• Äldre 20 Nov 22:10
    9775 visningar
    81 svar
    81
    9775

    Min 15 årige pojke är ihop med en 12 årig flicka.

    Hej!

    Märklig situation uppstod när vår son efter mycket hemlighetsmakeri avslöjar att han är ihop med en 12 årig flicka. Han hade tänkt att sova över hos henne under en helg då hon var ensam hemma. vi stoppade övernattningen men det känns som att man inte kan förbjuda dem att vara ihop på grund av att hon fortfarande är ett litet barn och han börjar komma upp i vuxen ålder. Storleksmässigt ser han ut som en vuxen karl och till skillnad från henne är han könsmogen.

    Råd tack.

  • Svar på tråden Min 15 årige pojke är ihop med en 12 årig flicka.
  • Äldre 21 Nov 02:34
    #11
    Mattrix skrev 2018-11-21 00:11:54 följande:
    Du måste vara lite efter om du tror att jag tycker att det är ok, tråden är startad i syfta att kunna hjälpa i situationen på ett sådant sätt att jag som förälder inte skall bli hatad på grund av nån sorts Romeo Julia effekt, dessa två barn i mellan.
    Jag har iaf inte uppfostrat tonåringarna till att tro att det är ok att vara med barn.
    Från trådstarten...
    Mattrix skrev 2018-11-20 22:10:01 följande:

    men det känns som att man inte kan förbjuda dem att vara ihop på grund av att hon fortfarande är ett litet barn och han börjar komma upp i vuxen ålder.



  • Anonym (mmm)
    Äldre 21 Nov 07:11
    #12

    Det är lite på gränsen så klart och du får ta ett snack med sonen om det här med sexbiten, lagen osv. Samtidigt är det fullt naturligt att man umgås med andra och om någon råkar vara några år yngre så är det inte så konstigt. Man kan inte säga att man bara får umgås med folk i sin egen årskurs i skolan, liksom.  

    Frågan är ju hur mkt de ens gör. När jag var 12 umgicks jag med nån kille som var 14 men vi gjorde inget annat än att kramas och pussas. Vi var helt enkelt inte mognare än så utan hängde mer som kompisar. 

    Bra att ni pratat med flickans föräldrar. Att förbjuda dem att ses skulle inte skapa något bra alls, då skulle de troligen göra allt för att träffas i smyg och de skulle inte lita på er föräldrar, de skulle inte våga anförtro er något sen. 

    Hur är tjejen? Vissa 12-åringar jag känner är ganska brådmogna och det är ju inte alls konstigt om de börjar spana på killar, och är här det ju tjejens föräldrar som får ha snack med sitt barn. 

  • Äldre 21 Nov 07:53
    #13

    Alltså din 15 åring vill ha sex med ett BARN och du tycker inte det är något att stoppa? Hade du resonerat samma om du var flickans mamma??

  • Fru Ve
    Äldre 21 Nov 08:52
    #14

    Det beror på hur deras relation ser ut tycker jag. En del killar kan ju vara väldigt barnsliga och man umgås mer som kompisar med någon puss som tillägg. Det kan vara ok. Men det får ju inte ske något sexuellt då flickan är ett barn. De kanske kan ses när ni föräldrar är hemma och har koll? Men inte ses själva. Sen är det ju viktigt att er son är väl medveten om att ha sex med flickan kan leda till att han utpekas som pedofil och kan straffas. Tycker frågan är svår. Min första pojkvän var 14 och jag var 15 (lite skillnad men ändå). Vi hade sex och det var ju egentligen olagligt då han inte fyllt 15....

  • Äldre 21 Nov 08:53
    #15

    Enligt lag är det olagligt att ha samlag med någon under 15 år, även om den misstänkte är minderårig.

    MEN de kan ju givetvis vara tillsammans om de noga övervakas. En 12 åring oavsett moders slapphet är inte mogen för sex eller att bestämma det. Att hantera det efteråt är det som är och det klarar inte barn med. Tycker ni ska ge pojken förhållningssätt till detta och ni som föräldrar behöver ansvara över att sonen håller sig till lagen. Absolut ska ni vara de elaka här men samtidigt acceptera deras kärlek, gå halva vägen var. Vi accepterar detta men ni får inte vara ensamma bakom stängda dörrar eller sova över ihop öht.

    Tänk om er son dumpar denna flicka efter samlag?

  • Äldre 21 Nov 08:53
    #16

    Varför i hela friden känner du att du INYE kan förbjuda din tonåring att utnyttja ett barn? Hur tänker du där?

  • Anonym (n)
    Äldre 21 Nov 09:04
    #17
    +1

    Hej ts, detta är inte ok på långa vägar. Nu måste ni träda in som vuxna i detta och sluta larva er. Han ska naturligtvis inte umgås med en tolvårig flicka.
    Ni agerar klockan fem i tolv om ni har en son som vill vara med en tolvåring. Nu måste ni föräldrar lägga ner mycket tid på er son. Umgås med honom, hjälpa honom i skolan. Hitta på saker med honom. Styra in honom i fritidsaktiviteter med jämnåriga. Anmäl honom till grupper och aktiviteter så han får en meningsfull fritid.

  • Äldre 21 Nov 09:26
    #18
    +4
    Anonym (n) skrev 2018-11-21 09:04:12 följande:

    Hej ts, detta är inte ok på långa vägar. Nu måste ni träda in som vuxna i detta och sluta larva er. Han ska naturligtvis inte umgås med en tolvårig flicka.

    Ni agerar klockan fem i tolv om ni har en son som vill vara med en tolvåring. Nu måste ni föräldrar lägga ner mycket tid på er son. Umgås med honom, hjälpa honom i skolan. Hitta på saker med honom. Styra in honom i fritidsaktiviteter med jämnåriga. Anmäl honom till grupper och aktiviteter så han får en meningsfull fritid.


    Håller inte med. Jag tycker hon kan stötta sonen i detta OM han genuint är kär. Man gott och väl ha ett förhållande i ung ålder utan sex inblandat.

    Tycker du ts, ska passa på att lära din son vikten av såna här situationer. Kasta in hjälpmedel, sätt inte upp staket. Staket hoppar man över, hjälpmedel är verktyg till att lyckas göra rätt. Även så med tonåringar är förståelse och acceptans viktigt, samtidigt som det är viktigt för deras utveckling att testa gränser. Men föräldrar måste vara med och styra dessa gränser, vägledande.
  • Anonym (Vera)
    Äldre 21 Nov 09:28
    #19

    Antar att hon går i sjuan och han i nian?

    Det är väl rimligt och ganska vanligt att träffas så...

    Och egentligen inte jättestor ålderskillnad iom att killar ofta kommer in i puberteten senare än tjejer. Vid tolv har ju de flesta tjejer redan fått mens...

    Men jag tycker inte könsmognad är särskilt viktigt här för de är båda barn och hon är dessutom bara 12 så det viktiga är nog att han förstår att det är olagligt om de har sex.

    De bör ju definitivt inte få sova över hos varandra. Det borde ju hennes föräldrar om inte annat vara väldigt måna om.

    Utifrån hur jag själv och vänner var i åldrarna 12-16 och hur våra såkallade förhållanden såg ut så är det ju mycket möjligt att de mest hänger som kompisar. Vi kollade mest på film och höll varandra i handen och kysstes. Det var ingen sexuell aktivitet Bland mina vänner och pojkvänner före gymnasiet.

  • Anonym (?)
    Äldre 21 Nov 09:54
    #20
    viseversa skrev 2018-11-21 07:53:07 följande:

    Alltså din 15 åring vill ha sex med ett BARN och du tycker inte det är något att stoppa? Hade du resonerat samma om du var flickans mamma??


    Var någonstans läser du att pojken skulle sova över i syfte att ha sex med flickan? Jag är 2 år äldre än min partner, vi har varit tillsammans sen hen var 13 och jag 15, våra föräldrar lät oss sova över hos varandra och "sex" hade vi första gången när vi var 15 resp 17 år gamla, innan dess kände vi oss inte mogna för det. Vi var inte redo då heller visade det sig utan det dröjde sen ytterligare nästan ett år innan vi gick så långt igen.

    OM deras (eller hans) tanke var att ha sex så måste det såklart tas tag i och pratas om men förutsätt inte att det är så det ligger till.

    Till TS, ni behöver nog samlas alla och prata ganska öppet om det här, ungarna kommer tycka det är superpinsamt men hellre det än att de försöker smyga och lista ut grejer på egen hand.
Svar på tråden Min 15 årige pojke är ihop med en 12 årig flicka.