• Äldre 31 Oct 21:42
    10591 visningar
    58 svar
    -1
    58
    10591

    Missfall efter hjärtslag

    Förra veckan började jag få ljusrosa/ljusbruna flytningar. Det håller fortfarande i sig. Inte hela tiden men ungefär 3 gånger om dagen, men bara när jag torkat mig.

    I måndags var jag på VUL och fick se ett hjärta slå, tillbakaflyttad 4 dagar. Är idag i vecka 7+5. Gyn kunde inte se vad flytningarna beror på.

    Mina symtom började bli svagare redan före ultraljudet och idag har jag bara lite ömma bröst och känner avsmak för viss mat, inte regelrätt illamående dock. Idag har jag haft huggande smärta i livmodern dessutom.

    Jag har två missfall innan denna graviditet och är så fruktansvärt orolig. Börjat isolera mig och tänka på abort för att slippa oron, och till och med självmordstankar har börjat komma. Snälla, ge mig stöttning..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-11-26 15:13
    För er som inte orkar läsa tråden kommer här en uppdatering. I nästan 3 veckor blödde jag brunt blod varje dag. Inte hela tiden men flera gånger per dag. Mina gravidsymtom avtog allteftersom.

    Sedan slutade blödningarna och byttes mot gula luktfria flytningar. På andra ultraljudet i vecka 11+3 visade det sig att bebisen mådde bra och växte som den skulle.

  • Svar på tråden Missfall efter hjärtslag
  • Äldre 31 Oct 22:09
    #1
    +1

    Lite hopp:
    3 missfall är jätteovanligt, drabbar bara ca 2%
    När man sett hjärtat slå är risken väldigt låg, kanske ca 3% i din vecka
    Småblödningar behöver inte betyda m.f. Jag blödde ganska rejält v.7 och totalt en vecka, men fick barn ändå
    Symptom kan komma och gå, betyder i sig ingenting

    Förstår dock oron, men det är inget du kan göra annat än avvakta och kanske göra fler VUL ifall du fortsätter blöda. Lycka till!

  • Äldre 31 Oct 22:21
    #2
    Jag är bara jag skrev 2018-10-31 22:09:09 följande:

    Lite hopp:

    3 missfall är jätteovanligt, drabbar bara ca 2%

    När man sett hjärtat slå är risken väldigt låg, kanske ca 3% i din vecka

    Småblödningar behöver inte betyda m.f. Jag blödde ganska rejält v.7 och totalt en vecka, men fick barn ändå

    Symptom kan komma och gå, betyder i sig ingenting

    Förstår dock oron, men det är inget du kan göra annat än avvakta och kanske göra fler VUL ifall du fortsätter blöda. Lycka till!


    Jag behöver verkligen lite hopp, så tack! Det lugnar mig tillfälligt men jag vet att nästa gång det blir rosa på pappret kommer oron tillbaka med samma kraft.

    Fick du någon förklaring till dina blödningar?
  • vector­ia
    Äldre 31 Oct 23:16
    #3
    +2

    Du har troligen en urinvägsinflammation. Ganska vanligt i den veckan och kan ge de symtomen du beskriver. Drick massa mineralvatten för att rensa ut, och undvik kaffe och te.
    Det är väldigt ovanligt att få 3 missfall och speciellt nu när du sett hjärtslag.Hjärta
    Andas in - andas ut, det går bra.

  • Äldre 31 Oct 23:28
    #4
    +1
    Fundersammast skrev 2018-10-31 22:21:33 följande:
    Jag behöver verkligen lite hopp, så tack! Det lugnar mig tillfälligt men jag vet att nästa gång det blir rosa på pappret kommer oron tillbaka med samma kraft.

    Fick du någon förklaring till dina blödningar?
    Jag hade haft 4 missfall och var helt säker på att barnet dött även den gången p.g.a blödningen, men så var det ju inte. Fick ingen förklaring alls- sånt som händer ganska många gravida.
  • Äldre 31 Oct 23:37
    #5
    vectoria skrev 2018-10-31 23:16:43 följande:

    Du har troligen en urinvägsinflammation. Ganska vanligt i den veckan och kan ge de symtomen du beskriver. Drick massa mineralvatten för att rensa ut, och undvik kaffe och te.

    Det är väldigt ovanligt att få 3 missfall och speciellt nu när du sett hjärtslag.

    Andas in - andas ut, det går bra.


    Tack snälla du!

    Jag googlade på urinvägsinfektion+gravid men kunde inte se att det var vanligt med rosa flytningar. Jag ska ringa till VC imorgon.
  • vector­ia
    Äldre 31 Oct 23:46
    #6
    +1
    Fundersammast skrev 2018-10-31 23:37:37 följande:
    Tack snälla du!

    Jag googlade på urinvägsinfektion+gravid men kunde inte se att det var vanligt med rosa flytningar. Jag ska ringa till VC imorgon.
    Det är inte vanligt, men de symtomen kan finnas med. Vid en urinvägsinfektion så är det i vissa fall så att små bitar av slemhinna släpper och det kan bli pyttesmå blödningar, de bloddropparna blandas sedan och kan ge rosa flytningar. Det är inget som påverkar graviditeten.

    KRam
  • LFF
    Äldre 1 Nov 08:09
    #7
    Fundersammast skrev 2018-10-31 21:42:02 följande:

    Förra veckan började jag få ljusrosa/ljusbruna flytningar. Det håller fortfarande i sig. Inte hela tiden men ungefär 3 gånger om dagen, men bara när jag torkat mig.

    I måndags var jag på VUL och fick se ett hjärta slå, tillbakaflyttad 4 dagar. Är idag i vecka 7+5. Gyn kunde inte se vad flytningarna beror på.

    Mina symtom började bli svagare redan före ultraljudet och idag har jag bara lite ömma bröst och känner avsmak för viss mat, inte regelrätt illamående dock. Idag har jag haft huggande smärta i livmodern dessutom.

    Jag har två missfall innan denna graviditet och är så fruktansvärt orolig. Börjat isolera mig och tänka på abort för att slippa oron, och till och med självmordstankar har börjat komma. Snälla, ge mig stöttning..


    Missfärgade flytningar kan bero på sköra slemhinnor.

    Jag förstår oron helt och fullt. Hade själv en enorm oro vid tredje plusset även fast jag inte hade några missfärgade flytningar etc. Hade två missfall i bagaget sen tidigare.

    Har du ett nytt vul inbokat för att kunna göra en uppföljning? Om inte, försök boka in ett för att minska din oro eller få ett eventuellt missfall bekräftat. "Fördelen" med att få tre missfall är ju att vården tar både ens oro mer på allvar och att man får genomgå en missfallsutredning för att se om det "bara" är otur eller beror på något annat.

    Har missfallen legat tätt kan du ha ett för aktivt immunförsvar tex. Tyvärr tar sällan vården i Sverige det på allvar men det finns många i forumet "Svårt att få barn" som gjort utredningar utomlands och fått hjälp mot aktivt immunförsvar och därefter fått levande barn.

    Kramar om och önskar dig lycka till!
  • Äldre 1 Nov 08:15
    #8
    +1
    Fundersammast skrev 2018-10-31 21:42:02 följande:

    Förra veckan började jag få ljusrosa/ljusbruna flytningar. Det håller fortfarande i sig. Inte hela tiden men ungefär 3 gånger om dagen, men bara när jag torkat mig.

    I måndags var jag på VUL och fick se ett hjärta slå, tillbakaflyttad 4 dagar. Är idag i vecka 7+5. Gyn kunde inte se vad flytningarna beror på.

    Mina symtom började bli svagare redan före ultraljudet och idag har jag bara lite ömma bröst och känner avsmak för viss mat, inte regelrätt illamående dock. Idag har jag haft huggande smärta i livmodern dessutom.

    Jag har två missfall innan denna graviditet och är så fruktansvärt orolig. Börjat isolera mig och tänka på abort för att slippa oron, och till och med självmordstankar har börjat komma. Snälla, ge mig stöttning..


    Hej! Jag förstår din oro. Jag hade också rosa/bruna flytningar runt den vecka du är i. Jag fick förklaringen att min moderkaka satt lite lågt och att det antingen var den som blödde lite eller sköra slemhinnor. Det behöver inte vara någon fara. Idag är jag gravid i vecka 25 (24+4). 
    Det behöver inte betyda någonting och som ovanstående skrev så är det ytterst ovanligt att få missfall efter att ha sett ett tickande hjärta i den vecka du är i. Försök njuta av din graviditet och ta det som det kommer OM det händer någonting. 
    Kram <3 
    Gravid med första barnet
  • Äldre 1 Nov 09:39
    #9
    LFF skrev 2018-11-01 08:09:47 följande:

    Missfärgade flytningar kan bero på sköra slemhinnor.

    Jag förstår oron helt och fullt. Hade själv en enorm oro vid tredje plusset även fast jag inte hade några missfärgade flytningar etc. Hade två missfall i bagaget sen tidigare.

    Har du ett nytt vul inbokat för att kunna göra en uppföljning? Om inte, försök boka in ett för att minska din oro eller få ett eventuellt missfall bekräftat. "Fördelen" med att få tre missfall är ju att vården tar både ens oro mer på allvar och att man får genomgå en missfallsutredning för att se om det "bara" är otur eller beror på något annat.

    Har missfallen legat tätt kan du ha ett för aktivt immunförsvar tex. Tyvärr tar sällan vården i Sverige det på allvar men det finns många i forumet "Svårt att få barn" som gjort utredningar utomlands och fått hjälp mot aktivt immunförsvar och därefter fått levande barn.

    Kramar om och önskar dig lycka till!


    Jag ska ringa idag och boka nytt VUL. Min gyn är jättebra och tyckte att vi skulle komma om två veckor igen för en uppföljning, så jag känner att de tar min oro på allvar.

    Första missfallet januari 2017 i vecka 5. Andra missfallet i maj 2018 i vecka 8. Första missfallet började med rött blod direkt och andra en rosa flytning som övergick i rött blod inom en dag.

    Tack!
  • LFF
    Äldre 1 Nov 09:44
    #10
    Fundersammast skrev 2018-11-01 09:39:24 följande:
    Jag ska ringa idag och boka nytt VUL. Min gyn är jättebra och tyckte att vi skulle komma om två veckor igen för en uppföljning, så jag känner att de tar min oro på allvar.

    Första missfallet januari 2017 i vecka 5. Andra missfallet i maj 2018 i vecka 8. Första missfallet började med rött blod direkt och andra en rosa flytning som övergick i rött blod inom en dag.

    Tack!
    Det som har hjälpt mig, både genom missfallen och genom den graviditet som sen gick vägen, var att prata, prata, prata och prata lite till! Prata om missfallen, om hur ont det gjorde. Prata om sorgen av de barn som inte kom. Prata om oron för att det ska gå åt skogen även denna gång. Samtidigt, prata om det som känns bra, om symtom som är kvar, nya symtom som kommer, spänningar i livmodern (som både kan kännas positivt och negativt). Kom ihåg att även involvera pappan i det hela. Han kan också vara extremt orolig över att det går åt skogen även denna gång.

    Vill du ha någon att prata med men inte på forumet så är det bara att messa! Jag har varit där! Det är ett helsike! I vårt fall var det "tredje gången gillt" och nästa vecka fyller de 5 år.
Svar på tråden Missfall efter hjärtslag