• Äldre 18 Oct 09:38
    93432 visningar
    3835 svar
    3835
    93432

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Sun 13 Sep 2020 11:10
    Snurranfian skrev 2020-09-13 09:23:35 följande:

    Hej kära ni!! Efter vad som känns som en evighetslång graviditet med mkt oro (ja alla som kämpat med infertilitet vet ju oron som kommer om man mot alla odds blir gravid) kom så min son den 11 september efter en igångsättning i v.38+5. Hade en fantastisk förlossning som tog 7,5 tim från första intaget av läkemedel. 3958 gram och 53 cm lång guldklimp! Jag är så oändligt tacksam för denna gåva jag aldrig vågade hoppas på helt och fullt. Jag önskar alla denna lycka! Den är inget jag tar för given! Jag är fortf inte säker om det är mitt ägg eller ÄDn vi gjorde... kommer nog DNA testa..men det är endast ur medicinskt intresse. Han är min oavsett! <3


    Ååååååååh vilken UNDERBAR nyhet! Stort grattis till er! Så skönt att läsa att allt gått bra! Så kul för min kille var ju 53 lång och 3985 så vi vände bara på sista där När ni sen fått svar på om det är eget ägg el äd ägget, kan du inte skriva och berätta då. Vore ju så roligt om det vore ditt eget ägg Men jag håller med! Vår lille är MIN kan inte ens tänka mig att han är äd! Och jag ska kämpa mitt allra yttersta för att få en till
  • Sun 13 Sep 2020 13:27
    Frazze skrev 2020-09-13 11:10:22 följande:

    Ååååååååh vilken UNDERBAR nyhet! Stort grattis till er! Så skönt att läsa att allt gått bra! Så kul för min kille var ju 53 lång och 3985 så vi vände bara på sista där När ni sen fått svar på om det är eget ägg el äd ägget, kan du inte skriva och berätta då. Vore ju så roligt om det vore ditt eget ägg Men jag håller med! Vår lille är MIN kan inte ens tänka mig att han är äd! Och jag ska kämpa mitt allra yttersta för att få en till


    Taaack! <3 åh men va lustigt att siffrorna va så lika. :) I vilken vecka kom din prins? Hoppas hoppas ni kan få en till goding! De är livet! <3 Lovar meddela DNA resultatet sedan :)
  • Sun 13 Sep 2020 13:48
    Snurranfian skrev 2020-09-13 13:27:59 följande:

    Taaack! <3 åh men va lustigt att siffrorna va så lika. :) I vilken vecka kom din prins? Hoppas hoppas ni kan få en till goding! De är livet! <3 Lovar meddela DNA resultatet sedan :)


    Stort grattis! Bara en nyfiken fråga. Hur och var gör man dnatest?
  • Sun 13 Sep 2020 14:28
    Snurranfian skrev 2020-09-13 13:27:59 följande:

    Taaack! <3 åh men va lustigt att siffrorna va så lika. :) I vilken vecka kom din prins? Hoppas hoppas ni kan få en till goding! De är livet! <3 Lovar meddela DNA resultatet sedan :)


    Min kille kom 37+0 på dagen snart 10 månader, den 26e. Växt som ogräs och är en riktig "liten" charmör! Han har strl 86 redan
  • Sun 13 Sep 2020 15:48
    Najo skrev 2020-09-13 13:48:56 följande:

    Stort grattis! Bara en nyfiken fråga. Hur och var gör man dnatest?


    tänkte beställa online.. man topsar och skickar till labb :)Kostar typ mellan 1500-2000 kr.
  • Sun 13 Sep 2020 16:10
    Snurranfian skrev 2020-09-13 09:23:35 följande:

    Hej kära ni!! Efter vad som känns som en evighetslång graviditet med mkt oro (ja alla som kämpat med infertilitet vet ju oron som kommer om man mot alla odds blir gravid) kom så min son den 11 september efter en igångsättning i v.38+5. Hade en fantastisk förlossning som tog 7,5 tim från första intaget av läkemedel. 3958 gram och 53 cm lång guldklimp! Jag är så oändligt tacksam för denna gåva jag aldrig vågade hoppas på helt och fullt. Jag önskar alla denna lycka! Den är inget jag tar för given! Jag är fortf inte säker om det är mitt ägg eller ÄDn vi gjorde... kommer nog DNA testa..men det är endast ur medicinskt intresse. Han är min oavsett! <3


    Grattis till er klimp! Det är så häftigt, vår blir åtta månader på onsdag, han var en liten skit, 48 lång och 2920g. Han kom med kejsarsnitt i vecka 38+1. Vi gjorde embryodonation och tänker inte på att han inte är genetisk vår.

    Han har 74 i storlek och världens sötaste (inte partiska alls)

    Kul att vi är några som hänger kvar.
  • Sun 13 Sep 2020 20:12
    Snurranfian skrev 2020-09-13 15:48:37 följande:

    tänkte beställa online.. man topsar och skickar till labb :)Kostar typ mellan 1500-2000 kr.


    Ok om du vet vilket som "verkar bäst" får du gärna dela med dig!
  • Sun 13 Sep 2020 21:18
    Snurranfian skrev 2020-09-13 09:23:35 följande:

    Hej kära ni!! Efter vad som känns som en evighetslång graviditet med mkt oro (ja alla som kämpat med infertilitet vet ju oron som kommer om man mot alla odds blir gravid) kom så min son den 11 september efter en igångsättning i v.38+5. Hade en fantastisk förlossning som tog 7,5 tim från första intaget av läkemedel. 3958 gram och 53 cm lång guldklimp! Jag är så oändligt tacksam för denna gåva jag aldrig vågade hoppas på helt och fullt. Jag önskar alla denna lycka! Den är inget jag tar för given! Jag är fortf inte säker om det är mitt ägg eller ÄDn vi gjorde... kommer nog DNA testa..men det är endast ur medicinskt intresse. Han är min oavsett! <3


    Stort grattis!!! Tänk va häftigt, nä det spelar ju ingen roll vilka gener det är. Man vill ju aldrig ha några andra barn än de man fått :) dom är ju våra mirakel!

    Jag har ju nu en jättemysig och glad kille hemma. Snart 4 månader. Helt otroligt vad fort det går.

    Kommer nog alltid snegla i de här svårt att få barn forumen. Trots att jag nu ändå fått mina två skatter så kommer alla de här åren med alla olika försök alltid finnas där. Och på något vis är det ?här? man hör hemma. Tänk så många som kämpar... vi har alla våra egna förutsättningar och problem men så mycket kunskap som delats i de här trådarna och som förhoppningsvis kan hjälpa alla som är lite tidigare i sin resa.
  • Mon 14 Sep 2020 10:33
    AnnaLa skrev 2020-09-13 21:18:45 följande:

    Stort grattis!!! Tänk va häftigt, nä det spelar ju ingen roll vilka gener det är. Man vill ju aldrig ha några andra barn än de man fått :) dom är ju våra mirakel!

    Jag har ju nu en jättemysig och glad kille hemma. Snart 4 månader. Helt otroligt vad fort det går.

    Kommer nog alltid snegla i de här svårt att få barn forumen. Trots att jag nu ändå fått mina två skatter så kommer alla de här åren med alla olika försök alltid finnas där. Och på något vis är det ?här? man hör hemma. Tänk så många som kämpar... vi har alla våra egna förutsättningar och problem men så mycket kunskap som delats i de här trådarna och som förhoppningsvis kan hjälpa alla som är lite tidigare i sin resa.


    Jag håller med dig helt, väldigt speciell resa Och vilket stöd man hämtat här! Jag fick min dotter för 6 veckor sedan.
  • Mon 14 Sep 2020 11:38
    PeeWee44 skrev 2020-09-13 16:10:33 följande:

    Grattis till er klimp! Det är så häftigt, vår blir åtta månader på onsdag, han var en liten skit, 48 lång och 2920g. Han kom med kejsarsnitt i vecka 38+1. Vi gjorde embryodonation och tänker inte på att han inte är genetisk vår.

    Han har 74 i storlek och världens sötaste (inte partiska alls)

    Kul att vi är några som hänger kvar.


    Vår kille hade 74 när han var 4 månader fast han var ju betydligt större än er när han föddes.

    Han växte 20 cm de första 5 månaderna, sen gick han ju upp 300-500gr i veckan. Så även om han inte var 74 lång så behövdes det.

    Han är inte 86 lång nu, men 80 byxor går över fotknölarna skönt att han inte växer på som i början längre. Har redan fått frågan om han är 2 år Hjälp!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019