppas på att den/de stannar nu bara.


    Havet75 skrev 2018-12-07 07:42:30 följande:

    [quote=79261318][quote-nick]Bell13 skrev 2018-12-04 14:44:43 följande:[/quote-nick]Hej, jag är ny här. Har gjort en dubbeldonation i Riga och är på ruvardag 5 idag med en blastocyst.

    Pga två misslyckade försök blev det en återföring med två dubbeldonerade embryon.

    Planerar att testa på fredag är så oerhört

    nervös[/

    Välkommen hit : )

    Så spännande, håller tummarna att det ska bli ett plus.


  • Äldre 8 Dec 06:49
    Bell13 skrev 2018-12-07 19:43:15 följande:

    Tack. Det blev faktiskt ett plus och hcgtestet via blodet såg fint ut, 41 på 3+5.

    Hoppas på att den/de stannar nu bara.


    Åhhh Grattis : ) vad roligt. Det kommer gå bra : ))

    Du får hålla oss uppdaterade hur det går.
  • Äldre 8 Dec 09:43

    Bell13> Åh så roligt!!! Grattis!!! Håller tummarna med er!!! ????????????

    Undrande sökare och övriga som läser tråden> tänkte bara kommentera ang adoption som du nämnde ovan, ifall ngn läser tråden, att åldersgränserna för att godkännas för adoption har ändrats till högre, åldern är nu mer rekommenderad och hänsyn ska tas till paret och den möjlighet som finna för adoption, ihop med ett gäng andra saker som oxå ändrats. Tex godkänner Colombia och flera länder adoptioner av äldre barn långt längre medan vissa länder har snävare åldersgräns för mindre barn. Och ja, vi passivt köar. Helt rätt att man bör börja köa direkt.

    Det där med köer verkar fluktuerande vad man än vill göra. Vivaneo sa att de inte hade ngn kö förra året å nu har upp till ett år...

    Stay strong out there!

    D

  • Äldre 10 Dec 15:57

    Grattis Bell!! Vad skoj! {#emotions_dlg.flower}

    Hoppas allt är bra med alla andra och att det blir fler plus i tråden snart :) själv ska jag till Ava Riga om en vecka och har insättning den 19/12. Jag är så nervös nu! ätit progynon och ska börja med lutonus/progesteron på lördag. Har mått lite illa av progynon annars har det inte varit några problem. Eventuellt testdag strax innan nyår, så antingen börjar 2019 med bra besked eller att jag får köra igen då till februari... (om jag får en massa ägg till frysen då...)

    Jaja det är läget här! Ha en fin måndag alla :)

    E

  • Äldre 10 Dec 16:14
    Evylina skrev 2018-12-10 15:57:54 följande:

    Grattis Bell!! Vad skoj! {#emotions_dlg.flower}

    Hoppas allt är bra med alla andra och att det blir fler plus i tråden snart :) själv ska jag till Ava Riga om en vecka och har insättning den 19/12. Jag är så nervös nu! ätit progynon och ska börja med lutonus/progesteron på lördag. Har mått lite illa av progynon annars har det inte varit några problem. Eventuellt testdag strax innan nyår, så antingen börjar 2019 med bra besked eller att jag får köra igen då till februari... (om jag får en massa ägg till frysen då...)

    Jaja det är läget här! Ha en fin måndag alla :)

    E


    Lycka till hos Avaclinic den 19 dec 2018 Evylina !
  • Äldre 10 Dec 20:02

    Hej på er! Och grattis Bell13 till plusset!


    Är inne på att börja ÄD eller dubbeldonation också efter många misslyckade ivf:er. Är lite nyfiken på vad ni har valt för program? och hur många embryon ni har fått ihop? Vad kan vara ett vanligt resultat ungefär? Är orolig för att man köper en behandling och det inte blir så mycket av det, men det kan man ju aldrig veta såklart... men vore intressant att höra.

  • Äldre 10 Dec 20:46
    LadyMaria skrev 2018-12-10 20:02:42 följande:

    Hej på er! Och grattis Bell13 till plusset!

    Är inne på att börja ÄD eller dubbeldonation också efter många misslyckade ivf:er. Är lite nyfiken på vad ni har valt för program? och hur många embryon ni har fått ihop? Vad kan vara ett vanligt resultat ungefär? Är orolig för att man köper en behandling och det inte blir så mycket av det, men det kan man ju aldrig veta såklart... men vore intressant att höra.


    Vi går nu på Ava Peter och gör embryodonation vi fick ett paket på tre insättningar under ett år och sex embryon. Vi har tidigare gjort äd på ivf Riga, 12 ägg blev till 9 befruktade och 8 blasto. Gravid på första försöket men missfall i v 6. Sen fäste det inte mer. Vi har även gjort äd hos dr d med fyra insättningar och ett plus men det släppte direkt.

    I St Petersburg har vi gjort en insättning som misslyckats så nu åker vi dit för hysto nr 2 och jag är nedreglerad sen tre månader vilket jag inte provat innan. Nästa insättning blir slutet på februari början på mars. Dom är så proffsiga i St Petersburg. Lycka till med valet. <3
  • Äldre 10 Dec 22:41
    PeeWee44 skrev 2018-12-10 20:46:22 följande:
    Vi går nu på Ava Peter och gör embryodonation vi fick ett paket på tre insättningar under ett år och sex embryon. Vi har tidigare gjort äd på ivf Riga, 12 ägg blev till 9 befruktade och 8 blasto. Gravid på första försöket men missfall i v 6. Sen fäste det inte mer. Vi har även gjort äd hos dr d med fyra insättningar och ett plus men det släppte direkt.

    I St Petersburg har vi gjort en insättning som misslyckats så nu åker vi dit för hysto nr 2 och jag är nedreglerad sen tre månader vilket jag inte provat innan. Nästa insättning blir slutet på februari början på mars. Dom är så proffsiga i St Petersburg. Lycka till med valet. <3
    Tack för infon. Men! Så tråkigt att det inte fäst mer, är det immunologiska orsaker som kan vara orsaken? Har du fått några special mediciner? Funderar på att ta Ava Peter med babygaranti eller 80% tillbakabetalning, dyrt men jäkligt dyrt att köpa ÄD efter ÄD med.. vet inte hur man ska tänka.. Får jag fråga vad ni fick betala på AvaPeter för det paketet med tre insättningar och 6 embryon på ett år?  <3
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019