• Äldre 22 Oct 13:44
    6384 visningar
    29 svar
    29
    6384

    Läkarprogrammet - tidskrävande?

    Hallå! Hur tidskrävande är läkarprogrammet egentligen?

    Hur många timmar varje vecka går åt på:


    att finnas på plats vid frivilliga föreläsningar
    obligatoriska träffar
    att plugga hemma
    annat jag inte tänkt på

    Och när man sen börjar ha praktik, är det fulla 8-timmars arbetsdagar 5 dagar i veckan som gäller då?
  • Svar på tråden Läkarprogrammet - tidskrävande?
  • Anonym (.)
    Äldre 22 Oct 13:52
    #1

    Praktiken är heltid på plats ja.

    Vet inte hur mkt man måste plugga men räkna med att tid på plats + plugg tillsammans är ca 8h/dag ifall du kommer in på högskoleprovet. Mkt mer om du kommer in på betyg.

    En bekant till mig som läst psykologprogrammet utan minsta problem och kommit in på betyg på läkarprogrammet blev så chockad av studietakten att hen fick hoppa av efter en termin.

  • Anonym (Tove)
    Äldre 22 Oct 13:55
    #2

    Läser T6 på läkarprogrammet i Lund . Vad jag förstått är det väldigt olika beroende på hur lätt man tar in information, läser osv. Det varierar för mig hur mycket tid jag lägger ner, men lägger nog i snitt 5 timmar per dag totalt. I tentaperioder kan det bli uppåt 8-10 timmar.

  • sextio­talist
    Äldre 22 Oct 13:59
    #3
    Anonym (.) skrev 2018-10-22 13:52:41 följande:

    Praktiken är heltid på plats ja.

    Vet inte hur mkt man måste plugga men räkna med att tid på plats + plugg tillsammans är ca 8h/dag ifall du kommer in på högskoleprovet. Mkt mer om du kommer in på betyg.

    En bekant till mig som läst psykologprogrammet utan minsta problem och kommit in på betyg på läkarprogrammet blev så chockad av studietakten att hen fick hoppa av efter en termin.


    Va, är det olika studietempo beroende på vilken kvot man kom in på?
    Nej du, det är exakt samma tempo och lika lite som högskoleprovet säger om hur mycket tid du behöver för att hämta in kunskaper, så säger betyget det också, det enda HP och betyg säger är att du har tillräckliga kunskaper.

    TS: Tre av mina vänners barn läser idag på läkarlinjen och det är mer än heltidstudier. Det är en tidskrävande utbildning, sedan finns det självklart de som kan läsa anatomilitteraturen en gång och sedan sitter vartenda litet skelettben, muskel etc, andra får läsa flera gånger innan det sitter. Räkna med minst 8 timmar om dagen och periodvis ännu fler timmar.


  • sextio­talist
    Äldre 22 Oct 13:59
    #4
    Anonym (Tove) skrev 2018-10-22 13:55:19 följande:

    Läser T6 på läkarprogrammet i Lund . Vad jag förstått är det väldigt olika beroende på hur lätt man tar in information, läser osv. Det varierar för mig hur mycket tid jag lägger ner, men lägger nog i snitt 5 timmar per dag totalt. I tentaperioder kan det bli uppåt 8-10 timmar.


    Är detta utöver föreläsningar, laborationer etc?
  • Äldre 22 Oct 14:07
    #5
    Anonym (Tove) skrev 2018-10-22 13:55:19 följande:

    Läser T6 på läkarprogrammet i Lund . Vad jag förstått är det väldigt olika beroende på hur lätt man tar in information, läser osv. Det varierar för mig hur mycket tid jag lägger ner, men lägger nog i snitt 5 timmar per dag totalt. I tentaperioder kan det bli uppåt 8-10 timmar.


    Alright. Det jag läser fastnar hyfsat omedelbart, antar att det är en stor fördel på läkarprogrammet.

    Hur mycket tid per vecka är du hemma och pluggar vs på t ex universitet (föreläsningar och annat obligatoriskt)?
    Hamnar man efter väldigt mycket om man har nån enstaka vecka där man i princip inte kan lämna hemmet?
  • Anonym (Tove)
    Äldre 22 Oct 14:08
    #6
    sextiotalist skrev 2018-10-22 13:59:57 följande:

    Är detta utöver föreläsningar, laborationer etc?


    Insåg att det blev lite otydligt. Men det är svårt att säga hur många timmar då detta varierar från termin till termin. Ibland har vi heldagar (8-17) och ibland bara en föreläsning (tex 10-12). Har vi heldagar kan jag vara tvungen att plugga 2-3 timmar på kvällen då och då. Har vi en föreläsning pluggar jag oftast 5 timmar utöver det. MEN det beror helt på kurs, hur mycket det är att läsa/göra, är det nära tenta osv osv
  • Anonym (Tove)
    Äldre 22 Oct 14:10
    #7
    Citrusfrukten skrev 2018-10-22 14:07:33 följande:

    Alright. Det jag läser fastnar hyfsat omedelbart, antar att det är en stor fördel på läkarprogrammet.

    Hur mycket tid per vecka är du hemma och pluggar vs på t ex universitet (föreläsningar och annat obligatoriskt)?

    Hamnar man efter väldigt mycket om man har nån enstaka vecka där man i princip inte kan lämna hemmet?


    Absolut, det är en fördel! Det varierar beroende på kurs, vissa kurser har mer schemalagt medan andra är mer ?fria?. Mycket är obligatoriskt!
  • sextio­talist
    Äldre 22 Oct 14:15
    #8
    Anonym (Tove) skrev 2018-10-22 14:08:33 följande:
    Insåg att det blev lite otydligt. Men det är svårt att säga hur många timmar då detta varierar från termin till termin. Ibland har vi heldagar (8-17) och ibland bara en föreläsning (tex 10-12). Har vi heldagar kan jag vara tvungen att plugga 2-3 timmar på kvällen då och då. Har vi en föreläsning pluggar jag oftast 5 timmar utöver det. MEN det beror helt på kurs, hur mycket det är att läsa/göra, är det nära tenta osv osv
    Då är det som de jag kände som läste medicin hade när jag pluggade till civilingenjör. Det var då de två mest tidskrävande utbildningarna som fanns.
    Tyvärr är det många som bedömer insatsen efter antalet föreläsningar, men glömmer att de allra flesta behöver lägga ner lika mycket tid hemma som den tiden man gick på föreläsningarna.
    Vi (medicinarna och teknologerna) suckade uppgivet när vi för femtielfte gången försökte förklara varför det inte gick att bedriva heltidsstudier och samtidigt arbeta 25-30 % för ekonomerna
  • Äldre 22 Oct 14:56
    #9
    Citrusfrukten skrev 2018-10-22 13:44:11 följande:

    Hallå! Hur tidskrävande är läkarprogrammet egentligen?

    Hur många timmar varje vecka går åt på:


    att finnas på plats vid frivilliga föreläsningar
    obligatoriska träffar
    att plugga hemma
    annat jag inte tänkt på

    Och när man sen börjar ha praktik, är det fulla 8-timmars arbetsdagar 5 dagar i veckan som gäller då?
    Det är få läkarstudenter som jobbar extra eller har tidskrävande engagemang vid sidan av. Studierna tar alla tid och energi. En av de mera tidskrävande utbilningarna. Undantag finns naturligtvis

    Ofta schemalagt 8-17, varvat föreläsningar, laborationer och kliniskt. Sen egenstuder på kvällar och helger.


  • Anonym (Anna)
    Äldre 22 Oct 15:18
    #10

    Studierna tar ALL din tid. Praktiken är 8 timmar men kan läggas på obekväm tid periodvis.

Svar på tråden Läkarprogrammet - tidskrävande?