• Äldre 22 Oct 13:27
    2983 visningar
    28 svar
    28
    2983

    Vad kostar det att ha en liten ”skrutt”-bil?

    Hej!

    Jag funderar på att skaffa en bil. En liten ?halvbra? bil som kostar kanske runt 10.000 kr.

    Vad kostar försäkring och skatt, på ett ungefär, med en sådan bil?

    Bensin kostar ju vad det kostar, men jag ska endast använda bilen för att ex. storhandla, åka till skogen och gå promenader och så.

    Har aldrig haft egen bil innan, men känner mer och mer att livet blivit så att behovet finns.

    Vill absolut inte köra mer än nödvändigt och ja, jag är fullt medveten om bil och miljö. Därför tvekar jag. Men behovet finns dock tyvärr kvar....

  • Svar på tråden Vad kostar det att ha en liten ”skrutt”-bil?
  • Äldre 22 Oct 13:59
    #1

    Kan bli jävligt dyrt med reparationer vilket ofta är anledningen till att folk säljer sina "skruttbilar".

  • Äldre 22 Oct 14:01
    #2
    Maddsutt skrev 2018-10-22 13:27:19 följande:

    Hej!

    Jag funderar på att skaffa en bil. En liten ?halvbra? bil som kostar kanske runt 10.000 kr.

    Vad kostar försäkring och skatt, på ett ungefär, med en sådan bil?

    Bensin kostar ju vad det kostar, men jag ska endast använda bilen för att ex. storhandla, åka till skogen och gå promenader och så.

    Har aldrig haft egen bil innan, men känner mer och mer att livet blivit så att behovet finns.

    Vill absolut inte köra mer än nödvändigt och ja, jag är fullt medveten om bil och miljö. Därför tvekar jag. Men behovet finns dock tyvärr kvar....


    Minimalen skrev 2018-10-22 13:59:28 följande:

    Kan bli jävligt dyrt med reparationer vilket ofta är anledningen till att folk säljer sina "skruttbilar".


    En skruttbil för 10.000 blir ofta dyrare än en för 40.

    Och om du ändå skall köpa en 10000 kronors bil så försök köpa den från någon du känner som du vet tagit hand om bilen, men räkna kallt med reparationer för 20 första året

  • Äldre 22 Oct 14:08
    #3

    Med ditt behov så tycker jag en bilpool är ett bättre alternativ faktiskt. En billig skitbil tenderar att bli dyr i längden även om den används lite.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 22 Oct 14:09
    #4

    Känner du nån som skruvar billigt? Annars kan det bli dyrt. Fast o andra sidan kan en bil för 100k bli ännu dyrare så.. Ta iaf med någon kunnig vid köpet.

    Normalstor bil grovt räknat 3000försäkring 2000skatt /år.

  • Äldre 22 Oct 14:09
    #5
    Maddsutt skrev 2018-10-22 13:27:19 följande:

    Hej!

    Jag funderar på att skaffa en bil. En liten ?halvbra? bil som kostar kanske runt 10.000 kr.

    Vad kostar försäkring och skatt, på ett ungefär, med en sådan bil?

    Bensin kostar ju vad det kostar, men jag ska endast använda bilen för att ex. storhandla, åka till skogen och gå promenader och så.

    Har aldrig haft egen bil innan, men känner mer och mer att livet blivit så att behovet finns.

    Vill absolut inte köra mer än nödvändigt och ja, jag är fullt medveten om bil och miljö. Därför tvekar jag. Men behovet finns dock tyvärr kvar....


    En eu moppe då?
  • Äldre 22 Oct 14:21
    #6

    Jag har ofta haft bilar i prisklass 5-20k som bruksbilar. Brukar behålla dom 2-3år och ofta är dom säljbara för ungefär samma summa.

    Lägger inte ut mer än 3k / år i delar och service.

    Men då gör jag allt själv. Ta en enkel sak som att en toppackning går sönder så är det nog 5-7tusen på en verkstad, för mej är det en eftermiddag i garaget och en femhundring.

    Arbetskostnader som gör att det rullar iväg.

  • sextio­talist
    Äldre 22 Oct 14:29
    #7
    Maddsutt skrev 2018-10-22 13:27:19 följande:

    Hej!

    Jag funderar på att skaffa en bil. En liten ?halvbra? bil som kostar kanske runt 10.000 kr.

    Vad kostar försäkring och skatt, på ett ungefär, med en sådan bil?

    Bensin kostar ju vad det kostar, men jag ska endast använda bilen för att ex. storhandla, åka till skogen och gå promenader och så.

    Har aldrig haft egen bil innan, men känner mer och mer att livet blivit så att behovet finns.

    Vill absolut inte köra mer än nödvändigt och ja, jag är fullt medveten om bil och miljö. Därför tvekar jag. Men behovet finns dock tyvärr kvar....


    Min "skruttbil" (15 år gammal gått 12000 mil, värderad till 6000 på nätet idag) har kostat mig
    ungefär 300 kronor i månaden i helförsäkring
    ungefär 1500 kronor per år i skatt
    En service, 3000 kronor
    En bromsbeläggbyte 3000
    Byte av motor till centrallåset 2500
    Ett par nya däck 1000 kronor
    Då har jag haft den i två år drygt.
  • Äldre 22 Oct 14:33
    #8
    BossHoss skrev 2018-10-22 14:01:50 följande:
    Minimalen skrev 2018-10-22 13:59:28 följande:

    Kan bli jävligt dyrt med reparationer vilket ofta är anledningen till att folk säljer sina "skruttbilar".


    En skruttbil för 10.000 blir ofta dyrare än en för 40.

    Och om du ändå skall köpa en 10000 kronors bil så försök köpa den från någon du känner som du vet tagit hand om bilen, men räkna kallt med reparationer för 20 första året

    Tss, noll koll hör jag...
  • Äldre 22 Oct 14:52
    #9
    Maja37 skrev 2018-10-22 14:33:17 följande:
    Tss, noll koll hör jag...
    Ja enligt dig kanske, men inga motargument varför jag har fel?
  • sextio­talist
    Äldre 22 Oct 14:57
    #10
    BossHoss skrev 2018-10-22 14:52:28 följande:
    Ja enligt dig kanske, men inga motargument varför jag har fel?
    Vi har endast haft skruttbilar under några år, och aldrig har vi behövt lägga så mycket i reparationer, den dyraste bilen var en Volvo, som kostade 30 000 och den bilen kostade oss dessutom 15 000 i reparationer.
    De andra bilarna har kanske kostat max 4000-5000 (om ens det) och då gör sambon ingenting själv och då hade vi maxtak på 15000 för bil ofta 10 000.

    Min bil har endast kostat 5500 i reparationer och 3000 i service under de två åren jag haft. Då visste jag om den för 2500 när jag köpte den. Den andra reparationen var naturligt slitage
Svar på tråden Vad kostar det att ha en liten ”skrutt”-bil?