• Äldre 23 Dec 23:06
    872 visningar
    3 svar
    3
    872

    Dålig kontakt med ena barnet

    Har två st barn. En dotter på 3 år och en pojke på 6 år. Dottern har jag bra kontakt med. Jag lägger henne nästan varje kväll och man märker att hon gillar att vara med mig.

    Pojken gillar också vara med mig när mamman inte är med, men så fort hon är hemma så är det bara hon som gäller. Det blir stora bråk om jag ska lägga honom och jag får knappt hjälpa honom med något. Ibland säger han väldigt fula saker till mig osv. Ingen respekt

    Jag och mamman bor ihop och det slutar väldigt ofta med bråk mellan oss när sonen inte gör som jag säger. Ungarna bråkar också väldigt mycket med varandra.

    Vet inte vad jag ska göra

    Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Dålig kontakt med ena barnet
  • Äldre 24 Mar 00:56
    #1

    Nu har jag inga barn men jag har upplevt det där som barn. Jag var väldigt pappa-kär och han var helt klart min favorit förälder. Ville att han skulle hjälpa mig med allt, umgicks helst med honom och var inte alls lika tillmötesgående mot min mamma. Jag bråkade bara med henne men har dock inga minnen av att jag var respektlös mot henne. Samma sak gällde min bror fast tvärtom, så som jag var mot min pappa var han mot mamma. Jag tror det beror på psykologiska faktorer så som elektrakomplex och oidipuskomplex. Att dottern dras till pappan medan sonen dras till mamman. Vet inte hur du kan göra tyvärr men du kan ju läsa på om dessa komplex och se om du tycker det stämmer in för att kanske få en förklaring och möjligtvis idéer för att komma närmare din son.

  • Äldre 25 Mar 17:41
    #2

    Jag har tre barn. Flickan 3, pojke 4,5, äldsta på 6 år.
    känner igen känslan, men jag har lärt mig att hantera mina barn med tiden.

    Det finns en sak som du absolut inte får glömma under uppfostran, oändligt KÄRLEK. Man brukar säga att pojke blir som sin fader, och gifter sig lik sin moder. 
    Sen fick jag lära mig också att pojkar eller barn går igenom olika utvecklings stadier. Jag och mina pojkar har väldigt bra kontakt vill jag påstå, jag har lärt mig att hantera deras beteende. Är det mamman som gäller idag så visar jag tydligt att det är OK. lär dig att visa moget PAPPA ROLL.

    Lycka till partner.

  • Äldre 25 Mar 18:58
    #3

    Jag skulle säga att ni behöver ha en enad front gentemot barnen. När pappan hanterar en unge ska inte mamma lägga sig i och tvärtom. Det skapar bara att ungen kan använda sina föräldrar som sköld. Det är även en viktigt sak att lära sig att lyssna och respektera alla, särskilt inom familjen.

Svar på tråden Dålig kontakt med ena barnet