• modsey
    Äldre 2 Nov 12:00
    3590 visningar
    47 svar
    47
    3590

    Hur mycket tjänster i hushållet köper ni in

    Jag har sedan tidigare haft städhjälp en till två gånger i månaden. Utöver det här jag köpt matkassar med lite olika intervall. Få jag nu fått mer omkring mig på olika plan känner jag att jag är i behov av mer struktur här hemma. Har beställt matkassar hem till dörren fram till jul. Bokar in mer städhjälp. Kommer lämna in en del stryktvätt till kemtvätten.

    Hur gör ni och hur resonerar ni?

  • Svar på tråden Hur mycket tjänster i hushållet köper ni in
  • Mongol­iet
    Äldre 2 Nov 12:07
    #1

    Jag jobbar hellre mindre & gör allt själv. Vad betalar du för städning?

  • modsey
    Äldre 2 Nov 12:09
    #2
    Mongoliet skrev 2018-11-02 12:07:06 följande:

    Jag jobbar hellre mindre & gör allt själv. Vad betalar du för städning?


    Det är inte ett alternativ just nu, därav min fråga/ tråd . Jag betalar efter Rut ca 1500 kr för två ggr i månaden. Men då är huset på 200 kvm.
  • sextio­talist
    Äldre 2 Nov 12:20
    #3

    Jag bedriver just nu en övertalningskampanj att köpa in städhjälp en gång i månaden, sambon är inte där ännu (han vill inte ha främmande personer i lägenheten), men han kommer nog vika sig där så småningom.

    Det är nog det och fönsterputs jag kan tänka mig, matkassar är totalt ointressanta, för jag råkar gilla att handla mat.
    Städhjälpen vill jag ha b.la för att göra viss punktstädning (och en mer noggrannare städning). Oftare än en gång i månaden ser jag det inte som nödvändigt eftersom vi är endast två personer numera hemma.

  • modsey
    Äldre 2 Nov 12:47
    #4
    sextiotalist skrev 2018-11-02 12:20:05 följande:

    Jag bedriver just nu en övertalningskampanj att köpa in städhjälp en gång i månaden, sambon är inte där ännu (han vill inte ha främmande personer i lägenheten), men han kommer nog vika sig där så småningom.

    Det är nog det och fönsterputs jag kan tänka mig, matkassar är totalt ointressanta, för jag råkar gilla att handla mat.

    Städhjälpen vill jag ha b.la för att göra viss punktstädning (och en mer noggrannare städning). Oftare än en gång i månaden ser jag det inte som nödvändigt eftersom vi är endast två personer numera hemma.


    Håller med om mat, tycker oxå det är rätt kul att handla. Men pga flera faktorer i livet just

    Nu behöver jag frigöra tid. Det som faktiskt är lite kul med matkassarna är oxå att man får en del inspiration till nya recept.
  • sextio­talist
    Äldre 2 Nov 12:50
    #5
    modsey skrev 2018-11-02 12:47:26 följande:
    Håller med om mat, tycker oxå det är rätt kul att handla. Men pga flera faktorer i livet just

    Nu behöver jag frigöra tid. Det som faktiskt är lite kul med matkassarna är oxå att man får en del inspiration till nya recept.
    De gångerna vi har haft det, så har vi gett bort 1/3 av innehållet
  • Anonym (pappa­)
    Äldre 2 Nov 12:57
    #6

    Vi tar in städhjälp inför stora fester eller storhelger och handlar mat på nätet ungefär vid samma tillfällen, lite oftare kanske. Vi har tagit in professionell barnvakt och hundvakt också några gånger.

  • Anonym (Linda­)
    Äldre 2 Nov 13:00
    #7

    Vad är det som är så kul med att handla mat i fysisk butik som uppväger släpandet av tunga kassar?


    sextiotalist skrev 2018-11-02 12:20:05 följande:

    Jag bedriver just nu en övertalningskampanj att köpa in städhjälp en gång i månaden, sambon är inte där ännu (han vill inte ha främmande personer i lägenheten), men han kommer nog vika sig där så småningom.

    Det är nog det och fönsterputs jag kan tänka mig, matkassar är totalt ointressanta, för jag råkar gilla att handla mat.

    Städhjälpen vill jag ha b.la för att göra viss punktstädning (och en mer noggrannare städning). Oftare än en gång i månaden ser jag det inte som nödvändigt eftersom vi är endast två personer numera hemma.


  • Äldre 2 Nov 13:10
    #8

    Inga tjänster alls just nu. Men jag skulle kunna tänka mig städhjälp 1 gång i veckan, storstäd + fönsterputs ett par gånger per år, matkasse (gärna med vegetariskt och annat vi sällan lagar annars) kanske 4 dgr/veckan. Har hittills inte blivit av pga mycket sjukdomar och VAB i höst. Funkar inte om man måste avboka hela tiden.

    Jag skulle även gärna anlita en stylist/inredningsproffs som hjälper oss få det mysigt och hemtrevligt med tavelväggar, gardinupphängning, rätt möbler på rätt ställen, rätt belysning osv. Så mycket som behöver fixas här hemma men vi får aldrig tummen ur.

  • sextio­talist
    Äldre 2 Nov 13:11
    #9
    Anonym (Linda) skrev 2018-11-02 13:00:32 följande:

    Vad är det som är så kul med att handla mat i fysisk butik som uppväger släpandet av tunga kassar?


    Jag vill se varorna, sedan släpar jag inte tunga kassar så ofta, en gång i månaden och då är det verkligen den gången jag tar det lugnt och går omkring.
  • Anonym (Linné­a)
    Äldre 2 Nov 13:19
    #10

    All hjälp som tillåter mig att lägga tiden på annat är guld värt!

    Du har pinpointat den viktigaste hjälpen i hemmet med städning, matleverans och tvätt. Det använder vi oss också av. Utöver det tar vi ibland hjälp med barnpassning och läxhjälp, trädgårdsarbete, gräsklippning och snöskottning samt passning av och promenad med våra hundar.

Svar på tråden Hur mycket tjänster i hushållet köper ni in