• Anonym­mamma1­23
    Äldre 31 Oct 02:41
    4436 visningar
    8 svar
    -1
    8
    4436

    Hur vet man om man är gravid med tvillingar ????

    Hej, jag är gravid med mitt tredje barn. Har en konstig känsla att det är tvillingar.... Har någon haft den upplevelsen och sen visats sig vara tvillingar? Har tvåäggstvilligar i släkten men risken är väl liten att få tvillingar speciellt om man är ung ( är under 30 år ) ???

  • Svar på tråden Hur vet man om man är gravid med tvillingar ????
  • Äldre 31 Oct 07:20
    #1

    Visst kan man ha en känsla men veta... det gör du inte förrän första undersökningen.

    Men visst, med tvillingar så växer livmodern snabbare så om du känner försiktigt på magen och vet vilken v du är i samt hur stort det bör vara med ett barn så märker du tydlig skillnad på livmoderns storlek.

    Det är tvåäggstvillingar som är ärftligt så visst finns chansen.

  • Äldre 31 Oct 07:21
    #2

    Kul mening där...

    Menar förstås att du inte helt kan veta förrän första undersökningen.

  • Anonym­mamma1­23 Trådstartaren
    Äldre 31 Oct 07:41
    #3
    br4ve skrev 2018-10-31 07:20:05 följande:

    Visst kan man ha en känsla men veta... det gör du inte förrän första undersökningen.

    Men visst, med tvillingar så växer livmodern snabbare så om du känner försiktigt på magen och vet vilken v du är i samt hur stort det bör vara med ett barn så märker du tydlig skillnad på livmoderns storlek.

    Det är tvåäggstvillingar som är ärftligt så visst finns chansen.


    Tack för svaret, nä men klart att man bara kan veta 100% genom ultraljud. Men vet att alla graviteter är olika men får bara en känsla att jag har tvillingar. Aldrig känt det tidigare. Dock kan det bara vara en önskning, men tycker att jag är alldeles för trött och har känningar i magen. Är max v 8 liksom.....
  • Äldre 31 Oct 07:55
    #4

    Önskar dig lycka till och håller en tumme för dig. Att få tvillingar är enormt <3

    (Tyvärr litar jag inte alls på symtom, även fast jag väntade tvillingar så hade jag aldrig några men det är nog inte så vanligt)

  • Äldre 31 Oct 08:45
    #5

    Tvillingar kan vem som helst få oavsett ålder.

  • LFF
    Äldre 31 Oct 09:10
    #6
    Anonymmamma123 skrev 2018-10-31 02:41:22 följande:

    Hej, jag är gravid med mitt tredje barn. Har en konstig känsla att det är tvillingar.... Har någon haft den upplevelsen och sen visats sig vara tvillingar? Har tvåäggstvilligar i släkten men risken är väl liten att få tvillingar speciellt om man är ung ( är under 30 år ) ???


    Flera som varit unga som fått tvillingar som första barn. Har man dessutom tvillingar i släkten så finns risken/chansen att man fått benägenheten att släppa två ägg.

    Vi fick veta att det var tvillingar på ett tidigt VUL som jag gjorde då jag haft två missfall innan och ville veta om det låg något där inne och grodde. Det var i v7+2.

    Tvåäggstvillingar kan både vara slumpen, ärftlighet och att kvinnan är äldre och äggstockarna får fnatt med att få ut så många ägg som möjligt. När jag läste på om tvillingar hittade jag även information om att benägenheten att släppa två ägg blir högre om man haft flera graviditeter tidigare.

    En tvillingmamma jag lärde känna när mina var små fick sitt första tvillingpar som 19-åring. En annan var 25 när hon fick sina tvillingar.
  • Äldre 31 Oct 23:26
    #7

    Hej

    Jag är gravid med tvåäggstvillingar i v 32 nu och är 29 år. Jag gjorde ett graviditetstest samma dag som mensen skulle komma eftersom jag fick extrem molvärk i mage och rygg vilket jag aldrig fått vid mens innan. Det blev ett jättestarkt plus efter några sekunder. Väntar man tvillingar så har man dubbelt så mycket hormoner i kroppen så det var inte så konstigt. Redan i v 8 tyckte jag att min mage putade väldigt mycket för att vara gravid med första barnet. I v 14 fick vi reda på att det var tvillingar när vi gjorde KUB. Min gammelmormor fick tvåäggstvillingar men ingen annan i släkten.

  • Anonym­mamma1­23 Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 00:04
    #8

    Hej , tack för svaret allesammans. Nä men vi får se hur det blir har bara en känsla kanske önskning vet inte riktigt ...........Men min mor blev ju gravid med tvillingar dock fick hon mf, hennes mor fick två par tvillingar (tvåäggs) men vi får se har tid hos BM snart.....Sen testade jag med en digital gravitetstest 2 dagar efter Beräknad mens, hade redan då riktigt känsliga bröst men vågade inte hoppas fören jag testade aja men tack tack ....

Svar på tråden Hur vet man om man är gravid med tvillingar ????