• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Nakrjo
    Anonym (Bebbe igen..) skrev 2019-01-20 12:38:49 följande:

    Halloj tjejer! Min minsta plutt föddes i sept o nu har jag plussat igen..hej o hå! ;) Plussade på exakt samma datum..exakt ett år efter första plusset! ;)

    Grattis till er Alla! Själv gjorde jag vul tidigt då jag va osäker om jag skulle fixa detta samt väntar operation..så inte bästa tajmingen..men hur kan jag ta bort något jag älskar från första stund?

    Vul visade v5+6 och bara hinnsäck o gulesäcken syntes vilket kan va normalt så tidigt. Nu beräknas jag vara i v7+4 och ska skriva in mig på mvc på tis! Längtar så mkt! :) Känns magiskt! :D Ska bli spännande se om det finns en liten med slående hjärta och om första dateringen av hinnsäcken stämde. Förra graviditeten stämde det på dagen för mig! Har ni erfarenhet av detta? Blivit flyttade hit o dit i tid eller har det stämt?

    Graviditets symptom har jag..illamående mer o mer..urk..kräktes redan för 2v sen.. Yrsel o enorm trötthet. Fett hår flytningar o växtvärk! Konstigt nog känner jag inget i brösten..gjorde jag inte förra gången heller.. ibland blir jag super hungrig jättefort..mer törstig än vanligt oxå.. Vad har ni för symptom o vilken v e ni I? :)


    Jag är bara i v 4+4 och fick symptom redan i v2 men avvaktade då jag aldrig riktigt fick någon markering på äl-stickan och trodde att min äl uteblivit eftersom jag precis slutat med minipiller. Men vi lyckades på första äl tydligen så nästa svaga streck på äl-stickan visade sig vara tre tydliga plus på gravstickorna istället. Är första barnet och jag har samma symptom sen jag började misstänka, dvs molvärk i mage & rygg, blir plötsligt jättetörstig för att många timmar senare bli akutkissenödig och sen springa och kissa flera gånger i timmen. Mina tuttar är stenhårda och jag måste ha bh eller topp dygnet runt för dom gör så jävla ont. (har en liten e-kupa i vanliga fall och nu är dom självklart ännu större och framförallt tyngre vilket gör ont utan stöd), dessutom är jag jättesvullen och alla byxor sitter tight... Har hitintills varit konstant småhungrig med ett sug i magen men vaknade idag av en sur uppstötning och illamående så antar att det börjar nu....

    Hallonkräm med havremjölk är för mig en lifesaver vid illamående! Tröttheten kommer och går men känner mig konstant matt och öm i hela kroppen. Och då grått jag åt allt haha
  • Jsv17
    Jojjans skrev 2019-01-20 12:58:19 följande:

    Hur långt efter äl blev ditt sträck starkare än kontrollsträcket? Jag tror också det kommer lugna sig lite för mig snart. Men tror jag är orolig ända tills jag passerat dagen jag fick missfall på förra månaden. Vilket var typ 23 dagar efter äl, alltså precis när hjärtat ska börja slå.


    Nu är jag inte hundra, men jag är ganska säker på att jag tog det testet äl+19-20. Vi hade ju våra tidiga MF precis samma period, mitt var 5+2... tänkte inte på att det är då hjärtat ska börja slå... var kanske det som gick snett då.. :-/ jag har iaf passerat det redan, är 6+6 idag så går in i v.8 imorgon, och det känns lite bättre för varje dag, och kommer säkert bli ännu bättre efter vul i v.11 (så länge det går bra då) men kommer inte bli lugn förrän jag kan känna bebisen, eller så lugn man nu blir under en graviditet....

    Jag är ju sådan med så få symptom, är ändå mindre stressad över det nu än med sonen då jag ju vet att min kropp inte reagerar så starkt, men hade lugnat mig om jag fått liiite starkare symptom den här gången, MEN den här gången blöder jag iaf inte, har jag gjort i alla mina grav med sonen småblödde jag fram till v.15, MF var ju ett MF, med mitt MA småblödde jag också, själva ma:t skedde sent så graviditeten utvecklades normalt till en början. Så detta är första gången jag kommit så här långt utan att blöda, tar även det som ett gott tecken
    Pojke 9-12-17
  • Jojjans
    Jsv17 skrev 2019-01-20 13:53:17 följande:

    Nu är jag inte hundra, men jag är ganska säker på att jag tog det testet äl+19-20. Vi hade ju våra tidiga MF precis samma period, mitt var 5+2... tänkte inte på att det är då hjärtat ska börja slå... var kanske det som gick snett då.. :-/ jag har iaf passerat det redan, är 6+6 idag så går in i v.8 imorgon, och det känns lite bättre för varje dag, och kommer säkert bli ännu bättre efter vul i v.11 (så länge det går bra då) men kommer inte bli lugn förrän jag kan känna bebisen, eller så lugn man nu blir under en graviditet....

    Jag är ju sådan med så få symptom, är ändå mindre stressad över det nu än med sonen då jag ju vet att min kropp inte reagerar så starkt, men hade lugnat mig om jag fått liiite starkare symptom den här gången, MEN den här gången blöder jag iaf inte, har jag gjort i alla mina grav med sonen småblödde jag fram till v.15, MF var ju ett MF, med mitt MA småblödde jag också, själva ma:t skedde sent så graviditeten utvecklades normalt till en början. Så detta är första gången jag kommit så här långt utan att blöda, tar även det som ett gott tecken


    Såå skönt att du kommit så långt! Jag längtar verkligen tills jag kommer förbi vecka 6, det är liksom min första milstolpe. Och håller med om att det låter som ett gott tecken att du inte blöder alls :)
  • Anonym (chockad!)
    Jojjans skrev 2019-01-20 14:04:12 följande:
    Såå skönt att du kommit så långt! Jag längtar verkligen tills jag kommer förbi vecka 6, det är liksom min första milstolpe. Och håller med om att det låter som ett gott tecken att du inte blöder alls :)
    FInns det någon statistik på att det är vanligare med mf i v 5-6 än senare (men tidigare än v 12 då såklart)?
  • Tösen01

    Jag kan uppleva att jag varannan dag pendlar mellan hopp och förtvivlan. Mina gravsympton kommer verkligen och går. I fredags hade jag en enorm växtvärk och det stack i brösten till och från. Igår likaså, men idag känner jag typ nada? Lite växtvärk men inget mer. Innan jag plussa så mådde jag superilla, men idag är det bara ett lätt illamående på morgonen. Är nojig över MA eller MF, ju mer jag läser desto mer övertygad är jag att mina symptom avtar pga det. Dock, "peppar peppar" blöder jag inget, inte ens en brun flytning eller liknande. Men det behöver ju inte betyda att allt är frid och fröjd tyvärr. Den enda skillnaden är att jag är mer känslosam och pms:ig i humöret och trött. Vaknade nyss efter någon timmes sömn. Ni som varit gravida förut, brukar symptomen komma och gå? Jag är i v 5+6 bara, så ingen ide för VUL än....

  • Anonym (chockad!)
    Tösen01 skrev 2019-01-20 14:12:49 följande:

    Jag kan uppleva att jag varannan dag pendlar mellan hopp och förtvivlan. Mina gravsympton kommer verkligen och går. I fredags hade jag en enorm växtvärk och det stack i brösten till och från. Igår likaså, men idag känner jag typ nada? Lite växtvärk men inget mer. Innan jag plussa så mådde jag superilla, men idag är det bara ett lätt illamående på morgonen. Är nojig över MA eller MF, ju mer jag läser desto mer övertygad är jag att mina symptom avtar pga det. Dock, "peppar peppar" blöder jag inget, inte ens en brun flytning eller liknande. Men det behöver ju inte betyda att allt är frid och fröjd tyvärr. Den enda skillnaden är att jag är mer känslosam och pms:ig i humöret och trött. Vaknade nyss efter någon timmes sömn. Ni som varit gravida förut, brukar symptomen komma och gå? Jag är i v 5+6 bara, så ingen ide för VUL än....


    Känner mig också toknojig! 


    Tänker varje gång jag går på toa att "nu är det nog kört" fast jag ännu inte haft nån blödning.


    Jag känner efter symtom hela tiden i rädsla för att det ska försvinna. 


    Jag tänker att det nog är ett MA så jag bara kommer få vänta många veckor till innan jag får reda på det osv osv!!


    Tillslut blir man ju tokig!


     


    Jag har varit gravid förut men var ett bra tag sedan så jag har glömt men jag tror nog det kom och gick lite såhär tidigt i graviditeten...senare kändes det som mer konstant t ex med brösten.

  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-01-20 14:11:30 följande:

    FInns det någon statistik på att det är vanligare med mf i v 5-6 än senare (men tidigare än v 12 då såklart)?


    Jag har ingen länk till sån statistik, men det finns ju några passager där det kan gå fel, tex stt hjärtat ska börja slå (v 6), att alla organ ska utvecklas rätt (typ v 8) och att moderkakan ska ta över helt (innan v 12). Men jag kan ha missuppfattat, är inte alls säker på detta och har inga källor, men har fått den uppfattningen.
  • Jojjans
    Tösen01 skrev 2019-01-20 14:12:49 följande:

    Jag kan uppleva att jag varannan dag pendlar mellan hopp och förtvivlan. Mina gravsympton kommer verkligen och går. I fredags hade jag en enorm växtvärk och det stack i brösten till och från. Igår likaså, men idag känner jag typ nada? Lite växtvärk men inget mer. Innan jag plussa så mådde jag superilla, men idag är det bara ett lätt illamående på morgonen. Är nojig över MA eller MF, ju mer jag läser desto mer övertygad är jag att mina symptom avtar pga det. Dock, "peppar peppar" blöder jag inget, inte ens en brun flytning eller liknande. Men det behöver ju inte betyda att allt är frid och fröjd tyvärr. Den enda skillnaden är att jag är mer känslosam och pms:ig i humöret och trött. Vaknade nyss efter någon timmes sömn. Ni som varit gravida förut, brukar symptomen komma och gå? Jag är i v 5+6 bara, så ingen ide för VUL än....


    Jagkänner igen mig, så himla svårt att våga tro att det kommer gå bra. Varje gång jag känner en flytning måste jag gå och kolla att det inte är blod. Klämmer konstant på mina bröstvårtor för att försäkra mig om att dom fortfarande än ömma osv. Har inte jättestarka symptom, men dom jag har kommer och går verkligen, ända sen bim har det varit så.
  • Anonym (chockad!)
    Jojjans skrev 2019-01-20 14:20:41 följande:
    Jag har ingen länk till sån statistik, men det finns ju några passager där det kan gå fel, tex stt hjärtat ska börja slå (v 6), att alla organ ska utvecklas rätt (typ v 8) och att moderkakan ska ta över helt (innan v 12). Men jag kan ha missuppfattat, är inte alls säker på detta och har inga källor, men har fått den uppfattningen.
    Är det fulla veckor vi pratar om då? Alltså 6+0 eller är det v 6 som i 5+0?
  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-01-20 14:31:58 följande:

    Är det fulla veckor vi pratar om då? Alltså 6+0 eller är det v 6 som i 5+0?


    Vecka 6 är 5+0-5+6. Hjärtat ska börja slå ca 23 dagar efter äl, alltså på 5+2. Men jag vill verkligen inte hävda att detta är vetenskapligt bevisat. Mest handlar det väl om en rädsla just eftersom jag själv nyligen fick ett missfall på 5+3 och det skulle vara skönt att komma förbi vecka 6 helt enkelt.
Svar på tråden Bf September 2019