• Pripps Vichy
    Äldre 24 Nov 19:42
    1796 visningar
    5 svar
    5
    1796

    De bästa övningarna för att träna hand- och underarmsmuskler?

    Jag tränade en del i unga år och funderar på att börja igen nu när jag passerat 40.

    Anledningen är att jag under de år (runt 23-26) när jag tränade fokuserade mest på bröst- och magmuskler, biceps och triceps och delta (axelmusklerna), men har alltid haft komplex för mina omanliga händer och underarmar.

    Ni som tränar, vilka är de bästa övningarna för hand- och underarms-musklerna?

  • Svar på tråden De bästa övningarna för att träna hand- och underarmsmuskler?
  • Äldre 24 Nov 20:20
    #1

    Vad som helst som gör att du knyter näven.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Finlan­darn
    Äldre 24 Nov 20:34
    #2

    Jag brukar köra bicepscurl+axelpress med en kettlebell.

    En arm i taget. Start med armen rakt ner så du tar en bicepscurl först (det är då du får övat greppstyrkan). Egentligen räcker det att ta bicepscurl med just en kettlebell men jag gör en axelpress på samma gång för att få tränat axlarna också. Bromsa när du far ner med armen igen (om du vill ta ut maximalt kan du pausa när du har armen 90 grader framåt, alltså vid en halv curl).

    Kettlebelln får inte ändra position i handen när du utför övningen.

    Det är en suverän övning! Annars så är ju pullups en vanlig övning där greppstyrkan tränas upp också.

  • Finlan­darn
    Äldre 24 Nov 20:36
    #3
    Finlandarn skrev 2018-11-24 20:34:26 följande:

    Jag brukar köra bicepscurl+axelpress med en kettlebell.

    En arm i taget. Start med armen rakt ner så du tar en bicepscurl först (det är då du får övat greppstyrkan). Egentligen räcker det att ta bicepscurl med just en kettlebell men jag gör en axelpress på samma gång för att få tränat axlarna också. Bromsa när du far ner med armen igen (om du vill ta ut maximalt kan du pausa när du har armen 90 grader framåt, alltså vid en halv curl).

    Kettlebelln får inte ändra position i handen när du utför övningen.

    Det är en suverän övning! Annars så är ju pullups en vanlig övning där greppstyrkan tränas upp också.


    Men som föregående också sa så tränas dessa muskler nog med vilken övning som helst där du behöver knyta näven. Men vill man träna dem lite extra, så.
  • Äldre 24 Nov 21:06
    #4

    Tunga marklyft utan remmar, tunga hangcleans, marklyft med fatgripz, pullups med extra vikt. Mer eller mindre alla tunga övningar som påfrestar greppet.


    Ride it like you stole it
  • Fri 23 Sep 2022 03:41
    #5

    Farmers Walk, handledscurls och pinch med viktskivor.

Svar på tråden De bästa övningarna för att träna hand- och underarmsmuskler?