• sjukom­matvå
    Äldre 2 Nov 09:47
    7737 visningar
    270 svar
    270
    7737

    Stadium säljer Burkinis-rätt eller fel?

    Butikskedjan Stadium har hamnat i rejält blåsväder efter att dom börjat att sälja Burkinis den heltäckande baddräkten för muslimska kvinnor och småflickor. Efter kritiken tog man bort plagget från sin webbsida men har ännu kvar plagget i sitt sortiment då vissa kunder efterfrågar det. Så hur moraliskt rätt är det att bara i profitsyfte sälja ett plagg som främjar och normaliserar kvinnoförtryck och könsdiskrimirande familjestrukturer? Och bör plagget ens finnas i sortimentet/
    svt.se/nyheter/inrikes/sportkedjan-saljer-burkinis

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stadium säljer Burkinis-rätt eller fel?
  • sjukom­matvå
    Äldre 2 Nov 09:49
    #1
  • Furti
    Äldre 2 Nov 09:51
    #2
    +1

    Som konsument väljer jag hädanefter att handla på andra affärer.

  • sjukom­matvå
    Äldre 2 Nov 10:06
    #3

    Man säljer även den omdiskuterade huvudbonaden Hijab

  • Furti
    Äldre 2 Nov 10:11
    #4
    -2 +2
    sjukommatvå skrev 2018-11-02 10:06:35 följande:

    Man säljer även den omdiskuterade huvudbonaden Hijab


    www.stadium.se/dam/damklader/mossor-pannband/mossor/257620101/nike.pro-hijab.black-white

    Ännu en anledning till att välja annan butik, och Nike är inte heller aktuellt.
  • Äldre 2 Nov 19:48
    #5
    -1 +1

    Fel och naivt men kommer knappast som en surprise. Det är ju landet Sverige som i vanlig ordning briljerar med supergenomtänkta beslut.

  • Äldre 2 Nov 20:01
    #6

    Att de säljer burkinis när det finns en efterfrågan har jag inte så stort problem med, utan det är att de väjer att marknadsföra den med namnet "modesty". Det, om något, skickar helt fel signaler, nämligen att kvinnor i vanliga badkläder inte skulle vara anständiga och ärbara.

    Sedan kan man absolut diskutera om det är en bra idé att sälja något som kvinnor i t.ex. Iran kämpar för (och fängslas för) att få slippa, men det är som sagt inte den stora frågan just här.

  • Äldre 2 Nov 20:07
    #7
    -1

    Tack för tipset! Funderat på att köpa en.

  • Äldre 2 Nov 21:51
    #8
    -1 +2

    Jättebra! Jag känner några kvinnor som inte kunnat bada tidigare, men med en burkini kan de nog äntligen våga bada de också. Om de nu har råd förstås, för det var ett hutlöst pris på den ...

  • Äldre 2 Nov 22:11
    #9
    +1
    lövet2 skrev 2018-11-02 21:51:50 följande:

    Jättebra! Jag känner några kvinnor som inte kunnat bada tidigare, men med en burkini kan de nog äntligen våga bada de också. Om de nu har råd förstås, för det var ett hutlöst pris på den ...


    Varför ska man dölja håret, om man är obekväm att visa sig i vanlig badräkt?
  • elyse
    Äldre 2 Nov 22:20
    #10

    De får sälja vad de vill. De får också ta konsekvensen att deras utbud kan komma att leda till att kunder väljer en annan kedja. Så är det för alla företag.

Svar på tråden Stadium säljer Burkinis-rätt eller fel?