• Äldre 15 Nov 15:20
    17021 visningar
    923 svar
    +1
    923
    17021

    IVF vintern 2018/2019

    Hej!

    Någon som ska göra ivf nu i vinter och vill följas åt lite?

    Jag och min sambo är 28 och 29 och ska göra vår första ivf och det blir privat på Livio i Falun via en hemortsläkare i Örebro som ligger lite närmare oss än Falun :) Första besöket hos läkaren blir 23 november och jag förutsätter att vi inte hinner börja innan jul men hoppas på januari. Vi har försökt sedan mars 2017 med ett utomkvedshavandeskap i maj 2017. Utredningen gjorde vi klart våren 2018 och den visade inget speciellt men jag har tagit bort en äggledare i samband med utomkvedshavandeskapet.

    För ivf i vårt landsting ska det ha gått två år efter en graviditet och vi orkar inte vänta till sommaren 2019. Vi kommer nog börja med att köpa bara en behandling dock, det är ju så dyrt... Håller helt enkelt tummarna för att vi får det lätt!

    Hoppas få några att hålla tummarna tillsammans med här!


    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden IVF vintern 2018/2019
  • Äldre 4 Dec 14:25
    #70

    Glömde säga att FET blir i naturlig cykel nu här, men det framgick säkert . Så inga sprutor denna gång, bara Lutinus.

  • Äldre 4 Dec 14:25
    #71

    Hej. Jag har gjort min första ivf och är på rd 8 idag. Jag har haft mensvärk sedan i söndags. Det har varit pyttelite rosa i trosan sedan dess. Nu tycker jag värken har tilltagit lite och även den eventuella blödningen. Jag tyckte att det rann ut en massa vätska idag, vet dock inte om jag inbillat mig. Vet någon vad det kan vara? Sitter och hoppas på att mensen inte kommer.

  • Äldre 4 Dec 14:59
    #72
    LinneaWookie skrev 2018-12-04 14:20:52 följande:

    Hej alla <3

    Tänkte hoppa in här jag med!

    Jag och min sambo gjorde en omgång med återförande av färskt embryo (2-dagars) den 14e oktober nu i år, blev gravid men fick tyvärr missfall i vecka 8 Det var det mest fruktansvärda jag varit med om hittills i mitt liv, utan tvekan, och jag har känt hela tiden att jag vill köra på direkt med FET (vi har två st 2-dagars i frysen) och inte vänta ens en cykel...Tomheten blev så stor efter missfallet att det kändes olidligt för mig att vänta.

    Vid besöket direkt efter MF sa min gynekolog att de gärna väntar en cykel för att se så att allt är regelbundet (precis som jag misstänkte), så jag ställde in mig på det trots att det var jobbigt.

    Det känns definitivt lättare nu än för två veckor sedan, men jag kontaktade ändå kliniken idag när jag plussat på ÄL-sticka, och fick gå och kolla slemhinnan direkt. Till min stora förvåning sa hon att vi absolut kan köra på nu direkt, då det såg så fint ut, så nu bokade vi in att göra FET nu på torsdag f.m! <3

    Håller alla tummar för både alla er och för mig själv, så hoppas vi på det bästa! 


    Ja, det är mycket svängar fram och tillbaka med känslor.

    Så glad för er att ni kunde köra fet direkt! Håller tummarna!!
  • Äldre 4 Dec 15:01
    #73
    My102 skrev 2018-12-02 01:39:08 följande:

    Jag går hos Livio i Falun, en toppen klinik. Dom är otroligt trevliga och mysiga där. Jag går samtidigt hos min hemortsläkare där jag också bor. Kommunikationen mellan hemortsläkaren och Livio har varit lite sisådär, jag har fått medlat en del jagat recept när ägglossning kom för tidigt osv. Men det har alltid löst sig, trist med stressen dock. Men jag tror det mesta beror på min hemortsläkare som är ensam på det här området där jag bor och har begränsade öppettider på mottagningen.

    Ruvar nu på fryst embryo nr 2.


    Håller tummarna för att embryot fäster!
  • Äldre 4 Dec 15:05
    #74
    nypan78 skrev 2018-12-03 06:14:19 följande:

    Beklagar så!! Hur många försök har ni gjort? ????


    Tack!

    Det var ivf 2 som inte ens blev en återföring. Vi har kört kort protokoll på båda men nu skall vi testa med långt. Blåsorna har vuxit ojämt båda försöken, så hoppas på bättre synkning med långa. Börjar med nedreglering inmellandagarna. Skönt att vi slapp vänta nån cykel mellan gångerna. :)
  • Äldre 4 Dec 15:11
    #75
    Cnia skrev 2018-12-03 08:50:30 följande:

    Hej!

    Nu hoppar jag också in här, ska snart starta upp IVF nr 2. Nedreglering start 17/12 och preliminärt ÄP v.3.

    Det är med skräckblandad förtjusning, är så hoppfull och vill så gärna komma igång och att det ska gå bra, men IVF 1 var en hemsk resa. Under stimulering och fram till 1v efter äggplock var jag i princip sängliggande, mådde så fruktansvärt dåligt på alla sätt. Av 22 punkterade blåsor fick de ut 10ägg men bara ett endaste blev befruktat, som jag fick tillbaka dag 2. Fick positivt gravtest, men blödning kom som planerat, så fick väldigt tidigt missfall, men hade positivt gravtest i nästan en månad efter blödning. Under den tiden fick jag rådet att agera som om jag vore gravid men jag var själv helt övertygad om att jag inte var det. En knapp vecka innan kontrollultraljud kom det negativa gravtestet. Första ivf gjordes sensommar och sedan dess har vi bara väntat på att få påbörja nästa och nu äntligen är det dags! I samband med första IVFen var jag nästan övertygad om att jag inte skulle orka genomföra en till behandling, men nu står vi här igen. Vi ska få byta läkemedel och sänkt dos, jag hoppas så innerligt att jag inte kommer må lika dåligt denna gång! 


    Så tråkigt att höra att det inte gick så bra sist. Hoppas du mår bättre nästa gång, och att det blir bebis!

    Vad tog du, och vad skall du få nästa gång?

    Har testat menopur och menopur + gonal-f, båda korta protokollet. Menopur blev ett barn och då vi testade med gonal-f blev det inget att återföra. Skall testa långa med nedreglering i mellandagarna, och gonal-f + menopur. Så vi kommer nog vara ganska nära i tid då. Kul. :)
  • Äldre 4 Dec 15:16
    #76
    Gylleneprinsessa skrev 2018-12-04 14:25:40 följande:

    Hej. Jag har gjort min första ivf och är på rd 8 idag. Jag har haft mensvärk sedan i söndags. Det har varit pyttelite rosa i trosan sedan dess. Nu tycker jag värken har tilltagit lite och även den eventuella blödningen. Jag tyckte att det rann ut en massa vätska idag, vet dock inte om jag inbillat mig. Vet någon vad det kan vara? Sitter och hoppas på att mensen inte kommer.


    Jag håller tummarna för att det inte är mensen som kommit! Då jag var gravid så använde jag lutinus fram till testdag och det kändes som att det rann vatten hur mycket som helst. Hoppas det är ett gott tecken för dig också! <3
  • Äldre 4 Dec 15:23
    #77
    LottaU skrev 2018-12-04 14:59:39 följande:
    Ja, det är mycket svängar fram och tillbaka med känslor.

    Så glad för er att ni kunde köra fet direkt! Håller tummarna!!
    Tack, nu svängde det dock lite igen dessvärre på kort tid- de hade tänkt fel, embryona som frystes fortsatte ju odlas till 5-dagars så återföringen skulle behöva göras på måndag, inte på torsdag...... Och jag är inte ens i Sverige på måndag :'(( är borta söndag-måndag och kan inte ändra på det. Så nu måste jag ändå vänta till januari. :'(. 
  • Äldre 4 Dec 15:29
    #78
    LinneaWookie skrev 2018-12-04 15:23:00 följande:

    Tack, nu svängde det dock lite igen dessvärre på kort tid- de hade tänkt fel, embryona som frystes fortsatte ju odlas till 5-dagars så återföringen skulle behöva göras på måndag, inte på torsdag...... Och jag är inte ens i Sverige på måndag :'(( är borta söndag-måndag och kan inte ändra på det. Så nu måste jag ändå vänta till januari. :'(. 


    Men åh, snacka om att det kan svänga fort!

    Var gör ni ivf? Hoppas inte julstängt ställer till det för er!
  • Äldre 4 Dec 17:35
    #79
    LottaU skrev 2018-12-04 15:16:16 följande:

    Jag håller tummarna för att det inte är mensen som kommit! Då jag var gravid så använde jag lutinus fram till testdag och det kändes som att det rann vatten hur mycket som helst. Hoppas det är ett gott tecken för dig också! <3


    Jaså? Vi får verkligen hoppas att det är så för mig också då. Det visar sig inom några dagar. Tänkte testa imorgon bitti om inte mensen kommit igång då.
Svar på tråden IVF vintern 2018/2019