• Äldre 18 Oct 09:38
    92765 visningar
    3835 svar
    3835
    92765

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Thu 9 Apr 2020 10:53
    Frazze skrev 2020-04-09 09:55:25 följande:

    Hur går drt för alla så här i Coronatider? Hoppas alla mår bra och att ni inte fått skjuta upp era planer för mycket! Stay home and stay safe <3


    Hej bara fint snart inne i vecka 36:))

    Hoppas du och bebisen mår bra!!
  • Thu 9 Apr 2020 20:09
    Frazze skrev 2020-04-09 09:55:25 följande:

    Hur går drt för alla så här i Coronatider? Hoppas alla mår bra och att ni inte fått skjuta upp era planer för mycket! Stay home and stay safe <3


    Bara bra här också.. v 33... fortfarande oklart om det blir snitt för mig. Moderkakan inte längre helt i vägen men ligger fortfarande lite långt ner. Så väntas mer undersökningar..

    hoppas det går bra hemma och att ni hunnit komma in i alla rutiner nu med bebisen:)
  • Thu 9 Apr 2020 21:09
    Frazze skrev 2020-04-09 09:55:25 följande:

    Hur går drt för alla så här i Coronatider? Hoppas alla mår bra och att ni inte fått skjuta upp era planer för mycket! Stay home and stay safe <3


    Hur mår du och bebben?

    Jag är snart i v.18. 1 vecka lite drygt till RUL. Längtar så efter att se lill*n igen. :)
  • Fri 10 Apr 2020 19:49

    Hej alla!

    Nu har vi kommit på varför vi har en kräks och skrik kille till och från. När vi glömmer ge honom d-vitamindropparna är han en väldigt glad och go kille, dagarna han får dropparna är det gallskrik och kräks. Blir ju sur att bvc inte säger något. Vi har varit hos läkaren och fått mat utskrivet på recept.

    Prova om ni har skrikbebis. Vi har beställt andra droppar och ska prova nästa vecka.

    Glad påsk på er och lycka till ni som snart får era efterlängtade bebisar.

  • Sun 12 Apr 2020 09:22
    PeeWee44 skrev 2020-04-10 19:49:45 följande:

    Hej alla!

    Nu har vi kommit på varför vi har en kräks och skrik kille till och från. När vi glömmer ge honom d-vitamindropparna är han en väldigt glad och go kille, dagarna han får dropparna är det gallskrik och kräks. Blir ju sur att bvc inte säger något. Vi har varit hos läkaren och fått mat utskrivet på recept.

    Prova om ni har skrikbebis. Vi har beställt andra droppar och ska prova nästa vecka.

    Glad påsk på er och lycka till ni som snart får era efterlängtade bebisar.


    Det är många bebisar som inte tål de oljebaserade d-dropparna. Vår gör inte det heller utan vi sa till på Bvc och då fick vi de vattenbaserade istället. Sen måste ju de vattenbaserade stå i kyl och när man har en unge som tjatar oavbrutet och en som skriker oavbrutet på morgonen så kan det ju hända att mamma blandar ihop dem. (Ger min stora de oljebaserade nu istället för att slänga dem.) I alla fall så vågar jag inte använda de vattenbaserade och började ge lillen de oljebaserade och VIPS så var refluxen tillbaka. Fick inte komma till bvc på grund av att jag var förkyld vid 4 mån kollen. Ska be om nya nu vid 5 månaders. Men annars så växer han på som bare den. Han är 4.5 månad nu och är snart i strl 80 redan HJÄLP! Min andra son kunde gå när han hade strl 80 och då var han 10.5 månad och de flesta tror att han är 5 el 6 år för han är så lång och pratar så bra. Hur stor kommer inte "lillen" att bli då? Jag valde donator i samma längd som mig och samma vikt ca. Ljög de? Var hon egentligen 230cm och 200 kg? *Hahahahahahah* Glad påsk på er alla!
  • Tue 14 Apr 2020 18:10
    PeeWee44 skrev 2020-04-10 19:49:45 följande:

    Hej alla!

    Nu har vi kommit på varför vi har en kräks och skrik kille till och från. När vi glömmer ge honom d-vitamindropparna är han en väldigt glad och go kille, dagarna han får dropparna är det gallskrik och kräks. Blir ju sur att bvc inte säger något. Vi har varit hos läkaren och fått mat utskrivet på recept.

    Prova om ni har skrikbebis. Vi har beställt andra droppar och ska prova nästa vecka.

    Glad påsk på er och lycka till ni som snart får era efterlängtade bebisar.


    Tack för heads-up!! Vi har dock tagit d-vitamin dropparna sen han var en vecka och nu är han 5 veckor och vi tycker han blivit skrikig och gnällig och kräksig senaste veckan.. Kanske bara är en fas!?!

    Tar även semper magdroppar och miniform då han verkade ha magknip och svårt att bajsa för några veckor sedan.. Vet inte om de dropparna också kan ge några biverkningar?

    Tack!
  • Sat 18 Apr 2020 14:44

    Hej alla var på TUL i torsdags i vecka 36 nu... allt var bara fint... phuuu

    Lite underkant på vikten 2,4 kg... men kan vara mätfel med som läkaren sade...

    Dock hade den lilla bustjejen vänt sig! Nu med rumpan nedåt....förra veckan låg huvudet nedåt..,

    Hon har gott om fostervatten så hon kan lätt snurra om kring sa läkaren..

    Nu blir det planerat vändningsförsök på onsdag i vecka 37, är det ngn här som gjort det??

  • Sat 18 Apr 2020 17:58
    Lillivanilli skrev 2020-04-18 14:44:12 följande:

    Hej alla var på TUL i torsdags i vecka 36 nu... allt var bara fint... phuuu

    Lite underkant på vikten 2,4 kg... men kan vara mätfel med som läkaren sade...

    Dock hade den lilla bustjejen vänt sig! Nu med rumpan nedåt....förra veckan låg huvudet nedåt..,

    Hon har gott om fostervatten så hon kan lätt snurra om kring sa läkaren..

    Nu blir det planerat vändningsförsök på onsdag i vecka 37, är det ngn här som gjort det??


    Jag gjorde två vändningsförsök sist men lycksdes inte så det blev snitt. Det var inte läskigt alls trots att det var många som sa att det var fruktansvärt. Så tycker inte du ska oroa dig <3
  • Sat 18 Apr 2020 19:49
    Lillivanilli skrev 2020-04-18 14:44:12 följande:

    Hej alla var på TUL i torsdags i vecka 36 nu... allt var bara fint... phuuu

    Lite underkant på vikten 2,4 kg... men kan vara mätfel med som läkaren sade...

    Dock hade den lilla bustjejen vänt sig! Nu med rumpan nedåt....förra veckan låg huvudet nedåt..,

    Hon har gott om fostervatten så hon kan lätt snurra om kring sa läkaren..

    Nu blir det planerat vändningsförsök på onsdag i vecka 37, är det ngn här som gjort det??


    Min ena låg på tvären i v.36 men vände sig själv i v.37. Om du har tur händer det före vändningsförsöket :)
  • Sat 18 Apr 2020 23:41
    Sjuttiosjuan skrev 2020-04-18 17:58:12 följande:

    Jag gjorde två vändningsförsök sist men lycksdes inte så det blev snitt. Det var inte läskigt alls trots att det var många som sa att det var fruktansvärt. Så tycker inte du ska oroa dig <3


    Tack blir lite lugnare då...jag hoppas hon vänder sig tillrätta :))
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019