• Äldre 12 Dec 08:38
    1906 visningar
    17 svar
    17
    1906

    4 misslyckade återföringar - är det kört?

    Vi har precis gjort vår fjärde misslyckade återföring. Vi har återfört fem embryon totalt (återfört två en av gångerna). Det enda vi fått ett en mycket svag kemisk graviditet på andra återföringen. Mensen blev då två dagar sen och vi fick ett svagt streck på ett tidigt test. I övrigt har alla återföringar gett minus.

    Vi har nu gjort totalt fem IVF-behandlingar. Vi har tre frysta embryon kvar från de två första försöken. Finns det någon som varit i samma sits? Vad gör man? Hur hittar man hoppet? Kan vi göra något annorlunda inför våra frysåterföringar? Kan man lyckas på femte, sjätte eller sjunde återföringen när man knappt fått ett plus tidigare?

    Jag är inte intresserad av tips om behandlingar utomlands eller donation utan om det faktiskt finns något hopp med det vi har och vad man kan göra.

  • Svar på tråden 4 misslyckade återföringar - är det kört?
  • Äldre 12 Dec 10:26
    #1
    Percafluviatilis skrev 2018-12-12 08:38:03 följande:

    Vi har precis gjort vår fjärde misslyckade återföring. Vi har återfört fem embryon totalt (återfört två en av gångerna). Det enda vi fått ett en mycket svag kemisk graviditet på andra återföringen. Mensen blev då två dagar sen och vi fick ett svagt streck på ett tidigt test. I övrigt har alla återföringar gett minus.

    Vi har nu gjort totalt fem IVF-behandlingar. Vi har tre frysta embryon kvar från de två första försöken. Finns det någon som varit i samma sits? Vad gör man? Hur hittar man hoppet? Kan vi göra något annorlunda inför våra frysåterföringar? Kan man lyckas på femte, sjätte eller sjunde återföringen när man knappt fått ett plus tidigare?

    Jag är inte intresserad av tips om behandlingar utomlands eller donation utan om det faktiskt finns något hopp med det vi har och vad man kan göra.


    Be din gyn att du får Trombyl, Fragmin och prednisolon utskrivet inför nästa försök. Dessa alla börjar man använda innan insättning. De kan göra att du ökar dina chanser inför nästa insättning.

    Om inte din gyn vill hjälpa dig kontakta Marie på Fertilitetplus så kan hon nog hjälpa dig ordna mediciner. www.fertilitetplus.se/

    Hjälper inte heller det, så be din läkare om att få remiss till en hysto, där de kollar och tar bort allt som kan störa implantationen som t ex polyper etc.
    Det räcker INTE att bara kolla livmodern med att spruta in koksalt, då ser man inte allt.

    Samt att du ser till att mannen får göra Soermaanalys med morfologi. OBS ! Måste vara med morfologi, det är den viktigaste delen. Måste vara minst 4%.

    Läs mer här:
    www.familjeliv.se/forum/thread/78363309-antligen-syskon-efter-fyra-missfall

    Detta är vad man kan göra i Sverige. Om du gjort allt detta, och det ändå inte hjälper, så är det dags att ni väljer donation eller vänder er utomlands, för då kan inte Sverige hjälpa er mer.  Då rekommenderar jag att du börjar med att göra detta test hemifrån, det kostar 300euro, man gör både Locus medicustestet och 11 in one textet:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

    Lycka till !
  • Äldre 12 Dec 11:40
    #2
    UndrandeSökare skrev 2018-12-12 10:26:16 följande:
    Be din gyn att du får Trombyl, Fragmin och prednisolon utskrivet inför nästa försök. Dessa alla börjar man använda innan insättning. De kan göra att du ökar dina chanser inför nästa insättning.

    Om inte din gyn vill hjälpa dig kontakta Marie på Fertilitetplus så kan hon nog hjälpa dig ordna mediciner. www.fertilitetplus.se/

    Hjälper inte heller det, så be din läkare om att få remiss till en hysto, där de kollar och tar bort allt som kan störa implantationen som t ex polyper etc.
    Det räcker INTE att bara kolla livmodern med att spruta in koksalt, då ser man inte allt.

    Samt att du ser till att mannen får göra Soermaanalys med morfologi. OBS ! Måste vara med morfologi, det är den viktigaste delen. Måste vara minst 4%.

    Läs mer här:
    www.familjeliv.se/forum/thread/78363309-antligen-syskon-efter-fyra-missfall

    Detta är vad man kan göra i Sverige. Om du gjort allt detta, och det ändå inte hjälper, så är det dags att ni väljer donation eller vänder er utomlands, för då kan inte Sverige hjälpa er mer.  Då rekommenderar jag att du börjar med att göra detta test hemifrån, det kostar 300euro, man gör både Locus medicustestet och 11 in one textet:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

    Lycka till !

    Tack för ditt svar. Donation och utomlands är som sagt inte aktuellt för oss. Jag har frågat läkarna om morfologi och de säger att eftersom vi gjort ICSI alla gånger så kollar de morfologi då och den har sett normal ut. 


    Jag ska be Sahlgrenska om hysteroskopi och har bett om läkarsamtal med den privata kliniken där våra frysta embryon finns. Jag tänkte där be om blodförtunnande och möjligen kortison innan återföring. Funderar även på att göra ett ERA-test...

  • Äldre 12 Dec 12:27
    #3
    Percafluviatilis skrev 2018-12-12 11:40:54 följande:

    Tack för ditt svar. Donation och utomlands är som sagt inte aktuellt för oss. Jag har frågat läkarna om morfologi och de säger att eftersom vi gjort ICSI alla gånger så kollar de morfologi då och den har sett normal ut. 


    Jag ska be Sahlgrenska om hysteroskopi och har bett om läkarsamtal med den privata kliniken där våra frysta embryon finns. Jag tänkte där be om blodförtunnande och möjligen kortison innan återföring. Funderar även på att göra ett ERA-test...


    ERA-test skulle jag inte rekommendera, har läst om flera som gjort det men det har inte lett till något. Gör hysto och se till att läkarna tar bort polyper och annat störande istället.

    Morfologitestet är det bästa spermatestet som finns i Sverige, men tyvärr kan även spermier som ser normala ut i mikroskåp ha dnafel, men det kan man inte testa för i Sverige. Det bästa spermatestet är Sperm dna fragmentationstest och det finns bara utomlands. Min man gjorde det på Avaclinic i Riga.

    Tyvärr finns det endast mycket begränsad hjälp man kan få i Sverige oavsett om man bara får minus eller om man får upprepade missfall.

    Om problemet är kromosomfel på embryot så kan man endast kolla upp det innan insättning med hjälp av PGS, men det är inte tillåtet i Sverige.
    Jag och min man har gjort det på våra embryon utomlands.

    Om problemet är kvinnans immunförsvar så finns heller ingen bra hjälp här.
    Enda alternativet är då ivfFalun, de är den enda ivfkliniken i Sverige som sysslar lite med immunbehandling inkl kortison och intralipiddropp.

    Men nu vet du iallafall vilka alternativ som finns.
  • Äldre 13 Dec 22:47
    #4

    Jag är gravid Nu, tog 7 återföringar. Blev gravid på 3e färskförsöket.

    Inför sista omgången bytte vi till menopur och jag tog även trombyl from några dagar efter återföringen.

    Även om det känns hopplöst så ge inte upp. Enligt vår klinik kan upp till 4 färskförsök med frysåterföringar vara normalt.

    Stor kram!

  • Äldre 14 Dec 07:31
    #5
    gammelpysen skrev 2018-12-13 22:47:23 följande:

    Jag är gravid Nu, tog 7 återföringar. Blev gravid på 3e färskförsöket.

    Inför sista omgången bytte vi till menopur och jag tog även trombyl from några dagar efter återföringen.

    Även om det känns hopplöst så ge inte upp. Enligt vår klinik kan upp till 4 färskförsök med frysåterföringar vara normalt.

    Stor kram!


    Vi har provat ta alla möjliga stimuleringsmediciner och både långa och korta protokollet. Trombyl är något jag tänker be om inför nästa återföring och om jag inte får det tänker jag skaffa såndär barnalbyl. Jag skrev inte i trådstarten att vi har tre frysta kvar så de är väl vårt hopp. Men något säger mig att det kanske inte är könscellerna det är fel på utan min kropp. Har varit under långvarig negativ stress och tror inte min kropp har "tid" med en graviditet.

    Vilken klinik gick ni hos där ni fick trombyl förresten?
  • Äldre 14 Dec 16:34
    #6

    Vill bara ge dig lite hopp, är gravid efter det 5:e återförandet.

  • Äldre 14 Dec 17:31
    #7

    Lyssna på ivfpodden, det finns otroliga historier och det kan ta tid...ibland 8 grr. Blev så rörd när jag hörde dessa berättelser. Önskar dig hopp och kraft för att inte ge upp !!

  • Äldre 14 Dec 18:12
    #8
    Virpan skrev 2018-12-14 16:34:39 följande:

    Vill bara ge dig lite hopp, är gravid efter det 5:e återförandet.


    Tack! De fyra föregående gav inget plus alls? Hade jag haft starkt plus/tidigt missfall eller MA hade jag haft mer hopp känner jag :(
  • Äldre 14 Dec 18:14
    #9
    nypan78 skrev 2018-12-14 17:31:34 följande:

    Lyssna på ivfpodden, det finns otroliga historier och det kan ta tid...ibland 8 grr. Blev så rörd när jag hörde dessa berättelser. Önskar dig hopp och kraft för att inte ge upp !!


    Jag har lyssnat en del på den men väldigt ofta stämmer historierna inte ihop med vår. Man får tex många missfall eller dylikt och sen funkar det till slut. Vi har knappt haft en kemisk :( Det känns så hopplöst.
  • Äldre 14 Dec 22:02
    #10
    Percafluviatilis skrev 2018-12-14 18:12:35 följande:

    Tack! De fyra föregående gav inget plus alls? Hade jag haft starkt plus/tidigt missfall eller MA hade jag haft mer hopp känner jag :(


    De tre första gångerna gav inget plus, den fjärde gången fick jag missfall. Jag vet flera personer som aldrig har fått plus, sen funkar det plötsligt efter ett antal ivf-försök. Förstår verkligen att det känns hopplöst, men ge inte upp. Jag har försökt få barn i 11 år, nu är jag i vecka 26. Det trodde jag aldrig. Jag tror själv att kortison och blodförtunnande medicin har gjort att jag har kommit så här långt.
  • Äldre 31 Dec 08:18
    #11
    Percafluviatilis skrev 2018-12-12 08:38:03 följande:

    Vi har precis gjort vår fjärde misslyckade återföring. Vi har återfört fem embryon totalt (återfört två en av gångerna). Det enda vi fått ett en mycket svag kemisk graviditet på andra återföringen. Mensen blev då två dagar sen och vi fick ett svagt streck på ett tidigt test. I övrigt har alla återföringar gett minus.

    Vi har nu gjort totalt fem IVF-behandlingar. Vi har tre frysta embryon kvar från de två första försöken. Finns det någon som varit i samma sits? Vad gör man? Hur hittar man hoppet? Kan vi göra något annorlunda inför våra frysåterföringar? Kan man lyckas på femte, sjätte eller sjunde återföringen när man knappt fått ett plus tidigare?

    Jag är inte intresserad av tips om behandlingar utomlands eller donation utan om det faktiskt finns något hopp med det vi har och vad man kan göra.


    Prova akupunktur, men hos en kinesisk doktor.

    Många läkare rekommenderar att man gör akupunktur innan IVF för att få kroppen i balans och sedan akupunktur i början för att lyckas behålla. Som den kinesiska doktorn sa till mig vid mitt första besök, om jag skulle lyckas bli gravid så liten chans att jag skulle behålla det då min kropp var så stressad. Önskar dig all lycka till!!
  • Äldre 8 Feb 08:29
    #12

    Är i samma sitts, har precis gjort mitt 4:e försök (rd 6 - negativt med blastocyst). Jag får inte heller några embryon till frysen så det känns hopplöst. Betalar dessutom alla försök.

    IVF1: MA v.10 (UL v.7 visade att det slutat i v.5)
    IVF2: Negativt
    IVF3: Negativt (endast 2 ägg av dålig kvalité)
    IVF4: Testdag 16/2 (än så länge negativt)

    Ingen solskenshistoria, men du är inte ensam om att inte veta hur man ska gå vidare, eller om man orkar.

  • Äldre 8 Feb 08:52
    #13
    Linsir skrev 2019-02-08 08:29:06 följande:

    Är i samma sitts, har precis gjort mitt 4:e försök (rd 6 - negativt med blastocyst). Jag får inte heller några embryon till frysen så det känns hopplöst. Betalar dessutom alla försök.

    IVF1: MA v.10 (UL v.7 visade att det slutat i v.5)

    IVF2: Negativt

    IVF3: Negativt (endast 2 ägg av dålig kvalité)

    IVF4: Testdag 16/2 (än så länge negativt)

    Ingen solskenshistoria, men du är inte ensam om att inte veta hur man ska gå vidare, eller om man orkar.


    Jag beklagar dina misslyckade försök. Har du kollat vad du har för amhvärde på CD3 nyligen? Om inte, så be din läkare att du får göra det. Jag fick nej av läkaren så jag köpte Werlabs Fertilitetspaket och såg till att ta blodproven hos dem på CD3 (3e mensdagen). Om man har för lågt amhvärde så kan det vara större chans att byta till äggdonation istället.
  • Äldre 8 Feb 09:13
    #14

    Vår dotter var vår nionde återföring, tionde försöket om man räknar det embryo som inte klarade upptiningen, 15:e el. 16:e återförda embryot då det var två både den gången och ett par tidigare.
    Inget gjordes annorlunda vid det försöket mot de tidigare, det var bara slumpen eller tur eller nått. 

  • Äldre 8 Feb 09:19
    #15
    skrutto skrev 2019-02-08 09:13:06 följande:

    Vår dotter var vår nionde återföring, tionde försöket om man räknar det embryo som inte klarade upptiningen, 15:e el. 16:e återförda embryot då det var två både den gången och ett par tidigare.

    Inget gjordes annorlunda vid det försöket mot de tidigare, det var bara slumpen eller tur eller nått. 


    Det kan ju vara så att endast det embryo som blev er dotter var det enda embryot som var normalt kromosommässigt. Embryon som är onormala kromosommässigt blir oftast minus eller missfall. Vi har gjort PGS på våra embryon i Riga, då kastas alla de onormala bort direkt och endast normala embryon sätts in.
  • Äldre 9 Feb 13:31
    #16

    Jag blev gravid vid femte insättningen vilket ledde till en dotter som idag snart är 7 veckor. Samtliga insättningar var ICSI pga lågt spermieantal. Fick aldrig något plus på föregående försök och har aldrig varit gravid tidigare i livet. Det sista försöket användes upprepade ovitrelle sprutor istället för lutinus. Det var en FET.

    Vet inte om detta fortfarande är aktuellt men ville skriva och peppa. Jag var rätt knäckt och trodde inte vi hade några chanser när vi gjort flera som inte fungerat i över huvud taget. Men det kan gå även om det är obeskrivligt tungt med alla försök ??

  • Äldre 10 Feb 09:20
    #17

    Jag blev gravid på femte återförandet, det var FET. Så orkar du kämpa lite till, ge inte upp!! Lycka till! <3


Svar på tråden 4 misslyckade återföringar - är det kört?