• Äldre 20 Nov 22:10
    9760 visningar
    81 svar
    81
    9760

    Min 15 årige pojke är ihop med en 12 årig flicka.

    Hej!

    Märklig situation uppstod när vår son efter mycket hemlighetsmakeri avslöjar att han är ihop med en 12 årig flicka. Han hade tänkt att sova över hos henne under en helg då hon var ensam hemma. vi stoppade övernattningen men det känns som att man inte kan förbjuda dem att vara ihop på grund av att hon fortfarande är ett litet barn och han börjar komma upp i vuxen ålder. Storleksmässigt ser han ut som en vuxen karl och till skillnad från henne är han könsmogen.

    Råd tack.

  • Svar på tråden Min 15 årige pojke är ihop med en 12 årig flicka.
  • Anonym (37)
    Äldre 22 Nov 17:58
    #61
    Anonym (Sven-Erik) skrev 2018-11-22 16:28:51 följande:

    Vilka galna moralkärringar det finns härinne.
    Vad är det vidriga med att 15 åringen är ihop med en 12 åring?
    Många av mina vänner, jag inkluderad, hade sex första gången vid 12-14 år.
    Detta var tidigt 50-tal.
    Självklart finns det en byxmyndighetsålder, men snälla nån...minns ni inte hur det var? Eller har ni helt rostat igen...
    Kärleksrelationer i denna ålder förblir för många människor de mest intensiva upplevelserna man någonsin kommer få i sitt liv. Ta inte ifrån unga människor denna möjlighet genom att förbjuda och hindra.
    Julia var också preteen. Det hindrade inte världen från att älska berättelsen om henne och Romeo.
    /S-E


    Romeo och Julia handlar om att ungdomskärlek är flyktig och får folk att göra korkade saker. De är inga förebilder.
  • Äldre 22 Nov 18:05
    #62
    Anonym (mamma) skrev 2018-11-21 15:39:06 följande:

    Några ting som slår mig som lite "odd" med uppgifterna som lämnas i trådstart och andra inlägg:

    - En tolvåring lämnas ensam hemma

    - en tolvåring håller på med tinder

    - samma tolvåring är inte könsmogen

    - din son ser ut som en vuxen karl

    - jag förstår att mental mognad och fysisk mognad inte går hand i hand, och att bara för att din son ser vuxen ut kan han vara ett litet barn inombords som INTE har lust att ha sex ännu. Jag förstår också att en flicka som inte har gått igenom puberteten än kan ha utvecklat intresse för det motsatta könet och börjat fundera på sex. Det gjorde jag själv i alla fall, och jag var ändå INTE mogen för sex på riktigt på flera år.

    Men det är illavarslande att flickan lämnas ensam hemma över natten på helgen, då hon bara är tolv. Det skulle inte barn jag känner i den åldern känna sig trygga med. Några timmar, fine, men inte över natten.

    Så att. Nej, man kan inte förbjuda barn i den här åldern att vara ihop, men kanske ändå prata med dem om möjliga konsekvenser. Pojken bör ju få snacket om när det är okej att ha sex och vad det innebär i juridisk mening om någonting hände och han blev anmäld (av t ex flickans föräldrar). Man bör också kunna förbjuda honom att övernatta hos henne. Etc, m.m.


    1 Jag håller med om att det är märkligt och jag vet inte och kan inte svara på hur denne förälder tänker ang att lämna sin 12 åring ensam hemma. Kanske skulle till sin kille och hennes dotter ville vara ensam hemma och fick sin vilja igenom efter massa tjat!?

    2 jag har inte skrivit att det var Tinder bara att dom träffas via nån app eller internet.

    3 jag har inte träffat henne själv

    4 han är 190cm och 70 kg men om sanningen skall fram så har han inte fyllt 15 riktigt än.

    Angående varför han är intresserad av en lite flicka så kan det finnas många anledningar. Att han får uppmärksamhet och beundrar som han inte får annars kan tex vara en av många faktorer. Han har uttryckt att dom är viktigt lika personlighetsmässigt osv. Dom har bara hållt hand enligt honom. Men vi får så om dom lyder oss och håller sig ifrån varandra.

    Känner mig elak som satte stopp. Men tror ändå att det är för det bästa, då det finns så mycket viktiga saker att hinna med i den åldern.
  • Äldre 22 Nov 18:46
    #63

    Ska en 12 årig flicka sova ensam hemma över natten? Det låter som en mogen tjej eller en vars föräldrar inte bryr sig

  • Anonym (Arja)
    Äldre 22 Nov 21:07
    #64
    Mattrix skrev 2018-11-20 22:10:01 följande:

    Hej!

    Märklig situation uppstod när vår son efter mycket hemlighetsmakeri avslöjar att han är ihop med en 12 årig flicka. Han hade tänkt att sova över hos henne under en helg då hon var ensam hemma. vi stoppade övernattningen men det känns som att man inte kan förbjuda dem att vara ihop på grund av att hon fortfarande är ett litet barn och han börjar komma upp i vuxen ålder. Storleksmässigt ser han ut som en vuxen karl och till skillnad från henne är han könsmogen.

    Råd tack.


    Hej!

    Känner ni flickans föräldrar? Det kan vara en idé att ventilera detta med dem. De känner sin dotter och vet förmodligen vad som är bäst för henne i denna unga ålder.

    Är hon mentalt omogen (eller de) så kan det få konsekvenser senare i livet. Om det är så att de börjar ha sex.

    Annars är jag ganska mycket emot att man ska hindra tonåringar från att ha sex om de vill det själva.

    Att hon är ett litet barn och han börjar komma upp i vuxen ålder borde vara en överdrift då det är tre år emellan. Eller ca 2 om han är född sent och hon tidigt. Det är inte så stor åldersskillnad och hon är förmodligen i en övergångsålder, redo att träda in i puberteten. Inom ett år eller två har hon förmodligen vuxit ifatt din son och framstår som äldre eller lika gammal.

  • Anonym (Arja)
    Äldre 22 Nov 21:13
    #65
    Anonym (Arja) skrev 2018-11-22 21:07:17 följande:

    Hej!

    Känner ni flickans föräldrar? Det kan vara en idé att ventilera detta med dem. De känner sin dotter och vet förmodligen vad som är bäst för henne i denna unga ålder.

    Är hon mentalt omogen (eller de) så kan det få konsekvenser senare i livet. Om det är så att de börjar ha sex.

    Annars är jag ganska mycket emot att man ska hindra tonåringar från att ha sex om de vill det själva.

    Att hon är ett litet barn och han börjar komma upp i vuxen ålder borde vara en överdrift då det är tre år emellan. Eller ca 2 om han är född sent och hon tidigt. Det är inte så stor åldersskillnad och hon är förmodligen i en övergångsålder, redo att träda in i puberteten. Inom ett år eller två har hon förmodligen vuxit ifatt din son och framstår som äldre eller lika gammal.


    Läste precis. Okej, han är inte 15 utan 14. Hon kanske är nästan 13. Det är ett, max två år mellan dem.

    Ni har inte träffat flickan. Ändå så skriver du att hon är en "liten flicka".

    Du har ju ingen aning!

    Att utveckla sin identitet och sin sexualitet är det allra viktigaste i den där åldern. Jag vet inte vad det är för "annat" som du tycker är viktigare än relationer till andra människor. Jag tycker ditt agerande är illa! En sak att du inte vill att han ska sova över hemma hos en familj du inte vet något om. Men att de ska hålla sig ifrån varandra- är du rädd för att din son (som du beskriver som nästan vuxen) ska bli vuxen?

    Som förälder hade jag bjudit hem den flicka som min pojke fattat tycker för och varit nyfiken på henne och hur de har det tillsammans! Efter det hade jag tagit en funderare på hur de skulle kunna fortsätta träffas och under vilka omständigheter.
  • Anonym (ak)
    Äldre 22 Nov 21:40
    #66

    När jag var 13 hade jag en pojkvän som var 17. Tyckte det funkade bra för oss så länge det varade vilket var till jag började gymnasiet. Märkte inte att mamma hade några större problem, kanske i början men sedan var hon väldigt accepterande när hon lärt känna honom. 

    Pojkar är OFTAST (inte alltid) ''omognare'' än flickor så lär känna tjejen först istället för att döma henne efter åldern.

  • Anonym (ak)
    Äldre 22 Nov 21:40
    #67

    När jag var 13 hade jag en pojkvän som var 17. Tyckte det funkade bra för oss så länge det varade vilket var till jag började gymnasiet. Märkte inte att mamma hade några större problem, kanske i början men sedan var hon väldigt accepterande när hon lärt känna honom. 

    Pojkar är OFTAST (inte alltid) ''omognare'' än flickor så lär känna tjejen först istället för att döma henne efter åldern.

  • Äldre 22 Nov 21:53
    #68
    Anonym (Arja) skrev 2018-11-22 21:13:16 följande:

    Läste precis. Okej, han är inte 15 utan 14. Hon kanske är nästan 13. Det är ett, max två år mellan dem.

    Ni har inte träffat flickan. Ändå så skriver du att hon är en "liten flicka".

    Du har ju ingen aning!

    Att utveckla sin identitet och sin sexualitet är det allra viktigaste i den där åldern. Jag vet inte vad det är för "annat" som du tycker är viktigare än relationer till andra människor. Jag tycker ditt agerande är illa! En sak att du inte vill att han ska sova över hemma hos en familj du inte vet något om. Men att de ska hålla sig ifrån varandra- är du rädd för att din son (som du beskriver som nästan vuxen) ska bli vuxen?

    Som förälder hade jag bjudit hem den flicka som min pojke fattat tycker för och varit nyfiken på henne och hur de har det tillsammans! Efter det hade jag tagit en funderare på hur de skulle kunna fortsätta träffas och under vilka omständigheter.


    Hej!

    Jo jag har visst lite koll jag vet när min son är född och när hon är det och det är närmare tre år än två. Dock tror jag att du får lita på mina mattekunskaper hellre än lägger ut någons person nr.

    Ja du har rätt i att jag inte känner henne väl och nej ingen mer kännedom om familjen än efter den kontakt vi haft på telefon. Och ja jag är rädd.

    Rädd för att han skall måsta bli vuxen vid 15 års ålder att ta hand om ett barn. Att socialen myndigheter blir inkopplad på grund av våra lagar. Att ha barn är otroligt läskigt och känslan av rädsla och oro är inte främmande.

    Jag har bekanta som blev föräldrar vid 14 och 16 års ålder.
  • Anonym (Nähä)
    Äldre 22 Nov 22:12
    #69

    12 och 15-åriga barn ska inte ha sex.Dom får vänta och växa.

  • Anonym (Kitty­)
    Äldre 22 Nov 23:37
    #70

    Man blir lite mörkrädd när man läser vissa svar här...För det första ts, så närmar sig inte din son vuxen ålder än på många år. Även om han är vuxen i kroppen så är han fortfarande ett barn i huvudet. Och jo; hör och häpna 12-åringar har sex!! Självklart kommer dessa två även ha det. Om det vore min son, så skulle jag säga åt honom att jag inte tycker att det är lämpligt att vara ihop med en så ung flicka, han är inte myndig och det är du/ni som bestämmer. Tycker på sätt och vis att ansvaret är större för mamman och/eller pappan till flickan. Att hon helt enkelt är för ung för att vara ihop med någon alls. Men det är min åsikt.

Svar på tråden Min 15 årige pojke är ihop med en 12 årig flicka.