• Anonym (Pisst off)
    Äldre 24 Nov 21:08
    276 visningar
    51 svar
    51
    276

    Vem har rätt?

    Behöver hjälp!!

    Våran kära familjemedlem ligger inför döden, finns inget läkaren kan göra mer:/

    Denna person lämnar efter sig ett barn (tonåring) och är skild från sin partner sen flera månader tillbaka!

    Denna person har ett helsyskon som vill betala hela begravningen och allt runtomkring när de väl är tid för de, och vill ha begravningen i samma kommun som alla bor i även personen i frågan,

    Men tonåringen vill bestämma allt, tonåringen vill ha begravningen i en hel annan kommun, där de inte ens finns nån familj förutom tonåringens andra förälderns familj men dom är skilda! Så den personen har inget att säga om nåt! Tonåringen bor inte ens med sin andra föräldern!

    Inte kan väl tonåringen bestämma som inte ens är myndig? Borde väl vara självaste syskon till den snart avlidna personen?:/

  • Svar på tråden Vem har rätt?
  • Anonym (...)
    Äldre 24 Nov 21:27
    #1
    +2

    Tonåringen, dvs den snart avlidna personens barn, räknas som närmast anhörig och bör väl ha en tung röst i detta.

  • Anonym (nja)
    Äldre 24 Nov 21:43
    #2
    +2

    Antar att barnet måste kunna få chans att gå till graven och när alla ni andra släktingar som är äldre är borta, lär det ju vara barnet som får sköta om graven? Det bör ordnas så att barent har enkel tillgång till gravplatsen och kan få komma dit och sörja, inte bygga på nån slags "mina pengar, jag bestämmer"- jargong. 

  • Äldre 24 Nov 21:43
    #3
    +1

    Barnet är närmast och bör få sin vilja om det är möjligt. Om man är myndig eller inte är inte relevant när det gäller hänsynstagande. 

  • Äldre 24 Nov 21:46
    #4
    +1

    Det är ju barnet till den som går bort, dvs tonåringen, som blir hårdast drabbad av sin förälders bortgång. Att då låta denne få bestämma om begravningen känns självklart i min värld.

    Sen, om ni inte vet så kan kommunen betala begravning om det inte finns pengar i dödsboet.

  • Anonym (Anna)
    Äldre 24 Nov 21:46
    #5
    +1

    Att som tonåring mista en förälder är fruktansvärt jobbigt. Den personen behöver verkligen bli lyssnad på och tagen på allvar. Därefter kan man ju ta upp att det finns många goda skäl att hålla begravningen på den ort där den mesta av släkten bor. Kanske hen ändrar sig, kanske inte. Hur som helst är det väl inte så besvärligt för er andra att resa en bit för begravningen?

  • modsey
    Äldre 24 Nov 21:48
    #6
    +1

    Barnet har självklart det största behovet här ! Det är hen dom påverkas mest av dödsfallet , dom är närmast sörjande (och arving). Självklart ska hen avgöra här., hur kan ni ens överväga annat!?

  • Äldre 24 Nov 21:50
    #7
    +1

    Tonåringen helt självklart!

  • Anonym (Pisst off) Trådstartaren
    Äldre 24 Nov 21:55
    #8
    Anonym (...) skrev 2018-11-24 21:27:34 följande:

    Tonåringen, dvs den snart avlidna personens barn, räknas som närmast anhörig och bör väl ha en tung röst i detta.


    Jaa absolut, får va med och bestämma, men barnet väljer en kommun som inte ens hen bor själv i
  • Anonym (Pisst off) Trådstartaren
    Äldre 24 Nov 21:57
    #9
    Anonym (nja) skrev 2018-11-24 21:43:00 följande:

    Antar att barnet måste kunna få chans att gå till graven och när alla ni andra släktingar som är äldre är borta, lär det ju vara barnet som får sköta om graven? Det bör ordnas så att barent har enkel tillgång till gravplatsen och kan få komma dit och sörja, inte bygga på nån slags "mina pengar, jag bestämmer"- jargong. 


    De handlar inte om pengar, för man har erbjudit att betala allt ovsett vad! Men barnet väljer en kommun som barnet inte bor i eller åker till
  • Äldre 24 Nov 22:06
    #10

    Det är en tonåring vi pratar om här!

    Tonåringar vill gå egna vägar, tänka annorlunda mm.

    Tänk dig in i denna tonårings situation, min förälder är döende, inte kommer ungdomen använda sunt förnuft inte.

    Ni får försöka trösta, lyssna, förklara och förstå, kanske hittar ni en gemensam lösning.

    Hoppas släkten kan stötta de närmast sörjande framöver.

Svar på tråden Vem har rätt?