• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Jojjans
    Lbem skrev 2019-01-23 15:28:11 följande:

    En fundering.

    När jag var på vul sa dom att jag var i v 4 max. Jag tog ett digitalt samma dag som visade 3+. Jag har en exakt menscykel och vet nästan vilken dag jag hade ägglossning. Enligt min beräkning är jag idag inne i v7. På vul syntes en hinnsäck men inte mkt mer än så.. nojar lite pga ett tidigare MA. Stilla mina tankar..


    När jag var gravid tidigare så gjorde jag tidigt vul i en vecka då något borde ha synts, men hon kunde inte ens bekräfta att jag var gravid. Bokade då tid på ett annat ställe i vecka 8 tror jag, och då syntes det jättefint. Tror verkligen att det kan variera.
  • Jojjans
    Anx123456 skrev 2019-01-23 16:30:11 följande:

    Tänkte bara höra med er, när har ni tänkt berätta för familj och vänner osv? 

    Jag är i vecka 5 så hade inte tänkt berätta riktigt än. 

    Sen en annan fråga, är det någon här som har barn sen tidigare eller som helt enkelt vet. När är det första ultraljudet? 


    Jag har inga barn men varit gravid tidigare.

    Det första ultraljudet som ingår i mödravårdens basprogram är rutinultraljudet (RUL) i vecka 18-20. I vissa delar av landet erbjuds även alla KUB (kombinerat ultraljud och blodprov för att utröna risken för kromosomavvikelser) i vecka 13-14, men i vissa delar erbjuds det bara om man uppnått en viss ålder. Jag vet också att det i andra delar av landet erbjuds ett tidigt vanligt ultraljud i ungefär samma vecka som KUB om man inte vill göra KUB.

    Tidiga ultraljud i typ vecka 7-10 görs som regel inte om det inte finns särskild anledning tex osäker graviditetslängd, blödningar och smärta eller historia sv tex missfall eller utomkveds. Men däremot kan man boka det på privat klinik och bekosta det själv.
  • Jojjans
    tinis77 skrev 2019-01-23 18:26:35 följande:

    Här erbjuds alla gravida ett ultraljud i v12 nu.


    I vilken del av landet?
  • norrsken91
    Anx123456 skrev 2019-01-23 16:30:11 följande:

    Tänkte bara höra med er, när har ni tänkt berätta för familj och vänner osv? 


    Jag är i vecka 5 så hade inte tänkt berätta riktigt än. 


    Sen en annan fråga, är det någon här som har barn sen tidigare eller som helt enkelt vet. När är det första ultraljudet? 


    Vi valde att berätta för våra föräldrar V.5 om något händer vet jag att jag kommer tycka det är skönt att mina föräldrar är medveten om situationen. Däremot vänner och övrig familj kommer vi vänta med tills cirka V.12, är bara i V.6 just nu. 

    Första ultraljudet där jag bor är först mellan V.18-20. Man kan få tidigt ultraljud efter V.10 men då får man bekosta det själv. 
  • norrsken91
    Jojjans skrev 2019-01-23 14:16:20 följande:
    Tack för att du skriver det. Såklart försvann mina tydligaste symtom direkt efter att jag sett ditt inlägg och jag blev övertygad om att jag skulle få ett till missfall. Har haft väldigt ömma bröst dom senaste dagarna, inklusive imorse, men vid 10.30 typ så försvann det bara. Och ingen molvärk sen dess. Onödigt stressande av kroppen att hålla på så!

    Nu vill jag bara att dagen ska gå så att symtomen kommer tillbaka. Jag vet ju att dom kan komma och gå, men jag behöver att det är där konstant för att inte oroa mig...
    Jag har i princip varit helt symtomfri, förutom haft svårt att sova på mage då brösten värker. Nyligen gått in i vecka 6 och idag har jag haft galen växtvärk som kommit och gått. Antar och hoppas att symtomen ökar ju längre tiden går, man vill ju gärna känna sig lite gravid haha.
  • Mamaamu

    Vul i morgon v 7+5 . Är så rädd för att det inte ska finnas något alls där.

  • Jojjans
    Anx123456 skrev 2019-01-23 16:30:11 följande:

    Tänkte bara höra med er, när har ni tänkt berätta för familj och vänner osv? 

    Jag är i vecka 5 så hade inte tänkt berätta riktigt än. 

    Sen en annan fråga, är det någon här som har barn sen tidigare eller som helt enkelt vet. När är det första ultraljudet? 


    Dom flesta i vår närhet vet att vi förlorade våran graviditet i september och att vi försöker. Det gör det både lättare att vilja berätta igen, men också svårare att våga tro på att det blir bebis. Vi kommer garanterat vänta till efter vul oavsett...
Svar på tråden Bf September 2019