• Äldre 15 Nov 15:20
    16998 visningar
    923 svar
    +1
    923
    16998

    IVF vintern 2018/2019

    Hej!

    Någon som ska göra ivf nu i vinter och vill följas åt lite?

    Jag och min sambo är 28 och 29 och ska göra vår första ivf och det blir privat på Livio i Falun via en hemortsläkare i Örebro som ligger lite närmare oss än Falun :) Första besöket hos läkaren blir 23 november och jag förutsätter att vi inte hinner börja innan jul men hoppas på januari. Vi har försökt sedan mars 2017 med ett utomkvedshavandeskap i maj 2017. Utredningen gjorde vi klart våren 2018 och den visade inget speciellt men jag har tagit bort en äggledare i samband med utomkvedshavandeskapet.

    För ivf i vårt landsting ska det ha gått två år efter en graviditet och vi orkar inte vänta till sommaren 2019. Vi kommer nog börja med att köpa bara en behandling dock, det är ju så dyrt... Håller helt enkelt tummarna för att vi får det lätt!

    Hoppas få några att hålla tummarna tillsammans med här!


    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden IVF vintern 2018/2019
  • Äldre 4 Dec 17:35
    #80
    LottaU skrev 2018-12-04 15:16:16 följande:

    Jag håller tummarna för att det inte är mensen som kommit! Då jag var gravid så använde jag lutinus fram till testdag och det kändes som att det rann vatten hur mycket som helst. Hoppas det är ett gott tecken för dig också! <3


    Jaså? Vi får verkligen hoppas att det är så för mig också då. Det visar sig inom några dagar. Tänkte testa imorgon bitti om inte mensen kommit igång då.
  • Äldre 4 Dec 19:03
    #81
    LinneaWookie skrev 2018-12-04 14:20:52 följande:

    Hej alla <3

    Tänkte hoppa in här jag med!

    Jag och min sambo gjorde en omgång med återförande av färskt embryo (2-dagars) den 14e oktober nu i år, blev gravid men fick tyvärr missfall i vecka 8 Det var det mest fruktansvärda jag varit med om hittills i mitt liv, utan tvekan, och jag har känt hela tiden att jag vill köra på direkt med FET (vi har två st 2-dagars i frysen) och inte vänta ens en cykel...Tomheten blev så stor efter missfallet att det kändes olidligt för mig att vänta.

    Vid besöket direkt efter MF sa min gynekolog att de gärna väntar en cykel för att se så att allt är regelbundet (precis som jag misstänkte), så jag ställde in mig på det trots att det var jobbigt.

    Det känns definitivt lättare nu än för två veckor sedan, men jag kontaktade ändå kliniken idag när jag plussat på ÄL-sticka, och fick gå och kolla slemhinnan direkt. Till min stora förvåning sa hon att vi absolut kan köra på nu direkt, då det såg så fint ut, så nu bokade vi in att göra FET nu på torsdag f.m! <3

    Håller alla tummar för både alla er och för mig själv, så hoppas vi på det bästa! 


    Beklagar missfallet. Vi låg ju lika förra ruvandet o minns att du plussade :(. Jsg kommer göra fet med femdagars nästa måndag! Kommer köra i naturlig cykel och kommer bara ta 3 st ovitrellesprutor, inget lutinus! Hoppas du inte är alltför nere, förstår att det måste vara fruktansvärt... kram!
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
  • Äldre 4 Dec 19:43
    #82
    My102 skrev 2018-12-03 07:34:00 följande:

    Jag tycker du ska höra av dig och fråga direkt till Falun. Dom går sällan att nå direkt när man ringer men dom ringer upp väldigt fort efter att man lämnar ett meddelande. Även om telefontiderna börjar 09 så är dom där innan. Ibland har jag ringt halv åtta på morgon och lämnat meddelande att dom ska ringa upp och då gör dom det bara några minuter efteråt :) så du vet.


    Jag pratade med dem idag! :) de hade skickat en plan till min hemortsläkare men hon verkade inte ha koll på det... Börjar bli rädd att detta ska krångla, haha. Men jag fick iaf veta att vi får starta i januari när min mens kommer så allt är OK. Hörde av mig till hemortsläkaren igen sen och bad henne att skriva recept... Vill ha allt i ordning innan jul helst. Vi måste gå och ta infektionsprover också.
    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Äldre 5 Dec 11:38
    #83
    Jooosen skrev 2018-12-04 19:03:25 följande:
    Beklagar missfallet. Vi låg ju lika förra ruvandet o minns att du plussade :(. Jsg kommer göra fet med femdagars nästa måndag! Kommer köra i naturlig cykel och kommer bara ta 3 st ovitrellesprutor, inget lutinus! Hoppas du inte är alltför nere, förstår att det måste vara fruktansvärt... kram!
    Tack fina du, ja nu får vi hoppas att det löser sig på bästa sätt för oss båda denna gång. Jag ska också göra nu på måndag efter lite ombokningar av hemresa för mig. Skulle ju blivit torsdag men de insåg att embryona var 5-dagars så då måste det ske på måndag. Men du kanske menar nästa måndag (17e)? Annars kör vi på samma dag <3
  • Äldre 5 Dec 11:40
    #84
    LottaU skrev 2018-12-04 15:29:23 följande:
    Men åh, snacka om att det kan svänga fort!

    Var gör ni ivf? Hoppas inte julstängt ställer till det för er!
    Det löste sig ändå nu! <3 omg...
    Jag lyckades till slut boka om min hemresa så jag hinner hem, det var det värt- får gå upp typ halv 4 på morgonen men det gör inget när jag tänker på vad jag får tillbaka. Vi kör alltså måndag eftermiddag. Det är Gynhälsan i Uppsala förresten.
  • Äldre 5 Dec 11:49
    #85
    LinneaWookie skrev 2018-12-05 11:38:48 följande:

    Tack fina du, ja nu får vi hoppas att det löser sig på bästa sätt för oss båda denna gång. Jag ska också göra nu på måndag efter lite ombokningar av hemresa för mig. Skulle ju blivit torsdag men de insåg att embryona var 5-dagars så då måste det ske på måndag. Men du kanske menar nästa måndag (17e)? Annars kör vi på samma dag <3


    Ja kör oxå måndag eftermiddag med ett femdagars!!! Hoppas så för oss nu. Är lite nojig för ja ska köra igång med en dukoralkur i dagarna (vaccin mot kolera). Väntar på samtal från kliniken om det är ok att ta det samtidigt :/.... vilken tid har du på måndag? Får du ta några sprutor innan? Jag kommer ta 3(!) ovitrelle. En i måndags, en på fredag och sen en till efter insättning!
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
  • Äldre 5 Dec 13:59
    #86
    LinneaWookie skrev 2018-12-05 11:40:01 följande:

    Det löste sig ändå nu! <3 omg...

    Jag lyckades till slut boka om min hemresa så jag hinner hem, det var det värt- får gå upp typ halv 4 på morgonen men det gör inget när jag tänker på vad jag får tillbaka. Vi kör alltså måndag eftermiddag. Det är Gynhälsan i Uppsala förresten.


    Haha. Wow! Vilken stress med att boka om och planera och fixa, men såååå skönt att det gick! Nu håller jag alla tummar och tår! <3
  • Äldre 5 Dec 21:21
    #87
    Jooosen skrev 2018-12-05 11:49:34 följande:
    Ja kör oxå måndag eftermiddag med ett femdagars!!! Hoppas så för oss nu. Är lite nojig för ja ska köra igång med en dukoralkur i dagarna (vaccin mot kolera). Väntar på samtal från kliniken om det är ok att ta det samtidigt :/.... vilken tid har du på måndag? Får du ta några sprutor innan? Jag kommer ta 3(!) ovitrelle. En i måndags, en på fredag och sen en till efter insättning!
    3 Ovitrelle!?! Det var mycket speciellt, varför det, så många?
  • Äldre 5 Dec 22:49
    #88
    nypan78 skrev 2018-12-05 21:21:40 följande:

    3 Ovitrelle!?! Det var mycket speciellt, varför det, så många?


    Ja jag blev väldigt förvånad! En i måndags för att verkligen garantera ägglossning. En på fredag för att stärka livmoderslemhinnan extra och den på måndag efter insättning för att få den ännu mer gosig för ägget!
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
  • Äldre 8 Dec 19:14
    #89

    Jag fick min mens i onsdags. Det gjorde inte alls ont förrän på torsdagen då det gjorde ruskigt ont. Blöder fortfarande men det börjar ta slut nu. Antar att det är mycket som ska ut... Jag har ändå fortsatt med mina Lutinus och ska ta grav-test imorgon bitti. Jag vet ju att det inte är något men har ändå valt att följa instruktionerna till punkt och pricka.

    Jag fick min mens typ 28 dagar efter min senaste som jag brukar. Det var RD 9.

    På måndag ska jag ringa och berätta att det inte funkade. Jag har ett till embryo i frysen. När får man sätta in det som tidigast? Nu om typ en och en halv vecka eller vill de ha en hel menscykel emellan måntro?

Svar på tråden IVF vintern 2018/2019