• Äldre 25 Dec 08:16
    628 visningar
    8 svar
    8
    628

    Behöver stöd-sluta nattamma?hur?

    Sträcker ut en hand till alla erfarna föräldrar. Jag har en bebis som är 9 månader som ammar massor på nätterna. Vi samsover efter att hon haft sitt första sovpass i egen säng. Jag är ordentligt trött och har hört att nattamning ofta får bebisar att sova sämre?

    Hon kommer skrika om jag ej ger bröstet och tycker inte om nappen.

    Behöver stöd och peppning att sluta nattamma!

  • Svar på tråden Behöver stöd-sluta nattamma?hur?
  • Äldre 25 Dec 09:32
    #1
    +1

    Jag slutade nattamma när min var 7 månader. Jag gav henne helt enkelt inte, hur mycket hon än skrek. Erbjöd vatten, vaggade, sjöng, klappade och gosade i 1,5 timme sen somnade hon om. Dag 2 var det samma visa igen i ca 30 min sen var det över.

    Är medveten om att det gick väldigt smidigt för oss, en bekant höll på i 3 veckor.

  • Anonym (Mamma­)
    Äldre 25 Dec 14:27
    #2

    Håller helt med Linnis. Dessutom borde ni sluta samsova. Ja, en del tycker att det är såååå mysigt men det uppmuntrar till amning eftersom bröstet är precis i närheten. Det är bättre att ta alla de här bekymren ju yngre barnet är för ju längre man väntar desto svårare blir det.

  • Äldre 25 Dec 14:35
    #3

    Hej

    Jag svarade detta i en liknande tråd för några dagar sedan! Till skillnad från tidigare svar har jag inte/ slutat Samsova jag anser att det skulle vara en alldeles för stor närhets förändring tillsammans med förändringen kring amning! Men det är enbart lin åsikt o reflektion mvh Linn

    Jag har en son på 15 mån som alltid varit riktigt mammig. Velat amma mkt o ofta både för mat som liten o trygghet som större. Har inte accepterat att somna utan bröstet o jag har fått ta alla nattningar o hel nätter sen han kom. Slutat dag amma för ganska många månader sedan då han nu börjar bli stor o äter vanlig mat utan problem. Men nattammingen har varit så viktig för honom . Han äter inte så mkt nattetid utan mkt trygghet snuttande för att somna om. Har sista halvåret tänkt sluta men hela tiden har en ny utvecklingsfas kommit, nya tänder dykt upp eller andra förändring skett som känts lite påfrestande o som gjort att det skjutits på framtiden .

    Men nu för två veckor sedan bestämde jag mig.

    Jag kom hem sent två kvällar ( pga jobb) vilket blev en bra ingång på det hela.

    Så min man fick söva de kvällarna o sen tog jag nätterna som vanligt. På dagen pratade jag med sonen om att mamma, pappa , sonen o tuttisarna nu behövde sova bra på nätterna o inte vara vakna . Förklarade hur kvällens rutin skulle se ut, ex välling, pyjamas, bok, tutte mys i soffan o sen sova i sängen . Till kvällen berättade jag det igen o förklarade att på natten behövde alla nu få sova även tuttisen.

    Första kvällen vart han hysterisk o grät en timma men vaknade sen bara två gånger o grymtade lite.

    Jag sov brevid o upprepade hela tiden att mamma såg att han var ledsen o att jag fanns där.

    Nästa kväll gnällde han en kvart o nu två veckor senare är det inga protester . Han gått från att vakna varje till varanna timma mot att nu vakna ca 2 g per natt. Sommar kl 20:30 sover till runt kl 07!

    Jag tror att han liksom Jag var redo för förändringen. Då han fortfarande får amma som kvällsmys rutin så har jag samtidigt inte försvunnit för honom o närheten finns där. VVilket känts så viktigt även för mig!! Vet att många låter pappan ta över men för mig var det nödvändigt att visa att mamma finns kvar o inte försvinner helt plötsligt o att jag hade bestämt detta/stod stadig i mitt beslut.

    Så förändringen som jag bävat för har vi klarat galant , han har blivit självständigare o mamma piggare o gladare!!

    Oj det blev en bok hoppas du orkar läsa!!

  • Äldre 26 Dec 11:44
    #4

    Tror ni jag kan börja med att införa amningsfri tid på natten först? Exempelvis att inte amma förrän tidigast 02. Sen 03 osv..? Någon provat det?

  • Äldre 26 Dec 14:33
    #5
    Jessies skrev 2018-12-26 11:44:00 följande:

    Tror ni jag kan börja med att införa amningsfri tid på natten först? Exempelvis att inte amma förrän tidigast 02. Sen 03 osv..? Någon provat det?


    Du kan ju prova men du drar bara ut på det.

    Jag bestämde att jag skulle amma sista gången vid 23 och inte tidigare än 06.00 så amningsfritt där i mellan.

    Jag glömde skriva i mitt förra inlägg att jag Samsov och har fortsatt med det, gick alldeles utmärkt trots att jag slutade amma henne
  • Äldre 27 Dec 10:35
    #6

    Ja du har kanske rätt att jag drar ut på de.

    Tänker att jag ska ta tag i de varje dag men på natten är jag så trött och tjejen så ledsen att då orkar jag inte och det blir amma amma varannan timme...

    Kanske ska ge honom till pappan första natten...

  • Anonym (Samma­)
    Äldre 27 Dec 22:25
    #7

    Hade exakt så. Mitt barn vaknade minst varje timme och ca 2 timmar per natt vaknade hon varje kvart. När hon var 10 månader orkade jag inte mer. Jag bara bestämde mig. Jag gav inte bröstet när hon vaknade första gången hon skrek till och från i 2-3 timmar, vi låg i sängen och jag klappade på henne och var bara där bredvid henne. Efter 2-3 timmar somnade hon om och sov resten av natten. Nästa natt tror jag hon vaknade en gång och somnade då om direkt bredvid mig utan bröst. Sen var det slut med amningen och vi fick äntligen sova.

  • Äldre 9 Jan 20:03
    #8

    Det är ?bara? att hålla ut. Min som nattammades till han fyllde två och han var en riktig tuttare. Trodde aldrig det skulle gå och var superstressad. Men ge inte ned dig, ha på dig nåt som går över brösten och ge henne närhet när hon vaknar. Det kommer gå bra! Tålamod ?bara?. Lycka till!

Svar på tråden Behöver stöd-sluta nattamma?hur?