• Äldre 16 Nov 23:04
    3692 visningar
    32 svar
    32
    3692

    Gastric bypass 2019

    En tråd för oss som ska genomgå en gastric bypass under 2019.

    Här kan vi ställa frågor och diskutera allt kring vår kommande operation.

    Själv har jag varit på gruppsamtal och väntar nu på läkarbesök under december. Så om allt går som jag vill, blir det en operation i början av året.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-11-16 23:46
    Tänker även att personer som redan är opererade är välkomna med tips och råd till oss som väntar på operation.

  • Svar på tråden Gastric bypass 2019
  • Äldre 19 Nov 15:59
    #11

    Dietisten sa att man inte kommer kunna äta fet mat eller sött.

    Men då undrar jag om hon menar fel fett och snabba kolhydrater eller om hon tänker fett och kolhydrater över lag.

    Hoppas någon som känt av dumping på detta kan berätta.

  • Anonym (Aaaan­onym)
    Äldre 23 Nov 08:33
    #12

    Finns det någon här som vet om Multipel skleros (MS) kan vara en anledning till att inte få genomgå en operation?

  • Anonym (Aaaan­onym)
    Äldre 24 Nov 22:00
    #13

    Hur gör ni med folk omkring er, vilka berättar/berättade ni för om era planer och kring operationen när ni väl vet att ni får den?

    Ni som inte berättar/berättat för alla runt er, hur har/kommer ni göra när folk frågar om att/hur ni gått ner i vikt.

    Kommer ni vitt och brett berätta om operationen?

  • Äldre 26 Nov 20:37
    #14

    Jag är väldigt öppen med detta, jag vill gärna att folk runt omkring mig ska veta så de förstår varför jag inte äter sött. Vill slippa förklara mig om och om igen.

  • Äldre 23 Dec 20:14
    #15

    Nu har jag varit på läkarbesök och blev godkänd för operation. Jag kommer genomgå den i mitten av mars OM jag klara -10 % till en vecka innan operationsdatumet.

    Så planen är att börjar med LCD/VLCD 5 veckor innan.

    Fler som ska opereras under 2019??

  • Anonym (Tjock­is)
    Äldre 23 Dec 22:52
    #16
    +1

    Ni som ska opereras, vad har ni för BMI?

    Jag skulle behöva, men jag vågar inte. Har dock lyckats gå ner en hel del på egen hand. Dock säger statistiken att det är väldigt lätt att gå upp allt och mer därtill.

    Ber till sockerguden att kunna hålla mig ifrån knäck och andra sötsaker i jul.

  • Äldre 10 Jan 16:33
    #17

    Jag har BMI 36 ungefär.

  • Äldre 3 Mar 17:04
    #18

    Hej,

    Jag ska få gå på gruppträffen före sommaren , och är spänd som bara den.

    Jag har gjort samma resa som många med övervikt, bantat min tjock,

    Jag har inga problem att följa ett program, om det är vv. Eller lshf, eller pulver, fasta, 5:2, 16:8. Jag har provat äggbanta, flygvärdinediet / ja jag är så gammal,

    Jag har nu bett om hjälp, hjälp att få en varaktig viktminskning

    Och jag är så peppad ,

    Mitt BMI är 40,9

    Det märkliga i det hela är att jag känner mig inte överviktig och blir märkligt förvånad när jag ser mig i spegeln, vem är den där tjockisen.

    Jag vill göra operationen för jag vill orka med att bli gammal och få bort alla krämpor och värk som följer av att vara tung, jag har idagsläget kronisk värk, och problem med fötter

    Nästa steg blir rullstolen, och jag vill inte vara där.

    Så jag ska operera mig, förhoppnings detta år,

  • Anonym (Nervö­s)
    Sun 7 Apr 2019 19:49
    #19

    Ska träffa läkaren på onsdag så antar jag få vet då om jag blir godkänd. Lite nervös. Vad ska man säga?

  • Sun 7 Apr 2019 20:42
    #20

    Det står gastric by pass men jag skriver ändå för att jag inte vet vilken typ set kommer bli ännu. Jag väger 118 kg. Lider av värk o kraftig sömnapne. Jag ska på överviktsföreläsning i Nyköping i april.

    Jag vill egentligen inte göra en operation men jag har provat det mesta utan att lyckas o med tanke på min hälsa så ät detta min enda utväg.

    Jag är livrädd för att sövas o för att få all löshud efter. Jag har inte heller läst så mkt om det men detta behöver jag göra.

Svar på tråden Gastric bypass 2019