• Äldre 18 Oct 09:38
    92801 visningar
    3835 svar
    3835
    92801

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Sun 17 May 2020 09:31
    Lillivanilli skrev 2020-05-16 12:06:14 följande:

    Hej då har vår underbara prinsessa kommmit!!!!

    Helt perfekt och vi är så lyckliga! 13/5 allt har gått jättebra.

    3200 gram och 49 cm...

    Nu sätter vi punkt för denna långa resa och ska börja livet som 4 i familjen.

    Detta hade aldrig gått om vi inte valt Olga det bara är så precis det peewee skriver. Vet inte hur jag ska tacka Olga och hennes fantastiska team:)))

    Nu sätter vi punkt, och tack för dessa 8 år jag hängt här men nu börjar ett nytt kapitel i mitt liv. Kram alla fina!


    Åh STORT grattis till er och er lilla prinsessa! Undetbart att höra att allt gått bra! Ta hand om er nu. Kram
  • Sun 17 May 2020 09:36
    Solros80 skrev 2020-05-16 22:29:21 följande:

    Hej på er alla!

    Det var ett tag sen jag loggade in och blir så glad av den uppdatering jag får när jag läser allt. Det är många som är på gång nu. Jätte stort grattis till er!

    Däremot blir jag väldigt ledsen av att mångas väntan nu blir ännu längre pga covid 19. Sänder er en massa styrka och hoppas att ni har tålamod och kan använda den här tiden till att förbereda kroppen på alla sätt som går när det väl blir dags.

    Själv har jag haft fullt upp med mina tvillingar som snart blir ett halvår. Vägen till att få de var allt annat än lätt men gud vad det var värt det!! Ibland kunde jag oroa mig för hur det skulle kännas att föda barn som varken jag eller min man har ett biologiskt band till, och undra om vi skulle älska dessa barn som vår biologiska, men ack så onödigt den oron var. Vi älskar dessa två undervärk till månen och tillbaka. Vi knöt an till de från den första sekund vi hörde deras skrik och har älskat de mer och mer för var dag som har gått. Slösa inte någon energi på den typen av tankar, ägna er istället åt att hålla hoppet vid liv. En dag är det er tur att hålla er undervärk i famnen och då är ni lyckligast i hela världen.

    Önskar er alla jätte stort lycka till!!


    Grattis till tvillingarna! Underbart att allt gått så bra! Måste bara hålla med dig, jag var lite orolig under graviditeten att jag kanske inte skulle kunna älska mitt barn på samma sätt som mitt biologiska då vi körde äd. Men så dum man är! Alltså, varför oroade jag mig ens? Jag älskar min lille kotte så det gör ont! Lite ledsen att de växer så fruktansvärt fort bara Jag vill ju ha en bebis läääänge! Är redan sugen på en till (det var jag dag 3 efter han föddes) Hahahaha. När kom dina tvillingar? Min kom ju 26e nov så han är snart 6 månader. Kram
  • Sun 17 May 2020 11:49
    Frazze skrev 2020-05-17 09:31:43 följande:

    Åh STORT grattis till er och er lilla prinsessa! Undetbart att höra att allt gått bra! Ta hand om er nu. Kram


    Tack snälla frazze!!:)))
  • Sun 17 May 2020 11:50
    Snurranfian skrev 2020-05-16 19:18:19 följande:

    Stooort grattis!!!!


    Tack snälla du;)!
  • Sun 17 May 2020 15:31
    Solros80 skrev 2020-05-16 22:29:21 följande:

    Hej på er alla!

    Det var ett tag sen jag loggade in och blir så glad av den uppdatering jag får när jag läser allt. Det är många som är på gång nu. Jätte stort grattis till er!

    Däremot blir jag väldigt ledsen av att mångas väntan nu blir ännu längre pga covid 19. Sänder er en massa styrka och hoppas att ni har tålamod och kan använda den här tiden till att förbereda kroppen på alla sätt som går när det väl blir dags.

    Själv har jag haft fullt upp med mina tvillingar som snart blir ett halvår. Vägen till att få de var allt annat än lätt men gud vad det var värt det!! Ibland kunde jag oroa mig för hur det skulle kännas att föda barn som varken jag eller min man har ett biologiskt band till, och undra om vi skulle älska dessa barn som vår biologiska, men ack så onödigt den oron var. Vi älskar dessa två undervärk till månen och tillbaka. Vi knöt an till de från den första sekund vi hörde deras skrik och har älskat de mer och mer för var dag som har gått. Slösa inte någon energi på den typen av tankar, ägna er istället åt att hålla hoppet vid liv. En dag är det er tur att hålla er undervärk i famnen och då är ni lyckligast i hela världen.

    Önskar er alla jätte stort lycka till!!


    Grattis till tvillingarna! <3
  • Wed 20 May 2020 15:19
    PeeWee44 skrev 2020-05-16 08:15:42 följande:

    Olga Fertility är bara bäst! Utan dom hade jag aldrig blivit gravid. Jag blev inte godkänd för babygaranti då min livmoder var t formad och andenomyos. Jag började dessutom på Ava Peter där var det hårdare att få garantipaketet. Vi hade sparat tid, energi och pengar om vi hittat dit tidigare. Så bra val!

    Vi är tre tjejer som varit hos andra kliniker och inte lyckats men gjort det hos Olga, sista bebisen har nog kommit nu eller kommer idag. Dom är helt överlägsna med sina team.

    Jag lyckades på tredje försöket hos dom. Dom andra två på första försöket. Många lyckas inom tre försök där. När du väl bestämt dig finns en Facebook-grupp.

    Lycka till! Kramar


    Tack! Nu har jag haft ett par Skypesamtal med dem och bestämt mig för att köra där samt att gå direkt över till ÄD (DD för mig). Vad är det för FB-grupp? (PM gärna om du vill).

    Jag är så tacksam över alla fina historier från er som genomgått dessa funderingar, val och försök innan, det har verkligen underlättat processen fram till valet. För tre månader sedan kändes ÄD totalt främmande och skitläskigt men nu känner jag faktiskt en stor lättnad i.o.m. att beslutet är taget och även hopp och glädje igen då chanserna plötsligt blir enormt bättre.

    Grattis igen!

    Kram
  • Thu 28 May 2020 06:33
    +1
    Livsbalans skrev 2020-05-20 15:19:59 följande:

    Tack! Nu har jag haft ett par Skypesamtal med dem och bestämt mig för att köra där samt att gå direkt över till ÄD (DD för mig). Vad är det för FB-grupp? (PM gärna om du vill).

    Jag är så tacksam över alla fina historier från er som genomgått dessa funderingar, val och försök innan, det har verkligen underlättat processen fram till valet. För tre månader sedan kändes ÄD totalt främmande och skitläskigt men nu känner jag faktiskt en stor lättnad i.o.m. att beslutet är taget och även hopp och glädje igen då chanserna plötsligt blir enormt bättre.

    Grattis igen!

    Kram


    Hej! Känner igen det där med att det känns helt främmande med ÄD! Men när man väl gått igenom de jobbiga funderingarna med hjälp av andras historier (bl a Fertilitetsresa och hennes blogg hjälpte mig mycket) samt i vårt fall talat med psykolog och sedan tagit det stora beslutet så känns det såååå skönt och hoppfullt!

    Å nu sitter jag här drygt 1 år senare med världens finaste prins i knät!! <3

    Kram och lycka till!
  • Thu 28 May 2020 23:57
    Limarie skrev 2020-05-11 10:10:20 följande:

    6 månader redan. Tiden går!

    Vi går in i v 18 nu. Men tiden går långsamt just under graviditeten känner jag. Hur var det för er? Och vi ska också få en liten pojke!

    3 v kvar till RUL.


    Kul med en liten kille, grattis!<3 Kke kan vi ses med våra pojkar i Gbg nån gång i framtiden, vem vet!:)

    Har ni varit på RUL nu?
  • Thu 28 May 2020 23:59
    PeeWee44 skrev 2020-05-11 11:53:27 följande:

    Vår kille blir fyra månader på lördag! Ska mäta och väga imorgon. Skulle tippa på att han väger runt 6 kg och 60 cm.

    Lillivanilli borde få vilken dag som helst nu.

    Idag är det prick ett år sen jag gjorde insättning!


    Oj, 6kg och 60cm var vår kille när han var 6 veckor.. Var ska detta sluta haha!?! <3
  • Fri 29 May 2020 06:11

    Nu är han här! Allt gick toppen och nu ska man bara föröska återhämta sig från snittet.. 3500 g :)

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019