• Äldre 4 Dec 00:34
    750 visningar
    4 svar
    4
    750

    Min son på 8år är utsatt av en klasskompis

    Hej..

    Jag är mamma till en son på 8år. Han har autism nivå 2 vilket kräver insatser i skolan. Han läser i mindre grupp med specialpedagog. Han har utvecklats bra. Han är duktig. Tyvärr dålig självkänsla och självförtroende. Han är en snäll kille som tyvärr blir missuppfattad. Han uttrycker sig inte lika tydligt och tar ofta emot elaka ord el fysisk knuffar el slag. Till en början en del av lek mellan pojkar i hans ålder. Han har några killkompisar han tycker om som också tycker om honom. Tyvärr är det ingen som frågar om han vill leka efter skolan. I klassen har en jämnårig kille sakta men säkert under 2 år blivit mer och mer jobbig mot mi son. Ibland även mot andra barn. Han har ett ordförråd av fula ord,svär och kallar bl.a min son dumma saker. Det värsta är att han blir utsatt på rasten och fritids då ingen vuxen finns i närheten. Det ärhårda ord,slag och sparkar. Min äldsta dotter kommer hem och berättar det hon ser på skolgården. Detta gör mig å ledsen. Det oroar mig. Jag är ledsen att hans inre styrka inte byggs upp. Han är ledsen hemma på kvällen ibland. Han känns kedsen och mitt hjärta går sönder. Vi har sen lång tid pratat med lärarna men de gör inte mkt. Rektorn skulle prata med skolans stödteam och med lärarna igen. Vi önskar att barnet antingen får hjälp el byter skola för det är helt galet. Barnen är uppdelade i olika grupper. Jag upplever att detta barn som är elak har stort behov av stöd.

    Har någon upplevt något liknande?

    Mvh ledsen mamna till 3 barn varav en med autism

  • Svar på tråden Min son på 8år är utsatt av en klasskompis
  • Äldre 4 Dec 00:57
    #1

    Det är ju skolans uppgift att stävja, och tar de inte det ansvaret måste du tyvärr vara jobbig och ligga på, fråga om stödinsatser och i värsta fall anmäla till Skolinspektionen.

  • Äldre 4 Dec 01:06
    #2

    Slag och sparkar? Håll barnet hemma tills skolan tar det på allvar! Inget barn ska behöva bli misshandlat i skolan! Jag skulle bli vansinnig.

  • Äldre 4 Dec 01:07
    #3
    annabellelee skrev 2018-12-04 00:57:22 följande:

    Det är ju skolans uppgift att stävja, och tar de inte det ansvaret måste du tyvärr vara jobbig och ligga på, fråga om stödinsatser och i värsta fall anmäla till Skolinspektionen.


    Precis så är det, och tar inte skolan med skolledningen detta på allvar så måste du vara tydlig och säga ifrån för både din sons skulle men även för pojken som troligtvis behöver hjälp med sitt liv.

    De tidiga åren är så otroligt viktiga och ingen ska få dessa förstörda, utan alla har rätt att utvecklas på ett positivt sätt.

    Låt dig inte tystas av skolan bara för att de inte orkar ta i problemet, stå på dig så kommer de snart att inse att det är mycket lättare att lösa detta problem än att stångas med dig.

    Solig
  • Sat 8 Feb 2020 21:30
    #4

    Jag hade gått till massiv attack och anmält till grundskoleförvaltningen. Jag hade ringt rektorn och krävt att få se handlingsplanen mot mobbing. Jag hade anmält mobbarna till socialtjänsten och sist men inte minst krävt att de skulle anställa mig som hans elevassistent tills jag kunde känna mig trygg med att ha mitt barn på den skolan.

Svar på tråden Min son på 8år är utsatt av en klasskompis