• Äldre 16 Nov 23:04
    3693 visningar
    32 svar
    32
    3693

    Gastric bypass 2019

    En tråd för oss som ska genomgå en gastric bypass under 2019.

    Här kan vi ställa frågor och diskutera allt kring vår kommande operation.

    Själv har jag varit på gruppsamtal och väntar nu på läkarbesök under december. Så om allt går som jag vill, blir det en operation i början av året.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-11-16 23:46
    Tänker även att personer som redan är opererade är välkomna med tips och råd till oss som väntar på operation.

  • Svar på tråden Gastric bypass 2019
  • Äldre 17 Nov 08:40
    #1

    Hej

    Jag väntar också på operation. Jag har varit på gruppträffen och enskilt läkarbesök.

    Innan jag kan bli ställd i någon op.kö så måste jag vara sockerfri (även sötningsmedel)i tre månader, väga mig på vårdcentralen en gång i månaden samt göra en sömnregistrering. Lång process detta, remissen skickades från min läkare i april.

  • Äldre 17 Nov 20:17
    #2
    LindaLo skrev 2018-11-17 08:40:00 följande:

    Hej

    Jag väntar också på operation. Jag har varit på gruppträffen och enskilt läkarbesök.

    Innan jag kan bli ställd i någon op.kö så måste jag vara sockerfri (även sötningsmedel)i tre månader, väga mig på vårdcentralen en gång i månaden samt göra en sömnregistrering. Lång process detta, remissen skickades från min läkare i april.


    Oj det verkar vara en lång process. Vilket Landsting/region tillhör du?

    Jag skickade en egenremiss i juli, gruppträff med invägning i mitten av oktober, läkarbesök i mitten av december och får jag operation borde den bli i slutet av februari/början av mars.

    Operationsdatum får man på läkarbesöket och en vecka innan operationsdatumet ska man ha gått ner 10 % av vikten från invägningen.

    Här i Region Jönköping tycker jag det går undan.
  • Äldre 18 Nov 08:05
    #3

    Jag tillhör nyköping. Jag har inte fått något viktkrav, hoppas inte att jag kommer få något heller. Tycker jag har väntat länge nog nu och känner mig lite otålig, vill få det gjort. Samtidigt är det ju bra att de vill ha lite koll på.en så man inte tar några förhastade beslut utan kan påvisa att man är redo att förändra sitt liv. Men ändå,,, jobbigt att vänta :) ????

  • Anonym (Gastr­ic bypass 2014)
    Äldre 18 Nov 08:07
    #4
    LindaLo skrev 2018-11-17 08:40:00 följande:

    Hej

    Jag väntar också på operation. Jag har varit på gruppträffen och enskilt läkarbesök.

    Innan jag kan bli ställd i någon op.kö så måste jag vara sockerfri (även sötningsmedel)i tre månader, väga mig på vårdcentralen en gång i månaden samt göra en sömnregistrering. Lång process detta, remissen skickades från min läkare i april.


    Har aldrig hört om dom kraven. Varför måste du det?
  • Äldre 18 Nov 18:08
    #5
    Anonym (Gastric bypass 2014) skrev 2018-11-18 08:07:08 följande:

    Har aldrig hört om dom kraven. Varför måste du det?


    Har inte heller hört om liknande krav.

    Var gjorde du din operation och hur mår du idag?

    Har du några DO & DON'T både innan och efter operationen, för oss som inte gjort den ännu??
  • Äldre 18 Nov 18:10
    #6
    LindaLo skrev 2018-11-18 08:05:36 följande:

    Jag tillhör nyköping. Jag har inte fått något viktkrav, hoppas inte att jag kommer få något heller. Tycker jag har väntat länge nog nu och känner mig lite otålig, vill få det gjort. Samtidigt är det ju bra att de vill ha lite koll på.en så man inte tar några förhastade beslut utan kan påvisa att man är redo att förändra sitt liv. Men ändå,,, jobbigt att vänta :) ????


    Undra varför det är så olika mellan regionerna.

    Visst är det bra att de har krav så man visar att man verkligen är redo för ett sådant stort steg. Men ändå lite lång tid för sen vet du väl inte efter dessa 3 månader hur snabbt du kan få operationsdatum?
  • Äldre 18 Nov 18:54
    #7
    Anonym (Gastric bypass 2014) skrev 2018-11-18 08:07:08 följande:

    Har aldrig hört om dom kraven. Varför måste du det?


    Förklaringen jag fick var att "det inte kommer finnas plats för sånt sen" Antar att de menar att eftersom jag inte kommer kunna äta så mycket sen så är det viktigt vilka slags kalorier man äter, man ska helt enkelt bryta ett eventuellt sockerberoende och dåligt ätbeteende, ska tilläggas att jag inte känner mig speciellt sockerberoende men det är bara att vara en duktig patient och göra som de säger :). Jag tänker även att de vill se att jag kan och är tillräckligt motiverad helt enkelt, det är ju en stor omställning när operationen är gjord.Sömnregistreringen är för att se om jag lider av sömnapné.
  • Äldre 18 Nov 18:59
    #8
    Mamma0508 skrev 2018-11-18 18:10:40 följande:

    Undra varför det är så olika mellan regionerna.

    Visst är det bra att de har krav så man visar att man verkligen är redo för ett sådant stort steg. Men ändå lite lång tid för sen vet du väl inte efter dessa 3 månader hur snabbt du kan få operationsdatum?


    Nej exakt, jag har ingen aning. När jag gjort detta till deras belåtenhet så får jag säkert en ny tid till läkaren för en ny bedömning och det kan ju ta 3 månader till och om jag då blir beviljad op kan det ju ta ytterligare 3 månader. Hoppas dock inte deg tar så lång tid
  • Anonym (2016)
    Äldre 18 Nov 19:48
    #9

    Jag gjorde min op i november 2016 och mår hittills väldigt bra. Det var träligt i början med soppor osv efter op, jag höll på att dö av att aldrig få tugga. Nu äter jag som vem som helst men mindre portioner då. "Tyvärr" mår jag inte dåligt av onyttiga saker så det är upp till karaktären att hålla ordning på mig ;)

  • Äldre 19 Nov 15:57
    #10
    Anonym (2016) skrev 2018-11-18 19:48:21 följande:

    Jag gjorde min op i november 2016 och mår hittills väldigt bra. Det var träligt i början med soppor osv efter op, jag höll på att dö av att aldrig få tugga. Nu äter jag som vem som helst men mindre portioner då. "Tyvärr" mår jag inte dåligt av onyttiga saker så det är upp till karaktären att hålla ordning på mig ;)


    Va skönt att det gått så bra för dig. Och ja, kan man äta allt gäller det ju att ha karaktär så man inte töjer ut tunntarmen.
Svar på tråden Gastric bypass 2019