• Äldre 26 Nov 23:07
    618 visningar
    7 svar
    7
    618

    8 månader, vill inte äta mat. Tips på plockmat osv?

    Hej, min pojke vill inte äta någon mat alls, knappt smaka, han kan äta några skedar gröt eller banan men inget annat.

    Det ultimata kanske är att bara vänta och prova sen antar jag? Det känns som alla småbarn runtomkring mig i samma ålder äter lunch och middag som vanlig mat/burkmat.

    Han äter ersättning om någon undrar. :)

    Jag är väldigt rädd för att han ska sätta i halsen, min värsta mardröm, därför är jag lite kinkig på att ge han plockmat men jag skulle vilja göra det.

    Har ni tips på enkel plockmat så han får plocka själv ?

  • Svar på tråden 8 månader, vill inte äta mat. Tips på plockmat osv?
  • Äldre 27 Nov 11:04
    #1

    Jag har precis haft samma situation här. Det har lossnat med hjälp av plockmat. Vi kör mjuk pasta, gurkstavar, morots/sötpotatissstavar (kokta), mjuk broccoli, ärtor, majs, avokado, smörgåsrån, majskrokar, ris. Han har alltid hostat upp det som han inte kunnat svälja, bokstavligen flög ut en gurkbit en gång. Övning ger färdighet!

    Jag tror ointresset för mat har berot lite på tandsprickning och mycket förkylningar. Himla enerverande för precis som du skriver, ?alla andra? 8-månaders-bebisar verkar ju äta med god aptit. Jag har känt att min bebis istället blev oerhört intresserad av amning på nytt...

  • Äldre 27 Nov 12:14
    #2
    +1
    Lisalis skrev 2018-11-26 23:07:59 följande:

    Hej, min pojke vill inte äta någon mat alls, knappt smaka, han kan äta några skedar gröt eller banan men inget annat.

    Det ultimata kanske är att bara vänta och prova sen antar jag? Det känns som alla småbarn runtomkring mig i samma ålder äter lunch och middag som vanlig mat/burkmat.

    Han äter ersättning om någon undrar. :)

    Jag är väldigt rädd för att han ska sätta i halsen, min värsta mardröm, därför är jag lite kinkig på att ge han plockmat men jag skulle vilja göra det.

    Har ni tips på enkel plockmat så han får plocka själv ?


    Jag hade gett av allt som övriga familjen åt (minus salt) undertiden som vi andra äter. Både till frukost lunch och middag. Om han inte vill bli matad så Låtit honom sitta och plocka själv.

    Sen fyllt på med ersättning och/eller gröt som mellanmål och kvällsmat.
  • Äldre 27 Nov 12:17
    #3

    Såklart mjuka grejer och sånt som han kan blöta upp och mosa med de befintliga tänder han har... men det förstod du nog...

    Ett tips med tex viss frukt äpple päron är att man kan koka dem lite så blir de mjuka.

  • Äldre 28 Nov 08:19
    #4

    Det är många bra tips här i tråden. Utöver dessa gav vi också hemmagjorda grötpinnar, korv skuren i tunna stavar, blodpudding i stavar, blåbär (delade till att börja med) och hallon.

  • Äldre 28 Nov 08:42
    #5
    Lisalis skrev 2018-11-26 23:07:59 följande:

    Hej, min pojke vill inte äta någon mat alls, knappt smaka, han kan äta några skedar gröt eller banan men inget annat.

    Det ultimata kanske är att bara vänta och prova sen antar jag? Det känns som alla småbarn runtomkring mig i samma ålder äter lunch och middag som vanlig mat/burkmat.

    Han äter ersättning om någon undrar. :)

    Jag är väldigt rädd för att han ska sätta i halsen, min värsta mardröm, därför är jag lite kinkig på att ge han plockmat men jag skulle vilja göra det.

    Har ni tips på enkel plockmat så han får plocka själv ?


    Om du har koll på honom när han äter plockmat så kommer det att gå jättebra. Att sätta lite i halsen är en del av träningen i att äta bitar. Om han sätter i halsen så ska du vara lugn och dunka honom i ryggen så att han kan hosta upp det. 

    Börja med mjuka bitar som överkokta makaroner, tärningar av leverpastej eller mjuk ost, korv utan skinn, potatis, kokt morot, banan, mango, fisk, mjukt bröd utan kanter och med pålägg som mjukar upp det.

    En del barn hoppar över puréstadiet och går direkt på bitar, det brukar funka bra 'ven om de i början har lite svårare att få i sig mängder (eftersom mycket hamnar på golvet). Men tar han ersättning så är det inga problem, och han kommer att lära sig snabbt. 
  • Äldre 28 Nov 22:13
    #6

    Tack för alla tips! Jag ska försöka mig på med mer plockmat oså från våran egen mat så kommer nog matintresset tillslut! Många bra tips fick jag av er, tack snälla:)

  • Äldre 8 Dec 16:40
    #7
    +1
Svar på tråden 8 månader, vill inte äta mat. Tips på plockmat osv?