• Äldre 15 Nov 15:20
    16987 visningar
    923 svar
    +1
    923
    16987

    IVF vintern 2018/2019

    Hej!

    Någon som ska göra ivf nu i vinter och vill följas åt lite?

    Jag och min sambo är 28 och 29 och ska göra vår första ivf och det blir privat på Livio i Falun via en hemortsläkare i Örebro som ligger lite närmare oss än Falun :) Första besöket hos läkaren blir 23 november och jag förutsätter att vi inte hinner börja innan jul men hoppas på januari. Vi har försökt sedan mars 2017 med ett utomkvedshavandeskap i maj 2017. Utredningen gjorde vi klart våren 2018 och den visade inget speciellt men jag har tagit bort en äggledare i samband med utomkvedshavandeskapet.

    För ivf i vårt landsting ska det ha gått två år efter en graviditet och vi orkar inte vänta till sommaren 2019. Vi kommer nog börja med att köpa bara en behandling dock, det är ju så dyrt... Håller helt enkelt tummarna för att vi får det lätt!

    Hoppas få några att hålla tummarna tillsammans med här!


    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden IVF vintern 2018/2019
  • Äldre 22 Nov 21:46
    #30
    Jooosen skrev 2018-11-22 20:34:43 följande:

    Den kom igår! Kändes lite skumt med undersökning när ja blöder så mkt andra dagen men men... vilken dag e du på nu?


    Haha ja, mysigt... Sätter man in när nästa ägglossning varit eller hur funkar det? :)

    Jag är på cd 22 och tror inte att jag haft ägglossning. Vet att jag inte får någon mens förrän ägglossning kommer så bara att fortsätta vänta. Men läkarbesök imorgon iaf!
    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Äldre 23 Nov 11:52
    #31

    Hej, hoppar in här! Vi gör syskonförsök prick nu i Umeå. Imorgon tar jag sista sprutan och äggplock på måndag. Peppad!

    Det såg inte då bra ut på ul med blåsor, men tydligen såg det likadant ut sist och då blev det ju ett barn så läkarn tyckte vi skulle testa ändå. Jag vet inte vad jag skall tro. Men hoppas allt vad det går! :)

    Fler som är igång nu?

  • Äldre 23 Nov 13:00
    #32
    LottaU skrev 2018-11-23 11:52:08 följande:

    Hej, hoppar in här! Vi gör syskonförsök prick nu i Umeå. Imorgon tar jag sista sprutan och äggplock på måndag. Peppad!

    Det såg inte då bra ut på ul med blåsor, men tydligen såg det likadant ut sist och då blev det ju ett barn så läkarn tyckte vi skulle testa ändå. Jag vet inte vad jag skall tro. Men hoppas allt vad det går! :)

    Fler som är igång nu?


    Tar också ovitrelle imorgon och äggplock på måndag! :) vi går hos Sahlgrenska, vart går ni?
  • Äldre 23 Nov 13:06
    #33
    LottaU skrev 2018-11-23 11:52:08 följande:

    Hej, hoppar in här! Vi gör syskonförsök prick nu i Umeå. Imorgon tar jag sista sprutan och äggplock på måndag. Peppad!

    Det såg inte då bra ut på ul med blåsor, men tydligen såg det likadant ut sist och då blev det ju ett barn så läkarn tyckte vi skulle testa ändå. Jag vet inte vad jag skall tro. Men hoppas allt vad det går! :)

    Fler som är igång nu?


    Hur många blåsor var det? Hoppas du lyckas ändå! Mår du ok för övrigt?
  • Äldre 23 Nov 13:38
    #34
    zuces skrev 2018-11-23 13:00:34 följande:

    Tar också ovitrelle imorgon och äggplock på måndag! :) vi går hos Sahlgrenska, vart går ni?


    Kul, då är vi helt synkade! :) Vi gör i Umeå.

    Har ni gjort kort eller långt protokoll? Hur mår du? Vi har kört kort med gonal-f och menopur
  • Äldre 23 Nov 13:46
    #35
    nypan78 skrev 2018-11-23 13:06:54 följande:

    Hur många blåsor var det? Hoppas du lyckas ändå! Mår du ok för övrigt?


    Åh, tack!!

    Det var 3 stora och 5-6 mindre. De stora har vuxit från början och tagit för mycket hormoner, så de mindre inte fått så mycket. Sist fick vi ut 7 ägg, försöker att inte tänka så mycket på antal den här gången. Svårt! Men vet att det räcker ju med ett! :)

    Jag mår bra, känner att det spänner i magen men det är mest skönt så jag vet att ngt finns där. Haha.

    Hur går det för dig? Har ni gjort eller skall göra ett försök i vinter?
  • Äldre 23 Nov 15:16
    #36
    LottaU skrev 2018-11-23 13:38:24 följande:

    Kul, då är vi helt synkade! :) Vi gör i Umeå.

    Har ni gjort kort eller långt protokoll? Hur mår du? Vi har kört kort med gonal-f och menopur


    Vi har kört korta protokollet och detta är tredje ivfen. Andra ivf blev jättedålig med endast en återföring av blasto som inte tog. Första däremot blev 2 graviditeter som slutade i tidiga missfall. Totalt har jag haft 3 återföringar!

    Jag har fått spruta med 125 gonal-f denna gången och fick sänka till 112,5 efter första VUL. Hade andra VUL igår och fick sänka till 100. Hade totalt 18 äggblåsor igår i rätt storlek! 15 av de sitter på samma äggstock så jag mår lite konstigt idag med konstanta lätta smärtor över området.

    Jag är lite orolig för att bli överstimulerad eftersom det blir helfrys då.. frysen var inte vår vän förra försöket så det vill jag gärna slippa med tanke på att jag också ska få tillbaka 2 embryon denna gång om allt går som det ska! Sist hade jag 20 äggblåsor och fick ingen överstimulering så vi hoppas på samma nu!

    Hur mår du själv?
  • Äldre 23 Nov 16:44
    #37
    Hedblomster skrev 2018-11-22 21:46:59 följande:

    Haha ja, mysigt... Sätter man in när nästa ägglossning varit eller hur funkar det? :)

    Jag är på cd 22 och tror inte att jag haft ägglossning. Vet att jag inte får någon mens förrän ägglossning kommer så bara att fortsätta vänta. Men läkarbesök imorgon iaf!


    Precis de har odlat i fem dagar så de sätter in fem dagar efter min ägglossning. Men ska ändå ta äl spruta för säkerhetsskull plus två andra sprutor tydligen. Ska gå igenom nästa vecka. Drygt o vänta jämt. Ja hade förmodligen ingen äl alls denna månad. Hur gick besöket??
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
  • Äldre 23 Nov 17:20
    #38
    zuces skrev 2018-11-23 15:16:55 följande:

    Vi har kört korta protokollet och detta är tredje ivfen. Andra ivf blev jättedålig med endast en återföring av blasto som inte tog. Första däremot blev 2 graviditeter som slutade i tidiga missfall. Totalt har jag haft 3 återföringar!

    Jag har fått spruta med 125 gonal-f denna gången och fick sänka till 112,5 efter första VUL. Hade andra VUL igår och fick sänka till 100. Hade totalt 18 äggblåsor igår i rätt storlek! 15 av de sitter på samma äggstock så jag mår lite konstigt idag med konstanta lätta smärtor över området.

    Jag är lite orolig för att bli överstimulerad eftersom det blir helfrys då.. frysen var inte vår vän förra försöket så det vill jag gärna slippa med tanke på att jag också ska få tillbaka 2 embryon denna gång om allt går som det ska! Sist hade jag 20 äggblåsor och fick ingen överstimulering så vi hoppas på samma nu!

    Hur mår du själv?


    Oj, vilken resa. Hur tidiga missfall blev det? Efter testdagen?

    Många blåsor, hoppas ni får färsk återföring också den här gången! Håller tummarna för att det blir ett plus och bebis i slutet av sommaren då. :) Och två embryon - kanske två bebisar!! Spännande! Är det vanligt att få det på Sahlgrenska?

    Jag mår bra, hade gärna mått lite sämre om det betydde fler blåsor men det är som det är. Håller tummarna för oss båda! :)
  • Äldre 23 Nov 17:40
    #39
    LottaU skrev 2018-11-23 17:20:25 följande:

    Oj, vilken resa. Hur tidiga missfall blev det? Efter testdagen?

    Många blåsor, hoppas ni får färsk återföring också den här gången! Håller tummarna för att det blir ett plus och bebis i slutet av sommaren då. :) Och två embryon - kanske två bebisar!! Spännande! Är det vanligt att få det på Sahlgrenska?

    Jag mår bra, hade gärna mått lite sämre om det betydde fler blåsor men det är som det är. Håller tummarna för oss båda! :)


    Den första fick jag plus 3 dagar innan testdag, plus på testdag och sen började jag blöda på testdagen och fick ett minus en dag senare. Andra kom jag precis in i v.7 men kände att något var fel även fast testen ökade så jag gjorde ett tidigt VUL där man bara såg en 4mm hinnesäck så även där hade det blivit ett MA, redan så tidigt som i v.5.. så ja det är ganska tidiga missfall! Runt 4+0.

    Inför tredje försöket brukar man få testa med två embryon. Tack för tummarna! Jag hoppas alla här inne får sina bebisar! Känner att vår resa blev längre än vad vi någonsin trodde, vi är enbart 23 och 27 år gamla.. mannen har få spermier och därmed behövs IVF.
Svar på tråden IVF vintern 2018/2019