• Snobbe­n01
    Äldre 15 Nov 15:52
    676 visningar
    12 svar
    12
    676

    Finns ens någon chans?

    Jag har möjlighet att via jobbet använda werlabs (där

    man kan ta olika blodprov) och jag har via dem gjort fertilitetspaketet och bland annat fått svar på amh,fsh och LH och det var inge rolig läsning samtidigt som det inte är nåt konstigt då jag är 41 år och fertiliteten så klart inte är på topp. Men fy vad det dalat, gjorde test i feb 2017 och sen dess har det gått spikrakt utför

    Amh 0,44 mot 1,7 förra året

    Fsh 15 mot 8 förra året

    LH låg på 9,9 ej mätt tidigare

    Till saken hör att jag har träffat och blivit tillsamman med min gamla ungsomskärlek och vi har det så jävla bra tillsammans och fick vi önska skulle vi gärna ha barn ihop men med tanke på mina värden och ålder känns det inte som att det nånsin kommer kunna hända. Är det ena möjligt att bli gravid med dess förutsättningar eller ska man ge upp och inse att vi aldrig kommer få uppleva det? Jag vill ju att han ska få bli pappa (ingen av oss har barn sen tidigare),han själv säger att får

    Vi inga barn så får det vara så, att han vill vara med mig ändå och det tvivlar jag inte på men det känns så klart frustrerande att det skulle vara kört. Är det någon som blivit spontant gravid med lika låga värden? Fan att man hittat sitt livs kärlek så sent i livet :(

  • Svar på tråden Finns ens någon chans?
  • Äldre 15 Nov 15:59
    #1

    Är inte fsh bättre om det är högre? Tänker att både 8 och 15 låter som okej värden?

    Amh vet jag inte heller om det är så farligt. Jag har 0,45 och blev spontant gravid av misstag efter ett litet slarv.

    För ivf är ju inte 0,45 så bra men om ni har sex så tror jag det är okej. Ni behöver ju bara ett ägg som är bra.

    Ha sex en gång varannan dag hela cykeln igenom för maximal fertilitet, varken mer eller mindre.

    Tror att ni har bra chans faktiskt.

  • Äldre 15 Nov 16:00
    #2

    Lh har jag 4,2 men vet inte hur man tyder det värdet.

  • Snobbe­n01
    Äldre 15 Nov 16:03
    #3

    Tack för svar :) FSH ska inte vara högt, ju äldre man blir desto högre FSH och tröttare äggstockar. Överallt där jag läser står att mina världen innebär låg fertilitet och mycket dåliga chanser för graviditet.Hoppas du har rätt!

  • Snobbe­n01
    Äldre 15 Nov 16:06
    #4

    Meriall, det beror vilken dag i cykeln ditt värde är

    uppmätt.Mina är tagna på dag 3 och då ligger mitt värde normalt i förhållande till cykelfasen.

  • Äldre 15 Nov 16:55
    #5
    Snobben01 skrev 2018-11-15 16:06:29 följande:

    Meriall, det beror vilken dag i cykeln ditt värde är

    uppmätt.Mina är tagna på dag 3 och då ligger mitt värde normalt i förhållande till cykelfasen.


    Okej då har jag nog missförstått fsh. Mitt fsh var 7,8 iaf och mina är också tagna på dag 3 så då vet jag inte med det högre. Mem amh:et borde iaf inte vara ngt problem i sig.
  • Äldre 16 Nov 20:07
    #6
    Snobben01 skrev 2018-11-15 15:52:57 följande:

    Jag har möjlighet att via jobbet använda werlabs (där

    man kan ta olika blodprov) och jag har via dem gjort fertilitetspaketet och bland annat fått svar på amh,fsh och LH och det var inge rolig läsning samtidigt som det inte är nåt konstigt då jag är 41 år och fertiliteten så klart inte är på topp. Men fy vad det dalat, gjorde test i feb 2017 och sen dess har det gått spikrakt utför

    Amh 0,44 mot 1,7 förra året

    Fsh 15 mot 8 förra året

    LH låg på 9,9 ej mätt tidigare

    Till saken hör att jag har träffat och blivit tillsamman med min gamla ungsomskärlek och vi har det så jävla bra tillsammans och fick vi önska skulle vi gärna ha barn ihop men med tanke på mina värden och ålder känns det inte som att det nånsin kommer kunna hända. Är det ena möjligt att bli gravid med dess förutsättningar eller ska man ge upp och inse att vi aldrig kommer få uppleva det? Jag vill ju att han ska få bli pappa (ingen av oss har barn sen tidigare),han själv säger att får

    Vi inga barn så får det vara så, att han vill vara med mig ändå och det tvivlar jag inte på men det känns så klart frustrerande att det skulle vara kört. Är det någon som blivit spontant gravid med lika låga värden? Fan att man hittat sitt livs kärlek så sent i livet :(


    Ge inte upp, för även om det skulle visa sig försent för de egna äggen så kan man göra äggdonation utomlands. Det gör jag och min man på Avaclinic i Riga.
  • Snobbe­n01
    Äldre 16 Nov 21:53
    #7

    UndrandeSökare vad kostar det att göra äggdonation där och vad krävs?

  • Äldre 17 Nov 07:55
    #8
    Snobben01 skrev 2018-11-16 21:53:37 följande:

    UndrandeSökare vad kostar det att göra äggdonation där och vad krävs?


    Priset varierar beroende på vilken klinik man vänder sig till. Det finns kliniker i olika länder man kan välja på. Vi har bara varit i Riga, så jag berättar hur det gick till där. Det kan vara annorlunda på andra kliniker. Om du googlar på Avaclinic Riga så hittar du hela deras prislista på svenska.

    Avaclinic har inga köer så det var bara att köra igång direkt. Jag gick in på deras hemsida en vardag och började chatta med Veronika en av klinikens koordinatorer och vi fortsatte sen kontakten via mail.

    Hon mailade oss 3 papper: Ett patientformulär (där man fyller i uppgifter om sig och sin man), ett Donatorsformulär (där man fyller i hur man vill donatorn ska se ut) och en lista på blodprover som vi skulle ta och sen scanna in provsvaren och maila till kliniken.

    Båda skulle ta :

    Hiv

    Syfilis

    Hepatit B

    Hepatit C

    Anti HBC

    Blodgrupp och Rhesusfaktor

    Samt att mannen skulle ta Spermietest med Morfologi. Måste vara med morfologi, det är viktigaste delen.

    Om man inte har någon möjlighet att ta dessa prover själva så kan man åka till kliniken en dag en månad innan och ta proverna där.Om mannen inte får godkänt på Spermietest med Morfologi så kommer kliniken kräva att man kommer dit och gör Sperm dna fragmentationstest på kliniken (finns ej i Sverige endast utomlands).

    Sen skulle vi gärna maila in bilder på oss själva i 20-årsåldern för att lättare kunna matchas mot donatorer. Deras donatorer är i 20-års åldern själva.

    Sen matchar kliniken mot lämpliga donatorer och man får en textbaserad lista på donatorer att välja på.
  • Äldre 17 Nov 08:45
    #9

    Snobben01- Till Riga kan man flyga på 1 timme från Arlanda eller så kan man också ta båten från Värtahamnen i Sverige. Kliniken ligger på 10minuters promenadavstånd från båtterminalen i Riga.

    Vi flög till kliniken en månad innan behandlingen och min man gjorde Sperm dna fragmentationstest, men tyvärr var hans spermier för dåliga så för oss blev det dubbeldonation (både äggdonation och spermiedonation).

    På Avaclinic får man alla ägg från den donatorns äggplock. Man behöver inte dela äggen med något annat par som på vissa andra kliniker.

    Vi fick 13 färska ägg från donatorn, 12 blev befruktade och alla levde dag 3. På dag 5 gjordes PGS på 8st blastos (5dagars embryon) och 7st var normala kromosommässigt. 2 färska embryon sattes in och 5 frystes in.

    PGS är ett tillval man kan köpa om man vill, det är kromosomtest på embryona, så att man vet att endast embryon som är normala kromosommässigt sätts in sen. Eftersom onormala embryon bara blir minus eller missfall.

    Jag lider av superfertilitet dvs alla embryon fäster på mig oavsett bra eller dåliga, så ville jag absolut ha PGS så jag skulle veta att jag inte fick missfall pgr av onormala embryon. Om jag ändå fick missfall med embryon som hade klarat PGS så skulle jag veta att det var min kropp och mitt immunförsvar som var problemet och då skulle jag kunna gå vidare med en immunutredning i London.

  • Snobbe­n01
    Äldre 23 Nov 22:06
    #10

    UndrandeSökare Tack för utförlig info!

  • Anonym (A)
    Äldre 26 Nov 08:28
    #11
    UndrandeSökare skrev 2018-11-17 08:45:11 följande:

    Snobben01- Till Riga kan man flyga på 1 timme från Arlanda eller så kan man också ta båten från Värtahamnen i Sverige. Kliniken ligger på 10minuters promenadavstånd från båtterminalen i Riga.

    Vi flög till kliniken en månad innan behandlingen och min man gjorde Sperm dna fragmentationstest, men tyvärr var hans spermier för dåliga så för oss blev det dubbeldonation (både äggdonation och spermiedonation).

    På Avaclinic får man alla ägg från den donatorns äggplock. Man behöver inte dela äggen med något annat par som på vissa andra kliniker.

    Vi fick 13 färska ägg från donatorn, 12 blev befruktade och alla levde dag 3. På dag 5 gjordes PGS på 8st blastos (5dagars embryon) och 7st var normala kromosommässigt. 2 färska embryon sattes in och 5 frystes in.

    PGS är ett tillval man kan köpa om man vill, det är kromosomtest på embryona, så att man vet att endast embryon som är normala kromosommässigt sätts in sen. Eftersom onormala embryon bara blir minus eller missfall.

    Jag lider av superfertilitet dvs alla embryon fäster på mig oavsett bra eller dåliga, så ville jag absolut ha PGS så jag skulle veta att jag inte fick missfall pgr av onormala embryon. Om jag ändå fick missfall med embryon som hade klarat PGS så skulle jag veta att det var min kropp och mitt immunförsvar som var problemet och då skulle jag kunna gå vidare med en immunutredning i London.


    Vad fick ni betala?
  • Äldre 26 Nov 09:07
    #12
    Anonym (A) skrev 2018-11-26 08:28:28 följande:

    Vad fick ni betala?


    Hela prislistan hittar du om du googlar på Avackinic i Riga.
Svar på tråden Finns ens någon chans?