• Äldre 6 Nov 15:44
    1266 visningar
    2 svar
    2
    1266

    Får jag panikångestattacker i sömnen?

    Det här har hållit på ett par månader nu, och tycker information på nätet är lite svår att tyda så jag vänder mig till er.

    Vid insomning/när jag tror att jag somnat så slutar jag andas. Jag vaknar då i ett ryck med hög puls, livrädd såklart. Har sedan svårt att somna om då det känns som att jag ska dö. Det är svårt att förklara känslan, men det känns liksom som att hjärnan bara stänger av, rummet snurrar till, och jag vaknar till ännu en gång. Har börjat sova med sambons smart-watch bara för att i efterhand kunna kolla så att hjärtat arbetar som det ska, och det är inga konstigheter med det.

    Har försökt googla på panikångest i sömnen för att kanske få en logisk och ofarlig förklaring till detta men tycker som sagt att jag inte blir klokare för det. Har sökt hjälp hos vårdcentral men då jag sedan tidigare har fel på sköldkörteln så avfärdar dom det och tar bara nya sköldkörtelprover. Jag vet ju egentligen inte vad jag söker för så det blir svårt för mig att argumentera mot dom.

    Vill lägga till att jag inte har några svårigheter med att svälja mat eller dryck, kan däremot ha en obehaglig klumpkänsla i halsen väldigt ofta, typ som när man försöker hålla inne gråt. Tar alltså inte ont men är definitivt inte bekvämt.

    Är det NÅGON där ute som känner igen sig i detta? Har ni fått någon seriös hjälp och vad kom man fram till? Börjar vara extremt trött på detta nu, får ju aldrig någon ordentlig sömn...

  • Svar på tråden Får jag panikångestattacker i sömnen?
  • Mongol­iet
    Äldre 6 Nov 17:52
    #1

    Det är nattskräck. Ca 2 % av vuxna har det. Inte mardrömmar utan nattskräck. Inte kul. Folk fattar inte det. Finns mycket att läsa. Googla.

  • Mongol­iet
    Äldre 6 Nov 17:53
    #2

    Kommer oftast vid första insomningen vid extrem trötthet.

Svar på tråden Får jag panikångestattacker i sömnen?