• Äldre 14 Dec 21:45
    1806 visningar
    60 svar
    60
    1806

    Trött på min barnmorska! Eller överreagerar jag?

    Är det meningen att en barnmorska ska stressa och pressa en när det gäller intag av sertralin? Jag har ätit dom i 7 år och hon pratar inte om nägot annat än att jag måste sänka dosen! Jag har pratat med min läkare som inte ser några risker med dessa tabletter.

    Jag äter efter jag blivit gravid 100mg varannan dag och 50mg varannan dag.

    Jag blir stressad och gråter efter mitt besök hos henne för hon får mig att känna som att jag knarkar!!

    Överreagerar jag? Jag undrar om någon där ute äter sertralin eller någon annan form av ångest/antidepressiva mediciner och hur är kontakten med eran barnmorska? Är dom ockås på er med att sänka, sänka, sänka dosen ? Jag menar 50mg är jättelite för mig. Då jag vanligtvis ligger på 200mg/dag!

  • Svar på tråden Trött på min barnmorska! Eller överreagerar jag?
  • Äldre 14 Dec 22:04
    #1
    pollydolly skrev 2018-12-14 21:45:48 följande:

    Är det meningen att en barnmorska ska stressa och pressa en när det gäller intag av sertralin? Jag har ätit dom i 7 år och hon pratar inte om nägot annat än att jag måste sänka dosen! Jag har pratat med min läkare som inte ser några risker med dessa tabletter.

    Jag äter efter jag blivit gravid 100mg varannan dag och 50mg varannan dag.

    Jag blir stressad och gråter efter mitt besök hos henne för hon får mig att känna som att jag knarkar!!

    Överreagerar jag? Jag undrar om någon där ute äter sertralin eller någon annan form av ångest/antidepressiva mediciner och hur är kontakten med eran barnmorska? Är dom ockås på er med att sänka, sänka, sänka dosen ? Jag menar 50mg är jättelite för mig. Då jag vanligtvis ligger på 200mg/dag!


    Har du själv läst i Fass vad det står om Sertralin och graviditet?
    Det står att om du tar Sertralin under sista tre månaderna av graviditeten så riskerar ditt nyfödda barn att hamna i ett allvarligt tillstånd där det andas snabbt, blir blåaktigt, kan få stela eller slappa muskler, kräkas m.m. Jag tror att din barnmorska vill få dig att förstå att det verkligen är viktigt att du trappar ut Sertralinet helt innan barnet kommer, för du kan inte sluta tvärt heller då det inte är bra för barnet. Jag tog själv flera olika, starka mediciner som jag var tvungen att trappa ut och ta bort under graviditeten - det var jobbigt men man måste ju för barnets skull. Vissa dagar av graviditeten låg jag hela dagen på soffan för jag mådde dåligt, men mitt barn var fint och friskt när hon kom Glad
  • Äldre 14 Dec 22:05
    #2

    Det låter väldigt konstigt tycker jag. Både min bm och läkaren på mödravården tycker absolut att jag ska fortsätta ta min medicin.

  • Äldre 14 Dec 22:17
    #3

    Tycker du ska äta 100 mg varje dag o inte hålla på som du gör varannan dag med en styrka o en annan styrka andra dagar. Klart att du ska äta dom. Du kan även amma på dessa tabletter. Så fortsätt på 100. Bry dig inte om vad bm säger. Läkaren vet vad han pratar om. Jag har själv ätit sertralin under graviditeten o även under amningen som jag gjorde i 1,5 år.

  • Äldre 14 Dec 22:25
    #4
    tankfull skrev 2018-12-14 22:04:08 följande:

    Har du själv läst i Fass vad det står om Sertralin och graviditet?

    Det står att om du tar Sertralin under sista tre månaderna av graviditeten så riskerar ditt nyfödda barn att hamna i ett allvarligt tillstånd där det andas snabbt, blir blåaktigt, kan få stela eller slappa muskler, kräkas m.m. Jag tror att din barnmorska vill få dig att förstå att det verkligen är viktigt att du trappar ut Sertralinet helt innan barnet kommer, för du kan inte sluta tvärt heller då det inte är bra för barnet. Jag tog själv flera olika, starka mediciner som jag var tvungen att trappa ut och ta bort under graviditeten - det var jobbigt men man måste ju för barnets skull. Vissa dagar av graviditeten låg jag hela dagen på soffan för jag mådde dåligt, men mitt barn var fint och friskt när hon kom 


    Men herregud varför har hon inte kunnat visa mig denna information under de 29 veckorna jag varit gravid!!? :((( NU får jag ju en helt annan förståelse!

    Hade ju sparat både henne och mig en massa tid.
  • Äldre 14 Dec 22:30
    #5
    Lena74 skrev 2018-12-14 22:17:36 följande:

    Tycker du ska äta 100 mg varje dag o inte hålla på som du gör varannan dag med en styrka o en annan styrka andra dagar. Klart att du ska äta dom. Du kan även amma på dessa tabletter. Så fortsätt på 100. Bry dig inte om vad bm säger. Läkaren vet vad han pratar om. Jag har själv ätit sertralin under graviditeten o även under amningen som jag gjorde i 1,5 år.


    Tack! Jag fick ju lite information nu från en annan här i tråden så jag läste faktiskt på FASS nu. Jag blir så förvirrad bara. Har en 5-åring också. Hen har jag fött utan problem och jag åt sertralin då med. Barnmorskan jag hade då var mer koncentrerad på att jag mådde bra INTE min medicin. Denna jag har nu ör som en jävla antimedicin hitler.....
  • Äldre 14 Dec 22:34
    #6
    Virpan skrev 2018-12-14 22:05:20 följande:

    Det låter väldigt konstigt tycker jag. Både min bm och läkaren på mödravården tycker absolut att jag ska fortsätta ta min medicin.


    Min läkare har sagt att jag inte behöver oroa mig medans min barnmorska driver mig till vansinne. Förstår om hon vill mitt bästa men det kan ju vara trevligt om vi kunde prata om nägot mer än bara mina sertralin.
  • Äldre 14 Dec 22:36
    #7
    pollydolly skrev 2018-12-14 22:25:55 följande:
    Men herregud varför har hon inte kunnat visa mig denna information under de 29 veckorna jag varit gravid!!? :((( NU får jag ju en helt annan förståelse!

    Hade ju sparat både henne och mig en massa tid.
    Ja, hon hade kunnat förklara varför. Men det är ju lätt att kolla själv i Fass också, jag läste på som en galning när jag var gravid för att försäkra mig om att inget hemskt skulle hända på grund av mina mediciner. Det som står i Fass är ju saker som kan inträffa, det betyder inte att de måste göra det. Men måste man inte ta risken så gör man ju inte det. Man får väga för och emot ditt eget mående, men det som står om Sertralin och nyfödda låter ju inte kul, så du kanske ska vara glad att din barnmorska bryr sig trots allt och inte se henne som en hemsk, sträng person? Det är ju din bebis mående hon tänker på?
  • Äldre 14 Dec 22:49
    #8

    Man måste väga det mot moderns mående, ångest eller depression är inte bra för barnet.

  • Äldre 14 Dec 22:56
    #9
    tankfull skrev 2018-12-14 22:36:57 följande:

    Ja, hon hade kunnat förklara varför. Men det är ju lätt att kolla själv i Fass också, jag läste på som en galning när jag var gravid för att försäkra mig om att inget hemskt skulle hända på grund av mina mediciner. Det som står i Fass är ju saker som kan inträffa, det betyder inte att de måste göra det. Men måste man inte ta risken så gör man ju inte det. Man får väga för och emot ditt eget mående, men det som står om Sertralin och nyfödda låter ju inte kul, så du kanske ska vara glad att din barnmorska bryr sig trots allt och inte se henne som en hemsk, sträng person? Det är ju din bebis mående hon tänker på?


    Ja allt hon hade kunnat göra var att förklara varför. Hon hade kunnat hänvisa till FASS eller bara be mig läsa bipacksedeln.

    När jag väntade mitt första barn för 5 år sedan fanns inte dessa biverkningarna med i FASS beskrivningar om sertralin. För jag läste på som en tok jag med med första barnet. Både livsmedelsverket och FASS samt böcker om foster/graviditet/barn. Åt och drack INGET som det kunde innebära någon form av risk för barnet i magen.

    Ser allt med andra ögon nu.
  • Äldre 14 Dec 22:58
    #10
    Virpan skrev 2018-12-14 22:49:54 följande:

    Man måste väga det mot moderns mående, ångest eller depression är inte bra för barnet.


    Ja det sa min förra barnmorska jag hade när jag väntade mitt första barn. Vill minnas också att det som står om sertralin IDAG på FASS, stod INTE där år 2012 när jag väntade mitt första barn.
Svar på tråden Trött på min barnmorska! Eller överreagerar jag?