• Äldre 15 Nov 15:20
    17012 visningar
    923 svar
    +1
    923
    17012

    IVF vintern 2018/2019

    Hej!

    Någon som ska göra ivf nu i vinter och vill följas åt lite?

    Jag och min sambo är 28 och 29 och ska göra vår första ivf och det blir privat på Livio i Falun via en hemortsläkare i Örebro som ligger lite närmare oss än Falun :) Första besöket hos läkaren blir 23 november och jag förutsätter att vi inte hinner börja innan jul men hoppas på januari. Vi har försökt sedan mars 2017 med ett utomkvedshavandeskap i maj 2017. Utredningen gjorde vi klart våren 2018 och den visade inget speciellt men jag har tagit bort en äggledare i samband med utomkvedshavandeskapet.

    För ivf i vårt landsting ska det ha gått två år efter en graviditet och vi orkar inte vänta till sommaren 2019. Vi kommer nog börja med att köpa bara en behandling dock, det är ju så dyrt... Håller helt enkelt tummarna för att vi får det lätt!

    Hoppas få några att hålla tummarna tillsammans med här!


    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden IVF vintern 2018/2019
  • Äldre 8 Dec 23:18
    nypan78 skrev 2018-12-08 22:15:59 följande:
    Jag förstår!
    Om det inte är fri passage, hmm. Fråga en läkare. IVF ökar definitift chanserna, men just nu känner jag mig som i ett lotteri. Man får vänta och se. Läkarna kommer förhoppningsvis rätt ägg på onsdag (om det finns något kvar). 
    Det är mycket orolig väntan vid IVF. Typ hur många ägg får de ut? Hur många befruktades? Hur många växer som de ska och kan användas? Det är synd att det är så mycket svinn. Jag fick ut 7 ägg, 6 av dem befruktades, 1 kunde de sätta in och 1 hamnade i frysen. Så 2 av 7 känns ju lite lite. Men det gäller ju bara att de hittar rätt så att det fastnar, frodas och växer.
  • Äldre 9 Dec 07:05
    Gylleneprinsessa skrev 2018-12-08 23:18:49 följande:

    Det är mycket orolig väntan vid IVF. Typ hur många ägg får de ut? Hur många befruktades? Hur många växer som de ska och kan användas? Det är synd att det är så mycket svinn. Jag fick ut 7 ägg, 6 av dem befruktades, 1 kunde de sätta in och 1 hamnade i frysen. Så 2 av 7 känns ju lite lite. Men det gäller ju bara att de hittar rätt så att det fastnar, frodas och växer.


    14 ut, 7 var mogna och 5 befruktades enligt samtalet igår. Hoppas alla dessa finns kvar på onsdag och jag får minst ett tillbaka....mycket svinn, absolut. Alla lär inte hålla kvalité. Hoppas så på att få tillbaka något och i bästa fall nåt till frysen för att ha lite reserv. Att börja om och köra hela programmet igen blir mödosamt och så kostsamt...ni vet. Mest den psykiska stressen jag är rädd för.
  • Äldre 9 Dec 15:58

    Jag hakar gärna på!!

    Vi är 27 och 31 år, och har försökt bli gravida i två år. Jag har aldrig varit gravid (så vitt jag vet), han har gjort någon gravid tidigare. Misstänkt stopp i äggledarna. Vi just genomgått min första insättning efter långa protokollet. 10 ägg blev till en 5-dagars som jag ruvat på i 7 dagar och en 6-dagars till frysen.

    Jag kunde inte hålla mig längre, utan gjorde ett första test idag på rd7. Positivt!!! Det är 13 dagar sedan ägglossningssprutan, är det ngn som vet om det ändå kan ge ett falskt positivt resultat ifall man har ett sånt extra känsligt gravtest? Vet ngn om det är ca 25% risk för missfall även såhär tidigt eller är statistiken än sämre för nyfästa embryon?

  • Äldre 9 Dec 18:13
    Xearas skrev 2018-12-09 15:58:01 följande:

    Jag hakar gärna på!!

    Vi är 27 och 31 år, och har försökt bli gravida i två år. Jag har aldrig varit gravid (så vitt jag vet), han har gjort någon gravid tidigare. Misstänkt stopp i äggledarna. Vi just genomgått min första insättning efter långa protokollet. 10 ägg blev till en 5-dagars som jag ruvat på i 7 dagar och en 6-dagars till frysen.

    Jag kunde inte hålla mig längre, utan gjorde ett första test idag på rd7. Positivt!!! Det är 13 dagar sedan ägglossningssprutan, är det ngn som vet om det ändå kan ge ett falskt positivt resultat ifall man har ett sånt extra känsligt gravtest? Vet ngn om det är ca 25% risk för missfall även såhär tidigt eller är statistiken än sämre för nyfästa embryon?


    Men oj tror man kan säga grattis!! Ovitrellesprutan kan man ju få positivt test inom 10 dagar men efter det så är det säkert ditt eget plus!! Grattis! Missfallsrisken är lika stor för ivf graviditeter som vanliga. Dvs 25%.
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
  • Äldre 9 Dec 18:27

    Imorgon ska vi på vårt första möte på ivf klinik i Göteborg!! Nervös men så peppad!!

  • Äldre 9 Dec 19:21
    Jooosen skrev 2018-12-09 18:13:09 följande:

    Men oj tror man kan säga grattis!! Ovitrellesprutan kan man ju få positivt test inom 10 dagar men efter det så är det säkert ditt eget plus!! Grattis! Missfallsrisken är lika stor för ivf graviditeter som vanliga. Dvs 25%.


    Okej! Det låter lovande, tack! Vågar inte fira ännu, det är ju väldig tidigt.
  • Äldre 9 Dec 19:41
    Xearas skrev 2018-12-09 15:58:01 följande:

    Jag hakar gärna på!!

    Vi är 27 och 31 år, och har försökt bli gravida i två år. Jag har aldrig varit gravid (så vitt jag vet), han har gjort någon gravid tidigare. Misstänkt stopp i äggledarna. Vi just genomgått min första insättning efter långa protokollet. 10 ägg blev till en 5-dagars som jag ruvat på i 7 dagar och en 6-dagars till frysen.

    Jag kunde inte hålla mig längre, utan gjorde ett första test idag på rd7. Positivt!!! Det är 13 dagar sedan ägglossningssprutan, är det ngn som vet om det ändå kan ge ett falskt positivt resultat ifall man har ett sånt extra känsligt gravtest? Vet ngn om det är ca 25% risk för missfall även såhär tidigt eller är statistiken än sämre för nyfästa embryon?


    Grattis, hoppas det går hela vägen!
    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Äldre 9 Dec 19:42
    Wictoria90 skrev 2018-12-09 18:27:29 följande:

    Imorgon ska vi på vårt första möte på ivf klinik i Göteborg!! Nervös men så peppad!!


    Spännande! Så skönt när det verkligen drar igång! Jag såg på mina vårdkontakter i fredags att jag har recept på alla sprutor att hämta ut nu och fick värsta kicken!!
    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Äldre 9 Dec 19:59
    nypan78 skrev 2018-12-09 07:05:25 följande:
    14 ut, 7 var mogna och 5 befruktades enligt samtalet igår. Hoppas alla dessa finns kvar på onsdag och jag får minst ett tillbaka....mycket svinn, absolut. Alla lär inte hålla kvalité. Hoppas så på att få tillbaka något och i bästa fall nåt till frysen för att ha lite reserv. Att börja om och köra hela programmet igen blir mödosamt och så kostsamt...ni vet. Mest den psykiska stressen jag är rädd för.
    Jag ser inte fram emot att eventuellt behöva dölja allt för mina kollegor igen. "Jag ska ha "semester" lite random utspridda dagar framöver" typ. Och sedan blir det självklart tungt på grund av all oro etc. Jag satt i fredags med mensvärk pga att det inte funkat samtidigt som alla i fikarummet delade med sig av sina glada förlossningshistorier. Då får man hoppas på att inte börja gråta och bara gå därifrån.
  • Äldre 10 Dec 16:53
    LinneaWookie skrev 2018-12-05 11:40:01 följande:

    Det löste sig ändå nu! <3 omg...

    Jag lyckades till slut boka om min hemresa så jag hinner hem, det var det värt- får gå upp typ halv 4 på morgonen men det gör inget när jag tänker på vad jag får tillbaka. Vi kör alltså måndag eftermiddag. Det är Gynhälsan i Uppsala förresten.


    Hur gick det idag?? Vårat tinade såg dåligt ut så de tinade det andra som såg fint ut. Därmed har vi inga fler frysta om detta misslyckas. Har typ en kass magkänsla men men!
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
Svar på tråden IVF vintern 2018/2019