• Äldre 15 Nov 15:20
    16997 visningar
    923 svar
    +1
    923
    16997

    IVF vintern 2018/2019

    Hej!

    Någon som ska göra ivf nu i vinter och vill följas åt lite?

    Jag och min sambo är 28 och 29 och ska göra vår första ivf och det blir privat på Livio i Falun via en hemortsläkare i Örebro som ligger lite närmare oss än Falun :) Första besöket hos läkaren blir 23 november och jag förutsätter att vi inte hinner börja innan jul men hoppas på januari. Vi har försökt sedan mars 2017 med ett utomkvedshavandeskap i maj 2017. Utredningen gjorde vi klart våren 2018 och den visade inget speciellt men jag har tagit bort en äggledare i samband med utomkvedshavandeskapet.

    För ivf i vårt landsting ska det ha gått två år efter en graviditet och vi orkar inte vänta till sommaren 2019. Vi kommer nog börja med att köpa bara en behandling dock, det är ju så dyrt... Håller helt enkelt tummarna för att vi får det lätt!

    Hoppas få några att hålla tummarna tillsammans med här!


    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden IVF vintern 2018/2019
  • Äldre 23 Nov 21:27
    #40
    Jooosen skrev 2018-11-23 16:44:41 följande:

    Precis de har odlat i fem dagar så de sätter in fem dagar efter min ägglossning. Men ska ändå ta äl spruta för säkerhetsskull plus två andra sprutor tydligen. Ska gå igenom nästa vecka. Drygt o vänta jämt. Ja hade förmodligen ingen äl alls denna månad. Hur gick besöket??


    Gud så spännande! Tänk om detta faktiskt funkar, då får du lämna oss snart!

    Besöket gick jättebra! Fick sprutgenomgång och testade sticka mig i magen :) Lite läskigt men det gick ju bra. Vi ska ta nya infektionsprover innan ivf, dvs hiv hepatit etc, för våra prover från i våras var för gamla. Men sen börjar vi antagligen när jag får mens i januari :) läkaren sa att chansen borde vara 40-45% på ett försök, så högt!!! Vet att det aldrig finns garantier men vill tillåta mig att hoppas.
    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Äldre 23 Nov 21:48
    #41
    Hedblomster skrev 2018-11-23 21:27:15 följande:

    Gud så spännande! Tänk om detta faktiskt funkar, då får du lämna oss snart!

    Besöket gick jättebra! Fick sprutgenomgång och testade sticka mig i magen :) Lite läskigt men det gick ju bra. Vi ska ta nya infektionsprover innan ivf, dvs hiv hepatit etc, för våra prover från i våras var för gamla. Men sen börjar vi antagligen när jag får mens i januari :) läkaren sa att chansen borde vara 40-45% på ett försök, så högt!!! Vet att det aldrig finns garantier men vill tillåta mig att hoppas.


    Åh underbart då är ni snart igång!! Nu kan du tillåta dig att njuta tills dess för nu kan ni inte göra så mycket mer! Tiden kommer gå fort! Ja man pendlar verkligen mellan hopp o förtvivlan. Ena dagen tänker man att jo visst fan kommer det funka medan nästa dag tänka att man aldrig kommer bli gravid. Msn glömmer bort livet litegrann. Kram!
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
  • Äldre 23 Nov 22:00
    #42
    zuces skrev 2018-11-23 17:40:34 följande:

    Den första fick jag plus 3 dagar innan testdag, plus på testdag och sen började jag blöda på testdagen och fick ett minus en dag senare. Andra kom jag precis in i v.7 men kände att något var fel även fast testen ökade så jag gjorde ett tidigt VUL där man bara såg en 4mm hinnesäck så även där hade det blivit ett MA, redan så tidigt som i v.5.. så ja det är ganska tidiga missfall! Runt 4+0.

    Inför tredje försöket brukar man få testa med två embryon. Tack för tummarna! Jag hoppas alla här inne får sina bebisar! Känner att vår resa blev längre än vad vi någonsin trodde, vi är enbart 23 och 27 år gamla.. mannen har få spermier och därmed behövs IVF.


    Sån mardröm med lyckan att ha plus på testdag och sedan få minus. :( Alla med missfall i bagaget känns så himla starka, men förstår att det inte finns några alternativ till att fortsätta försöka. <3

    Vi hade sån himla tur att första ivf?en blev en bebis. Då hade vi försökt bli gravida i fem år utan ett endaste plus, så hade helt tappat tron om att någonsin bli gravid. Har också manlig faktor.

    Vet du hur vanligt det är med tvillingar efter insättning av två?
  • Äldre 23 Nov 22:04
    #43
    Hedblomster skrev 2018-11-23 21:27:15 följande:

    Gud så spännande! Tänk om detta faktiskt funkar, då får du lämna oss snart!

    Besöket gick jättebra! Fick sprutgenomgång och testade sticka mig i magen :) Lite läskigt men det gick ju bra. Vi ska ta nya infektionsprover innan ivf, dvs hiv hepatit etc, för våra prover från i våras var för gamla. Men sen börjar vi antagligen när jag får mens i januari :) läkaren sa att chansen borde vara 40-45% på ett försök, så högt!!! Vet att det aldrig finns garantier men vill tillåta mig att hoppas.


    Så kul att komma igång snart! Blir det korta protokollet för er?

    Hoppas att ni lyckas på första försöket! 40-45% är ju jättebra chans! :)
  • Äldre 23 Nov 23:52
    #44

    Gjorde återinföring med ett fryst embryo, 6dagars förra torsdagen. Men i kväll kom mensen. Då börjar man undra om det någonsin kommer att ta sig.

    Livet är så orättvis . Räcker det inte med att vi inte kan bli gravida naturligt

  • Äldre 24 Nov 09:04
    #45
    Lee*** skrev 2018-11-23 23:52:15 följande:

    Gjorde återinföring med ett fryst embryo, 6dagars förra torsdagen. Men i kväll kom mensen. Då börjar man undra om det någonsin kommer att ta sig.

    Livet är så orättvis . Räcker det inte med att vi inte kan bli gravida naturligt


    Precis!! Räcker det inte att man ska behöva gå igenom att inte kunna bli gravida naturligt. Var det ditt första försök? Beklagar verkligen. Vet hur jävla ledsen man blir. Hopper liksom försvinner alltmer
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
  • Äldre 24 Nov 10:21
    #46
    Lee*** skrev 2018-11-23 23:52:15 följande:

    Gjorde återinföring med ett fryst embryo, 6dagars förra torsdagen. Men i kväll kom mensen. Då börjar man undra om det någonsin kommer att ta sig.

    Livet är så orättvis . Räcker det inte med att vi inte kan bli gravida naturligt


    Så tråkigt att läsa! :( Beklagar!

    Har ni fler i frysen? Vi har inte det, så har fått börja om.
  • Äldre 24 Nov 10:27
    #47
    Lee*** skrev 2018-11-23 23:52:15 följande:

    Gjorde återinföring med ett fryst embryo, 6dagars förra torsdagen. Men i kväll kom mensen. Då börjar man undra om det någonsin kommer att ta sig.

    Livet är så orättvis . Räcker det inte med att vi inte kan bli gravida naturligt


    Sorry såg att det var fet. Var det din andra insättning då?
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
  • Äldre 24 Nov 11:24
    #48

    Vi har 2 embryo kvar i frysen. Men det känns lite tuft. Men detta var ett syskonförsök, så jag vet att jag kan bli gravid.

  • Äldre 24 Nov 11:40
    #49
    Jooosen skrev 2018-11-23 21:48:38 följande:

    Åh underbart då är ni snart igång!! Nu kan du tillåta dig att njuta tills dess för nu kan ni inte göra så mycket mer! Tiden kommer gå fort! Ja man pendlar verkligen mellan hopp o förtvivlan. Ena dagen tänker man att jo visst fan kommer det funka medan nästa dag tänka att man aldrig kommer bli gravid. Msn glömmer bort livet litegrann. Kram!


    Ja nu händer det äntligen snart något! Och innan dess ska vi bara vänta på julen och vara jullediga och sånt trevligt så nu går tiden fort. Jag vet att man inte ska förvänta sig något av första behandlingen men vissa lyckas ju... Och om inte så får vi ta det då och bestämma hur vi ska göra.
    LottaU skrev 2018-11-23 22:04:45 följande:

    Så kul att komma igång snart! Blir det korta protokollet för er?

    Hoppas att ni lyckas på första försöket! 40-45% är ju jättebra chans! :)


    Så spännande! Ja det blir korta protokollet men doser är inte bestämda än. Kändes så knäppt att sitta och lyssna på all info för jag visste ju redan allt det där och vad sprutorna heter osv haha... Försökte att inte låtsas om det. Vill så gärna att det ska gå bra. Vet att chansen inte är garanterat 40% utan mer en statistisk uträkning för vår ålder och provsvar etc men ändå!
    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
Svar på tråden IVF vintern 2018/2019