• Äldre 18 Oct 09:38
    92767 visningar
    3835 svar
    3835
    92767

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Mon 11 May 2020 18:31
    Snurranfian skrev 2020-05-11 13:49:20 följande:

    Oj vad era bebbar växer! Härligt! vecka 22 här nu! Snigelfart framåt ;)


    Vecka 22! Över halvvägs. Snart har du en egen bebbe. Njut, det är så lätt att glömma.
  • Mon 11 May 2020 21:53

    Hej yes!! Snart dags antigen onsdag KS eller om hon lagt sig med huvudet nedåt så blir jag igångsatt fredag då det är 40 fullgångna veckor!! Som vi längtar!!!

    Kram

  • Tue 12 May 2020 14:53
    Frazze skrev 2020-05-11 09:28:48 följande:

    Hallå i tråden! Är det inga bebisar som kommit än eller? Hur går det? Är supernyfiken!!!!!!! Min kille är snart 6 månader! På 5 månaders kontrollen var han 73cm l0ng och vägde 8410gr. Ingen liten kille kan jag lova!!!


    Snart dags här också:) bara två veckor tills det blir snitt...!!
  • Tue 12 May 2020 19:15
    AnnaLa skrev 2020-05-12 14:53:13 följande:

    Snart dags här också:) bara två veckor tills det blir snitt...!!


    Spännande! Vet du vad det blir? Får du med dig någon?

    Det blir många 2020 bebisar, det var Frazze som tjuvstartade.
  • Tue 12 May 2020 19:18
    PeeWee44 skrev 2020-05-12 19:15:26 följande:

    Spännande! Vet du vad det blir? Får du med dig någon?

    Det blir många 2020 bebisar, det var Frazze som tjuvstartade.


    Ja jag fick ju november men skulle haft december. Men tack och lov så kom han tidigt
  • Wed 13 May 2020 19:59
    PeeWee44 skrev 2020-05-12 19:15:26 följande:

    Spännande! Vet du vad det blir? Får du med dig någon?

    Det blir många 2020 bebisar, det var Frazze som tjuvstartade.


    Ja en grabb här också:) ja har två alternativ på sällskap, nu gäller det bara att alla är friska då..???? går fort nu!
  • Wed 13 May 2020 20:10

    Här rullar det på! Planerat snitt 20/6 om han inte kommer spontant innan dess.

    Hyffsat trött på att vara gravid nu:)

  • Fri 15 May 2020 10:51

    Hej, jag är klar att gå över till ÄD efter 1.5 år av misslyckade försök med egna ägg.

    Får jag fråga hur många försök ni har gjort? Står inför valet av att chansa på enskilda försök eller ett paket med pengarna tillbaka-garanti.

    Stort tack på förhand och story grattis alla ni som lyckats!

  • Fri 15 May 2020 12:15
    +1
    Livsbalans skrev 2020-05-15 10:51:08 följande:

    Hej, jag är klar att gå över till ÄD efter 1.5 år av misslyckade försök med egna ägg.

    Får jag fråga hur många försök ni har gjort? Står inför valet av att chansa på enskilda försök eller ett paket med pengarna tillbaka-garanti.

    Stort tack på förhand och story grattis alla ni som lyckats!


    Med rätt förberedelser så lyckades jag på mitt andra försök. Blev gravid på första oxå, men mf i v 7. Gjorde serums mensblodtest först och tog antibiotika i 25 dagar, tog mycket vitaminer samt borago. Sen körde jag som en ivf med 100 ie gonal f i 5 el 7 dagar. Sen skulle jag tagit en äl spruta, men mina folliclar blev ej så stora så vi hoppade det. Tog blodförtunnande och kortison och sen började jag med lutinus någon dag innan.

    Lycka till!
  • Fri 15 May 2020 12:52
    Livsbalans skrev 2020-05-15 10:51:08 följande:

    Hej, jag är klar att gå över till ÄD efter 1.5 år av misslyckade försök med egna ägg.

    Får jag fråga hur många försök ni har gjort? Står inför valet av att chansa på enskilda försök eller ett paket med pengarna tillbaka-garanti.

    Stort tack på förhand och story grattis alla ni som lyckats!


    Vi lyckades på 11:e insättningen. Äd och sen ed.

    Vilken klinik tittar du på?
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019