• Äldre 20 Nov 22:10
    9776 visningar
    81 svar
    81
    9776

    Min 15 årige pojke är ihop med en 12 årig flicka.

    Hej!

    Märklig situation uppstod när vår son efter mycket hemlighetsmakeri avslöjar att han är ihop med en 12 årig flicka. Han hade tänkt att sova över hos henne under en helg då hon var ensam hemma. vi stoppade övernattningen men det känns som att man inte kan förbjuda dem att vara ihop på grund av att hon fortfarande är ett litet barn och han börjar komma upp i vuxen ålder. Storleksmässigt ser han ut som en vuxen karl och till skillnad från henne är han könsmogen.

    Råd tack.

  • Svar på tråden Min 15 årige pojke är ihop med en 12 årig flicka.
  • Äldre 21 Nov 15:32
    #41
    +1
    Mattrix skrev 2018-11-20 22:10:01 följande:

    Hej!

    Märklig situation uppstod när vår son efter mycket hemlighetsmakeri avslöjar att han är ihop med en 12 årig flicka. Han hade tänkt att sova över hos henne under en helg då hon var ensam hemma. vi stoppade övernattningen men det känns som att man inte kan förbjuda dem att vara ihop på grund av att hon fortfarande är ett litet barn och han börjar komma upp i vuxen ålder. Storleksmässigt ser han ut som en vuxen karl och till skillnad från henne är han könsmogen.

    Råd tack.


    Jag var 12 år under hösten i 7:an (fyller i december). Jag var då ihop med en kille i 8:an som var 14 år (född i maj). Att jag skulle vara ihop med en kille som gick i 9:an är inte direkt otänkbart, det hade jag klasskompisar som var. Om mina föräldrar hade förbjudit mig hade jag antagligen reagerat med att hemlighålla, vilket skulle kunna ge icke önskvärda effekter.

    Det jag skulle reagera mest på är hemlighetsmakeriet. Att han hemlighåller visar ju på att han vet att det är eller skulle upplevas vara fel. Jag skulle nog som förälder till endera av dem vilja sitta ned i lugn och ro och prata om både deras relation och relationer i stort, kärlek, samtycke, åldersskilnad etc. Jag skulle vara oerhört tydlig mot sonen att sexuella handlingar skulle klassas som övergrepp/våldtäkt, oavsett om hon samtyckte eller själv tog initaitv. 

    Om deras relation skulle fortgå skulle jag engagera mig i dem, bjuda hem henne, bjuda hem henne med föräldrar på middag etc och försöka hitta samstämmighet mellan både barnen och föräldrarna om deras relation. Om jag skulle vara orolig för att mitt barn skulle försöka dölja och hemlighålla skulle jag inte tillåta övernattning förrän de båda var över 15, be de andra föräldrarna att informera om eventuella föräldrafria tillfällen och göra det samma för att möjliggöra gemensam koll och kanske rent av kräva öppen dörr när de umgås.
  • Anonym (mamma­)
    Äldre 21 Nov 15:39
    #42
    +1
    Mattrix skrev 2018-11-20 22:10:01 följande:

    Hej!

    Märklig situation uppstod när vår son efter mycket hemlighetsmakeri avslöjar att han är ihop med en 12 årig flicka. Han hade tänkt att sova över hos henne under en helg då hon var ensam hemma. vi stoppade övernattningen men det känns som att man inte kan förbjuda dem att vara ihop på grund av att hon fortfarande är ett litet barn och han börjar komma upp i vuxen ålder. Storleksmässigt ser han ut som en vuxen karl och till skillnad från henne är han könsmogen.

    Råd tack.


    Några ting som slår mig som lite "odd" med uppgifterna som lämnas i trådstart och andra inlägg:
    - En tolvåring lämnas ensam hemma
    - en tolvåring håller på med tinder
    - samma tolvåring är inte könsmogen
    - din son ser ut som en vuxen karl

    - jag förstår att mental mognad och fysisk mognad inte går hand i hand, och att bara för att din son ser vuxen ut kan han vara ett litet barn inombords som INTE har lust att ha sex ännu. Jag förstår också att en flicka som inte har gått igenom puberteten än kan ha utvecklat intresse för det motsatta könet och börjat fundera på sex. Det gjorde jag själv i alla fall, och jag var ändå INTE mogen för sex på riktigt på flera år.

    Men det är illavarslande att flickan lämnas ensam hemma över natten på helgen, då hon bara är tolv. Det skulle inte barn jag känner i den åldern känna sig trygga med. Några timmar, fine, men inte över natten.

    Så att. Nej, man kan inte förbjuda barn i den här åldern att vara ihop, men kanske ändå prata med dem om möjliga konsekvenser. Pojken bör ju få snacket om när det är okej att ha sex och vad det innebär i juridisk mening om någonting hände och han blev anmäld (av t ex flickans föräldrar). Man bör också kunna förbjuda honom att övernatta hos henne. Etc, m.m.
  • Äldre 21 Nov 15:43
    #43
    viseversa skrev 2018-11-21 15:29:10 följande:

    Vad snackar du om? Nej mina 12 åringar får inte umgås med 15 åriga pojkar. Det står jag för är man 12 år är man ett barn oavsett vad du anser. Skrämmande


    Vad tusan svamlar du om, ta av dig nattmössan.

    Jag har väl aldrig skrivit det, herregud, ta ett par piller och coola ner dig.

    Du kan ju för det 1a kolla vad det är jag svarar på innan du släpper lös dina tigrar..
  • Anonym (?)
    Äldre 21 Nov 16:18
    #44
    viseversa skrev 2018-11-21 11:40:32 följande:

    Är du så naiv? Har du varit en kåt 15åring själv eller föddes du som nunna/munk? Självklart vill en 15årig pojke ligga med en tjej om han får chansen. Jag hade dock sett till att chansen inte kom. Både som mamma till pojken och mamma till flickan.


    Av exakt den här anledningen skrev jag inte ut våra respektive kön i mitt inlägg, ja, jag har absolut varit den där 15-åringen men att känna sexuell lust och att leva ut den till varje pris är två skilda saker. Än idag så är det min fru som är den av oss som är mer sexuellt framåt, men munk vore synd att kalla mig. Vi har ett aktivt sexliv, och har haft ända sen det startade.

    Ingen säger att det är ok att de har sex, det är det inte nämligen, vare sig moraliskt eller lagligt sett. Men att förhindra en relation, om det är en ömsesidig och respektfull sådan, är inte rätt väg att gå.
  • Äldre 21 Nov 16:33
    #45
    +1

    Jag var tillsammans med en kille när jag var 12, han 15. (och nej jag var inget barn i kroppen, drog redan då en D-kupa, mentalt va jag väl brådmogen) Vi va tillsammans i 2 år. Vi hade aldrig sex, hångel och en hel del tafsande men aldrig sex. Jag såg han i kalsonger men aldrig naken. Våra föräldrar reagerade väl som många i tråden först, helt otänkbart men de löste det genom att helt enkelt bjuda hem killen på middag och lära känna honom, hans föräldrar lärde känna mig. Vi båda hade en avslappnad relation till våra "svärföräldrar". När jag va 13 sov vi över hos varandra första gången. Våra föräldrar lämnade beslutet att ha sex på oss men de pratade med oss om det många gånger och om känslorna kring det. Nu hade vi aldrig sex och det berodde helt enkelt på att jag inte var redo och att våra föräldrar helt enkelt pratade öppet om sex och relationer med oss, jag hade självförtroendet att säga nej och min kille hade helt enkelt respekten för det. Han tjatade aldrig men frågan kom på tal några gånger. 

    Mitt råd är helt enkelt att prata med flickans föräldrar, prata med flickan och pojken tillsammans och enskilt. Ha en öppen dialog och ha goda relationer till båda och tjejens föräldrar. Det är bättre att pojken och flickan är trygga med varandra, har trygg relation till vuxna omkring, har människor omkring de kan prata med än att ni hindrar deras nuvarande förälskelse. Att förbjuda dem kommer garanterat leda till att de ses i smyg, de inte vågar prata med någon om det och då leda till dåliga ogenomtänkta beslut. 

  • Äldre 21 Nov 16:53
    #46
    -1
    Drottningen1970 skrev 2018-11-21 10:43:41 följande:

    Det är rent chockerande att flera i tråden tycket att detta är ok. Nån slags snedvriden bild av att man vill framstå som liberal och öppensinnad eller vad handlar det om?En könsmogen 15 åring kan givetvis INTE ta ansvar för att nån slags ?kärleksrelation? med en 12 åring håller sig platonisk. De som okejar detta måste antingen vara så naiva att de själva skulle behöva förvaltare eller bara oerhört ansvarslösa vuxna utan basal kunskap om vare sig det ena eller andra. En könsmogen pojke i tonåren har en vuxen mans kropp och drifter, men ett barns hjärna och känslomässiga mognad. Inte en toppenkombination i relation till en 12 åring som fortfarande är barn på alla sätt även om hon råkat få bröst. Hur kan vuxna människor inte fatta detta? Så ansvarslöst. Mitt förakt för er som inte tycker detta är nåt man behöver göra nåt åt är oändligt.


    Håller med! Även om killen inte pressar henne till att ha sex, så kanske tjejen känner sig manad till att ligga med honom, eller göra andra saker för att tillfredställa honom. Antingen för att hon känner att hon måste, eller av rädsla för att han ska lämna henne för en äldre tjej som kan ligga med honom. 

    Hur hittade din son ens den här killen TS? Vad ser en femtonårig kille i en tolvårig flicka?
  • Äldre 21 Nov 16:54
    #47

    Hur hittade din son ens den här TJEJEN* ska det naturligtvis stå. 

  • Anonym (Herre­gud)
    Äldre 21 Nov 19:13
    #48
    +2

    Min man är fyra år äldre än mig, mitt ex var åtta år äldre så jag ser inte alls att tre år skulle vara något problem alls.

    Herregud vilka spända människor det finns här, dom växer väl ikapp varandra


    Mattrix skrev 2018-11-21 11:10:16 följande:

    Hon går i 6an och Han i 9an. Dom träffades på en dejting app och jag har förbjudit honom att vara ihop med henne en gång förut. Förklarat lagar regler katastrofala följder om dom skulle ha sex. Skulle själv gå i taket om min dotter hade en 3 år äldre pojkvännen. Och reagerar inte mycket bättre på denna situation.

    Vi förbjuder dem att träffas på nytt och sen kan man ju bara hoppas att flickan inte tar det för hårt, vet att min son gör det. Och hoppas att dom inte träffas i smyg.


  • Äldre 21 Nov 19:51
    #49
    Förbjuda är inget problem, däremot att se till att förbudet efterlevs.  Hur tänker du lösa det, sätta en övervakare på dem i skolan?
    Jag tror mer på tydlighet kryddat med lite skrämselpropaganda. Inte sova över, sex kan leda till fängelse, hon är för ung och kan ta skada, överträdelse leder till utegångsförbud och indragen månadspeng osv. Alltså våga vara förälder utan att vara rabiat förbudsivrare.
  • Anonym (Föräl­der)
    Äldre 21 Nov 22:59
    #53

    1. Har han sex med henne så är han rätt illa ute. Så sätt totalt stopp.

    2. Anmäl flickans föräldrar, en 12åring ska INTE lämnas ensam så länge.

    Mina råd.

Svar på tråden Min 15 årige pojke är ihop med en 12 årig flicka.