• Äldre 20 Nov 22:10
    9734 visningar
    81 svar
    81
    9734

    Min 15 årige pojke är ihop med en 12 årig flicka.

    Hej!

    Märklig situation uppstod när vår son efter mycket hemlighetsmakeri avslöjar att han är ihop med en 12 årig flicka. Han hade tänkt att sova över hos henne under en helg då hon var ensam hemma. vi stoppade övernattningen men det känns som att man inte kan förbjuda dem att vara ihop på grund av att hon fortfarande är ett litet barn och han börjar komma upp i vuxen ålder. Storleksmässigt ser han ut som en vuxen karl och till skillnad från henne är han könsmogen.

    Råd tack.

  • Svar på tråden Min 15 årige pojke är ihop med en 12 årig flicka.
  • Äldre 21 Nov 23:58
    #54
    Wench85 skrev 2018-11-21 15:32:52 följande:
    Jag var 12 år under hösten i 7:an (fyller i december). Jag var då ihop med en kille i 8:an som var 14 år (född i maj). Att jag skulle vara ihop med en kille som gick i 9:an är inte direkt otänkbart, det hade jag klasskompisar som var. Om mina föräldrar hade förbjudit mig hade jag antagligen reagerat med att hemlighålla, vilket skulle kunna ge icke önskvärda effekter.

    Det jag skulle reagera mest på är hemlighetsmakeriet. Att han hemlighåller visar ju på att han vet att det är eller skulle upplevas vara fel. Jag skulle nog som förälder till endera av dem vilja sitta ned i lugn och ro och prata om både deras relation och relationer i stort, kärlek, samtycke, åldersskilnad etc. Jag skulle vara oerhört tydlig mot sonen att sexuella handlingar skulle klassas som övergrepp/våldtäkt, oavsett om hon samtyckte eller själv tog initaitv. 

    Om deras relation skulle fortgå skulle jag engagera mig i dem, bjuda hem henne, bjuda hem henne med föräldrar på middag etc och försöka hitta samstämmighet mellan både barnen och föräldrarna om deras relation. Om jag skulle vara orolig för att mitt barn skulle försöka dölja och hemlighålla skulle jag inte tillåta övernattning förrän de båda var över 15, be de andra föräldrarna att informera om eventuella föräldrafria tillfällen och göra det samma för att möjliggöra gemensam koll och kanske rent av kräva öppen dörr när de umgås.
    Jag är också decemberbarn och det var ju 9orna som man var kär i när man gick i 7an...
  • Anonym (Bill)
    Äldre 22 Nov 09:49
    #52

    Många i den här tråden är tydligen naivt okunniga om hur tonåringar lever - och har levat även tidigare generationer.  Väldigt många, speciellt kvinnor, har haft sex innan sin femtonårsdag. Många tjejer är också rent fysiskt "kvinnor" långt innan dom fyller 15.

    Lagstiftningen är gjord för att förhindra sexuellt utnyttjande av barn, men tyvärr drabbas även dom ungdomar där det verkligen finns en ömsesidig längtan efter ett sexuellt förhållande.

  • Anonym (n)
    Äldre 22 Nov 10:52
    #53

    En del i tråden verkar ha glömt grundförutsättningarna:
     Den ena parten är ett barn och där säger lagen att man inte får ha sex med denna och den andra parten är en straffmyndig femtonårig kille.

  • Anonym (37)
    Äldre 22 Nov 11:06
    #54
    +1
    Anonym (Bill) skrev 2018-11-22 09:49:22 följande:

    Lagstiftningen är gjord för att förhindra sexuellt utnyttjande av barn, men tyvärr drabbas även dom ungdomar där det verkligen finns en ömsesidig längtan efter ett sexuellt förhållande.


    Vem bryr sig? Att få vänta med sex tills man är 15 är ingen orimlig uppoffring. 
  • Bananb­öjaren
    Äldre 22 Nov 12:54
    #55

    En tolvåring är ett barn, det är en femtonåring också. Det är väldigt olämpligt att låta dom sova själva men att en femtonåring blir kär i en tolvåring är verkligen inget nytt eller nått som betyder jordens undergång.

    Det är ändå intressant hur FLmaffian ser femtonåringen som vuxen, antagligen beror det på att dom själva fortfarande ligger intellektuellt på en femtonårings nivå men tror dom är vuxna.

  • Anonym (Sven-­Erik)
    Äldre 22 Nov 16:28
    #56

    Vilka galna moralkärringar det finns härinne.
    Vad är det vidriga med att 15 åringen är ihop med en 12 åring?
    Många av mina vänner, jag inkluderad, hade sex första gången vid 12-14 år.
    Detta var tidigt 50-tal.
    Självklart finns det en byxmyndighetsålder, men snälla nån...minns ni inte hur det var? Eller har ni helt rostat igen...
    Kärleksrelationer i denna ålder förblir för många människor de mest intensiva upplevelserna man någonsin kommer få i sitt liv. Ta inte ifrån unga människor denna möjlighet genom att förbjuda och hindra.
    Julia var också preteen. Det hindrade inte världen från att älska berättelsen om henne och Romeo.
    /S-E

  • Äldre 22 Nov 16:38
    #57
    Anonym (Herregud) skrev 2018-11-21 19:13:56 följande:

    Min man är fyra år äldre än mig, mitt ex var åtta år äldre så jag ser inte alls att tre år skulle vara något problem alls.

    Herregud vilka spända människor det finns här, dom växer väl ikapp varandra


    Håller med. När jag var 10 var jag ihop med en 18-åring, för åtta år åldersskillnad är ju ingenting.
  • Äldre 22 Nov 16:43
    #58
    Bananböjaren skrev 2018-11-22 12:54:23 följande:

    En tolvåring är ett barn, det är en femtonåring också. Det är väldigt olämpligt att låta dom sova själva men att en femtonåring blir kär i en tolvåring är verkligen inget nytt eller nått som betyder jordens undergång.

    Det är ändå intressant hur FLmaffian ser femtonåringen som vuxen, antagligen beror det på att dom själva fortfarande ligger intellektuellt på en femtonårings nivå men tror dom är vuxna.


    Du det är inte helt orimligt, för har du ett sjukt barn på sjukhus så får föräldrar inte alls bestämma över vården, om barnet inte vill ha livsuppehållande åtgärder exempelvis så har föräldrar faktiskt ingen talan. Sålänge mognadsnivån är god.
  • Äldre 22 Nov 16:44
    #59
    Teresia0407 skrev 2018-11-22 16:43:07 följande:

    Du det är inte helt orimligt, för har du ett sjukt barn på sjukhus så får föräldrar inte alls bestämma över vården, om barnet inte vill ha livsuppehållande åtgärder exempelvis så har föräldrar faktiskt ingen talan. Sålänge mognadsnivån är god.


    Glömde skriva redan vid 13-14 år..
  • Äldre 22 Nov 17:29
    #60
    Bananböjaren skrev 2018-11-22 12:54:23 följande:

    En tolvåring är ett barn, det är en femtonåring också. Det är väldigt olämpligt att låta dom sova själva men att en femtonåring blir kär i en tolvåring är verkligen inget nytt eller nått som betyder jordens undergång.

    Det är ändå intressant hur FLmaffian ser femtonåringen som vuxen, antagligen beror det på att dom själva fortfarande ligger intellektuellt på en femtonårings nivå men tror dom är vuxna.


    Jag har inte sett någon som betraktar honom som vuxen. Tvärtom poängteras att han fortfarande är ett barn och därför ej kan förväntas ta massa ansvar och ha ett utvecklat konsekvenstänk. Det faktum att han mentalt är ett barn, men samtidigt är könsmogen med en mans drifter är ingen bra kombination. Och det är enorm skillnad på ett tolvårigt barn och ety femtonårigt barn. Där tolvåringen befinner sig i ett stort underläge emotionellt och psykologisk och socialt på alla sätt.
Svar på tråden Min 15 årige pojke är ihop med en 12 årig flicka.