• Äldre 18 Oct 09:38
    92722 visningar
    3835 svar
    3835
    92722

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Thu 12 Mar 2020 17:04
    Snurranfian skrev 2020-03-12 16:47:48 följande:

    Då var det dags för KUB idag! Allt gick toppen!! Fina värden och fin bebis!!! Så lycklig. BF 19 september! <3


    Grattis! Vad skönt, nu har du kommit en milstolpe till. <3
  • Thu 12 Mar 2020 17:05
    SuzieZ skrev 2020-03-06 10:35:25 följande:

    40+1 så en dag förbi BF.. Men jag har ingen tid bokad förrän nästa onsdag hos BM.. Sen ska ju hon skicka remiss till förlossningen för bedömning av igångsättning och då har vi ju redan gått över en vecka innan de ens gjort den bedömningen/undersökningen!

    Men tror jag ringer direkt till Förlossningen idag och kollar om de kan göra en undersökning (skulle även gärna vilja göra ett till UL för att se att tillväxten är bra, senaste UL var i v.32 för oss..).


    Hur går det för dig? Kram
  • Thu 12 Mar 2020 18:37
    PeeWee44 skrev 2020-03-12 17:04:16 följande:

    Grattis! Vad skönt, nu har du kommit en milstolpe till. <3


    Taaack <3 Så overkligt att det är i MIN mage!!!
  • Thu 12 Mar 2020 19:30
    Snurranfian skrev 2020-03-12 18:37:37 följande:

    Taaack <3 Så overkligt att det är i MIN mage!!!


    Nu måste du passa på att njuta lite! Det går så snabbt över. Vår kille är åtta veckor idag. Kommer knappt ihåg hur det var när han bodde i min mage. Ta mycket bilder på magen! Jag hade knappt någon mage innan vecka 36. Hade tänkt gå till fotograf för fina magbilder, alla har så fina runda magar men inte jag, ingen såg att jag var gravid. Spännande att få följa din resa. Kram
  • Fri 20 Mar 2020 08:47

    Vår lille prins kom förra veckan!! Han är helt perfekt och så bedårande och fin!! En rejäl kille!

    Det blev dock akut kejsarsnitt till slut efter en igångsättning i 40+2 (pga förhöjt blodtryck, små blödningar bland annat) och en förlossning som drog ut på tiden. Blev sedan tyvärr en komplicerad operation på

    mig med nedsövning.

    Så har varit under isen nu några dagar, tuff återhämtning! Men prinsen har mått prima hela tiden!! Kraaam <3

  • Fri 20 Mar 2020 09:40
    SuzieZ skrev 2020-03-20 08:47:50 följande:

    Vår lille prins kom förra veckan!! Han är helt perfekt och så bedårande och fin!! En rejäl kille!

    Det blev dock akut kejsarsnitt till slut efter en igångsättning i 40+2 (pga förhöjt blodtryck, små blödningar bland annat) och en förlossning som drog ut på tiden. Blev sedan tyvärr en komplicerad operation på

    mig med nedsövning.

    Så har varit under isen nu några dagar, tuff återhämtning! Men prinsen har mått prima hela tiden!! Kraaam <3


    Åh! Grattis till en fin liten kille! Beklagar att det blev komplikationer och inte den förlossningen som man vill ha. Slipper du deppression så är ju allt som betyder nåt att lillkillen mår bra och att du återhämtar dig och mår bra! Njut nu av ert lilla mirakel! Kram
  • Fri 20 Mar 2020 10:48
    SuzieZ skrev 2020-03-20 08:47:50 följande:

    Vår lille prins kom förra veckan!! Han är helt perfekt och så bedårande och fin!! En rejäl kille!

    Det blev dock akut kejsarsnitt till slut efter en igångsättning i 40+2 (pga förhöjt blodtryck, små blödningar bland annat) och en förlossning som drog ut på tiden. Blev sedan tyvärr en komplicerad operation på

    mig med nedsövning.

    Så har varit under isen nu några dagar, tuff återhämtning! Men prinsen har mått prima hela tiden!! Kraaam <3


    Grattis! Njut nu av prinsen. Tänk på att vi finns här om du behöver stöd. Det är skitjobbigt och lite sömn men det blir bättre och roligare för varje dag. Kramar
  • Fri 20 Mar 2020 11:53
    SuzieZ skrev 2020-03-20 08:47:50 följande:

    Vår lille prins kom förra veckan!! Han är helt perfekt och så bedårande och fin!! En rejäl kille!

    Det blev dock akut kejsarsnitt till slut efter en igångsättning i 40+2 (pga förhöjt blodtryck, små blödningar bland annat) och en förlossning som drog ut på tiden. Blev sedan tyvärr en komplicerad operation på

    mig med nedsövning.

    Så har varit under isen nu några dagar, tuff återhämtning! Men prinsen har mått prima hela tiden!! Kraaam <3


    Grattis!! Hjärta
  • Sat 21 Mar 2020 12:18
    SuzieZ skrev 2020-03-20 08:47:50 följande:

    Vår lille prins kom förra veckan!! Han är helt perfekt och så bedårande och fin!! En rejäl kille!

    Det blev dock akut kejsarsnitt till slut efter en igångsättning i 40+2 (pga förhöjt blodtryck, små blödningar bland annat) och en förlossning som drog ut på tiden. Blev sedan tyvärr en komplicerad operation på

    mig med nedsövning.

    Så har varit under isen nu några dagar, tuff återhämtning! Men prinsen har mått prima hela tiden!! Kraaam <3


    Stort stort grattis till underverket!!! Kram!
  • Sat 21 Mar 2020 14:43
    SuzieZ skrev 2020-03-20 08:47:50 följande:

    Vår lille prins kom förra veckan!! Han är helt perfekt och så bedårande och fin!! En rejäl kille!

    Det blev dock akut kejsarsnitt till slut efter en igångsättning i 40+2 (pga förhöjt blodtryck, små blödningar bland annat) och en förlossning som drog ut på tiden. Blev sedan tyvärr en komplicerad operation på

    mig med nedsövning.

    Så har varit under isen nu några dagar, tuff återhämtning! Men prinsen har mått prima hela tiden!! Kraaam <3


    Grattis!!! Va häftigt! Skönt det gick bra även om det blev akut snitt..

    Själv har jag en hel del väntan kvar. V 30 nu... får veta om moderkakan flyttat på sig i början på april.. annars antar jag det blir snitt för mig oxå.

    Hoppas den värsta Corona krisen lagt sig tills det är dags.. men det kanske gick bra ändå? Lite oroad är man ju så klart att sjukvården ska klara trycket.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019