• Äldre 18 Oct 09:38
    92725 visningar
    3835 svar
    3835
    92725

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Sat 25 Apr 2020 10:50
    PeeWee44 skrev 2020-04-24 22:06:27 följande:

    Just det, glömde att du är själv. Jag hade väldigt ont första dygnet. På bb så kunde jag ställa upp ryggen på sängen så det var lättare att resa sig. Hemma var det jobbigt i ca en vecka att resa sig ur sängen. Mat handlade vi på nätet, men i Stockholm går ju inte det nu om du inte har framförhållning i minst en vecka.

    Var bor du?


    I Stockholm... men mat tror jag löser sig... det är lättast att få hjälp med, eller beställa hem ändå som du säger.

    Men man vill kunna bära bebis å lyfta å amma kanske, gå runt å bära ibland på nätterna...

    Hade mest vart skönt att kunna planera vad man ska ställa in sig på snart... tiden går fort... han sparkar för fullt och börjar få det trångt i magen:)
  • Sat 25 Apr 2020 10:53
    Sjuttiosjuan skrev 2020-04-25 08:55:25 följande:

    Hoppas du kan föda vaginalt!jag mådde ändå väldigt bra efter snittet men hade nog inte klarat mig utan hjälp. Men det löser sig ju om du har vän el familjemedlem som kan ställa upp lite. Det kommer lösa sig hursom:)


    Ja jag är av också av inställningen att det mesta löser sig:) Corona gör ju saker lite osäkrare... vilka famimjemedlemmar eller vänner kommer vara sjuka just då.... tänk om man själv eller dottern e sjuk just då...

    Som sagt löser sig... men tänk va skönt om man kunde veta allt i förväg:)

    Skönt att du oxå mådde bra efter ditt snitt! Många verkar ju ändå göra det.
  • Sat 25 Apr 2020 10:56
    Snurranfian skrev 2020-04-25 10:14:18 följande:

    Jag har nu tagit mig till v.20. Det känns fantastiskt och overkligt! Att mitt misslyckade ÄD försök sen ändå blev en graviditet månaden efter. :) Känner bebisen röra sig ofta...vilket gör att oron minskar. Visst är oron fortf stark..det är nog omöjligt att komma ifrån när man lider av infertilitet! Dessutom Corona Jag mår bra men känner att magen stramar och har sig redan..ojoj.. mer ska det bli. Brösten är MEGA-stora och jag har t o m fått eksem under dem för att det blir svettigt och fuktigt. Känner mig som en valross. ;) Men är lycklig över livet i magen :) Ca 20 veckor kvar... hjälp!!!


    Halvvägs !! Spännande !
  • Mon 11 May 2020 09:28

    Hallå i tråden! Är det inga bebisar som kommit än eller? Hur går det? Är supernyfiken!!!!!!! Min kille är snart 6 månader! På 5 månaders kontrollen var han 73cm l0ng och vägde 8410gr. Ingen liten kille kan jag lova!!!

  • Mon 11 May 2020 10:10
    Frazze skrev 2020-05-11 09:28:48 följande:

    Hallå i tråden! Är det inga bebisar som kommit än eller? Hur går det? Är supernyfiken!!!!!!! Min kille är snart 6 månader! På 5 månaders kontrollen var han 73cm l0ng och vägde 8410gr. Ingen liten kille kan jag lova!!!


    6 månader redan. Tiden går!

    Vi går in i v 18 nu. Men tiden går långsamt just under graviditeten känner jag. Hur var det för er? Och vi ska också få en liten pojke!

    3 v kvar till RUL.
    Embryodonation 2020 - BF 22/10
  • Mon 11 May 2020 11:53
    Frazze skrev 2020-05-11 09:28:48 följande:

    Hallå i tråden! Är det inga bebisar som kommit än eller? Hur går det? Är supernyfiken!!!!!!! Min kille är snart 6 månader! På 5 månaders kontrollen var han 73cm l0ng och vägde 8410gr. Ingen liten kille kan jag lova!!!


    Vår kille blir fyra månader på lördag! Ska mäta och väga imorgon. Skulle tippa på att han väger runt 6 kg och 60 cm.

    Lillivanilli borde få vilken dag som helst nu.

    Idag är det prick ett år sen jag gjorde insättning!
  • Mon 11 May 2020 11:54
    Limarie skrev 2020-05-11 10:10:20 följande:

    6 månader redan. Tiden går!

    Vi går in i v 18 nu. Men tiden går långsamt just under graviditeten känner jag. Hur var det för er? Och vi ska också få en liten pojke!

    3 v kvar till RUL.


    Njut, det går alldeles för fort. Jag har nästan glömt hur det var att vara gravid.

    Grattis till en liten kille!
  • Mon 11 May 2020 13:41
    PeeWee44 skrev 2020-05-11 11:53:27 följande:

    Vår kille blir fyra månader på lördag! Ska mäta och väga imorgon. Skulle tippa på att han väger runt 6 kg och 60 cm.

    Lillivanilli borde få vilken dag som helst nu.

    Idag är det prick ett år sen jag gjorde insättning!


    Fick ju aldrig mäta och väga när vår var 4 månader då jag var förkyld. Men han var 67.5cm när han var 3 månader och vägde 7090gr då. Han är otroligt stor! Växt 20cm på 5 månader.
  • Mon 11 May 2020 13:49

    Oj vad era bebbar växer! Härligt! vecka 22 här nu! Snigelfart framåt ;)

  • Mon 11 May 2020 13:50

    Oj vad era bebbar växer! Härligt! vecka 22 här nu! Snigelfart framåt ;)

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019