• adisa

    Internationella pojknamn

    Hej!

    Vi skulle uppskatta alla förslag vi kan få vad gäller internationella pojknamn. Det ska vara fullt gångbart och etablerat här i Sverige samt att det ska kunna uttalas utan problem och utan att det låter konstigt på svenska.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Internationella pojknamn
  • adisa
    fluu skrev 2018-12-07 08:35:24 följande:

    Med långt e och kort i. Huruvida det är ovanligt beror på om man ser till generation eller inte.


    Okej. Ja, så är det säkert! Jag har personligen aldrig någonsin hört någon med det namnet i Sverige i alla fall. Det verkar dock inte supervanligt om man ska tro SCB.
  • Anonym (Mia)

    Jag älskar namnet Levi med det svenska uttalet men vi valde bort det just pga att vi tror att folk oftare hade sagt Levi som i jeansen.

  • Anonym (L)

    Vi kommer döpa sonen till Jack. Behövde ta hänsyn till flera språk: spanska (då vi bor i Spanien), svenska och engelska. Det är så pass internationellt gångbart att till och med spanjorerna uttalar det 'korrekt' utan att 'förspanska' uttalet, låter som när vi säger det på svenska, alltså Jack med A och inte 'Djäck' som på engelska.

  • adisa
    Anonym (L) skrev 2018-12-12 05:52:36 följande:

    Vi kommer döpa sonen till Jack. Behövde ta hänsyn till flera språk: spanska (då vi bor i Spanien), svenska och engelska. Det är så pass internationellt gångbart att till och med spanjorerna uttalar det 'korrekt' utan att 'förspanska' uttalet, låter som när vi säger det på svenska, alltså Jack med A och inte 'Djäck' som på engelska.


    Jag gillar namnet Jack, men inte pappan tyvärr...
  • trollhona

    Zacharias tror jag är ett namn som passar alla dina kriterier

    Övriga är 
    Gabriel
    Viktor
    Leon
    Adrian
    Oliver
    Charlie
    Edwin / Eddie
    Noel
    Elias
    Alexander
    Alek

  • hammarhajen

    William
    Sam
    Lucas
    Oscar
    John
    Isak (med variant på stavning)
    Nicholas
    Fredrik 
    Frank

    är väl de som kommer spontant 

  • kaffe blatte

    Leon 
    Isak
    Filip
    Theo/Theodore
    Alexander
    Elias
    John

  • happy sunshine

    Jag har en Sam (tycker ju helt opartiskt att det är finare än Samuel). Sam funkar i alla länder enligt erfarenhet från många resor. Funkar ihop med storasyster Emmas namn också. Barnens pappa är från England och namnen funkar fint där med :)

  • steffosbarn

    "Zlatan" är ju en klassiker eller "Zteffo"(jag men Z)   jag tycker även det finns för få som heter "Gunde" ( kanske inte så internationellt men det finns många i Norge som heter så) 

Svar på tråden Internationella pojknamn