• Äldre 5 Dec 18:57
    869 visningar
    4 svar
    4
    869

    moppe och vad fasen är "syrakasett"?

    tjena, jag vet inte riktigt varför jag är på det här forumet, jag tvivlar på att ni morsor kan sånt här, men kanske finns det någon ball morsa eller farsa som kan sånt här.
    jag ska fylla femton snart och vill såklart ha en moppe. anledningen till att jag valde Familjeliv och inte Flashback eller liknande är den att jag vill ha en klass 2-moped, alltså moppar innan 1999 (om jag fattat det rätt). och ni som finns här är väl antagligen 25+... 
    jag har letat efter moppe länge och har nu hittat en fin moped (Yamaha FS1 antagligen från 1989) som jag är intresserad av. min mamma vet absolut noll om mopeder (men hennes morbröder jobbar med att meka bilar och diggar moppar precis som jag), och hon är nervös att jag ska köpa någon skitmoped och sedan ha kastat alla mina pengar i brunnen. 

    så jag undrar vad en syrakasett är, för ett batteri jag måste köpa till den saknar syra och det stod att den behövde "syrakasett". Är "batteritråg" samma sak? 

    om ni vill kan ni kolla in annonsen som jag hittade, det skulle vara schysst om någon som kan sånt här skulle kunna titta och se om den är fin, och inte liksom saknar något viktigt. 
    www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_fs1_82208710.htm&w=3 
    är den värt pengarna och resan dit (jag bor i Skåne)?.

    tack på förhand!

  • Svar på tråden moppe och vad fasen är "syrakasett"?
  • Äldre 6 Dec 16:10
    #1

    Jag vet inte heller vad en "syrekassett" är, men det är väl något som innehåller batterisyra?

    Framför allt ska du inte köpa en moped som du inte kan provköra! Enligt annonsen så fungerar "nog" det mesta. Det kan ju betyda vad som helst.

    Se till att någon av dina motorkunniga morbröder (eller någon annan kunnig) följer med dig om du har hittat något intressant objekt, har man lite erfarenhet är det lättare att se om något är fel, och kanske avgöra om det är ett allvarligt fel eller något som kan fixas enkelt.

    Ta god tid på dig att leta något lämpligt objekt, även om jag förstår att du vill ha moppe NU!

    Tänk på att alla äldre fordon behöver vård och tillsyn, köper du en helt ny moped så får du något som är nytt och med garanti.

  • Äldre 6 Dec 20:04
    #2
    Fontana skrev 2018-12-06 16:10:14 följande:

    Jag vet inte heller vad en "syrekassett" är, men det är väl något som innehåller batterisyra?

    Framför allt ska du inte köpa en moped som du inte kan provköra! Enligt annonsen så fungerar "nog" det mesta. Det kan ju betyda vad som helst.

    Se till att någon av dina motorkunniga morbröder (eller någon annan kunnig) följer med dig om du har hittat något intressant objekt, har man lite erfarenhet är det lättare att se om något är fel, och kanske avgöra om det är ett allvarligt fel eller något som kan fixas enkelt.

    Ta god tid på dig att leta något lämpligt objekt, även om jag förstår att du vill ha moppe NU!

    Tänk på att alla äldre fordon behöver vård och tillsyn, köper du en helt ny moped så får du något som är nytt och med garanti.


    schyssta tips! jag ska tänka på det och kontakta morbrödrarna! ha en bra helg!
  • Äldre 10 Dec 08:30
    #3
    +1

    Var står det att den behöver en "syrakasett"? 
    Vad är det för dumheter. Den behöver ett batteri, det går att köpa på Biltema rimligen. Vanliga bilbatterier (och vissa MC-batterier) har möjligen så kallade "celler" som innehåller batterivatten när de är hela och fungerande. 

    Strunta i den där moppen. Överprissatt och med tanke på ålder kan det vara vilka fel som helst, slut i dreven, kedjan slut, bromsar slut etc. Precis vad som helst. Killen verkar ju inte veta någonting om den, då är det bra surt att lägga 7 tusen spänn på nåt gammalt skräp som du får börja med att serva det första du gör. 

    /Puppa

  • Äldre 10 Dec 09:48
    #4
    +1

    En syrakassett är för att fylla ett nytt torrladdat batteri, du kan inte köpa detta själv då det krävs tillstånd för svavelsyra. Mekonomen eller liknande kan nog hjälpa till på den biten men känns smidigare att köpa ett "färdigt" batteri direkt i butik.

    Just FS1 har gått upp sjukt mycket i pris, samling värde antar jag, är det just den sorten du vill ha? Annars finns ju gamla dt50 och mt5 till lite rimligare priser oftast.

    Den i annonsen räknas som trimmad pga 60cc, bara så du är medveten om det.

Svar på tråden moppe och vad fasen är "syrakasett"?