• Äldre 21 Dec 07:40
    1727 visningar
    9 svar
    9
    1727

    Stockholms tunnelbanespärrar vidd?

    Hur bred kan en vagn vara för att man ändå ska kunna komma igenom de smala spärrarna i Stockholms tunnelbana med den? Jag har försökt googla efter svaret men inte lyckats. 

  • Svar på tråden Stockholms tunnelbanespärrar vidd?
  • Äldre 21 Dec 07:44
    #1

    Det finns ju en spärr som är bred. Vet inga mått men har kommit genom med Emmaljunga dubbelvagn

  • LFF
    Äldre 21 Dec 09:00
    #2
    Egnidedon skrev 2018-12-21 07:40:18 följande:

    Hur bred kan en vagn vara för att man ändå ska kunna komma igenom de smala spärrarna i Stockholms tunnelbana med den? Jag har försökt googla efter svaret men inte lyckats. 


    Minst 75 cm bred. Det är det sk Stockholmsmåttet som är ett minimimått för dörrar, hissar etc i offentliga miljöer. I äldre fastigheter kan det självklart vara smalare. 

    Frågade SLs chatt och fick följande svar:

    Bredden styrs av att bredaste spärren är 90 cm.
  • Äldre 21 Dec 09:09
    #3

    Värt att notera är att man inte ska gå genom de vanliga spärrarna med barnvagn, man ska gå genom den större spärren som spärrvakten kan hålla öppen längre för barnvagnar. Annars blir vagnen klämd.

  • Äldre 21 Dec 10:47
    #4

    sl.se/sv/info/resa/regler/hjalpmedel/
    Från sidan: 


    Största rekommenderade mått för rullstolar och barnvagnar på tåg och spårvagnar är 130 cm långa och 90 cm breda. Bredden styrs av att bredaste spärren är 90 cm.

    Bokstavligt talat den första träffen när man googlar.
  • Äldre 21 Dec 10:50
    #5

    Och ja, som redan skrivits. Din fråga är irrelevant då man inte får gå igenom de smala spärrarna med en vagn.

  • Äldre 21 Dec 13:07
    #6

    Jag visste inte att det inte var tillåtet att gå igenom de smala spärrarna med vagn. Har inte kört barnvagn innan eftersom jag köper för första barnet som kommer om några månader. Vet att det finns en bredare spärr också såklart och den kan man ju använda men försöker få en känsla för vilka begränsningar man möts av om man har en vagn som är kanske 65-70cm snarare än 55-60cm bred. Och vilka fördelar det finns med de smalare. Vi bor i en nyare byggnad så inga direkta begränsningar där. 

  • LFF
    Äldre 21 Dec 13:22
    #7
    Egnidedon skrev 2018-12-21 13:07:19 följande:

    Jag visste inte att det inte var tillåtet att gå igenom de smala spärrarna med vagn. Har inte kört barnvagn innan eftersom jag köper för första barnet som kommer om några månader. Vet att det finns en bredare spärr också såklart och den kan man ju använda men försöker få en känsla för vilka begränsningar man möts av om man har en vagn som är kanske 65-70cm snarare än 55-60cm bred. Och vilka fördelar det finns med de smalare. Vi bor i en nyare byggnad så inga direkta begränsningar där. 


    Om du åker buss mycket så är den smalare vagnen lättare i allmänhet att ha på bussen, man tar inte lika mycket utrymme. Dock måste du ju även titta på stabiliteten då det kan kränga en hel del samt vara ojämnt underlag när man är ute och går. Man vill kanske kunna använda samma vagn både i stan och på skogspromenaden tex. 
  • Äldre 21 Dec 13:33
    #8
    LFF skrev 2018-12-21 13:22:08 följande:
    Om du åker buss mycket så är den smalare vagnen lättare i allmänhet att ha på bussen, man tar inte lika mycket utrymme. Dock måste du ju även titta på stabiliteten då det kan kränga en hel del samt vara ojämnt underlag när man är ute och går. Man vill kanske kunna använda samma vagn både i stan och på skogspromenaden tex. 
    Jo det där med skogspromenader säger många men jag bor verkligen mitt inne i stan och är inte mycket av en naturmänniska. :) Så därför känns det naturligt att titta på "stadsvagnarna". Men stabiliteten håller jag definitivt med om är viktig och tycker att många av de väldigt smala vagnarna verkar ha så dåliga små hjul. De väger väl mindre på det viset såklart. Men även inne i stan behöver man hantera snö och också kullerstensgator. Jag tror faktiskt inte att jag kommer åka mycket varken buss eller tunnelbana för det gör jag inte nu; brukar promenera dit jag ska för det mesta är nära nog. Så tänker lite att kanske en lite bredare vagn med bättre körkänsla ändå blir bättre än de allra minsta man kan hitta.
  • Äldre 21 Dec 13:51
    #9
    Egnidedon skrev 2018-12-21 13:33:36 följande:

    Jo det där med skogspromenader säger många men jag bor verkligen mitt inne i stan och är inte mycket av en naturmänniska. :) Så därför känns det naturligt att titta på "stadsvagnarna". Men stabiliteten håller jag definitivt med om är viktig och tycker att många av de väldigt smala vagnarna verkar ha så dåliga små hjul. De väger väl mindre på det viset såklart. Men även inne i stan behöver man hantera snö och också kullerstensgator. Jag tror faktiskt inte att jag kommer åka mycket varken buss eller tunnelbana för det gör jag inte nu; brukar promenera dit jag ska för det mesta är nära nog. Så tänker lite att kanske en lite bredare vagn med bättre körkänsla ändå blir bättre än de allra minsta man kan hitta.


    Det låter som smart tänkt. Tänk även på längden på vagnen. Även om du inte pker kollektivt mycket så kanske det händer någon gång och då är det inte roligt med en lång vagn. Jag har tex en Britax Motion Plus. En sittvagn visserligen så det är väl inte aktuellt för dig ännu men den är fasen inte rolig att ha med på bussen eller t-banan. Vi hade en Kronan Duo/S som liggvagn. Den var optimal inne i stan och i terräng. Bra hjul och rimlig storlek. Saknar den...
Svar på tråden Stockholms tunnelbanespärrar vidd?